Leren skiën

Maar hoe rijd je switch op ski’s? Ik snap het niet. Is dat gewoon achteruit skiën?

Karlijn op 19 nov. 2012 15:47

Ja, gewoon achteruit. Om het makkelijker te maken hebben ze daarvoor twintips ‘uitgevonden’ maar ik denk dat jij het ook wel zonder die twintips kunt Karlijn, ik ook.

En ik heb ook mezelf leren skiën. M’n ouders gingen na veel gezeur 1 keer met ons naar Winterberg. Ik was zo gemotiveerd en had zo veel uren slalom en afdalingen gekeken op ARD of ZDF dat het eigenlijk heel snel heel makkelijk ging. De 2e keer dat ik op wintersport ging was een jaar later met school. M’n vrienden zaten in het gevorderden klasje, ik moest eigenlijk met de beginners mee maar wilde natuurlijk niet achterblijven bij m’n maten. Ik heb 3 halve dagen achteraan het gevorderden klasje gehangen en eigenlijk niks gehoord of gezien van de uitleg van de skileraar. Daarna een paar jaar met vrienden op wintersport en vooral goed kijken en luisteren naar wat zij me vertelden en lieten zien. Elk jaar ging het beter en beter. Daarna, in 1996-1997 een seizoen in het Sauerland gewerkt. Bijna elke dag stond ik wel een half uurtje (of langer natuurlijk) op de latten. Nooit les genomen maar wel ontzettend veel naar anderen gekeken en geoefend. Daar heb ik echt leren skiën. Inmiddels zijn we heel wat jaren verder, knappe vent die mij gaat vertellen dat ie kan zien dat ik nooit actief les heb genomen.

Natuurlijk zijn er mensen die beter technisch skiën dan ik doe. Natuurlijk maak ik ingesleten technische foutjes maar dat doen veel mensen die net als mij 40 weken ervaring hebben en wél les hebben gehad ook nog vaak. Dus Brian, respect voor waar je mee bezig bent. Zet gewoon door als dat voor jou wel werkt, laat ze maar lullen! Niet dat ik geloof dat je na 1 jaar goed kunt skiën, je moet wel kritisch op jezelf blijven als je het zelf wilt leren maar ik geloof dat het in enkele gevallen absoluut kan. Let er wel op dat je geen gevaar voor anderen gaat opleveren. Ik had het geluk dat 20 jaar geleden de pistes wat minder gevuld waren en er dus plek zat was om foutjes te herstellen en veiligheid nog niet zo hoog in het vaandel stond.

Wat betreft je moeder, die zou ik ook wel les aanraden. Ze is duidelijk niet zo’n talent als jij bent en daar is ook helemaal niks mis mee. Privé les lijkt mij de beste optie qua intensiviteit en begeleiding. Ik heb ook wel eens geprobeerd om vrienden, familie, kennissen les te geven maar dat vond ik al snel heel erg vervelend en stressvol worden. Laat dat maar iemand doen die er voor betaald wordt en over de juiste lesmethoden beschikt.

Edit: Ik schrijf dit niet om mensen aan te moedigen om geen les te nemen. Voor de overgrote meerderheid is dat dé manier om fatsoenlijk te leren skiën, helemaal met iedereen eens. Maar uitzonderingen (lees geluksvogels en talenten) zullen er altijd zijn, neem dat ook eens aan.

@John knap hoor! Jammer dat je in Solden zit (voor ons), want ik heb een "angsthaas" van een moeder en er is nog geen leraar geweest in Brixen im Thale die haar angstvrij van een blauwe piste afkrijgt. Ze probeert het nu al ruim 5 jaar en neemt alle weken groeps- of privelessen. We gaan gemiddeld vier weken per jaar. Wat denk jij? Is er nog hoop voor haar?

