Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Voorlopig geen coronabewijs nodig in Franse skiliften

Zie https://www.laatjevaccineren.be/vaccinatieteller

bartvwg op 08 nov 2021 20:54

Ook best rare cijfers voor Vlaanderen.
Op deze site staat dan dat er 46.000 -12 jarigen gevaccineerd zouden zijn (verschil +12 en algemene bevolking).
Het lijkt me toch sterk dat er zoveel hoog-risicopatiënten zouden zijn in deze leeftijdsgroep (5.4% van de 850.000 kinderen).
Nu over het algemeen: in Vl is de vaccinatie graad zeer hoog.

(frustratie-mode aan)
Binnenkort gaan al die cijfer-sites nogal werk hebben:
extra veldjes voor aantal en % mensen die binnen de afgelopen 270 dagen gevaccineerd zijn / die binnen de afgelopen 365 dagen gevaccineerd zijn / die met Johnson vaccin X gevaccineerd zijn / die met vaccin X en binnen de Y dagen gevaccineerd zijn /…
En dan is er een grapjas die de servers achter de covid-safe-app platlegt op een wisseldag.
(frustratie-mode uit)

Vivace op 09 nov 2021 09:42

Even aanhakend op het laatste grapje van @Vivace: ik heb voor de zekerheid al eerder even mijn QR code uitgeprint en geplastificeerd. Gaat gewoon in de rugzak. Heb geen zin om straks ergens te staan met een lege koude telefoon en daardoor niet naar binnen te kunnen terwijl de rest van de bende lekker zit te lunchen natuurlijk ;)

Edwin van Riel

Zie https://www.laatjevaccineren.be/vaccinatieteller

bartvwg op 08 nov 2021 20:54

Ook best rare cijfers voor Vlaanderen.
Op deze site staat dan dat er 46.000 -12 jarigen gevaccineerd zouden zijn (verschil +12 en algemene bevolking).
Het lijkt me toch sterk dat er zoveel hoog-risicopatiënten zouden zijn in deze leeftijdsgroep (5.4% van de 850.000 kinderen).
Nu over het algemeen: in Vl is de vaccinatie graad zeer hoog.

(frustratie-mode aan)
Binnenkort gaan al die cijfer-sites nogal werk hebben:
extra veldjes voor aantal en % mensen die binnen de afgelopen 270 dagen gevaccineerd zijn / die binnen de afgelopen 365 dagen gevaccineerd zijn / die met Johnson vaccin X gevaccineerd zijn / die met vaccin X en binnen de Y dagen gevaccineerd zijn /…
En dan is er een grapjas die de servers achter de covid-safe-app platlegt op een wisseldag.
(frustratie-mode uit)

Vivace op 09 nov 2021 09:42

Even aanhakend op het laatste grapje van @Vivace: ik heb voor de zekerheid al eerder even mijn QR code uitgeprint en geplastificeerd. Gaat gewoon in de rugzak. Heb geen zin om straks ergens te staan met een lege koude telefoon en daardoor niet naar binnen te kunnen terwijl de rest van de bende lekker zit te lunchen natuurlijk ;)

evr66 op 09 nov 2021 09:45

Dit laatste is echt slim, wij kwamen deze zomer op een camping, moesten we onze QR code laten zien, was de app van Sandra opeens leeg… dat was nog een heel avontuur om te zorgen dat ze haar goede QR code weer terug kreeg…

Click. Click. Peace

Zie https://www.laatjevaccineren.be/vaccinatieteller

bartvwg op 08 nov 2021 20:54

Ook best rare cijfers voor Vlaanderen.
Op deze site staat dan dat er 46.000 -12 jarigen gevaccineerd zouden zijn (verschil +12 en algemene bevolking).
Het lijkt me toch sterk dat er zoveel hoog-risicopatiënten zouden zijn in deze leeftijdsgroep (5.4% van de 850.000 kinderen).
Nu over het algemeen: in Vl is de vaccinatie graad zeer hoog.

