Skileraar of skicoach 'worden' :)

@Lisa, super bedankt voor je reactie… sorry dat ik nu pas reageer, ik had helaas ff wat weinig mogelijkheid te kijken… :)

Zoals jij het omschrijft is het inderdaad wel goed te doen ja, ochja, niet meer bij stilstaan, heb getekend en er een goed gevoel bij,das het belangrijkste!

Ik had ook al gehoord dat je de eerste 2 dagen afgekraakt wordt, ben benieuwd…
Maar je hebt gelijk, er zullen er altijd zijn die beter zijn laat ik dat maar in mijn achterhoofd houden.
A.s. zaterdag heb ik introdag in Zoetermeer, daar ben ik best zenuwachtig voor… komt ook omdat ik een van de oudere zal zijn (ben 33) en bang ben dat die ‘jongeren’ me eruit skieen hihi.
Anderzijds is mijn techniek (denk ik) wel redelijk goed, spreek ik goed Duits en ben ik enthousiast, das ook belangrijk toch.

Ga jij dit jaar ook naar de sneeuw? En/of was/ga je naar Saalbach?

Ok ben wel benieuwd wat dit gaat geven dan. Ik vertrek binnen 9 dagen voor initiatoropleiding VSSF, zal er mij dan maar op voorbereiden dat ‘afkraken’. In iedere geval sta er voor open en wil er uit leren! Moest het even kunnen ook slagen! :D

Hoi Linda,

denk dat je in Nederland nog wel tussen de jongere mensen zal zitten. In Oostenrijk zelf valt dit weer mee. Tijdens mijn Anwärter Snowboard vorig jaar dacht ik ook een oude *** te zijn. Viel uiteindelijk best mee. De Nederlanders zijn wel jonger over het algemeen, maar ik trok toch met name op met Duitsers en Oostenrijkers. Goed voor je Duits en ik vind ze over het algemeen ook prettiger in de omgang dan veel van ons Nederlanders.
Wat betreft afkraken, dat heb ik zelf niet zo ervaren. Uiteraard krijg je veel opmerkingen op je techniek. Maar zoals verteld: dit heeft een doel. Jij moet het vlekkeloos voor kunnen doen.

Dit jaar ga ik wel de sneeuw in, vorig jaar kreeg ik ineens een jaarcontract bij mijn huidige baan waar ik geen nee tegen kon zeggen. Op aanraden van 2 vrienden mezelf aangemeld bij Snow&Fun, hebben zij goede ervaringen mee gehad. Hinterglemm word mijn thuisbasis. Wie weet spreken we elkaar na succesvol afronden van je cursus.

Paul

Aeterna Nive

Hoi Paul,

Leuk van je te horen… ook je omschrijving qua oude *** haha…herkenbaar, want als ik kijk naar a.s. zaterdag (kennismakingsdag in Zoetermeer voor mij) dacht ik ook…pff wat jong.
Fijn te horen dat de Oostenrijkers en Duitsers over het algemeen wat ouder zijn, mijzelf kennende (op wintersport zelf althans) ben ik toch meer van de Oostenrijkers en Duitsers… En dat bedoel ik niet discriminerend hoor, want ook met NL mensen kan ik goed overweg, maar ik vind de apresski vaker gezelliger in een stube/gemengde tent vandaar :)

Wel leuk dat je ook in de buurt bent, vrienden van mij komen met oud/nieuw een week naar Hinterglemm. Ik verwacht dan ook wel dat ik daar weleens zal komen en wellicht komen we elkaar dan tegen. Voor nu bedankt!!

Ik wil wellicht de cursus volgen, maar kan komend seizoen nog niet leraar worden door mijn studie. Is het dan wel verstandig of kan ik beter volgend jaar mijn diploma halen? Lijkt me heel leuk om steeds een aantal weken les te geven.

Linda, hoe was de introdag?

Thank God summer is over!

Vandaag ga ik starten met m’n Anwärter (deel 1), vijf dagen Zoetermeer! Ik heb er onwijs veel zin in!
Ben inderdaad ook benieuwd, net zoals Lisa, hoe de introdag gisteren is geweest Linda!

Als het gaat vriezen dan warm ik op!

Hoi allen, wat attent dat jullie eraan hebben gedacht,haha… :) Dankje!

Het ging erg goed, ik was erg zenuwachtig s’ochtends zo van wat kun je verwachten qua niveau en ook wat voor mensen zijn er. Maar het was een hele leuke groep en het skiën ging erg goed.
S’ochtends werd veel uitgelegd (filmpjes skischool, duitse les=waarmee ik als Limburger toch wel een voordeel had hihi) en daarna hebben we de hele middag skiles gehad van een paar toppers.
Wel was het even wennen weer in pizzapunt te skiën maar we deden leuke oefeningen. Het eigen kunnen ging erg goed en heb zelfs lekker geraced (schrijf ik dit goed?)
Daarna met zijn allen geborreld en ik heb ook wat mensen leren kennen die naar dezelfde skischool gaan.
Tevens gingen de meesten tegelijk met mij naar Kaprun wat het wel zo gezellig maakt :)
2 december start ik, dan hopelijk slagen de 12e en door naar Saalbach.

