Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Ophef over drukte in skigebieden: "Afstand houden is eigen verantwoordelijkheid"

@dekkie rijmt op gekkie
Als iemand minutenlang in je nek/gezicht staat te hijgen, dan maakt het echt niet meer uit of je binnen of buiten bent.

Wunderkammer op 22 okt 2020 12:28

Op deze manier op de man spelen is NIET de bedoeling

Click. Click. Peace

Als iemand minutenlang in je nek/gezicht staat te hijgen, dan maakt het echt niet meer uit of je binnen of buiten bent.

Wunderkammer op 22 okt 2020 12:28

Langer dan enkele seconden zal het toch niet duren want dan krijgt ‘iemand’ een peut of elleboog op zijn bakkes. Ook buiten coronatijden trouwens. 😁

*bericht bewerkt door bartvwg op 22 okt 2020 12:49

Bla, bla, bla.

@dekkie rijmt op gekkie
Als iemand minutenlang in je nek/gezicht staat te hijgen, dan maakt het echt niet meer uit of je binnen of buiten bent.

Wunderkammer op 22 okt 2020 12:28

Enige onderbouwing?

BorealisKoi op 22 okt 2020 12:36

Ja, lees dit nieuwsbericht over een recente academische studie over de verspreiding in openlucht:https://www.utsa.edu/today/2020/09/story/covid-spread-outdoo…

Toch vind ik de suggestie van het verplaatsen van de poortjes naar buiten niet zo gek. Dan kun je de drukte binnen vrij eenvoudig in de hand houden. Gesteld dat het besmettingsgevaar buiten lager is dan binnen, heb je toch vrij eenvoudig weer een (kleine?) verbetering bereikt. Buiten zou je de dichtheid van mensen nog wat kunnen beperken met een beetje creatieve inzet van dranghekken bijvoorbeeld. En dan niet rij heen en direct weer terug maar bv met een 3 meter er tussen.

Edwin van Riel

Toch vind ik de suggestie van het verplaatsen van de poortjes naar buiten niet zo gek. Dan kun je de drukte binnen vrij eenvoudig in de hand houden. Gesteld dat het besmettingsgevaar buiten lager is dan binnen, heb je toch vrij eenvoudig weer een (kleine?) verbetering bereikt. Buiten zou je de dichtheid van mensen nog wat kunnen beperken met een beetje creatieve inzet van dranghekken bijvoorbeeld. En dan niet rij heen en direct weer terug maar bv met een 3 meter er tussen.

evr66 op 22 okt 2020 12:57

Inderdaad en de gondels zoveel mogelijk beperken tot aparte bubbels zou misschien ook nog geen dom idee zijn.

FULL SEND

@dekkie rijmt op gekkie
Als iemand minutenlang in je nek/gezicht staat te hijgen, dan maakt het echt niet meer uit of je binnen of buiten bent.

Wunderkammer op 22 okt 2020 12:28

Enige onderbouwing?

Gezond verstand!

BorealisKoi op 22 okt 2020 12:36

Heerlijk, gewoon doen zoals je altijd deed :)

Jesper op 21 okt 2020 22:31

Weet je wat zo jammer is Jesper… dat je dadelijk gewoon thuis zit met dit gedrag. En er een shit load of powder buiten ligt die we niet kunnen shredden omdat jij en vele met jou zo nodig jullie gedrag niet wilde aanpassen.

Prettige winter…

Never ski faster than your guardian angel can fly!

@dekkie rijmt op gekkie
Als iemand minutenlang in je nek/gezicht staat te hijgen, dan maakt het echt niet meer uit of je binnen of buiten bent.

Wunderkammer op 22 okt 2020 12:28

Op deze manier op de man spelen is NIET de bedoeling

Rogier op 22 okt 2020 12:48

Sorry, maar ik vond 'm ff grappig.
En ook wel nodig, want er is hier toch ook wel iets te veel wensdenken (niet alleen bij @dekkie) wat dit onderwerp betreft. De foto’s van dit weekend bij de gletsjers laten toch echt zien dat de mensen bij elkaar in de nek staan te hijgen. Om te denken dat dat volkomen veilig zou zijn omdat het in de buitenlucht is, getuigt m.i. van erg veel naïveteit, en/of wensdenken…

ls groep hebben we met onze dagindeling rekening gehouden met de drukte. Zo hebben we er voor gekozen om niet de eerste lift naar boven te nemen, maar een half uurtje later. Ook zijn we vroeger gaan lunchen dan dat we gewend zijn. Dit maakt een enorm verschil. § Kristy op 22 okt 2020 10:01 Als iedereen dat doet + als de openingtijden dan nog wat ruimer zouden worden + een app waarbij je de drukte kan zien dan komen we toch al een heel eind.