(frustratie-mode aan)
Binnenkort gaan al die cijfer-sites nogal werk hebben:
extra veldjes voor aantal en % mensen die binnen de afgelopen 270 dagen gevaccineerd zijn / die binnen de afgelopen 365 dagen gevaccineerd zijn / die met Johnson vaccin X gevaccineerd zijn / die met vaccin X en binnen de Y dagen gevaccineerd zijn /…
En dan is er een grapjas die de servers achter de covid-safe-app platlegt op een wisseldag.
(frustratie-mode uit)

Vivace op 09 nov 2021 09:42

Even aanhakend op het laatste grapje van @Vivace: ik heb voor de zekerheid al eerder even mijn QR code uitgeprint en geplastificeerd. Gaat gewoon in de rugzak. Heb geen zin om straks ergens te staan met een lege koude telefoon en daardoor niet naar binnen te kunnen terwijl de rest van de bende lekker zit te lunchen natuurlijk ;)

evr66 op 09 nov 2021 09:45

Dit laatste is echt slim, wij kwamen deze zomer op een camping, moesten we onze QR code laten zien, was de app van Sandra opeens leeg… dat was nog een heel avontuur om te zorgen dat ze haar goede QR code weer terug kreeg…

Rogier op 09 nov 2021 09:48

Precies, gewoon geen zin om ergens te gaan staan kl.ten straks. Zeker omdat je weet dat de accu van je telefoon in de kou gewoon al wat minder capaciteit heeft dan anders, GSM/4g/internet is ook niet overal super. Gewoon zorgen zo min mogelijk afhankelijk te zijn van allerhande elektrische gadgets ;)

Los van de kou hadden we ze van de zomer ook gewoon uitgeprint in de auto liggen. Just in case…

Werd trouwens geattendeerd op een stuk in het NRC waar staat dat je met een nl vaccinatie in Frankrijk heel simpel een upgrade kan regelen. Weet niet of het klopt (en of dit ook met Janssen op gaat), maar je zou wat problemen op kunnen lossen daarmee (je moet dan wel de Franse corona app gaan gebruiken, maar wie kan dat wat schelen).

“…Dat heb ik zelf ervaren in Parijs. Op vertoon van onze paspoorten en QR-codes, die lieten zien dat we al twee vaccinaties achter de rug hadden, konden mijn vrouw en ik bij een vaccinatiecentrum meteen terecht voor een derde prik. Ook apotheken in de buurt boden vaccinatie aan. We werden bliksemsnel gezien door een dokter, die vroeg naar onderliggend lijden, medicijngebruik en of we geen verkoudheid onder de leden hadden. Een medewerker zat in dezelfde kamer met de injecties klaar. Ik loop nu als een gelukkig mens rond met de Nederlandse CoronaCheck-app in mijn telefoon en de Franse TousAntiCovid-app. Niet iedereen kan naar Parijs. Maar we kunnen aan de Franse aanpak wel een voorbeeld nemen…”

Bron: https://www.nrc.nl/nieuws/2021/11/08/geef-iedereen-die-derde…

Edwin van Riel

Dit laatste is echt slim, wij kwamen deze zomer op een camping, moesten we onze QR code laten zien, was de app van Sandra opeens leeg… dat was nog een heel avontuur om te zorgen dat ze haar goede QR code weer terug kreeg…

Rogier op 09 nov 2021 09:48

Idd… wat je ook kan doen is de pdf met je QR code lokaal op je telefoon stockeren. Helpt natuurlijk niet tegen een platte batterij, maar wel tegen APP of 4G netwerk problemen.

Een foto maken van je QR code is niet zo’n goed idee… uit ervaring blijkt die foto vaak heel slecht, of zelfs helemaal niet, te scannen. Wss omdat de lijnen niet meer recht zijn door perspectief.

*bericht bewerkt door Videast op 09 nov 2021 10:48

Zie https://www.laatjevaccineren.be/vaccinatieteller

bartvwg op 08 nov 2021 20:54

Ook best rare cijfers voor Vlaanderen.
Op deze site staat dan dat er 46.000 -12 jarigen gevaccineerd zouden zijn (verschil +12 en algemene bevolking).
Het lijkt me toch sterk dat er zoveel hoog-risicopatiënten zouden zijn in deze leeftijdsgroep (5.4% van de 850.000 kinderen).
Nu over het algemeen: in Vl is de vaccinatie graad zeer hoog.

