Ski's gestolen op wintersport..!! (ervaring...?)

Er zijn 2 nederlanders in Ischgl opgepakt voor 100 diefstallen…

Ik heb dat kabeltje zelf gemaakt omdat ik een lange kabel wilde om de ski’s ergens aan vast te kunnen leggen.

Dat zoveel werk valt best mee als je daarvoor ingericht bent. Dat heeft mij niet meer dan 15min gekost.

Je kunt ook een remkabel (versnellingskabel) nemen van een fiets. Die bestaan in RVS.

Jabo

@Paul:
Er zit absoluut een kern van waarheid in je verhaal, maar de vergelijking tussen Amsterdam en een gemiddeld Oostenrijks dorp (bijvoorbeeld Mayrhofen) gaat echt niét op. Genoeg ervaringen mee gemaakt en gehoord dat alleen maar de locals de schuld geven ook zeker niét waar is. Zo kunnen we iedereen wel over één kam scheren.

Wat mij betreft zijn ook een heleboel Nederlanders verantwoordelijk voor wangedrag en diefstal tijdens de wintersport vakanties. In Winterberg weet ik in ieder geval dat de locals (die niet direct geld verdienen aan toerisme) een grote hekel hebben aan het asociale gedrag van Nederlanders. Bij diefstal wordt dan ook als eerste naar Nederlanders gewezen en geen eens onterecht. En dan is diefstal geen eens om het geld, maar meer om het ‘vandalisme’ en de ‘kick’.

Verder heb ik ook genoeg verhalen gehoord over wangedrag van Nederlandse jongeren in de discotheek van Winterberg. Vroeger scheen dat een gezellige uitgaansgelegenheid te zijn geweest, maar sinds de sterke invasie van Nederlandse jongeren is het een ‘hel’ volgens vele locals uit de regio. Enkele Duitse vrienden van mij vinden dat die Nederlanders zich abnormaal laten vol zuipen met alcohol en daarna jonge dames in een discotheek gaan lastig vallen.

Oh we dwalen af. Terug naar het onderwerp…

Vaak komen dieven uit steden. Het klinkt crue voor stedelingen, maar het is toch wel zo. Innsbruck heeft ook beslist criminaliteit, alhoewel dit absoluut niét te vergelijking valt met bijvoorbeeld Almere of Rotterdam.

Dat locals heel eerlijk zijn is mijn ervaring maar al te goed in Zwitserland. Daar heeft men (buiten de grote toeristische trekpleisters) nog echt vertrouwen in de medemens. Zo erg groot vertrouwen dat dure souvenirs gewoon op straat onbemand met een geldkistje worden achtergelaten. Daarbij zijn er ook genoeg wandelwegen en skipistes te bedenken waar je zo langs de boerderijen kan gaan en er ook zo naar binnen kan lopen. Die oude mensen die hun hele leven bovenop de alpenweide wonen weten geen eens wat het woord stelen betekend…

Maar ook dichterbij in het Sauerland heeft men in de kleine dorpjes (vlakbij Winterberg) een stuk meer vertrouwen in je. Zo mocht ik bij een benzinepomp zonder te betalen wegrijden naar de bank om geld te gaan halen (omdat de EC/Maestro-automaat niet werkte). Voor hetzelfde betreft zou ik zo wegrijden en nooit meer weer komen. Het kleine tankstationnetje was geen eens voorzien van camerabewaking. En zonder getuigen is zo’n tankstation uitbater ook nergens.

Tenslotte mogen we ook niet verbergen dat er wel degelijk bendes zijn uit Oost-Europa, ook al willen sommigen dat niet horen. Niet in zulke spook aantallen, maar toch zijn ze er. Die gaan dan zeker niet uitgebreid skiën, maar wel even die skirekken bij langs om wat mee te nemen. Vaak professionele bendes. In de zomer heb je ze ook wel langs de autosnelweg in Duitsland en Frankrijk. De ANWB waarschuwt zelfs om nooit met je caravan of camper te overnachten op een parkeerplaats langs de snelweg. Er zijn talloze verhalen bekend dat mensen uit Oost-Europa met narcose-gas voorbij komen en vervolgens je hele inboedel uit je caravan en/of camper stelen.