@Brian, lekker blijven oefenen komt wel goed maar je ma moet toch echt aan de les.
@John je hebt mail (inbox op wintersport .nl)

Hoge bomen........lange latten!

er is een heel groot verschil tussen goed beneden komen en goed skien. een beetje zoals zesde klas zaterdag amateurs voetbal en manchester united. dus over je kunde durf ik niet te oordelen, wel over je technische scholing. De Basis is essentieel, zoals bijna elke jongere/student zul kom je hier vaak pas te laat achter. logisch, plezier is belangrijker dat techniek. (voor de meeste jongeren)

echter hoe goed je educatieve kwaliteiten ook zijn, zonder zelf de basis te beheersen is het bijzonder moeilijk om iemand bij te brengen hoe ze rustig en beheerst naar beneden kunnen.
en niet te vergeten, KUN je je moeder corrigeren, tegenhouden en/of begeleiden op moeilijke stukken?

zelf geef ik af en toe les aan vrienden en bekenden die voor het eerst gaan, maar ALTIJD pas na anderhalve dag les. ik kan ze begeleiden op de moeilijke stukken en tips geven om hun basis iets door te ontwikkelen, zodat ze volgend seizoen weer met les kunnen beginnen maar toch lekker van de vrijheid hebben genoten.

Addict.

Iedereen kan leren skiën, met de juiste instelling en aandacht van een prof. Ik heb b.v. vandaag deze dame in haar 2e week skiën van piste 31 afgekregen (Zwart, Rettenbach gletscher Sölden). Als zij het kan, dan kan je moeder het ook.

John Sölden op 19 nov. 2012 16:47

Er is nogal een verschil tussen "skiën" en "een zwarte piste afkomen"…

Ik heb het idee dat veel mensen "beneden komen" ook verwarren met "kunnen skieën".

Als je maar genoeg ruimte hebt om dwars over de piste te skiën, dan kun je menig rode of zwarte piste nemen alsof het een blauwe is. Kijk uit om de leerling ten onrechte de indruk te geven dat zij alle pistes beheersen.

Wel goed om dat soort vaardigheden al in de tweede week te kunnen, want we kennen allemaal de verhalen van beginners die per ongeluk op een moeilijke rode of zwarte piste terecht kwamen. Het zweet breekt me uit als ik terug denk aan mijn bange beginnersavonturen toen ik niet meer terug naar de veilige blauwe piste kon…

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

Pfff, volgens mij is dit forum alleen geschikt voor profs, de rest telt niet qua niveau, zo komt het op mij over.
Terwijl het gross van de vakantiegangers alleen maar voor hun plezier op wintersport gaan.
Als de zo genaamde profs hier werkelijk zo goed zijn, waarom zien we dat dan niet op tv terug!!!
De enige prof voor mij is Nicoline!
Ik bezoek meerdere fora ( motorclub, autoclub, fietsclub, surfclub) maar ben nooit zo veel negatieve reacties tegengekomen als op dit forum.
Vindt ik wel jammer hoor!!
Natuurlijk zijn er ook veel positieve reacties maar zo komt het forum bij mij niet over.
Errug jammer maar ik red mij wel!!!

@Gast 343, kan mij zelf niet als prof benoemen maar meer ervarings deskundige, zoals met mij denk ik meerdere op dit forum. Er wordt geskied op alle niveaus door de mensen die hier reageren, en ieder wil Brian een goed advies geven. Het skiën wordt denk ik door menigeen onderschat. Heel veel komen een rode zwarte piste af met of met minder goede techniek, maar waar het om gaat dat je alles onder controle hebt op iedere piste die je afgaat en daar is echt een stuk basis kennis een must. Menig keer heb ik het mis zien gaan doordat iemand dacht dat hij goed kon skiën een ander onderuit haalt omdat er geen acute manouevre onder nomen kan worden. Nu is Brian een sportieve jonge knul en die zal heus wel leuk de berg af komen maar om het nu zijn moeder te gaan leren!
De dame op het filmpje van Sjon is een uitzondering, ws erg sportief, geen angst en beslist SKILES gehad, dat kun je zien, en daar zit nu net het verschil.
Je kan heel veel plezier beleven met skiën maar niet met angst in je lijf omdat je de techniek niet beheerst. Ook ik ga al jaren gewoon voor de bergen, sneeuw en het plezier ;-)

Dienten Die Alte schule

@GZN (Gasten Zonder Naam) Deze thread heet toch 'leren skiën… ? We hebben nog 4 dagen… Het ging er hier om dat angst geprobeerd moest worden overwonnen, zowel voor de moeder van Brian als voor deze dame. Ik geef alleen maar aan dat je met de juiste methodiek een heleboel kan bereiken. Maar natuurlijk niet als een volleerd skiër een zwarte piste af binnen 2 weken. Zij gaf op een gegeven moment tijdens de lunch aan dat ze de 31 wel wilde proberen. Een overwinning op jezelf dus.