(frustratie-mode aan)
Binnenkort gaan al die cijfer-sites nogal werk hebben:
extra veldjes voor aantal en % mensen die binnen de afgelopen 270 dagen gevaccineerd zijn / die binnen de afgelopen 365 dagen gevaccineerd zijn / die met Johnson vaccin X gevaccineerd zijn / die met vaccin X en binnen de Y dagen gevaccineerd zijn /…
En dan is er een grapjas die de servers achter de covid-safe-app platlegt op een wisseldag.
(frustratie-mode uit)

Vivace op 09 nov 2021 09:42

Even aanhakend op het laatste grapje van @Vivace: ik heb voor de zekerheid al eerder even mijn QR code uitgeprint en geplastificeerd. Gaat gewoon in de rugzak. Heb geen zin om straks ergens te staan met een lege koude telefoon en daardoor niet naar binnen te kunnen terwijl de rest van de bende lekker zit te lunchen natuurlijk ;)

evr66 op 09 nov 2021 09:45

Dit laatste is echt slim, wij kwamen deze zomer op een camping, moesten we onze QR code laten zien, was de app van Sandra opeens leeg… dat was nog een heel avontuur om te zorgen dat ze haar goede QR code weer terug kreeg…

Rogier op 09 nov 2021 09:48

Precies, gewoon geen zin om ergens te gaan staan kl.ten straks. Zeker omdat je weet dat de accu van je telefoon in de kou gewoon al wat minder capaciteit heeft dan anders, GSM/4g/internet is ook niet overal super. Gewoon zorgen zo min mogelijk afhankelijk te zijn van allerhande elektrische gadgets ;)

Los van de kou hadden we ze van de zomer ook gewoon uitgeprint in de auto liggen. Just in case…

Werd trouwens geattendeerd op een stuk in het NRC waar staat dat je met een nl vaccinatie in Frankrijk heel simpel een upgrade kan regelen. Weet niet of het klopt (en of dit ook met Janssen op gaat), maar je zou wat problemen op kunnen lossen daarmee (je moet dan wel de Franse corona app gaan gebruiken, maar wie kan dat wat schelen).

“…Dat heb ik zelf ervaren in Parijs. Op vertoon van onze paspoorten en QR-codes, die lieten zien dat we al twee vaccinaties achter de rug hadden, konden mijn vrouw en ik bij een vaccinatiecentrum meteen terecht voor een derde prik. Ook apotheken in de buurt boden vaccinatie aan. We werden bliksemsnel gezien door een dokter, die vroeg naar onderliggend lijden, medicijngebruik en of we geen verkoudheid onder de leden hadden. Een medewerker zat in dezelfde kamer met de injecties klaar. Ik loop nu als een gelukkig mens rond met de Nederlandse CoronaCheck-app in mijn telefoon en de Franse TousAntiCovid-app. Niet iedereen kan naar Parijs. Maar we kunnen aan de Franse aanpak wel een voorbeeld nemen…”

Bron: https://www.nrc.nl/nieuws/2021/11/08/geef-iedereen-die-derde…

evr66 op 09 nov 2021 10:05

Volgens mijn ‘tousanticovid’ app kan ik nog geen booster prik halen, maar ik verwacht dat ik dit wel snel kan doen.
Ik vraag me echter af of je dit in Frankrijk zomaar een vaccin kan krijgen als je geen ‘carte vitale’ hebt, de franse ziektekosten verzekering. Ik denk het eigenlijk niet namelijk.

Click. Click. Peace

Meteen even opgezocht, je krijgt niet zomaar een derde booster, wel sneller en makkelijker dan in NL volgens mij. Mensen met Jansen krijgen ook een booster prik:
https://www.service-public.fr/particuliers/actualites/A15120…

Click. Click. Peace

Ook niet onbelangrijk: op vele plaatsen moet je naast de QR-code nog een identiteitsbewijs kunnen laten zien.
Voor volwassenen normaal geen probleem, maar laatst stond ik met mijn minderjarige dochter aan de inkom van een concert en had zij haar identiteitskaart niet bij omdat dat normaal niet verplicht is voor minderjarigen in België.
Gelukkig was de security nogal tolerant en hebben we met haar school-resultaten-app waarop haar foto ook staat haar identiteit aan kunnen tonen.

Glide on!