Tenslotte werkt de op dit forum geprezen wisseltruc ook niet altijd. Laatst waren er in Willingen diverse gewisselde sets weg, wat onverklaarbaar was, maar toch was gebeurd. Sommige mensen hadden dus nog maar één ski. Vervelend! Kortom, diefstal is nóóit 100% uit te sluiten. Er is altijd een bepaald risico…

Maar laten we ook niet vergeten dat mensen ook eerlijk kunnen zijn, óók in de drukke wintersportgebieden. Zo heb ik laatst bij fotograferen in Winterberg mijn dure handschoen verloren bij een dalstation van de Herrloch stoeltjeslift. Ik ben tot twee keer toe naar beneden geskiëd en gekeken of daar überhaupt iets te zien was, maar er lag niks meer. En toen ik voor de 3e keer boven was kwam er iemand naar mij toe die zomaar mijn handschoen weer teruggaf. Nu mogen handschoenen niet zoveel waarde hebben als ski’s, maar toch waren het wel van die kwaliteitshandschoenen die een ander eventueel ook wel kan gebruiken.

Mensen; eigenlijk kan ik niet wachten tot het paradijs! Geen diefstal en andere ellende meer en hopelijk héél véél skiën in poeder sneeuw! :D

@Paul: denk je dan ook dat het hier in Nederland de Nederlanders zijn die koperen leidingen jatten? Als het al de moeite is om hier naar toe te komen om nagenoeg waardeloos koper te jatten, dan is even naar Oostenrijk om toch wel veel makkelijker veel waardevollere ski’s te stelen toch wel de moeite. Trouwens, als je de benzine ook nog weet te stelen en gewoon in je (gestolen) auto slaapt, kost het de dieven niks meer dan wat tijd en moeite…

Vorig jaar in St Moritz hadden twee groepsleden dat hun huurskies weg waren, dit waren veel voorkomende modellen en een vergelijkbare skies stonden verderop, dus alles wijst op een omwisseling. In Wengen wist mijn leraar één geval, waarbij de skies in het dal zijn teruggevonden (dus handig om je naam erop te zetten!). Ik ben trouwens zo’n lettertang-malloot die overal zijn naam opzet, niet alleen de skies en de stokken, ook op de trafo van mijn laptop etc.

Het valt me wel op dat er veel minder criminaliteit is in kleine ski-oorden die maar één lange toegangsweg hebben. Bij meldingen van diefstal heeft de politie ruime tijd om aan de andere kant van de weg een roadblock op te zetten.

@Nic: het zijn in ieder geval wel de Nederlandse opkopers die het gestolen koper lopen te helen. Zonder helers minder stelers.

Wat betreft de verzekeringscijfers, dat skies het meest geclaimd worden. Dat is het cijfer van diefstal en beschadiging (en valse claims ookwel de Nederlandse ziekte genoemd in Oostenrijk) bij elkaar opgeteld, er staat niet bij wat de verhouding is tussen gebroken skies en gestolen spullen.

hallo. wat wij doen is 2 verschillende ski’s aan elkaar zetten met een slot er op dan is het niet aantrekelijk om ze tejatten. en als ze de slotjes door willen knippen dan vallen ze ook wel in de kijker.

We komen net terug uit Ischgl en ja hoor, het snowboard van een vriend was gestolen, een Burton Custom X. Aangifte gedaan en een dag later belde de politie dat ze twee Nederlanders hadden opgepakt. En mijn vriend heeft zijn board terug. Alleen jammer dat hij al een nieuwe had gehaald. Later lazen we in de krant dat die twee Nederlanders 100 boards hadden gestolen.
Vorig jaar bij de Moserwirt in St Ankton werd ook heel veel gestolen, En ook de ski’s die het de “wisseltruck” ver uit elkaar waren gezet, Ook in onze club was een board weg. Zo jammer dat je altijd een slotje moet gebruiken :-(

wat een stelletje trieste zielige klootzakken. Ik hoop dat ze nooit meer op een piste mogen komen! Keihard aanpakken die gasten!

Hallo, wij zijn net terug uit Solden. Alles was oke , goede sneeuw, lekker weer en leuke apreski. Tot donderdagavond er twee skijacks worden gestolen. De jas van mijn vriendin en van één van de andere meiden in onze groep. Vervolgens alle kroegen afgelopen om te zoeken, maar niks gevonden. De volgende dag weer gekeken en één jas teruggevonden, jaja in de nederlandse apreskibar de Rauschalm, uiteraard zonder de 10 euro die er nog in zat(wij zaten er tegenover in de Mogul juist om dit soort figuren niet tegen te komen).Nu blijkt dat de dader op een van onze foto´s staat met de verdwenen jas in zijn hand.Helaas geen aangifte gedaan omdat dat de hele dag duurt en ik wilde mijn vakantie niet laten verpesten door op het politiebureau te moeten zitten ipv te skien. Ik nijg toch om deze foto naar Geenstijl te sturen of alsnog aangifte te doen. Wat zouden jullie doen ?

ik zeg doen!

Optie 1 :)

@Jordy; ik denk dat je de almrausch bedoelt.