@ Anderen: voor mensen met angst kan je wellicht via Skiskills een korte cursus doen. Is net zoiets als voor mensen met vliegangst. Een gewone skileraar is vaak erg goed in het voordoen van de oefenstof. Vaak hebben de zgn. angsthazen last van stress of kunnen niet tegen de drukte op een piste. Daar moet je dus anders mee omgaan en een beginnersklasje helpt dan ook het 5e of 8e jaar niet meer.

Skiën. What else.

Pfff, volgens mij is dit forum alleen geschikt voor profs, de rest telt niet qua niveau, zo komt het op mij over.
Terwijl het gross van de vakantiegangers alleen maar voor hun plezier op wintersport gaan.
Als de zo genaamde profs hier werkelijk zo goed zijn, waarom zien we dat dan niet op tv terug!!!
De enige prof voor mij is Nicoline!
Ik bezoek meerdere fora ( motorclub, autoclub, fietsclub, surfclub) maar ben nooit zo veel negatieve reacties tegengekomen als op dit forum.
Vindt ik wel jammer hoor!!
Natuurlijk zijn er ook veel positieve reacties maar zo komt het forum bij mij niet over.
Errug jammer maar ik red mij wel!!!

Gast343 op 19 nov. 2012 20:41

Het zijn maar enkelingen die hier blijkbaar vol van zichzelf zijn en geen begrip kunnen opbrengen voor je vraag. De grote meerderheid wil alleen maar helpen. ;)

Voor de rest sluit ik me helemaal aan bij Martijnski

En ik heb ook mezelf leren skiën. M’n ouders gingen na veel gezeur 1 keer met ons naar Winterberg. Ik was zo gemotiveerd en had zo veel uren slalom en afdalingen gekeken op ARD of ZDF dat het eigenlijk heel snel heel makkelijk ging. De 2e keer dat ik op wintersport ging was een jaar later met school. M’n vrienden zaten in het gevorderden klasje, ik moest eigenlijk met de beginners mee maar wilde natuurlijk niet achterblijven bij m’n maten. Ik heb 3 halve dagen achteraan het gevorderden klasje gehangen en eigenlijk niks gehoord of gezien van de uitleg van de skileraar. Daarna een paar jaar met vrienden op wintersport en vooral goed kijken en luisteren naar wat zij me vertelden en lieten zien. Elk jaar ging het beter en beter. Daarna, in 1996-1997 een seizoen in het Sauerland gewerkt. Bijna elke dag stond ik wel een half uurtje (of langer natuurlijk) op de latten. Nooit les genomen maar wel ontzettend veel naar anderen gekeken en geoefend. Daar heb ik echt leren skiën. Inmiddels zijn we heel wat jaren verder, knappe vent die mij gaat vertellen dat ie kan zien dat ik nooit actief les heb genomen.
Natuurlijk zijn er mensen die beter technisch skiën dan ik doe. Natuurlijk maak ik ingesleten technische foutjes maar dat doen veel mensen die net als mij 40 weken ervaring hebben en wél les hebben gehad ook nog vaak. Dus Brian, respect voor waar je mee bezig bent. Zet gewoon door als dat voor jou wel werkt, laat ze maar lullen! Niet dat ik geloof dat je na 1 jaar goed kunt skiën, je moet wel kritisch op jezelf blijven als je het zelf wilt leren maar ik geloof dat het in enkele gevallen absoluut kan. Let er wel op dat je geen gevaar voor anderen gaat opleveren. Ik had het geluk dat 20 jaar geleden de pistes wat minder gevuld waren en er dus plek zat was om foutjes te herstellen en veiligheid nog niet zo hoog in het vaandel stond.
Wat betreft je moeder, die zou ik ook wel les aanraden. Ze is duidelijk niet zo’n talent als jij bent en daar is ook helemaal niks mis mee. Privé les lijkt mij de beste optie qua intensiviteit en begeleiding. Ik heb ook wel eens geprobeerd om vrienden, familie, kennissen les te geven maar dat vond ik al snel heel erg vervelend en stressvol worden. Laat dat maar iemand doen die er voor betaald wordt en over de juiste lesmethoden beschikt.
Edit: Ik schrijf dit niet om mensen aan te moedigen om geen les te nemen. Voor de overgrote meerderheid is dat dé manier om fatsoenlijk te leren skiën, helemaal met iedereen eens. Maar uitzonderingen (lees geluksvogels en talenten) zullen er altijd zijn, neem dat ook eens aan.

