Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Bijna alle coronamaatregelen Oostenrijk opgeheven vanaf 5 maart

Wat betekent het voor ffp2 tijdens krokus.
Moeten deze nu nog steeds gedragen worden in de rijen en gondels en stoeltjes met overdekking?
Dat weet ik nu even niet meer?

Betekent dit ook dat vanaf 5 maart geen 2G+ voor Inreisen meer geldt, maar dan wel 3G?
Dat zou betekenen dat zonder booster/quarantaine/PCR, maar wel met 2x vaccinatie of genezen of getest je kunt reizen naar Oostenrijk.

mmaassen op 16 feb 2022 13:52

Als je 2x vaccinatie nog geldig is, dat is daar maar 6 maanden.

Ab dem 22. Februar werden die Einreisebestimmungen nach Österreich an die gelockerten Maßnahmen angepasst: Als Grundregel bei der Einreise wird eine generelle 3G-Regel gelten. Ausgenommen hiervon ist nur die Einreise aus Virusvarianten-Gebieten.

Ik zie nu dit inderdaad op deze officiële website: https://www.sozialministerium.at/Informationen-zum-Coronavir…

Dat zou inderdaad geweldig nieuws zijn.
Ook begrijp ik dat ze het hebben over mondkapjes blijven binnen tot 5 maart. Dus niet meer in de open stoeltjesliften?
Hopelijk wordt dit snel duidelijk allemaal

null

*bericht bewerkt door mmaassen op 16 feb 2022 14:07

Nieuwe inreis regels vanaf 22 feb.
Dan geen PCR meer nodig als je ingeënt bent. En voor inreizen geldt een geldigheidsduur van 270 dagen. Dus ook jongeren bij wie de enting al langer dan 7 maand is geleden mogen zonder PCR inreizen. Ter plekke geldt je QR dan helaas niet meer dus dan wel testen.
Er was sprake van dat testen niet meer gratis zou worden maar daar heb ik de ingangsdatum nog niet van gevonden. Iemand? https://www.sozialministerium.at/Informationen-zum-Coronavir…

*bericht bewerkt door IreneIrene op 16 feb 2022 14:08

Zijn mondkapjes in de skiliften wel nog nodig vanaf 5 maart?

Betekent dit ook dat vanaf 5 maart geen 2G+ voor Inreisen meer geldt, maar dan wel 3G?
Dat zou betekenen dat zonder booster/quarantaine/PCR, maar wel met 2x vaccinatie of genezen of getest je kunt reizen naar Oostenrijk.

mmaassen op 16 feb 2022 13:52

Dit geldt als je 2e vaccinatie niet ouder is dan 180 dagen volgens mij.

Betekent dit ook dat vanaf 5 maart geen 2G+ voor Inreisen meer geldt, maar dan wel 3G?
Dat zou betekenen dat zonder booster/quarantaine/PCR, maar wel met 2x vaccinatie of genezen of getest je kunt reizen naar Oostenrijk.

mmaassen op 16 feb 2022 13:52

Als je 2x vaccinatie nog geldig is, dat is daar maar 6 maanden.

Danielle2611 op 16 feb 2022 14:04

Inderdaad. Voor veel mensen is dus een booster nodig of je moet genezen zijn.
Een PCR test heeft het risico, dat je 2 dagen voor vertrek alsnog positief test, terwijl je geen klachten hebt.

Wij zijn beiden geboosterd incl. onze zoon van 15 jaar.

*bericht bewerkt door mmaassen op 16 feb 2022 14:10

Als niet gevaccineerde mooi nieuws. Kunnen we in maart weer lekker een weekje skiën. Het plan was Zwitserland maar nu wordt Oostenrijk ook weer interessant.