Heb er zin in!

@Johan, hoe was de eerste dag gisteren? Moet je 5 dagen achter elkaar?

Hoi Linda,

Ik ben zondag begonnen in Zoetermeer en mag inderdaad vijf dagen achter elkaar, dus tot donderdag avond. Het is ontzettend leuk maar het zijn ook intensieve en lange dagen. Ik ben daarom erg blij met de 2x5 constructie! ;-)

Als het gaat vriezen dan warm ik op!

Voor zover ik hoor dus een geslaagd dagje Linda! Leuk dat je ook al collega’s hebt ontmoet, kan soms erg handig zijn:) Over iets meer dan 2 maanden gaat het seizoen los, de kerstvakantie!
Heb je al vervoer naar Kaprun geregeld?

Wellicht ook handig om nog even te checken: Mag je ook bij de skischool werken als je je Anwarter niet haalt? We gaan er natuurlijk niet vanuit, maar kan je maar beter even gecheckd hebben:) Bovendien doen de meeste skischolen in het Salzburgerland er niet moeilijk over, je hebt immers alle stof gehad.

Johan succes met je NSL. Misschien leuk als je hier aan het einde even een kort verslagje plaatst met wat je dag tot dag hebt gedaan. Ik heb zelf namelijk geen ervaring met de NSL. Ga je dit seizoen ook al ergens werken?

Thank God summer is over!

Hoi Lisa,

Ja het was heel leuk, het vervoer is zo goed als geregeld, we gaan met een bus ernaartoe 1 december, met zijn allen. Dat is wel zo gezellig.
Wat betreft je vraag, dit had ik inderdaad al nagevraagd (omdat ik ook mijn baan hiervoor heb opgezegd wel zo fijn om te weten,hihi) en het is ook zo dat je wel gewoon aan de slag mag.
Gelukkig maar!

@Johan, fijn dat voor jou die 2x5 dagen fijn werken dan, ochja, ik knal gewoon 1x door…we shall see.
Heb er onwijs zin in.
Is de lesstof wel te doen? Skiniveau van medecursisten vergelijkbaar met je eigen? Hopelijk wel.

Ik heb een weblog, ik weet niet of ik dit hier mag posten, doe het toch, mocht het zijn dat het niet mag, wordt het wel verwijderd :)

http://lindaimschnee.reismee.nl/

Groetjes!

Johan, hoe gaat het tot nog toe! ? Groetjes Linda

De eerste vijf dagen Anwärter zitten er op! Het is heel goed gegaan! We hebben natuurlijk zeer veel op de baan gestaan; Einführung,Schuss, Pflug, Kurven, kanten-Rutschen en Carven grundstufe. Gewoon alle praktijkoefeningen gedaan die we moeten kennen. Ik heb zelf al voor de groep gestaan (Lehrauftritt) en op aanwijzing van de Oostenrijkse Ausbilder een onderdeel les gegeven. Deze ‘module’ heb ik alvast positief afgesloten!

Theorie is pittig, mits je vloeiend Duits kan lezen, spreken en schrijven. Voor mij redelijkerwijs wel te doen hoor maar je moet veel technische termen leren, De 10 FIS pisteregels kun je maar beter uit je hoofd leren… die gaan ze geheid vragen. Hoe te handelen bij een ongeval… "sicherheit und Berufskunde’… rechtsaansprakelijkheid! Bewegungsleer, materialkunde, Natur- und umweltkunde (effecten van skigebieden op het gebied, waterhuishouding, Technische beschneiung, Vorbildfunktion der skilehrer), Tourismuskunde, Bewegungsleer, Erste hilfe, Kinderuntericht.
Het is studeren geblazen maar wel te doen omdat ik daar in mijn geval de tijd voor krijg. Ik heb tot 19 december de tijd om het te leren. Dit is het grote voordeel van de “twee maal vijf dagen” variant.
Het zijn lange dagen met praktijk en theorie en daarnaast moet je nog de nodige zelfstudie doen! Als je daar maar 10 dagen voor hebt dan is het zeker aanpoten… waarmee ik niet wil zeggen dat het ondoenlijk is hoor! Je zal de pijp wel aardig leeg hebben na die tien dagen! ;-)

Het ligt er natuurlijk aan welke Ausbilder je krijgt maar het is vooral ook gezellig… en dat is toch ook wel belangrijk!

Als het gaat vriezen dan warm ik op!

Johan, wij hebben de laatste dag voor het examen van onze Ausbilder te horen gekregen wat we allemaal moesten leren. En als je deze stof doorneemt kun je je theorie-examen met 2 vingers in je neus halen. Dat stelt echt bijna niets voor.