Martijnski op 19 nov. 2012 17:03

@Elly ik heb nooit gezegd dat brian z’n ma les moet geven maar de meeste reacties hier vindt ik n.v.t.!
Laat een ieder z’n waarde behouden en dan komt het vanzelf goed!

Ho eens even! Brian stelt aan het einde van zijn lange betoog inderdaad een vraag, namelijk:

"Als jullie Tips hebben waardoor ik kan zorgen dat ze fatsoenlijk die berg afkomt hoor ik het graag!
Ik kan zelf Goed skiën ( met gemak blauw switch rijden etc, etc ) Dus ik ben er van overtuigt dat ik het me moeder kan leren maar ik weet niet waar ik moet beginnen.
Heel verhaal… Maar hoop dat jullie me kunnen helpen!"

Nou, de meesten komen dan hier met de tip: neem zelf les en laat je moeder op les gaan.

In plaats van te zeggen: "dank je wel voor de tip" komt er een hoop gesputter over hoe goed hij wel kan skien terwijl hij dit zichzelf heeft aangeleerd.
Dan ben je dus gewoon eigenwijs!

Ik geef nog een tip: stel geen vraag op een forum als je er niet tegen kan dat er ook wel eens antwoorden gegeven kunnen worden die je niet aanstaan.

@ Gast 343, Nee dat begrijp ik, maar dat kwam van Brian zelf af in zijn eerste verhaaltje, hij nam zijn moeder mee te skién maar dat ging niet echt prettig. En Brian die ga ik vast nog wel eens tegen komen, misschien komt hij mij wel voorbij skiën :)

Dienten Die Alte schule

Ik kan Brian alleen maar loven voor z’n inzet. Voor de rest…

…voor de rest niet?

Oke Hans je hebt gewonnenen!

Fuck de howly wintersportforum, ga lekker skiën

Gast343 alias Piet. Log weer even in en post niet onder twee namen, is voor niemand leuk. Nu allemaal weer lief zijn tegen elkaar anders moet we weer een topic op slot.

MAND!

De één vindt het heerlijk gewoon naar beneden te suizen, de ander doet dat graag door middel van (meer) techniek. Maakt mij niet uit, ieder moet gewoon doen wat hij zelf prettig vindt (zolang het inderdaad veilig is, wat veel mensen al noemen). Ik vind de toon hier nu ook lichtelijk onvriendelijk, maar ik denk dat dat ook ligt aan een beetje ongelukkige formulering (en misschien wat naïeve opstelling) van Brian.

Maar ik ga zeker lekker skiën hoor :) wees maar niet bang.

Serfaus

Ho eens even! Brian stelt aan het einde van zijn lange betoog inderdaad een vraag, namelijk:
"Als jullie Tips hebben waardoor ik kan zorgen dat ze fatsoenlijk die berg afkomt hoor ik het graag!
Ik kan zelf Goed skiën ( met gemak blauw switch rijden etc, etc ) Dus ik ben er van overtuigt dat ik het me moeder kan leren maar ik weet niet waar ik moet beginnen.
Heel verhaal… Maar hoop dat jullie me kunnen helpen!"
Nou, de meesten komen dan hier met de tip: neem zelf les en laat je moeder op les gaan.
In plaats van te zeggen: "dank je wel voor de tip" komt er een hoop gesputter over hoe goed hij wel kan skien terwijl hij dit zichzelf heeft aangeleerd.
Dan ben je dus gewoon eigenwijs!

Hans op 19 nov. 2012 21:17

Hij vraagt niet om een beoordeling van z’n eigen ski kunsten. Hij vraagt om een methodiek, lesstof, tips die hij kan gebruiken voor z’n moeder. De tip die gegeven wordt kan ik alleen maar beamen, moeders moet op les.

Dat anderen reacties geven op Brians’ skikunsten kan ik wel begrijpen. Hij schrijft een beetje knullig hoe goed hij zelf kan skiën, ook ik moest er een beetje om lachen. Maar toch best knap als je een hele blauwe piste switch kunt rijden na een weekje zelf aankloten. Ik lees daar enthousiasme voor wintersport. En het is best mogelijk dat Brian het zichzelf gaat leren, als hij maar kritisch naar zichzelf toe is en niet denkt er nu al te zijn. Misschien is hij één van de X ‘verborgen talenten’ die jaarlijks opstaan in de winterse Alpen.