De verdere openingsstappen die de federale overheid heeft gepland in één oogopslag:

Vanaf 19 februari zal 3G in de toekomst in alle 2G-gebieden van toepassing zijn. Ter verklaring: 2G betekent gevaccineerd of hersteld, 3G betekent gevaccineerd, hersteld of negatief getest. Daarna volgen twee weken ‘security phase’, waarin de ontwikkeling nauwlettend in de gaten wordt gehouden. De avondklok om 24 uur en de FFP2-mondkapjesplicht binnenshuis blijven bestaan.
Vanaf 5 maart worden alle coronamaatregelen voorlopig afgeschaft, inclusief de FFP2-mondkapjesplicht (behalve in het openbaar vervoer en winkels voor de dagelijkse beoefening en apotheken).
Uitzondering: Gevoelige gebieden zoals bejaardentehuizen en ziekenhuizen. Volgens het ministerie van Volksgezondheid geldt de 3G-regel ook daar na 5 maart.
https://service.salzburg.gv.at/lkorrj/detail?nachrid=66374…

*bericht bewerkt door Gerjon op 16 feb 2022 14:15

Zie paar opmerkingen hierboven Gerjon. Per 22 feb wordt inreis 3G

3G is toch geen PCR als je gevaccineerd bent of genezen.Dat geldt alleen bij 2G+.

3G is toch geen PCR als je gevaccineerd bent of genezen.Dat geldt alleen bij 2G+.

Oostenrijk_ op 16 feb 2022 14:17

Klopt :-)

dat is fantastisch nieuws voor vele gezinnen dat die PCR niet meer nodig is per 22 feb:), behalve dan voor onze vrienden uit het noorden die deze week vertrekken…(dan wel 3G regel, dus gevaccineerd, getest of genezen)…

*bericht bewerkt door Gerjon op 16 feb 2022 14:39

@RFKANGOO
bewust wel waarschijnlijk (zoals hierboven al aangehaald wegens de grootste drukte) maar niet om te pesten.
Trouwens wat houden die versoepelingen nu nog in stel dat het al deze week of volgende week zou zijn.
De overgrote meerderheid hier op het fora heeft zich toch al in alle bochten gewrongen om te kunnen voldoen aan de reeds nu nog toepasbare regels. Dus eigenlijk maakt het niet meer uit…

Gerrit op 16 feb 2022 11:56

De drukte komt de carnavalsperiode niet alleen van Nederlanders, maar ook regio’s in Duitsland

@Roel Weet je wanneer Italië weer met nieuws naar buiten zo komen?

Aftellen maar!

FFP2 in OV blijft gelden --> dat betekend dat de skiliften daar ook onder vallen? Afgelopen twee jaar werd om die reden namelijk een masker verplicht “want het is OV”.

Is er al iets geweten ivm de apres ski vanaf 19 februari?
Of is het ook hier echt: voor 5 maart mag er niets en na 5 maart mag alles? :-)

Ik reis met 13 jarige zoon met 2 vaccinaties (laatste vaccinatie 29/10/21) geen booster dat kan niet op deze leeftijd op Za 19/2 naar Oostenrijk.

Moet ik hem nu nog pcr test laten doen of niet?

Ik lees zo veel verschillende dingen en mijn Duits is nicht gut😊en verschil 2g of 3G kom ik ook niet helemaal uit. Verder gaat het goed haha…

@Fleur1971, lijkt er inderdaad wel op dat je nog een PCR nodig hebt, want 3G start vanaf 22 feb, dat is pech, neem aan dat jij in het noorden woont…alleen midden en het zuiden van NL hebben er profijt van (mbt de krokus vakantie)…

*bericht bewerkt door Gerjon op 16 feb 2022 14:45

Dus als persoon met 2 vaccinaties en geen booster met de laatste vaccinatie in Juli kan ik wel inreizen (want daarvoor geldt 270 dagen) maar eenmaal daar wordt ik beschouwd als ongevaccineerd en moet ik elke dag testen. Of toch de booster halen. Jammer, wij zijn gebonden aan de drukste week van het jaar.

Hoi all,

Wie kan mij helpen (Duits is niet zo goed en verschil 2g of 3G niet duidelijk voor mij verder gaat het goed😊

Ik reis met zoon 13 jaar zaterdag 19/2 naar Oostenrijk. Hij heeft 2 vaccinaties (laatste 29/20/21) gehad, geen booster dat kan niet in Nederland met deze leeftijd. Moet hij nu wel of niet een pcr test nog doen?