Dank je @rogier, had al zo’n vermoeden dat je deze niet zomaar voorbij zou laten gaan ;)

Edwin van Riel

Ook niet onbelangrijk: op vele plaatsen moet je naast de QR-code nog een identiteitsbewijs kunnen laten zien.

Vivace op 09 nov 2021 11:50

Overal moet dat omdat je anders ook een code kunt laten zien van, pakweg, je buurvrouw. ;)
Zo zie je meteen het verschil tussen een zaak die de boel ernstig neemt (controleert QR code en ID) en een zaak die het niets uitmaakt.
Ter info: op 2 weken Italië en de laatste week in België nergens of te nergens dubbel gecontroleerd geweest…

*bericht bewerkt door bartvwg op 09 nov 2021 12:46

Bla, bla, bla.

Overal moet dat omdat je anders ook een code kunt laten zien van, pakweg, je buurvrouw. ;)
Zo zie je meteen het verschil tussen een zaak die de boel ernstig neemt (controleert QR code en ID) en een zaak die het niets uitmaakt.
Ter info: op 2 weken Italië en de laatste week in België nergens of te nergens dubbel gecontroleerd geweest…

bartvwg op 09 nov 2021 12:45

Een leek heeft nochtans helemaal niet het recht om je identiteitsbewijs te vragen en je hebt nog minder de plicht om het te tonen.

Correct, horeca in Snowworld had daar iets op, dat wel toegestaan zou zijn, vragen naar geboortemaand en voorletters of zoiets. Inmiddels zijn ze daar ook mee gestopt trouwens, nu alleen nog het groene vinkje.

Edwin van Riel

Overal moet dat omdat je anders ook een code kunt laten zien van, pakweg, je buurvrouw. ;)
Zo zie je meteen het verschil tussen een zaak die de boel ernstig neemt (controleert QR code en ID) en een zaak die het niets uitmaakt.
Ter info: op 2 weken Italië en de laatste week in België nergens of te nergens dubbel gecontroleerd geweest…

bartvwg op 09 nov 2021 12:45

Een leek heeft nochtans helemaal niet het recht om je identiteitsbewijs te vragen en je hebt nog minder de plicht om het te tonen.

Skiwi op 09 nov 2021 13:07

Dat is een beetje kort door de bocht: je kan inderdaad niet zomaar aan iemand op straat vragen om zich te identificeren.

Binnen de context van het betreden van een privaat evenement of terrein, of het verkopen van een product/dienst kan de organisator/eigenaar/verkoper daarentegen wel de voorwaarde stellen om je te identificeren als dat relevant is. Dat kan gaan van de leeftijd controleren voordat er alcohol/sigaretten worden verkocht of een korting wordt verleend, een rijbewijs opvragen van iemand die een auto huurt, identiteitsgegevens opnemen van bezoekers aan een bedrijf of hotelgasten, …

Het lijkt me dan ook niet van de pot gerukt dat je een identiteitskaart laat zien (of iets gelijkaardig) waarmee je kan aantonen dat het Covid-certificaat dat je laat zien niet dat van je buurvrouw is, als dat certificaat de voorwaarde is van toegang. Dat wil niet zeggen dat de organisator die informatie mag opslaan, of er eender wat mee mag doen. Daar hebben we in Europa (gelukkig) behoorlijke strenge wetgeving voor.

Kortom: je hebt inderdaad niet de plicht om je identiteitskaart te laten zien, net zoals de organisator van een evenement niet verplicht is om mensen binnen te laten die dat niet willen doen. De verplichting die wel bestaat is voor de organisator om enkel gegevens op te vragen die relevant zijn, die niet langer dan nodig te bewaren, en alle mogelijke veiligheidsmaatregelen te nemen om die gegevens te beschermen zolang ze in zijn bezit zijn.

Morzel verwoordt het juist. Ik ben wel benieuwd hoe @skiwi dat dan doet bij hotels.

Correct, horeca in Snowworld had daar iets op, dat wel toegestaan zou zijn, vragen naar geboortemaand en voorletters of zoiets. Inmiddels zijn ze daar ook mee gestopt trouwens, nu alleen nog het groene vinkje.

evr66 op 09 nov 2021 13:09

Dat is hoe de Nederlandse QR code werkt. Daar heb je voorletter, achterletter, geboortedag en geboortemaand… Waarvan 1 verborgen is vaak.