We hebben een keer het genoegen gehad bij om 's avonds laat bij maishofen (begin dal Saalbach-Hinterglemm) gecontroleerd te worden op ski’s die gestolen waren, agenten telden aantal setjes skies en personen in de auto.
de agenten gaven wel aan dat ze vnl. letten op Ooostblokkers met busjes. controle was naar aanleiding van diefstallen die zelde dag.

@Timo . Klopt ik draaide het even om. Ga de foto even bewerken zodat mijn vrienden niet op internet komen.

in ischl zaten we met een groepje mannen bij het dalstation wat te drinken na de dalafdaling. na de koffie was er een set ski’s kwijt. das ff balen zeg!! na enige tijd kwam er een meneer uit de lift met de vermiste ski’s en duizend maal excuses. hij had de verkeerde ski’s meegenomen. inderdaad leken zijn ski’s erg op het vermiste paar.

@Bart: Zou een mooie zijn als je net als ik met 2 of meer paar ski’s reist. Maar ja kan natuurlijk, zal wel uiteindelijk goedkomen. Op zich prima dat er dingen tegen worden gedaan.

@Jordi: Ach stelen van jassen is niets nieuws en ook niet echt typisch wintersport. In Groningen worden in het uitgaansleven wekelijks jassen gestolen. Heeft me ook een keer wintersportjas gekost. Harde les, maar het is moeilijk om mensen te vertrouwen tegenwoordig.

Wie nooit valt zal niet weten waar z´n grens ligt.

Ik begrijp dat ik na de arrestatie van die twee Nederlanders zaterdag veilig naar Ischgl kan gaan…?

in 15 jaar tijd is er nog nooit wat van me gejat op wintersport en ik weiger ook mee te doen aan de paniek en het geklaag over de verminderde sfeer. Vorig jaar heb ik op alle 3 mijn trips mijn ski’s gewoon overal buiten laten staan. In hintertux soms zelfs 5 uur lang buiten terwijl wij in de hexenkessl stonden. Prima, niks gebeurd. Natuurlijk let ik er wel op en probeer ik ze in de gaten te houden als dat kan. We doen ook altijd de wisseltruc maar daar houdt het dan ook op. Als ze gejat worden dan worden ze maar gejat.

Ja hoor, vandaag mijn Burton Bullit snowboard gejat. Gingen 1 biertje drinken in Kaltenbach (Zillertal) en had het board redelijk in het zich gezet. Blijken Tsjechiëche bendes actief te zijn, dus morgen ochtend meteen maar aangifte doen.

Bij mij zijn mijn Atomic GS9’s eens gestolen in Brixen im thale. Had ze neegezet omdat ik mijn skipas kwijt was geraakt, kom terug ski’s weg en op die plaatst stonden een paar verlepte huurski’s van Snow en Co in Westendorf.
Dubbel zuur.
Ik nog naar de liftmensen geweest, heel behulpzaam en vroegen me morgen terug te komen.
Dag erna, huurski’s hadden er overnacht, en de liftmensen hadden de camerabeelden nagekeken.
Bleek een zatte dikzak er met mijn ski’s vandoor gegaan te zijn. Liftmensen snel even de huurski’s voor me afgesteld en ik richting Snow&Co.
Aldaar uitgelegd wat er gebeurd was, eigenaar Reindert vol verbazing, was net iemand bij hem geweest met mijn ski’s en had geen idee hoe hij eraan kwam. Kreeg zijn ski’s mee voor de dag, en hij vroeg om aan het eind van de dag terug te komen.
Eind van de dag terug, en tadaaa, GS9 terug :)
Man met mijn ski’s was bij het liftstation tegengehouden en teruggestuurd.
Bizar verhaal :)

Mark, wat rot!

Sinds mijn broer zijn board gestolen is (nu al zo’n 6 jaar geleden), heb ik altijd een slotje (of 2) bij. Als ze willen dan knippen ze het gewoon door met een goede tang, maar het schrikt toch een beetje af.

Een goedkoop slot (5 euro?) is weliswaar eenvoudig te kraken, maar een dief zal jouw skies overslaan en die van de buurman pakken. een goedkope en effectieve maatregel dus als je niet al te dure skies hebt.

Vrijdag 3 Feb naar Belle Plagne met Sunweb!!!