@Danielle2611, AT heeft toch die geldigheid van de tweede prik voor volwassenen aangepast naar 180 dagen?? Wat voor datum zie je als je je tweede prik in de Gruner pass app stopt? Dan toch handig om die booster te halen…(voor kids 12-17 jaar hebben ze een uitzondering gemaakt om de tweede prik niet terug te draaien naar 180 dagen maar 210 dagen)…of heb ik het mis? (dit ivm het verkrijgen van een liftpas etc).

*bericht bewerkt door Gerjon op 16 feb 2022 15:03

Is er al iets geweten ivm de apres ski vanaf 19 februari?
Of is het ook hier echt: voor 5 maart mag er niets en na 5 maart mag alles? :-)

Gast100 op 16 feb 2022 14:32 [@Gast100](/profiel/gast100)

De meeste Apres Ski hutten zijn wel open, maar dan met de volgende maatregelen:

  • Toegang alleen met geldige QR code
  • Bij binnenkomst FFP2 mondkapje op totdat je zit.
  • Alleen geplaceerd
  • Vol = vol

Ok, dus (even hypothetisch)

Ik reis met een tweeling, laten we ze even Bas en Karel noemen, beide 16 jaar oud op zaterdag 26 maart naar Oostenrijk. We gaan een week skiën. Dus tot 2 april.

Bas heeft 2 vaccinaties gehad. De laatste op 10 augustus. Die valt tot en met de dag van de terugreis ruim binnen de 270 dagen.

Conclusie: Bas kan zonder PCR of QR-code inreizen en skiën.

Karel wilde geen prik. Die heeft überhaupt geen vaccinatie of QR-code.

Conclusie: Karel doet voor het inreizen 1x een PCR-test binnen x uur voor het inreizen en kan ter plaatse zonder PCR of QR-code skiën.

Zie ik het zo goed?

*bericht bewerkt door rcpk op 16 feb 2022 15:15

Zijn mondkapjes in de skiliften wel nog nodig vanaf 5 maart?

Kimdekkers97 op 16 feb 2022 14:09

Voor het OV nog wel. En eerder werd dat gelijk geschakeld aan de skiliften.

Zijn mondkapjes in de skiliften wel nog nodig vanaf 5 maart?

Kimdekkers97 op 16 feb 2022 14:09

Voor het OV nog wel. En eerder werd dat gelijk geschakeld aan de skiliften.

Arjann op 16 feb 2022 15:24

Op de website van Ski Amadé lees ik: Das permanente Tragen einer FFP2-Maske (siehe “Wo muss überall eine Maske getragen werden?”) ist in allen geschlossenen Gondeln und Liften sowie Stationen für alle ab 6 Jahren verpflichtend. Dus maatregel van enkel gesloten liften is eigenlijk al van kracht…?

@RCP, als jij gaat is er sprake van 3G. Je vergeet even voor Bas dat zijn tweede prik niet 270 dagen geldig is maar 210 dagen (AT heeft voor volwassenen de geldigheid van de tweede prik aangepast van 270 dagen naar 180 dagen maar voor kinderen van 12-17 jaar een uitzondering gemaakt naar 210 dagen). Als Karel als voorbeeld helemaal niet gevaccineerd is dan zou hij mbt 3G zich kunnen laten testen in AT en daarmee skiën, althans zo begrijp ik het en verbeter mij als ik ernaast zit. Er is ook een instantie Ages waar je dit soort cases kan voorleggen…

2G is gevaccineerd of genezen, 3G is gevaccineerd, genezen of getest, dus per 22 feb zal 3G voor inreizen gelden maar dus nog niet 100% duidelijk of dan de PCR vervalt of heeft iemand het bewijs?? Dus voor 3G hoef je niet gevaccineerd te zijn kan je ook door testen dingen doen…

Zoals ik het begrijp geldt vanaf 22.2, indien 2x gevaccineerd:
Inreizen: 2 vaccinaties, waarvan 2e niet ouder dan 270 dagen
Skiliften e.d.: 2 vaccinaties, waarvan 2e niet ouder dan 180 dag (18+) resp. 210 dagen (18-)

Plaats een reactie