Ben wel benieuwd hoe het straks in Frankrijk gaat. Hopelijk wordt straks het Janssen Vaccin niet “opeens” ongeldig. Want dan moet ik alleen met de kinderen op wintersport ;-)

Morzel verwoordt het juist. Ik ben wel benieuwd hoe @skiwi dat dan doet bij hotels.

DrPhil op 09 nov 2021 13:47

In België is het nochtans niet toegelaten.
Burgers hebben niet het recht het eID van andere burgers op te vragen, zonder uitdrukkelijke wettelijke basis.

Morzel verwoordt het juist. Ik ben wel benieuwd hoe @skiwi dat dan doet bij hotels.

DrPhil op 09 nov 2021 13:47

In België is het nochtans niet toegelaten.
Burgers hebben niet het recht het eID van andere burgers op te vragen, zonder uitdrukkelijke wettelijke basis.

Mathijs! op 09 nov 2021 14:24

Zie: https://www.vlaanderen.be/het-covid-safe-ticket-als-toegangs…
Is men steeds verplicht om bij de controle van het CST ook de identiteitskaart op te vragen?

Het is de uitbater verplicht om na te gaan of de identiteit van de CST-houder klopt. Dit hoeft niet noodzakelijk de identiteitskaart te zijn.

ID kaart niet verplicht, ID aantonen wel. ;)

Bla, bla, bla.

Morzel verwoordt het juist. Ik ben wel benieuwd hoe @skiwi dat dan doet bij hotels.

DrPhil op 09 nov 2021 13:47

In België is het nochtans niet toegelaten.
Burgers hebben niet het recht het eID van andere burgers op te vragen, zonder uitdrukkelijke wettelijke basis.

Mathijs! op 09 nov 2021 14:24

De verduidelijking “zonder uitdrukkelijke wettelijke basis” maakt het alvast minder zwart/wit dan de stelling waar ik oorspronkelijk op reageerde. Belangrijk is dat het dan specifiek gaat over de identiteitskaart (eID), en niet noodzakelijk over het concept van iemand identificeren – daarom dat ik “of gelijkaardig” in mijn bericht had staan.

Voor België staat de basiswetgeving betreffende eID vrij uitgebreid hier aangegeven: https://www.gegevensbeschermingsautoriteit.be/professioneel/…

In veel gevallen is het nodig (of wettelijk verplicht) voor een privépartij om de tegenpartij te identificeren. Dat kan (maar moet niet altijd) aan de hand van de identiteitskaart, en de wetgeving voorziet gevallen waarbij de identiteitskaart mag (of zelfs moet) worden opgevraagd.

Specifiek voor het Covid-safe ticket is er (in België) een verplichting voor uitbaters en organisatoren in welomschreven omstandigheden (horeca, fitness, massa-evenement) om van de mensen die een certificaat laten zien de identiteit te controleren. Dat moet niet aan de hand van de identiteitskaart, en je kan dus niet verplicht worden je identiteitskaart te laten zien. Dat neemt niet weg dat de uitbater verplicht is om je identiteit te controleren, en dat deze in principe vrij kan kiezen welke middelen daarvoor praktisch aanvaard worden. Niets houdt organisatoren tegen om de lidkaart van een vereniging te aanvaarden als identificatie – dat is gelijkaardig aan wat ze in Oostenrijk doen bij skipassen: na eenmalige controle bij activeren wordt je skipas een ersatz-identiteitsdocument en covid-certificaat – maar evengoed is er geen enkele wettelijke basis die omschrijft welke alternatieven van identificatie uitbaters allemaal zouden moeten aanvaarden als alternatief voor de eID.

Kortom: het is ingewikkeld. Niemand staat erom te springen om gecontroleerd te worden, zoals er ook niemand erop zit te wachten om anderen te moeten controleren. Mensen vervallen véél te snel in zwart-wit en wij-zij denken, terwijl het eigenlijk een dik luxeprobleem is dat de impact van Covid op onze skivakantie één van onze grootste zorgen is.

“Mensen vervallen véél te snel in zwart-wit en wij-zij denken, terwijl het eigenlijk een dik luxeprobleem is dat de impact van Covid op onze skivakantie één van onze grootste zorgen is.”

