Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Les Gets verbiedt roken op de pistes en in skiliften

Jammer dat er nog steed rokers zijn die hun peuk zomaar dumpen .
Nochtans weinig moeite zo een klein blikken doosje (die van frisk bvb) mee te nemen …

Zoals steeds moeten er weer boeten door de slechte wil van anderen …

Dat gaat inderdaad nogal OT David, ik probeerde het nog te beperken tot het onderwerp “onder invloed op de piste”, waar cocaine en heroïne gelukkig (hoop ik) weinig of niet voorkomen.

Mijn standpunt is dat onze Overheden machteloos langs de zijlijn staan en het druggebruik en vooral de criminaliteit daaromheen toenemen. De mythe van cannabis als gateway drug is allang ontkracht overigens. Toch blijft alcohol een groter maatschappelijk probleem, meer verslaafden, meer doden en meer kosten voor de maatschappij dan welke andere drug dan ook. En probeer als alcoholverslaafde maar eens clean te blijven in een maatschappij waar alcohol bij iedere mogelijke gelegenheid wordt aangeboden.

*bericht bewerkt door KrisWeer op 15 dec 2022 08:26

Vijftienhonderd is het nieuwe duizend

Vertrutteling, roker ruimt zijn peuken op anders ben je inderdaad asociaal. Hier moeten ze strenger op controleren.

Straks verbieden ze het laten van scheten in de gondel ook nog…

Vertrutteling, roker ruimt zijn peuken op anders ben je inderdaad asociaal. Hier moeten ze strenger op controleren.

Straks verbieden ze het laten van scheten in de gondel ook nog…

Sneeuwschrapert op 15 dec 2022 08:15

Peuk wegmieteren? Skipas inleveren voor een paar dagen en doorrrr. Wat mij betreft leven en laten leven zonder dat een paar asos er een vuilnisbelt van maken.

Edwin van Riel

Haha zo ook op de pistes rond Valtho, vooral groepjes snowboarders. Het leek soms net of je in hartje Amsterdam was qua geur. Ik hou er wel van.

De laatste twee keer dat ik rokers meemaakte in liften was in Gaschurn (Montafon) en in Willingen. En in beide gevallen betrof het lokale jeugd. En rookten ze geen reguliere sigaretten, maar de ietwat geestverruimendere variant.

paolie op 14 dec 2022 13:56

Lekker onder invloed van de piste. Daar hou jij dus wel van…

KrisWeer op 14 dec 2022 15:16
Dinictus op 14 dec 2022 15:51

Nee, ik heb het over de geur van Cannabis. Als we iets willen doen aan mensen die onder invloed van de piste gaan dan moeten we trouwens beginnen met de enige sociaal geaccepteerde hard drug en dat is alcohol.

KrisWeer op 14 dec 2022 21:01

Ik weet niet waar jij woont, maar zowel in België als Nederland is bij een steeds groter wordende groep het gebruik van echte harddrugs zoals speed, coke, xtc… Voor steeds meer de meest normale zaak van de wereld (helaas). Niet zelden vormt cannabis de opstap. Van een eenmalig pilsje is nog niemand verslaafd geraakt, zaken zoals cocaïne en heroïne kunnen na eenmalig gebruik al tot verslaving leiden.

Maar goed, dit is een skiforum ik wil ook niet te veel offropic gaan.

Was een tweetal maand geleden nog in Landgraaf, daar werd toen ook op de lift gerookt. Wat de liften in Frankrijk betreft moeten we onszelf vooral niet te veel wijs maken :-) Politie is nu al vaak onderbemand in Frankrijk.

DavidW op 15 dec 2022 07:54

Toch een beetje een verouderde visie die stepping stone …
https://www.druglijn.be/bezorgd-om-iemand/veelgestelde-vrage…
Soit , OffT én achterrhaald dus …

Ik denk dat er hier wel concensus te vinden ik over :

  • neem je peuk mee
  • Als je rookt in stoeltjeslift doe dat dan alleen of vraag of het kan .

*bericht bewerkt door evert op 15 dec 2022 08:56

Vertrutteling, roker ruimt zijn peuken op anders ben je inderdaad asociaal. Hier moeten ze strenger op controleren.

Straks verbieden ze het laten van scheten in de gondel ook nog…

Sneeuwschrapert op 15 dec 2022 08:15

Peuk wegmieteren? Skipas inleveren voor een paar dagen en doorrrr. Wat mij betreft leven en laten leven zonder dat een paar asos er een vuilnisbelt van maken.

evr66 op 15 dec 2022 08:18

Op zich klopt die strafmaat wel; maar hoe moet je ooit een fatsoenlijke pakkans creëren?
Je wilt geen Stasi praktijken, de ogen van het personeel kunnen nooit een groot deel van een gebied en de mensen in de gaten houden en om nou het hele gebied vol te hangen met camera’s lijkt me ook al zowat…(aan de andere kant zou dat wel cool zijn om je eigen verrichtingen te kunnen zien op je beeldscherm)

Totales Vollidiot

Straks verbieden ze het laten van scheten in de gondel ook nog…

Sneeuwschrapert op 15 dec 2022 08:15

Ik weet niet wat die ijle berglucht bij jou doet, maar ook voor mezelf laat ik m liever op de berg wapperen dan in de gondel…

Vertrutteling, roker ruimt zijn peuken op anders ben je inderdaad asociaal. Hier moeten ze strenger op controleren.