Een aantal voorbeelden wat wij moesten kennen waren:

  • Inderdaad alle FIS-Regels
  • Oefeningen voor Kinderunterricht
  • Bij Tourismuskunde waar de beste poedersneeuw te vinden is in de wereld
  • Geschichte wie en waar de eerste skischool is geopend
  • 1 van de 5 Klassikvormen van de opbouw van skiles uitleggen qua opbouw
  • Waar let je op als je bijvoorbeeld een ski of skischoen koopt
  • Bewegungslehre alle onderdelen die horen bij de Steuer en Auslosephase van Carven Grundstufe / Kurven im Pflug.
  • Soorten sneeuw bij lawinekunde en wat te doen bij een lawine

Hier een aantal voorbeelden die wij kregen van tijdens ons examen.

Leuk om te lezen dit! Ik ga deze winter ook mijn anwärter halen. Linda, heb je zelf je slaapplaats in Oostenrijk geregeld of heb je dat via de lesorganisatie gedaan?

@ Tim: de Ausbilders laten inderdaad wel tijdens de theorielessen blijken wat belangrijke stukken zijn! Daar kun je het bestuderen op aanpassen… sommige dingen wat meer aandacht geven dan de andere!

Als het gaat vriezen dan warm ik op!

Johan, leuk stukje geschreven op skileraar.info ;)

Thank God summer is over!

Dank je Lisa!

Ieder die m’n verslagje ook wil lezen;
http://www.skileraar.info/blogs/item/601-snowsporttirol-nede…

Als het gaat vriezen dan warm ik op!

Wie gaan er eigenlijk waar lesgeven dit seizoen en voor welke periode?

Thank God summer is over!

Vanaf 15 December bij Skischule Serfaus :), tot nu toe 4 weken misschien het hele seizoen maar dat ligt aan de prestaties op het HBO

Geef de eerste week van de kerstvakantie les in Gerlos, hopelijk is er al wat sneeuw dan kan ik wat gidsen met gasten. Met pasen waarschijnlijk ook les geven in Gerlos.
Vriendin geeft ook les en de kleine jongen in de skiles.

Voor theorie examen van anwarter:

  • 10 Fis Regels
  • Doel , bewegungsablauf en oefening van Kurven ( im pflug)
  • Umweltkunde: Hun kun je een skigebied zoveel mogelijk beschermen: -skibus nemen, vuil meenemen van de piste enz.
  • Materiaalkunde: Z-zahl van de binding
  • Kinderunterricht: Terreinsoorten ter ondersteuning van balans voor-achter of zijwaarts

Hoi allemaal, wat een reacties leuk!

Bedankt Johan voor je uitgebreide verslag, fijn dat voor jou die 2x 5 variant zo goed werkt. Leuk om te lezen dat het ook zo goed bevallen is, krijg er alleen maar meer zin in nu!
Ik vond het ook leuk om te lezen hoe je schrijft over je leeftijd (daar ik ook ‘al’ 33’ ben) dat je allemaal dezelfde passie hebt, zo voelde ik dat ook bij mijn medecursisten.
Weet je trouwens ook al naar welk gebied je gaat? Of heb ik daarover heen gelezen…sorry…

Ik lees hier ook bij iedereen een beetje hetzelfde qua kennis etc…
Wij hebben ook al een hele map met opleidingsmateriaal gekregen dus ik kan ook al voor leren, dat scheelt.

De accommodatie is idd geregeld door hun, hier heb ik zelf niks voor hoeven doen.
We vertrekken 1 december met de bus, s’avonds om 23u vanuit Venlo en komen in de ochtend aan in Kaprun. Diezelfde dag om 16u begint de opleiding theorie en de dag erna op de berg.
Spannend. We slapen in Jufa jugendhaus, volgens mij prima.

Leuk te lezen ook dat meer mensen dit seizoen naar de sneeuw gaan :)

Het gaat voor veel bijna beginnen! Hopen op een fantastische winter:-)

Thank God summer is over!

He Lisa, inderdaad… gaat snel nu hé… ik vertrek volgende week zaterdag naar Kaprun… spannend!
Wanneer ga jij?

Groetjes Linda

Linda doe je de cursus via WSSV? Doe anders Bram de groeten!

Tim, ze doet het via SBSSV.
Ik vertrek waarschijnlijk halverwege december.

Zal nog even kijken of ik de theorievragen nog ergens heb;-)

Thank God summer is over!

Hoi allemaal, Lisa je was me al voor :)
Idd via SBSSV maar mocht ik een Bram tegenkomen zal ik me melden,maar met zoveel mensen zal dat wel niet.

Oh dat is ook al snel hé half december, nog 3 weekjes!! Spannend allemaal hoor…
Succes!

Linda je avontuur is begonnen.
Waarschijnlijk ga je zo lekker wat eten en heb je vanavond je eerste theorieles, was bij mij trouwens Kinderunterricht!

Viel Spass!

Thank God summer is over!

we horen natuurlijk graag wat er allemaal gebeurt, als je de puf nog hebt om ons een updateje te sturen!

succes en natuurlijk Viel Spass!!!

euh... doen!?

Hopelijk werkt de Wifi dit jaar beter;)
Vorig jaar was het drama en heb ik vanuit Kaprun in ieder geval geen updates kunnen doen.

Thank God summer is over!

Plaats een reactie