Wielrentopic

@Shane Zeker. Ik ontken ook niet dat ze wattages gebruiken, in trainingen is het subliem. In wedstrijden minder van belang. Wielrenners zijn geen robots die op commando zomaar even iets harder kunnen rijden. Ook kunnen wielrenners niet elke dag zomaar hetzelfde wattage weg trappen. (Ziekte, zwakte, vermoeiheid, zie WK tijdrijden van Froome, daar had ie de wattages van een nat washandje)
Dus het cijfertje is leuk, maar het geeft niets meer aan dan hoeveel energie de wielrenner rondtrapt, extreem interesant voor trainingen, maar als er één de snelste moet zijn van ondergeschikt belang. Want dat moet je de snellere gewoon volgen, en liever zelfs inhalen.

Stel dat Froome in z’n eentje (of slecht team) rijdt kan hij nog zoveel PM op z’n stuur zetten hij wordt dan keihard (en waarschijnlijk succesvoller) aangevallen. Nu zullen de skybots een voor een de aanvallende wielrenners terug halen door keihard op kop te sleuren. Dat spel kun je ook doen zonder PM. Dat PM helpt (en dat vooral de ploegleider inzicht heeft in de wattages van de renners helpt wel bij deze tactiek). Maar zonder de PM kun je deze tactiek nog steeds prima uitvoeren. Zeker als je een goede wegkapitein hebt…

Verder klinkt dit erg anti-froome. Maar viel hij twee jaar geleden niet opeens keihard aan in de afdaling ;-) dat is ook geen PM werk.

Click. Click. Peace

Leuke discussie verder :-)

Click. Click. Peace

Of wat dacht je van de aanval met sagan. Dat was onverwacht en daardoor super.

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Klinkt inderdaad wel erg anti Froome, maar met zijn, al dan niet overgecalculeerde aanvalsdrift, heeft hij mijn hart al een paar jaar een klein beetje gestolen.l
Maar als iemand als Knaven nu zegt dat ze de koers, net als de tijdrit van Tom in het NRC artikel, volledig uittekenen in tijden en wattages en aan de hand daarvan een beslissende col op rijden. Je Froome en co vervolgens een bizar straf tempo ziet rijden, iedereen aan het gas gaan en Froome rustig ziet blijven peddelen bij aanvallen, dan geloof je Knaven toch?
Natuurlijk zijn het geen robots, maar de prestaties van een prof vallen binnen een bepaalde kleine marge (mits op piekniveau en niet ziek) en die marge is zoveel kleiner dan een amateur zich kan voorstellen, dat is wat ik eerder ook bedoelde. Het gaat niet om het maximale kunnen, maar om het feit dat een prof daar altijd minimaal 90% van haalt. Terwijl een amateur zwalkt tussen de 60 en 100%. Daarom kan een Sky prof wel de finale col op koersen op wattageschema (met marge) en de amateur niet. En dat is dus vastheid.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Dat klopt allemaal, maar dat kunnen ze ook heel goed zonder vermogens meter. In de wedstrijd. Dat weet ik zeker… (trainingen zonder vermogensmeters is wat anders)

Dit is een gewoon een hele slimme manier van rijden. Niet echt leuk om naar te kijken, maar wel uiterst effectief. En dat scoort…

Click. Click. Peace

Nouja, als het vandaag en morgen dan maar genieten wordt van het vuurwerk en geen oppermachtige Sky trein. We gaan het zien.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Precies ;-)

Click. Click. Peace

Zoals voorspeld stapte Froome vandaag af.
Daarna stapte hij weer op.

Zoals voorspeld stapte Froome vandaag af.
Daarna stapte hij weer op.

DrPhil_de_echte op 12 mei 2018 21:20

Maar hij heeft dit keer niet een stuk gerend. Mietje.

Hopelijk vandaag meer actie van de klassementsrenners

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

De eerste klassements renners bekennen kleur diep in het rood😜

Schitterende uithaal van yates

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Mooie omgeving ook.

*bericht bewerkt door Pino op 13 mei 2018 17:38

Gaaf he die apennijnen! Combi ski en strand vakantie 👍.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Gaaf he die apennijnen! Combi ski en strand vakantie 👍.

Shane op 13 mei 2018 19:39

Nou, als het skiën daar leuk is (qua weer/temperatuur), dan is het strand er zoals bij ons in de winter: leuk om uit te waaien.

Als jullie prof wielrenner/ster zou zijn, welke koers, ronde, klassieker etc… zou je willen winnen en waarom?

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Denken jullie (nog) dat Dumoulin gaat winnen? Normaliter pakt hij in de tijdrit over 34km wel een minuut of twee op Yates en Chaves, maar ik denk eerlijk gezegd dat Yates wel meer tijd kan gaan pakken dan dat. Hoewel ik natuurlijk niet weet hoe goed Dumoulin’s benen vandaag waren…

Mr. Slow

Denken jullie (nog) dat Dumoulin gaat winnen? Normaliter pakt hij in de tijdrit over 34km wel een minuut of twee op Yates en Chaves, maar ik denk eerlijk gezegd dat Yates wel meer tijd kan gaan pakken dan dat. Hoewel ik natuurlijk niet weet hoe goed Dumoulin’s benen vandaag waren…

Mr. Slow

Als jullie prof wielrenner/ster zou zijn, welke koers, ronde, klassieker etc… zou je willen winnen en waarom?