Straks verbieden ze het laten van scheten in de gondel ook nog…

Sneeuwschrapert op 15 dec 2022 08:15

Peuk wegmieteren? Skipas inleveren voor een paar dagen en doorrrr. Wat mij betreft leven en laten leven zonder dat een paar asos er een vuilnisbelt van maken.

evr66 op 15 dec 2022 08:18

Op zich klopt die strafmaat wel; maar hoe moet je ooit een fatsoenlijke pakkans creëren?
Je wilt geen Stasi praktijken, de ogen van het personeel kunnen nooit een groot deel van een gebied en de mensen in de gaten houden en om nou het hele gebied vol te hangen met camera’s lijkt me ook al zowat…(aan de andere kant zou dat wel cool zijn om je eigen verrichtingen te kunnen zien op je beeldscherm)

Kdtl op 15 dec 2022 09:25

helaas heb je daar gelijk in.

Edwin van Riel

Vertrutteling, roker ruimt zijn peuken op anders ben je inderdaad asociaal. Hier moeten ze strenger op controleren.

Straks verbieden ze het laten van scheten in de gondel ook nog…

Sneeuwschrapert op 15 dec 2022 08:15

In Belgie leggen sommige steden al serieuse boetes op. Dit valt onder sluikstorten. Vorige week nog iemand op de radio die netjes 350 euro boete heeft ontvangen voor het weggooien van een peuk. Ze was dan nog verwonderd ook. :) Als je dit gaat toepassen in een skigebied spreek je al over de prijs van een 6-daagse skipas! Kun je niet betalen, skipas inleveren… Doe gewoon normaal en gooi geen dingen in de natuur dan hoeft dit circus niet. Zelfde voor alcohol, geniet van een glaasje, maar overdrijf niet. Anders gaat ook hier miserie van komen in de vorm van regeltjes, die we kunnen missen als kiespijn.

*bericht bewerkt door Joy85 op 15 dec 2022 11:15

Voor de rokers: stoppen met roken levert je ook een skivakantie op. Of toch op z’n minst een skipas. ;)

Bla, bla, bla.

Haha zo ook op de pistes rond Valtho, vooral groepjes snowboarders. Het leek soms net of je in hartje Amsterdam was qua geur. Ik hou er wel van.

De laatste twee keer dat ik rokers meemaakte in liften was in Gaschurn (Montafon) en in Willingen. En in beide gevallen betrof het lokale jeugd. En rookten ze geen reguliere sigaretten, maar de ietwat geestverruimendere variant.

paolie op 14 dec 2022 13:56

Lekker onder invloed van de piste. Daar hou jij dus wel van…

KrisWeer op 14 dec 2022 15:16
Dinictus op 14 dec 2022 15:51

Nee, ik heb het over de geur van Cannabis. Als we iets willen doen aan mensen die onder invloed van de piste gaan dan moeten we trouwens beginnen met de enige sociaal geaccepteerde hard drug en dat is alcohol.

KrisWeer op 14 dec 2022 21:01

Is toch al zo in veel landen? In ieder geval wettelijk, of het in praktijk wordt gecheckt is misschien iets anders. In ieder geval geldt in Italie dezelde promillage regel op de piste als bij autorijden. Waarschijnlijk zal je niet gauw door de "roamende "carabinieri op de piste tegengehouden worden (tenzij je echt duidelijk dronken bent), maar mocht je iemand van achter onderuit skieen en er is letsel, kan je er toch redelijk zeker van zijn dat een alcohol test volgt en dat een legaal staartje krijgt.

Ik drink trouwens graag een glas, maar eigenlijk nooit op de piste, het skieen voelt gewoon minder lekker na alcohol (of een te zware lunch).

Ik drink trouwens graag een glas, maar eigenlijk nooit op de piste, het skieen voelt gewoon minder lekker na alcohol (of een te zware lunch).

Asterino op 15 dec 2022 12:00

Idem hier. 2 zaken die ik laat vanaf 2 glazen alcohol: autorijden en skiën. ;)

Bla, bla, bla.

Ik ben zelf geen roker, maar die “tapijtbombardement” verbiedcultuur begint toch echt wel de spuigaten uit te lopen…

In liftgebouwen, gesloten liften of wanneer je met vreemden en/of kinderen in zetellift zit is een verbod niet meer dan logisch, maar niemand heeft er last van wanneer een roker op de piste in de buitenlucht staat te stinken.

Skiwi op 14 dec 2022 14:35

Ik heb persoonlijk ook niets tegen roken als men dat buiten of op het terras doet. Het probleem is denk ik dat er rokers zijn die hun peuk op de piste gooien.