Lang hoeven we niet te wachten: Soelden sluit mogelijk haar gebied vanaf 8/11/2020 tot en met de Kerst 2020. Ik zie het zwaar in voor het komend seizoen of we nog aan wintersporten toe gaan komen.

HansM op 22 okt 2020 06:04

@hansm kun je hier een bron bij melden?

evr66 op 22 okt 2020 08:24

Ja, een zuidduits bedrijf waar ik mijn snowboards koop, en die in Sölden kind aan huis is. Er komt een Muster-Quarantäneverordnung per 8-11-2020. Dus dan wordt het heel lastig gemaakt om zo maar even te gaan wintersporten.

HansM op 22 okt 2020 11:10

Mag ik vragen wat dat inhoud Hans “Muster-Quarantäneverordnung”?

Wel heb ik in de wandelgangen al gehoord dat Oostenrijk een sluiting van alle skigebieden overweegt voor een periode van 3 tot 4 weken. Daar wordt over nagedacht op het moment, om zo de kerst periode te redden.

Never ski faster than your guardian angel can fly!

@dekkie rijmt op gekkie
Als iemand minutenlang in je nek/gezicht staat te hijgen, dan maakt het echt niet meer uit of je binnen of buiten bent.

Wunderkammer op 22 okt 2020 12:28

Enige onderbouwing?

BorealisKoi op 22 okt 2020 12:36

Ja, lees dit nieuwsbericht over een recente academische studie over de verspreiding in openlucht:https://www.utsa.edu/today/2020/09/story/covid-spread-outdoo…

wimaerts1979 op 22 okt 2020 12:49

Bedankt voor de link. Interessant voor de wintersport is dat zoals in het stuk beschreven aerosolen gemakkelijker verspreid worden onder warme (of gematigd koude), windstille omstandigheden. Beide gaan nauwelijks tot niet op voor een wintersportgebied. Daarbij wordt ook nog beschreven dat het onderzoek gebaseerd op een hoestend of niezend persoon, niet hijgen of praten. Het lijkt me duidelijk dat iemand met klachten niet in een rij voor een skilift thuishoort.

Ja, lees dit nieuwsbericht over een recente academische studie over de verspreiding in openlucht:https://www.utsa.edu/today/2020/09/story/covid-spread-outdoo…

wimaerts1979 op 22 okt 2020 12:49

Er is onderzocht met een computer model hoever een virus molecuul kan komen. Natuurlijk lost een virus niet op in de buitenlucht. In de buitenlucht verspreid een gaswolk zich heel snel over een grotere oppervlakte dan in een gesloten ruimte. Om besmet te raken met het virus moet je een langere tijd een grotere concentratie van het virus in je longen krijgen. Dit onderzoek zou van waarde zijn geweest als de concentratie van het virus ook meegenomen was. Met logisch verstand weten we al lang hoever een molecuul door de lucht kan zweven. Er zijn genoeg mensen met hooikoorts.

Wie slaapt in een democratie, wordt wakker in een dictatuur.

Wat een losers die door zoiets getriggered worden en dit posten op social media voor aandacht.

@dekkie rijmt op gekkie
Als iemand minutenlang in je nek/gezicht staat te hijgen, dan maakt het echt niet meer uit of je binnen of buiten bent.

Wunderkammer op 22 okt 2020 12:28

Op deze manier op de man spelen is NIET de bedoeling

Rogier op 22 okt 2020 12:48

Sorry, maar ik vond 'm ff grappig.
En ook wel nodig, want er is hier toch ook wel iets te veel wensdenken (niet alleen bij @dekkie) wat dit onderwerp betreft. De foto’s van dit weekend bij de gletsjers laten toch echt zien dat de mensen bij elkaar in de nek staan te hijgen. Om te denken dat dat volkomen veilig zou zijn omdat het in de buitenlucht is, getuigt m.i. van erg veel naïveteit, en/of wensdenken…

Wunderkammer op 22 okt 2020 13:07

In plaats van (totaal zonder onderbouwing) te lopen blaten over naïviteit en wensdenken kan je misschien gewoon eens wat lezen:https://www.volkskrant.nl/wetenschap/onderzoek-nauwelijks-ka…

Dit in combinatie met het feit dat er geen uitbraak is geweest na die blm demonstratie laat zien dat mijn stelling (kan op besmetting in de buitenlucht nihil is) gewoon klopt.

nu jij weer

Wat leuk toch dat onze wetenschapper Unit106 weer alles zo mooi kan relativeren en nuanceren.