Mayrhofen, bovenaan de penkenbahn. De laatse dag van 2012 nog ff een biertje met vrienden rond vier uur. Mijn board laten liggen, een fish van 5 jaar oud met veel krassen laten liggen. Wel een slotje bij me maar ik dacht wie neemt dat off piste board vol krassen mee.
Na het biertje, board weg.
Volgende dag naar de politie. Werd als een verdachte behandeld vol ongeloof en ze gingen wel ff meehelpen zoeken in mijn appartement. Uiteindelijk zijn ze niet meegegaan.
Volgende dag boven gekomen en de heren van de verhuur hadden mij zien rondlopen op zoek naar een board, gaven aan dat er al twee dagen een huur boardje stond. Ik met dat board onder mijn arm naar beneden. Atomic beginners board van 150 met goofy bindingen. Mijn board off piste 160 met mega nose en regular. Bij de verhuur krijg ik te horen dat twee dagen geleden een dame haar board was kwijt geraakt en nu een groter board had.
De dude van de verhuur die dame gebeld dat ze moest komen met het board wat ze laatst bij zich had. En ja hoor mijn board. Ze gaf een zeer vaag verhaal op dat hij in het dal was omgewisseld. Ja ja.
Maar uiteindelijk m’n board terug. Als ik haar had zien lopen op straat met mijn board had ik haar waarschijnlijk een dreun verkocht na een paar vragen. Maar ik had het idee dat ze niet met opzet mijn board had meegenomen. Maar hoe hij wel in haar vingers kwam???
Dus voor mij nu altijd een slotje, het zijn niet altijd russen, dit was een duits chickie zonder verstand.

Vorig jaar snowbord… Weg

Naar aanleiding van deze verhalen toch maar eens een safeman skislotje besteld voor mijn nieuwe ski’s.

Een dag niet geskied is een dag niet geleefd

29 december, mijn skiSTOKKEN gestolen bij de hexenalm in Fiss, Normaal gesproken gaan de skis en skistokken in het depot, helaas die dag niet... welke idioot steelt nu een paar skistokken.. gelukkig lagen mijn skis er nog…Iemand nog meer ervaring hiermee???

ja hoor, ook vorig jaar in Fiss, bij het restaurant onderaan de schongampbahn. Komen buiten, mijn vriendin haar stokken gestolen, en 2 meter verder stonden goedkope, fel geschaafde stokken van een huurwinkel zonder ski’s erbij, toevallig dezelfde maat. Die dan maar meegenomen…

Hoe ze het doen zonder opzet, ik vraag het me af? verblind door de sneeuw ofzo?

Dus de enige manier om je snowboard een beetje te beschermen is een kabelslotje nemen? Beetje vervelend dat dit moet gebeuren. Ben nu 3 keer op wintersport geweest maar heb er nog nooit aan gedacht dat m’n spullen zo gejat konden worden.
Dit jaar heb ik een eigen board dus wellicht moet ik maar zo’n kabeltje aanschaffen.

2 jaar geleden: Saas Fee. Ik had net het jaar daarvoor nieuwe K2 ski’s gekocht. We zitten wat te eten onderaan tegen het dorp aan, we willen weer gaan skien en ik loop naar het rek waar ik m’n ski’s in had gezet. Ze staan er niet, je twijfelt even wat aan jezelf. Waar had ik ze dan neergezet? Door een stom maar gelukkig toeval zie ik een paar minuten na mijn zoektocht ineens een man met een klein meisje, hij met K2 ski’s over z’n schouders. Ik loop er naartoe; dat lijken mijn ski’s wel. Wat vertwijfeling, onzekerheid, ga ik de man aanspreken? Ik besluit het te doen, in mijn beste Duits. Blijkt het een Engelsman te zijn. What? These are mine, get lost! Ik word om een of andere reden zeker van mijn zaak. Deze man gaat er met mijn ski’s vandoor, dat gaat niet gebeuren.
Ik spreek hem nogmaals aan. Hij wordt kwaad en zegt dat ik zijn dochter bang maak. Ik zeg dat hij mijn ski’s heeft, enkele malen. Hij beweert dat hij ze heeft gehuurd in het dorp en dreigt letterlijk (!) met me op de vuist te gaan als ik niet oprot. Dilemma. Wat te doen?

Ik raak ze ook nog uit het oog. Even later zie ik ze gelukkig weer lopen. Ik spreek de man nogmaals netjes aan. Hij laat een bonnetje zien van de verhuur. "I was going to bring them back now, anyway." Ik er achteraan.

Het verhaal eindigt bij de verhuur, in het souterrain van een sportzaak in de hoofdstraat. Hij legt de ski’s op de balie, ik sta er naast, de jongen achter de balie zegt: "“Die ski’s verhuren we helemaal niet.” De Engelsman moest in alle talen zijn excuses aan me maken. Meteen de volgende dag enkele merktekens, initialen e.d. aangebracht. Vooral geschrokken vanwege de fysieke dreiging, phieuw!

Ik heb dit jaar nieuwe Salomon’s gekocht. Meteen weer met stift en stickertjes in de weer, om maar ten alle tijde aan te kunnen tonen dat deze van mij zijn!

Plaats een reactie