Maar die heilige overtuiging hier dat je pas fatsoenlijk technisch kunt skiën als je les hebt genomen stoot me een beetje tegen de borst. Ik zie mezelf skiën en ik lieg niet tegen mezelf. Geloof me nou maar, of ben jij dus ook gewoon eigenwijs? Ik voel me alleen een geluksvogel.

Hé Yo-hasselhof, een beetje pit mag best en het valt toch best mee?. Alleen gast 343 is niet lief voor de rest, die mag alleen z’n normale schoen zetten…wij onze skischoen, daar past meer in :)

De één vindt het heerlijk gewoon naar beneden te suizen, de ander doet dat graag door middel van (meer) techniek. Maakt mij niet uit, ieder moet gewoon doen wat hij zelf prettig vindt (zolang het inderdaad veilig is, wat veel mensen al noemen). Ik vind de toon hier nu ook lichtelijk onvriendelijk, maar ik denk dat dat ook ligt aan een beetje ongelukkige formulering (en misschien wat naïeve opstelling) van Brian.
Maar ik ga zeker lekker skiën hoor :) wees maar niet bang.

Karlijn op 19 nov. 2012 22:06

Agree, goed omschreven!

De dame op het filmpje van Sjon is een uitzondering, ws erg sportief, geen angst en beslist SKILES gehad, dat kun je zien, en daar zit nu net het verschil.

Elly op 19 nov. 2012 20:55

Dit is juist een heel goed voorbeeld van iemand die (ogenschijnlijk zonder te vallen) van een zwarte piste afkomt, maar die de techniek (nog lang) niet beheerst.

Hé Yo-hasselhof, een beetje pit mag best en het valt toch?

Martijnski op 19 nov. 2012 22:08

Natuurlijk, begon alleen schreeuwen op een schoolplein te lijken ipv inhoudelijk pittig discussiëren.

MAND!

Persoonlijk ben ik nogal sceptisch wat betrefd autodidactisch leren skien. Maar het feit is dat er zeker mensen bestaan die dit kunnen. Of Brian een van deze personen is kunnen we hier vanaf het forum onmogelijk bepalen. Waarom komt Brian aanstaande zondag niet naar de forum bijeenkomst in Landgraaf, dan kunnen we het zelf beoordelen. En ik zou best van hem willen leren hoe ik fatsoenlijk switch kan rijden want ik kan het wel een beetje maar nog niet echt super.

Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

De dame op het filmpje van Sjon is een uitzondering, ws erg sportief, geen angst en beslist SKILES gehad, dat kun je zien, en daar zit nu net het verschil.

Elly op 19 nov. 2012 20:55

Dit is juist een heel goed voorbeeld van iemand die (ogenschijnlijk zonder te vallen) van een zwarte piste afkomt, maar die de techniek (nog lang) niet beheerst.

Gast468 op 19 nov. 2012 22:11

Ik ben niet 100% zeker maar volgens mij is de dame op dat moment op privéles bij John. En dat sluit dan weer aan bij de rode draad in dit topic - skiles. Geloof me, ik heb ook lang gedacht dat het niet nodig was en heb daar nu eigenlijk spijt van, omdat ik weet dat ik véél verder had kunnen staan.

@Brian: ik denk ook dat het verstandiger is als je moeder een paar uurtjes privéles neemt. Dan krijgt ze er waarschijnlijk PLEZIER in en ontwikkelt ze geen angst.
Als jij gecontroleerd, veilig naar beneden komt (en daar vooral eerlijk in bent naar jezelf toe) zie ik geen probleem hoor. Het is mij wel duidelijk dat je reuze lol in het skiën hebt.
@468: respect voor die vrouw dat ze in haar 2e week over angst heen stapt en die piste afgaat. Er is ruimte zat voor haar, haar skileraar is in de buurt, wat is het punt nou helemaal? Laten we wel ff eerlijk blijven: weinigen onder ons pakten hun 1e keer zwarte piste pas nadat zij 100% technisch perfect konden skiën.
Toch?

mama on a mission in the snow

@Rachel, ik zie idd ook weinig fout gaan in dat filmpje, het is niet snel of super technisch, maar het ziet er wel super gecontroleerd uit.

Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

Overigens sta ik zelf het hele jaar door iedere week op de skies om op techniek te trainen, want je bent nooit uitgeleerd en skiën is een erg technische sport.

mama on a mission in the snow

Plaats een reactie