Nutteloze vragen

Krijg bij onzin-vragen vaak de neiging om een onzin-antwoord te geven… :$

Ik vind het prima om wat extra regeltjes weer te geven om topics met nutteloze vragen te voorkomen. Alleen wie bepaalt of iets nutteloos is? Wat er voor de één makkelijk via google te vinden is (of elders in dit forum) is voor een ander juist nagenoeg onvindbaar.

Een forum is er om elkaar te helpen. Nutteloze vragen bestaan in mijn ogen dan ook niet. Enkele uitzonderingen daargelaten natuurlijk.

Ik kan het overigens mis hebben maar een aantal van de geregistreerde leden, die zich kennelijk storen aan sommige topics, wel vaak als een van de eersten reageren met een goed bedoeld antwoord en zo toch in ieder geval behulpzaam proberen te zijn. Hoe storend vind je het dan??

Aftellen maar!

Bedankt voor jullie feedback, hier kunnen we zeker wat mee.

Ik wil jullie nogmaals nadrukkelijk vragen NIET te reageren als je geen inhoudelijke reactie hebt (muv de stube ;)). De admins bepalen of een vraag wel of niet voldoet aan onze regels. Links plaatsen gerelateerde topics mag natuurlijk altijd.

Ik heb er ook een hekel aan. Wat me ook stoort is dat men als iemand op zoek is naar een skigebied dat men altijd en altijd dezelfde antwoorden krijgen: Ischgl, Sankt Anton, Zillertal, Saalbach, Wilder Kaiser, Trois Vallées, La Plagne, Sybelles, Grand Massif, etc. Soms zijn deze antwoorden natuurlijk terecht, maar soms moeten we toch wel eens wat met een breder vizier antwoorden.

Soms komen er ook topics terug uit het archief, waarbij de vraagsteller een skigebied zoekt en dan antwoord iemand hier iets op na één jaar of zelfs meer. Daar gaat die vragensteller nooit meer naar kijken en ook dat vervuilt het forum.

Ik kan het soms ook moeilijk laten om niet te reageren op domme vragen :-(
Maar ik zal mijn best doen :-)

Maar als ik de antwoorden hier lees zijn het toch zeer vele het met me eens om enkel ingelogde leden te laten posten!
Ik geloof ook niet dat dit mensen zal weghouden, dus zie alleen voordelen.

Verzoek aan de beheerder(s)
Resultaten van de zoekactie staan niet gesorteerd op datum.
Is het misschien mogelijk dat er een veld "datum" toegevoegd wordt?
Sommige topics zijn verouderd, ingehaald door de techniek (helmcamera). Of er is een nieuwe tunnel gemaakt en jij ziet een tip die inmiddels achterhaald is
Wintergast …ben even mijn wachtwoord kwijt, tijdelijk geheugenverlies ;-)

Ik geloof ook niet dat dit mensen zal weghouden, dus zie alleen voordelen.

Bruno op 16 okt. 2012 19:47

Een percentage durf ik er niet op plakken, maar ik denk dat een aanzienlijk deel van de mensen zonder account met een vraag wel degelijk wegblijft bij een verplichte registratie.

Je moet een keuze maken tussen grote toegankelijkheid en soms domme vragen/ forumvervuiling tegenover verplichte registratie.

Allereerst goed bezig! Dit is een onderwerp waar op veel fora geen aandacht voor is, met als gevolg veel meer vervuiling. En ik vind de stube ook echt een uitvinding voor flauwe grappen enz.

Het valt mij inderdaad als dagelijkse lezer ook op dat er veel vragen zijn waarop je op een andere manier makkelijker antwoord zou kunnen krijgen. Maar het is en blijft wel zo dat zeker de mensen die nu reageren op dit topic geregisteerde gebruikers zijn die allemaal heftig besmet zijn met het wintersportvirus! Dus realiseer je wel dat iets wat voor ons onzinvraag, dan wel omslachtige manier van informatie vinden is, voor de vragenstellers (vaak niet geregisteerde gebruikers) legitiem zijn. En aangezien we een forum zijn is het logisch dat ze een vraag stellen. Persoonlijk vind ik dat je deze mensen niet kan kwalijk kan nemen dat zij niet eerst binnen alle fora gaan zoeken naar het antwoord.

Wat misschien wel een idee is om enige uniformiteit te verkrijgen in de vraagstelling met name in de vragen over skigebieden/ accomodatie. Is dat je een soort formulier maakt, wat mensen invullen. Met daarin onder andere de velden voor het aantal personen, het budget (want wat de één duur vindt, vindt de ander goedkoop). Op die manier dwing je mensen met zachte hand voldoende info te verstrekken zodat er ook gericht een antwoord gegeven kan worden.