Eigenlijk vraag ik me af wat je hiermee wil bewijzen???

Héél Europa wordt bloedrood…B. bijna terug in lockdown…regio Luik : Bergamo-toestanden en hier wil men precies bewijzen dat het allemaal zo erg nog niet is.

Ik begrijp het niet, maar dat ligt natuurlijk aan mezelf. 😥

Born to run. B.S.

Toch vind ik de suggestie van het verplaatsen van de poortjes naar buiten niet zo gek. Dan kun je de drukte binnen vrij eenvoudig in de hand houden. Gesteld dat het besmettingsgevaar buiten lager is dan binnen, heb je toch vrij eenvoudig weer een (kleine?) verbetering bereikt. Buiten zou je de dichtheid van mensen nog wat kunnen beperken met een beetje creatieve inzet van dranghekken bijvoorbeeld. En dan niet rij heen en direct weer terug maar bv met een 3 meter er tussen.

evr66 op 22 okt 2020 12:57

Zo kom je boven uit de lift en glij je zo weer de rij in, dat wordt genieten🥶

LA NORMA😍☃️

Wat leuk toch dat onze wetenschapper Unit106 weer alles zo mooi kan relativeren en nuanceren.

Eigenlijk vraag ik me af wat je hiermee wil bewijzen???

Héél Europa wordt bloedrood…B. bijna terug in lockdown…regio Luik : Bergamo-toestanden en hier wil men precies bewijzen dat het allemaal zo erg nog niet is.

Ik begrijp het niet, maar dat ligt natuurlijk aan mezelf. 😥

dan58 op 22 okt 2020 13:44

De toestanden zijn nu inderdaad schrijnend… Zou er nu nog niet teveel aan denken om de komende maand op wintersport te gaan. Misschien dat de sneltests hier verandering in kunnen brengen… We zullen zien

FULL SEND

Als je recht naar de streep dendert wel @piefke, gelukkig zijn er veel manieren om langer over een afdaling te doen, onderweg wat op te steken en gewoon te genieten voor je de lift weer in mag ;)

Edwin van Riel

Wat een losers die door zoiets getriggered worden en dit posten op social media voor aandacht.

GP01 op 22 okt 2020 13:39

Wat is dit nu voor een reactie?
Ik was enkele weken geleden ook aan de Hintertux, ook op het moment dat iedereen naar boven wilde, en eigenlijk viel de totale drukte heel goed mee!

Echter, wat mij extreem geïrriteerd heeft is de mentaliteit van anderen. Je hebt daar aan de Hintertux beneden echt een gigantische hoeveelheid ruimte om in de rij gaan te staan richting de gondels.
Van zodra je echter meer dan 20cm ruimte liet tov. je voorganger in de rij werd je langs alle kanten voorbijgestoken door anderen, die het wel nodig vonden om in elkaars nek gaan te hijgen. Meermaals anderen op gewezen dat dat absoluut geen snelheidswinst oplevert (In het Duits/Frans/Engels en Nederleands afhankelijk van de tegenpartij) maar al wat je terugkrijgt is een glazige meewarige blik.

Ik was er dus ook, dus ben iet heiliger dan de paus, maar compleet tegen m’n natuur in (Ik ben de persoon die normaal als eerste voor de poort van de lift staat en net voor de kontrolfahrt nog een laatste run doet) deze keer maar opgegeven en pas een halfuur later als de dringers verdwenen waren rustig naar boven vertrokken.

Dit stoort mij persoonlijk wel, want het kost je geen enkele moeite, is aangenamer voor iedereen, en vermindert de negatieve beeldvorming enorm.
Ik doe niet actief mee aan social media, maar kan de posters echt geen ongelijk geven.