Zo is het dus precies!

Edwin van Riel

@rogier weet je al wat de regels zijn voor komend seizoen in Andorra

@Rogier worden liften als openbaar vervoer gezien?

@Rogier worden liften als openbaar vervoer gezien?

Pino op 09 nov 2021 22:12

Ja. Maar met corona niet altijd, waarom?

Click. Click. Peace

Omdat je als 65+ er geen pass sanitaire voor elkaar krijgt in januari

@Rogier Wordt de boosterprik ook voor buitenlandse 65 plussers verplicht?

*bericht bewerkt door HenkBr op 10 nov 2021 18:03

@Rogier Wordt de boosterprik ook voor buitenlandse 65 plussers verplicht?

HenkBr op 10 nov 2021 17:55

Daar heb ik nog geen kijk op. Ik wacht op de precieze condities en regels.

Click. Click. Peace

Oei dat kan dan wel eens heel druk gaan worden in Frankrijk. Zeker gezien de idioterie waar ze in Oostenrijk mee bezig zijn. Iedereen meet janssen, kinderen tussen de 6 en 12 en iedereen die niet gevaccineerd is zal naar Frankrijk gaan. Dat zijn best wel heel veel mensen.

Matthias123 op 06 nov 2021 16:22

wishfull thinking. frankrijk gaat ook over.

de naïviteit van iedereen die dacht een normale wintersport te krijgen is echt stuitend. je kon op je klompen aanvoelen dat vorig jaar gewoon dunnetjes over gedaan ging worden.

uit het liveblog van het AD:
Brussel moet er snel voor zorgen dat Frankrijk en Oostenrijk ophouden hun eigen coronaregels te maken en daarmee het Europese vakantieverkeer saboteren. Dat zegt D66-Europarlementariër Sophie in ’t veld, die hierover een debat wil met de Europese Commissie.

Oostenrijk verbindt per 6 december aan het vaccinatiecertificaat een einddatum (na negen maanden ongeldig), Frankrijk eist vanaf half december een derde dosis van buitenlandse 65-plussers. Nadat over dat certificaat eerder dit jaar wel maanden intensief is onderhandeld. ,Iedere golf is het weer hetzelfde liedje”, aldus In ’t Veld.

,Nationale regeringen komen ieder voor zich met plannetjes en maken zonder enige coördinatie met andere landen hun eigen regels. Straks is het weer één grote chaos voor reizigers in Europa.” Zij roept de Commissie op om, gebaseerd op een advies van het Europees Medicijn Agentschap, voor heel Europa met eenduidige richtlijnen te komen voor de geldigheid van vaccinaties.

EU-burgers die nog geen boosterprik met een coronavaccin hebben gekregen kunnen gewoon naar andere EU-landen reizen, zegt de Europese Commissie. Lidstaten moeten volledig gevaccineerden toelaten, en daarvoor zijn twee prikken genoeg. Maar landen mogen zelf bepalen of reizigers bijvoorbeeld toegang krijgen tot een skihotel, kroeg of museum.

Dit komt als reactie op Oostenrijk en Frankrijk, die hebben aangekondigd dat een vaccinatiebewijs straks niet meer geldig is voor respectievelijk mensen die langer dan negen maanden geleden zijn ingeënt en voor 65-plussers zonder booster. Wintersporters sloeg de schrik om het hart.

De regels zijn duidelijk, meent de commissie. ,Als je volledig gevaccineerd bent zullen lidstaten het vrije verkeer niet inperken." Maar landen zijn vrij om voor de toegang tot een restaurant of concert om een extra vaccinatie te vragen.

De commissie is in gesprek met de lidstaten over de omgang met boosters en een mogelijke update voor de reisregels, zegt zij. ,In de komende weken mag u daarover nieuws verwachten." Nu bepleit zij vooral, nog maar eens, dat lidstaten hun aanpak onderling afstemmen.

uit het liveblog van het AD:
Brussel moet er snel voor zorgen dat Frankrijk en Oostenrijk ophouden hun eigen coronaregels te maken en daarmee het Europese vakantieverkeer saboteren. Dat zegt D66-Europarlementariër Sophie in ’t veld, die hierover een debat wil met de Europese Commissie.