Straks verbieden ze het laten van scheten in de gondel ook nog…

Sneeuwschrapert op 15 dec 2022 08:15

Daar heb je pas last van als je weer opstaat, of juist gaat zitten. Zolang je niet beweegt blijft ie lekker in je skibroek hangen. Heb ik me laten vertellen overigens…

OT: vroegâh kon ik er wel van genieten. In m’n eentje in een lange, trage stoeltjeslift, kop in de zon, genieten van het uitzicht en een peukie erbij. Inderdaad, boven netjes weggooien en nooit met anderen (vreemden) in de lift.

Dit was 20 jaar geleden, maar ik heb ook daarna eerlijk gezegd nooit anders gezien en herken dit asociale gedrag niet. Wat mij betreft is een verbod dus een beetje overdreven, maarja het zal blijkbaar nodig zijn.

maarja het zal blijkbaar nodig zijn.

Jay op 15 dec 2022 17:31

Dat is het net: het is helemaal niet nodig om iedereen te straffen voor het foute gedrag van enkelingen.
Wat er wel nodig is, is het verhogen van de pakkans en strafmaat van die enkelingen…

Ik ben zelf roker en weet al wat er nu gaat gebeuren: dan gaan we dit stiekem doen (de meeste hebben ong 1 sigaret of joint per uur nodig). Dus gaan we ergens stiekem of gewoon naast de piste roken en dumpen de meeste hun peuken overal op die stiekeme plaatsen/pistes.

Is veel moeilijker om op te kuisen dan boven, onderaan de zetellift ofzo.

Ps in Frankrijk hangen er soms asbakken beneden aan de liften, dus mag ik eigenlijk in de rij roken (doe ik niet). Ook de liftbediendes roken naast de rij, of wanneer ze je helpen instappen.

Sommige zetelliften hebben boven, onderaan aangeduide opvangplaatsen voor onze peuken.

Veel succes gewenst met dit project.

Ik ben zelf geen roker, maar die “tapijtbombardement” verbiedcultuur begint toch echt wel de spuigaten uit te lopen…

In liftgebouwen, gesloten liften of wanneer je met vreemden en/of kinderen in zetellift zit is een verbod niet meer dan logisch, maar niemand heeft er last van wanneer een roker op de piste in de buitenlucht staat te stinken.

Skiwi op 14 dec 2022 14:35

Meestal heb ik ook een pakje bij waar ik de peuken in bewaar. Volgens mij is het probleem dan ook het weggooien van de peuken en niet zozeer het roken zelf. Het is jammer dat mensen hier niet een beetje manieren mee kunnen hebben. Ik vind peuken weggooien overal achterlijk. Als je een flesje op straat zou gooien kijkt iedereen je aan, maar 20x een plastic filter vol kanker op straat gooien is prima.

null

We zijn er over 2 weken. Maar ik zie dat er nog een primeur is Les Gets, volgens de site. 😉

May the ski force be with you !!

maarja het zal blijkbaar nodig zijn.

Jay op 15 dec 2022 17:31

Dat is het net: het is helemaal niet nodig om iedereen te straffen voor het foute gedrag van enkelingen.
Wat er wel nodig is, is het verhogen van de pakkans en strafmaat van die enkelingen…

Skiwi op 15 dec 2022 17:50

Ik denk dat pakkans en strafmaat hier niet van toepassing zijn. Waarschijnlijk rekenen ze er op dat de meeste mensen dit gaan naleven. Met eventueel af en toe een strenge blik van het liftpersoneel waar nodig. Als hierop ook de 20/80 regel van toepassing is kunnen ze met die eeenvoudige maatregelen 80% van de vervuiling terugdringen.

null

We zijn er over 2 weken. Maar ik zie dat er nog een primeur is Les Gets, volgens de site. 😉

CJAHulskamp op 16 dec 2022 19:27

Hilarisch 😅
A territory without butts … staat er op de Engelse pagina.

*bericht bewerkt door Hupla op 16 dec 2022 20:18

In het kader van de rookvrije generatie lijkt me dit een prima initiatief. Rokers worden langzaamaan paria’s en dat is niet leuk voor hen, maar wel precies wat jongeren ervan gaat weerhouden het ook te doen. Het gaat dus ook niet om de pakkans of de hoogte van de boete, maar het feit dat je er op aangesproken kan worden. Ook door anderen.

Roken in de lift zie ik weinig om me heen, maar wel in de rijen en door het liftpersoneel. Allebei irritant. Weg frisse berglucht.

En nieuwerwetse ergernissen komen er ook bij: Bellen op speaker in de eitjes of met je favoriete muziek uit je Bluetooth-speaker van de piste af, in de rij en in de lift.

En nieuwerwetse ergernissen komen er ook bij

JelleVK op 28 dec 2022 16:44

De grootste nieuwerwetse ergernis voor mij zijn de mensen die tegenwoordig vooral anderen overal en alles willen verbieden en/of verplichten…

Plaats een reactie