*bericht bewerkt door FORZAM op 22 okt 2020 14:17

Ja, lees dit nieuwsbericht over een recente academische studie over de verspreiding in openlucht:https://www.utsa.edu/today/2020/09/story/covid-spread-outdoo…

wimaerts1979 op 22 okt 2020 12:49

Sorry, zien we in deze animatie nu een gebied op kilometerschaal? Ik vind het moeilijk om de informatie op de juiste manier te interpreteren. Kun je me uitleggen @wimaerts hoe ik dit moet vertalen naar een situatie in een skilift?

Dit in combinatie met het feit dat er geen uitbraak is geweest na die blm demonstratie laat zien dat mijn stelling (kan op besmetting in de buitenlucht nihil is) gewoon klopt.

dekkie op 22 okt 2020 13:41

Alleen die BLM-demonstratie is natuurlijk geen bewijs. Je kan met een paar duizend man bij elkaar gaan staan, maar als niemand van die mensen het virus bij zich heeft, wordt er ook niemand besmet. In juni was het virus behoorlijk minder aanwezig dan nu, dus het is aannemelijk dat er onder die demonstranten niemand besmet was.

De resultaten uit China zijn dan wel wat bemoedigender. Onder ruim 7000 daadwerkelijke besmettingen maar één geval die buiten besmet is geraakt.
Ik ben het verder ook met je eens hoor. Buiten is het risico veel kleiner. Dat is volkomen logisch.
Poortjes naar buiten verplaatsen kan daarom heel nuttig zijn, maar bij veel liftstations is “binnen” eigenlijk ook praktisch buiten. Er zijn grote ingangen waar altijd wel een beetje wind doorheen gaat. Ik denk dat het risico daar ook erg meevalt.

Annoying skiers since 2003

Héél Europa wordt bloedrood…B. bijna terug in lockdown…regio Luik : Bergamo-toestanden en hier wil men precies bewijzen dat het allemaal zo erg nog niet is.

Ik begrijp het niet, maar dat ligt natuurlijk aan mezelf. 😥

dan58 op 22 okt 2020 13:44

En dat komt dus omdat mensen buiten geen afstand houden? Wat wil jij nu insinueren?

Je haalt Bergamo aan; hebben de besmettingen plaats gevonden onderweg naar Bergamo, in het stadion of achteraf in de cafe’s waar feest werd gevierd?

Er is nog steeds geen aantoonbaar bewijs dat de kans op besmetting buiten hoog is! Tenzij we binnenkort de Kaunertaler Gletscher als het nieuwe Bergamo gaan kunnen beschouwen.

Wie slaapt in een democratie, wordt wakker in een dictatuur.

Ik word een beetje niet goed van dat alsmaar verwijzen naar de Black Lives Matter demo.
Sterkte ermee.

Ik ga (hoop) de laatste 2 weken januari naar het Zillertall .Maar had er al een zwaar hoofd in of dit door zou gaan als ik dan deze beelden zie wordt deze hoop behoorlijk klein.
De beelden zijn dan in de rij voor de gondel,hier kun je misschien de poortjes verplaatsen , Leuk bedacht maar veel werk en duur, en lang niet overal toepasbaar. Buiten is de kans op besmetting misschien kleiner, al dan niet in combinatie met mondkapje. Natuurlijk is afstand houden je eigen verantwoording en je heb natuurlijk je ski,s of board om wat ruimte te creëren,maar dit moeten we niet willen. Nu hebben we het alleen nog maar over de rij voor de liften.
Maar vooral straks komen veel van deze mensen in volgepakte bussen ,drukte bij de lockers,verhuur enz.
Ik ben bang dat dit niet gaat werken ,en ik er ook geen last van krijg ,want als dat zo door gaat zit de boel gauw weer op slot.

Dit in combinatie met het feit dat er geen uitbraak is geweest na die blm demonstratie laat zien dat mijn stelling (kan op besmetting in de buitenlucht nihil is) gewoon klopt.

dekkie op 22 okt 2020 13:41

Alleen die BLM-demonstratie is natuurlijk geen bewijs. Je kan met een paar duizend man bij elkaar gaan staan, maar als niemand van die mensen het virus bij zich heeft, wordt er ook niemand besmet. In juni was het virus behoorlijk minder aanwezig dan nu, dus het is aannemelijk dat er onder die demonstranten niemand besmet was.