Oostenrijk verbindt per 6 december aan het vaccinatiecertificaat een einddatum (na negen maanden ongeldig), Frankrijk eist vanaf half december een derde dosis van buitenlandse 65-plussers. Nadat over dat certificaat eerder dit jaar wel maanden intensief is onderhandeld. ,Iedere golf is het weer hetzelfde liedje”, aldus In ’t Veld.

,Nationale regeringen komen ieder voor zich met plannetjes en maken zonder enige coördinatie met andere landen hun eigen regels. Straks is het weer één grote chaos voor reizigers in Europa.” Zij roept de Commissie op om, gebaseerd op een advies van het Europees Medicijn Agentschap, voor heel Europa met eenduidige richtlijnen te komen voor de geldigheid van vaccinaties.

EU-burgers die nog geen boosterprik met een coronavaccin hebben gekregen kunnen gewoon naar andere EU-landen reizen, zegt de Europese Commissie. Lidstaten moeten volledig gevaccineerden toelaten, en daarvoor zijn twee prikken genoeg. Maar landen mogen zelf bepalen of reizigers bijvoorbeeld toegang krijgen tot een skihotel, kroeg of museum.

Dit komt als reactie op Oostenrijk en Frankrijk, die hebben aangekondigd dat een vaccinatiebewijs straks niet meer geldig is voor respectievelijk mensen die langer dan negen maanden geleden zijn ingeënt en voor 65-plussers zonder booster. Wintersporters sloeg de schrik om het hart.

De regels zijn duidelijk, meent de commissie. ,Als je volledig gevaccineerd bent zullen lidstaten het vrije verkeer niet inperken." Maar landen zijn vrij om voor de toegang tot een restaurant of concert om een extra vaccinatie te vragen.

De commissie is in gesprek met de lidstaten over de omgang met boosters en een mogelijke update voor de reisregels, zegt zij. ,In de komende weken mag u daarover nieuws verwachten." Nu bepleit zij vooral, nog maar eens, dat lidstaten hun aanpak onderling afstemmen.

HenkBr op 10 nov 2021 18:45

Tja enige vorm van beleid is er vanuit Europa tot nu toe helemaal niet geweest. Ieder EU land heeft tot nu toe nog volledig eigen regels gehad, nu het de vakantie treft van wat politici zou er opeens actie ondernomen moeten worden? Mocht er uiteindelijk iets besloten gaan worden vanuit de EU dan duurt dat door dat logge orgaan nog maanden voordat het doorgevoerd word. Neem daarnaast het punt dat Frankrijk zich er over het algemeen alsnog weinig van aantrekt en toch wel weer uitzonderingen verzint en je weet dat het nooit tot 1 algemene regelgeving in de EU gaat komen.

Mijn advies is om zo laat mogelijk te boeken voor de wintersport en op dat moment te kijken hoe de regels er dan voorstaan in ieder land en voor jezelf de conclusie trekt welke maatregelen het beste bij jouw situatie passen.

Born to Ride

@Matthias123 Dit gaat niet over de vakantie van enkele politici maar over de vakantie van miljoenen EU burgers (alleen al ongeveer een miljoen Nederlanders).
En zo log is Brussel niet altijd. Lees de laatste alinea’s :

De regels zijn duidelijk, meent de commissie. ,Als je volledig gevaccineerd bent zullen lidstaten het vrije verkeer niet inperken." Maar landen zijn vrij om voor de toegang tot een restaurant of concert om een extra vaccinatie te vragen.

De commissie is in gesprek met de lidstaten over de omgang met boosters en een mogelijke update voor de reisregels, zegt zij. ,In de komende weken mag u daarover nieuws verwachten." Nu bepleit zij vooral, nog maar eens, dat lidstaten hun aanpak onderling afstemmen.

En laat boeken is, zeker voor mensen die aangewezen zijn op de schoolvakanties, niet voor iedereen een optie

Volgens mij gaat het om de Franse 65-plussers. In Frankrijk kunnen deze zich al enkele weken een derde prik laten geven.

Volgens mij gaat het om de Franse 65-plussers. In Frankrijk kunnen deze zich al enkele weken een derde prik laten geven.

Marko2 op 10 nov 2021 20:08

En dat is dus juist niet duidelijk

Plaats een reactie