Birdheart op 13 mei 2018 21:00

De Tour de France, omdat je dan alles moet kunnen (en kunnen afdwingen). Of (op 2) de Tour Divide, omdat je daar ook ontzettend grote ballen voor moet hebben.

*bericht bewerkt door Pino op 13 mei 2018 21:14

Ik zie Yates dit niveau niet drie weken vasthouden. Eerst maar eens het derde weekend afwachten, want wie slechte benen heeft verliest minuten op de Zoncolan en de dag erna zou zomaar enkele plannetjes in de soep kunnen laten lopen. Het klassement is tegen die tijd toch alweer volledig omgegooid, dus iedere uitspraak nu is dan vermoedelijk achterhaald.

Hoewel Dumoulin de laatste dagen niet echt de vorm lijkt te hebben om de schade op de Zoncolan voldoende te beperken. En iets zegt me dat Yates daar ook de eerste tekenen van zwakte gaat vertonen.

❄️

Als jullie prof wielrenner/ster zou zijn, welke koers, ronde, klassieker etc… zou je willen winnen en waarom?

Birdheart op 13 mei 2018 21:00

Parijs Roubaix! het liefst met hondeweer, koud, wind, regen. By far de mooiste koers van het jaar!

Born to Ride

Over de Giro, ik zie Yates niet winnen, hij heeft eigenlijk nog nooit echt bewezen 3 weken goed te kunnen zijn. Hij zakt in de 3e week altijd wel wat weg en daarnaast heeft hij eigenlijk altijd wel een dag dat hij echt door de ondergrens zakt. Dumoulin is met heel weinig koersdagen in de benen aan de Giro begonnen en zal langzaamaan steeds beter in vorm beginnen te komen. Hij zal in de 2e en 3e week een stuk beter voor de dag gaan komen en daarnaast ook nog in de tijdrit flink wat tijd gaan winnen.

Born to Ride

Weer een attape.
Mooie overwinning
En weer een man minder voor de eindzege

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

@Matthias123 Zo lang Dumoulin op de Monte Zoncolan de schade beperkt kan houden, geef ik hem een goede kans. In de tijdrit pakt hij normaliter inderdaad meer dan genoeg tijd terug. Verschil was over een bochtig, heuvelachtig parcours al 20 seconden met Yates. Vlak en over een afstand die 3,5 keer zo lang is wordt dat denk ik minimaal 1:30, hopelijk nog iets meer! Hopelijk heeft Tom niet al te veel last van zijn valpartij van vandaag…

*bericht bewerkt door Quick op 15 mei 2018 19:04

Mr. Slow

Mooi om alleen met een roze leiderstrui te rijden en zonder die lelijke roze fietsen en broeken.

Behalve Pantani natuurlijk he @Pino. Bij hem was het schitterend!

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ik heb het nog even gechecked maar volgens mijn vriendin is er niets mis met een mooie fiets voorzien van roze elementen ;).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

@Matthias123 Zo lang Dumoulin op de Monte Zoncolan de schade beperkt kan houden, geef ik hem een goede kans. In de tijdrit pakt hij normaliter inderdaad meer dan genoeg tijd terug. Verschil was over een bochtig, heuvelachtig parcours al 20 seconden met Yates. Vlak en over een afstand die 3,5 keer zo lang is wordt dat denk ik minimaal 1:30, hopelijk nog iets meer! Hopelijk heeft Tom niet al te veel last van zijn valpartij van vandaag…

Quick op 15 mei 2018 19:01

Ik zie in Yates zelfs niet eens de gevaarlijkste uitdager. Chaves vond ik veel gevaarlijker, die is normaal gesproken namelijk veel constanter. Yates heeft al veel gereden dit voorjaar en veel gepiekt, die gaat in de 3e week nog flink wegzakken.

Born to Ride

Ik heb het nog even gechecked maar volgens mijn vriendin is er niets mis met een mooie fiets voorzien van roze elementen ;).

Roy83 op 15 mei 2018 19:44

Accenten prima, maar overdaad schaadt.

Tot de laatste 5km was er niet veel aan.
Maar man o man o man wat een laatste 5 km 😃😎😃😁😄☺
Yates vs dumoulin, als ze dit vormpeil van vandaag beide houden gaat het een hele spannende giro tot het einde worden.

Benieuwd wie froome en aru nu nog op plaats 1 verwacht.

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Tot de laatste 5km was er niet veel aan.
Maar man o man o man wat een laatste 5 km 😃😎😃😁😄☺
Yates vs dumoulin, als ze dit vormpeil van vandaag beide houden gaat het een hele spannende giro tot het einde worden.

Benieuwd wie froome en aru nu nog op plaats 1 verwacht.

Birdheart op 16 mei 2018 16:54

Ik zie in Pinot momenteel de grootste uitdager van Dumoulin. Yates gaat nog een keer heel veel tijd verliezen.

Born to Ride

Plaats een reactie