e resultaten uit China zijn dan wel wat bemoedigender. Onder ruim 7000 daadwerkelijke besmettingen maar één geval die buiten besmet is geraakt. Ik ben het verder ook met je eens hoor. Buiten is het risico veel kleiner. Dat is volkomen logisch. Poortjes naar buiten verplaatsen kan daarom heel nuttig zijn, maar bij veel liftstations is "binnen" eigenlijk ook praktisch buiten. Er zijn grote ingangen waar altijd wel een beetje wind doorheen gaat. Ik denk dat het risico daar ook erg meevalt. § sterko op 22 okt 2020 14:57

De inmiddels al wekenlange voortdurende massademonstraties in Wit-Rusland (op sommige dagen wel meer dan 200.000 demonstranten tegelijk!) zijn in mijn ogen een veel betere graadmeter. Daar is duidelijk te zien dat enorme mensenmassa’s op straat schijnbaar nauwelijks invloed hebben op de aantallen coronabesmettingen. Ook in Wit-Rusland is inmiddels de tweede golf begonnen, maar niet eerder of heftiger dan in Nederland of België. En ja, er zal in Wit-Rusland vast minder veelvuldig getest worden, en niet alles wordt er naar buiten gebracht, maar als er sprake zou zijn geweest van uitpuilende ziekenhuizen en opgestapelde lijkkisten hadden die beelden ons echt wel bereikt.

Dus tsja, zeg het maar. Je staat normaal gesproken maximaal een keer of 5 per dag in een wat langere rij, met zeg, maximaal 200 andere skiërs. Skibril en mondkapjes/buff op. Hoeveel extra besmettingen gaat dat daadwerkelijk veroorzaken? Ik vermoed niet veel. Buiten het feit dat ik ook zat skigebieden ken waar je nauwelijks in rijen staat, zelfs in het hoogseizoen niet.

*bericht bewerkt door paolie op 22 okt 2020 16:34

Ongeacht het risico op besmetting in open lucht, veel vertrouwen om skireizen te boeken krijg je hier niet van. :-(

Tirol is nu toch aan het overwegen doseermaatregelen in te voeren zodat minder mensen tegelijk richting dalstation kunnen. Ook handhaving op maskers en afstand houden wordt strikter.

null
https://tirol.orf.at/stories/3072551/

*bericht bewerkt door moderator (Roel) op 22 okt 2020 16:57

Weerman, redacteur, skiër, Limburger

De ski-gebieden zullen toch echt zelf harde maatregelen moeten gaan nemen om afstand te kunnen bewaren en mond-neusmaskers te verplichten. Eigen verantwoordelijkheid is er niet. Dat betekent 1. zorgen dat er gecontroleerd en beboet wordt op het niet dragen van een mond-neusmasker (dit kan bijv ook door blokkering van 1 uur vd skipas). En bijv het fysiek reguleren van de afstand en drukte bij de gondels. Dan maar een rij van 3km lang, maar het is niet anders. Mensen welke op wintersport gaan, willen ook skien/ boarden en dus ook zo kort mogelijk in de rij willen staan. en voor hun gevoel is een kortere rij, sneller. En vergeet het maar dat iedereen met (milde) klachten niet in de rij gaat staan. Ook hiervoor durf ik te stellen dat er genoeg mensen zijn die gebruik gaan maken van hun anonimiteit. (ze weten toch niet dat ze ziek van mij worden). Ze hebben grof geld betaald voor de reis en skipas, dat laten ze echt niet (zomaar) afnemen voor een kleine verkoudheid.

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.

Heerlijk, gewoon doen zoals je altijd deed :)

Jesper op 21 okt 2020 22:31

Weet je wat zo jammer is Jesper… dat je dadelijk gewoon thuis zit met dit gedrag. En er een shit load of powder buiten ligt die we niet kunnen shredden omdat jij en vele met jou zo nodig jullie gedrag niet wilde aanpassen.

Prettige winter…

SanderKan op 22 okt 2020 13:04

Loop wel omhoog dan

Gang is alles

Opzicht kan het wel een mooie winter worden als het open blijft:

  • Géén après-ski --> Tokkie-gehalte dat alleen komt stappen en niet kan skiën neemt flink af;
  • Minder mensen durven te komen/reizen --> rustiger en meer vrijheid in het gebied;
  • Minder mensen betekend ruimte in goede accommodaties.

Zolang je welkom bent zie ik alleen maar voordelen :)

Plaats een reactie