Let it snow, let snow, let it snow!

Ik begrijp dat sommige forumleden zich ergeren aan de aan de inhoud van de vragen en manier waarop sommige vragen worden gesteld (klaarblijkelijk zonder nadenken vooraf) . Maar ik heb altijd geleerd dat domme vragen niet bestaan :-) .
Het kan natuurlijk een goed idee om een soort "handleidinkje" voor het stellen van vragen te plaatsen, zoals Martijn voorstelt in het begin van dit topic. De vraag is wel of iemand die niet de moeite neemt even zelf eerst te zoeken of zijn vraag duidelijk te omschrijven, wèl de moeite neemt om de handleiding te lezen. Zelf erger ik me er eigenlijk niet zo aan; de meeste mensen doen het niet met kwade opzet, maar uit gemakzucht. En er is altijd wel een forumlid die de vragensteller op weg helpt, al was het maar met de opmerking; kijk eens bij "skigebieden" of heb je al gegoogeld? Veel vragenstellers van dit soort zijn volgens jong en die moet je een beetje opvoeden :-) Een geïrriteerde reactie helpt daarbij meestal niet. Negeren soms wel.Helpen en uitleggen meestal het best. Toch?

Blogger, skiër, verslaafd :-)

Ik ben het er niet helemaal mee eens wat betreft verjaarde forum- vragen. Een ander forumgebruiker kan namelijk wel de zelfde vraag hebben en de betreffende vraag en antwoorden lezen. Maar er toch nog iets meer van willen weten, dan kan die daarin toch mooi verder vragen.
Mijn mening is: onzin vragen bestaan niet, onzin antwoorden wel!

Maar als je er dan bij zet "ik heb al veel gelezen over X, maar wil ik toch nog wat meer weten", dan ben ik veel eerder bereid een zinnig antwoord te geven dan als ik het idee heb dat iemand zelf nog geen enkele moeite heeft gedaan. Dat is waar het - in ieder geval voor mij - om gaat.

Misschien te simpel gedacht, maar als een item je niet aan staat, sla je t toch gewoon over?? Vaak zegt de titel al genoeg.
Zoals een vorige al zei, wat voor de een een domme vraag lijkt is voor de ander misschien wel nuttig.

Wellicht wel een opties om bepaalde topic na verloop van tijd te sluiten.

Oja waar ik me wel aan erger is aan sommige denigrerende en sarcastische antwoorden op een serieuze vraag.

@cheizz ja dat ben ik met je eens en zoals maria erover denkt, ben ik het ook weer mee eens

Het gaat volgens mij ook niet zozeer over de opzet van de vraag (alhoewel er ook zeer zeker domme vragen tussen zitten waarop men makkelijk een antwoord vindt door even te googelen), maar vooral over de duidelijkheid/kwaliteit van de openingspost. Sommige mensen hebben er blijkbaar moeite zich duidelijk, in correcte zinnen en met wat achtergrondinformatie (ik heb al gezocht maar…/ik wil nog even jullie mening horen over…/ik weet niet welke keuze de juiste is tussen…) in de openingspost uit te drukken.

Het kan natuurlijk een goed idee om een soort "handleidinkje" voor het stellen van vragen te plaatsen, zoals Martijn voorstelt in het begin van dit topic. De vraag is wel of iemand die niet de moeite neemt even zelf eerst te zoeken of zijn vraag duidelijk te omschrijven, wèl de moeite neemt om de handleiding te lezen.

Ruud op 16 okt. 2012 20:45

Handige oplossing hiervoor kan zijn een uiterst beknopte handleiding standaard weer te geven in het typevakje voor reacties/topicstarts. Deze kan men dan verwijderen als men gaat typen of verdwijnt idealiter automatisch zodra men de focus op het vakje brengt met de muis om te gaan typen.

to ski or not to ski, thats no question

Hoop gezeur en waar gaat het nou eigenlijk over ?

Als het onderwerp je niet aanstaat dan lees je het toch gewoon niet.

Je moet als forum blij zijn dat er veel mensen zijn die vragen stellen en het forum bezoeken voor informatie.

Hoop gezeur en waar gaat het nou eigenlijk over ?

Als het onderwerp je niet aanstaat dan lees je het toch gewoon niet.

Je moet als forum blij zijn dat er veel mensen zijn die vragen stellen en het forum bezoeken voor informatie.

1 van de meest drukbezochte, populairste en oudste fora van NL is het forum wat bij tweakers.net hoort (gathering.tweakers.net) heeft een zeer strikt post beleid.
Resultaat hiervan is, dat het overzichtelijk is, en de informatie jaren later nog goed terug te vinden is.

Dat is natuurlijk een combinatie van factoren, zo zijn de bezoekers meer "internet minded" , is moderatie daar in handen van vele mensen welke weer verantwoordelijk zijn voor subfora.

Wel een voorbeeld dat de hoeveelheid topics niet automatisch een succesvol forum inhoudt.

Hoop gezeur en waar gaat het nou eigenlijk over ?
Als het onderwerp je niet aanstaat dan lees je het toch gewoon niet.
Je moet als forum blij zijn dat er veel mensen zijn die vragen stellen en het forum bezoeken voor informatie.

Gast261 op 17 okt. 2012 21:37

Nogmaals een bewijs dat niet-geregistreerden beter niet meer kunnen reageren.
Waar slaat dit nu op?
Wie ben je? Kom je hier dagelijks?
En geef wat argumentatie voor je stelling…
Het gaat hier over nutteloze vragen + beperkte, onzinnige en onduidelijke openingsposts.
Veel dagelijkse bezoekers vinden dit storend of op zijn minst opmerkzaam, anders zouden er geen 50 reacties zijn in dit topic in 2 dagen.

Misschien moeten we ook maar eens een topic starten over nutteloze antwoorden. Bijvoorbeeld: iemand vraagt een klein skigebied (met duidelijke argumentatie) en dan reageren er twee ‘gasten’ met Höchkonig. Net zo met een vraag laatst waar de vraagsteller een skigebied dichtbij zocht en waarbij een aangemelde gebruiker Wilder Kaiser antwoordde. Die antwoorden mogen er toch ook uit!

Kijk een verschil van hier en bij andere forums is dat je hier niet geregistreerd hoeft te staan om te posten, bij de meesten is dit wel het geval. Daardoor is het voor gasten makkelijk om snel iets te plaatsen op het forum zonder dat ze er bij nadenken op de manier hoe ze dit doen. Helaas…

En dat pleit weer voor maatregelen die door een aantal mensen zijn geopperd (verplichte registratie, of anders op zijn minst om antwoord te kunnen geven). Er zijn denk ik inderdaad veel voorbeelden van echt drukbezochte en florerende fora waar je niks kan schrijven als je niet geregistreerd en ingelogd bent. Als je naar die fora kijkt, valt die drempel dus best mee.

Wintersporters.nl is een bedrijf, itt tot vele andere fora die al blij zijn dat ze break-even draaien. Ik kan best aannemen dat ze de drempel express zo laag mogelijk willen houden om een zo groot mogelijk publiek aan te spreken. Het meest informatieve/leukste/… forum is niet altijd het meest rendabele, en draai het en keer het zoals je wilt, daar gaat het net over.

Edit: Waarmee ik niet wil zeggen dat de enige doelstelling van het forum winst maken is, of dat het forum te commercieel is. Ik probeer gewoon even de andere kant van de medaille te schetsen.

Misschien helpt het ook om enkele topics waarin zeer veel voorkomende vragen sticky’s te maken zodat ze bovenaan blijven staan in het forum.

to ski or not to ski, thats no question

"Zoek eerst in het forum of je vraag niet al eerder gesteld is. Hele simpele vragen zijn vaak ook te vinden op Google"

Staat er nu als je een nieuw topic opent. Wat is mijn prijs? :p

Dat anderen voor jou je huiswerk maken? ;)

  1. Vergeet niet dat wintersporters.nl is geworden door wie ze is, een vrij en toegankelijke site. Never change a winning team.

  2. Je hoeft niet overal op te reageren, als jij het niet doet doet iemand anders het wel. Ik persoonlijk vind vragen waar nog weinig reacties op zijn veel interessanter dan de druk bezochte topics (tenzij het een echte Google vraag is). Bevalt de topic titel je niet dan scrol je toch verder?

  3. Bedenk dat in de lijst met actieve topics álle topics van de site staan. Dus als iemand een recensie aan het lezen is van, ik noem maar een gebied, koningsleiten, en deze persoon wil daar meer over weten is het niet geheel onlogisch dat deze daar dan een nieuw topic start van "wat is een leuk appartement in koningsleiten" of "kun je goed apresskien in…" (Of heb ik dit verkeerd admins?).

  4. Minder goede topics waren er altijd al… Maar heeft de site nu niet gewoon meer bezoekers en daar door dus ook meer (slechte)topics?

In ieder geval veel succes en op naar ‘website van het jaar 2012’!!! :)

Ski: 25 jaar -|- Snowboard: 6 jaar -|- Respect the Mountains

Waarom niet alle berichten ouder dan 2 jaar en berichten met een slotje erop verwijderen, nu zie je nog wel eens een bericht uit 2008 voorbijkomen met de vraag of er sneeuw ligt o.i.d. … vind ik persoonlijk vrij irritant…

Plaats een reactie