Het Zwarte Woud - hoe leuk is dat?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Feldberg

Goedemiddag,

Ik kan er eigenlijk weinig over vinden. Een leuke review van Wintersport.nl zelf, maar niks in het forum en met google word ik ook niet echt wijzer.
Wij vermaken ons al 2 jaar in Winterberg, de kids vinden skiën leuk, maar een hele dag, tsja. Dus af en toe een zwembadje of iets dergelijks wordt gewaardeerd. En dan is Winterberg best een leuk alternatief, tov een reis naar Oostenrijk, met bijkomende kosten.
Wel belangrijk, we zitten in een niet vakantieweek en zodra het weekend wordt, blijven we weg van de piste, hoe mooi die er ook bij ligt. Daar zie je af en toe racketen voorbij komen, naar een bomvolle lift…
Maar goed, dat is de vraag niet. Hoe leuk is het Zwarte Woud? Zijn daar ervaringen mee? Lees wat over parkeerproblemen? Het gebied is wel hoger, langere pistes als in Winterberg, maar niet veel groter, qua kilometers? Of te wel, de moeite waard?
Groeten,
De Bolle;-)

In het verleden toen de skipas nog bij de accommodatie inbegrepen was (is nu niet meer) ben ik hier een paar keer geweest en heb me er altijd goed vermaakt.
het is niet een heel groot gebied, dat geef je zelf al aan maar de pistes zijn wel langer en uitdagender in vergelijking met winterberg ook zijn de uitzichten vele malen mooier.

Parkeerproblemen heb ik nooit gehad en zeker niet buiten de schoolvakanties, er ligt een grote parkeer garage aan de piste.(seebuck)
Voor kinderen is hier ook genoeg te doen, er is een klim en speelparadijs en in Titsee ligt echt een geweldig zwembad zowel voor volwassen als kinderen.

https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/479126/snowshow-s2…

Deze aflevering van de SnowShow over dit skigebied zal je ook weer wat wijzer maken.
Leuk om te kijken bovendien.

Enthousiast en fanatiek, blijven oefenen op techniek...

Feldberg is een leuk gebied met flinke diversiteit aan afdalingen. Ben er een paar keer geweest, laatste keer was 12-15 december 2021 toen het gebied voor het eerst sinds het begin van Covid weer even open ging. Was volledig met OV, je bent in 5.5 uur met de ICE in Freiburg vanuit Amsterdam en een uur later sta je in het skigebied. Er was toen 35cm sneeuw gevallen en dat is daar vrij zeldzaam. Ik kwam eigenlijk om te wandelen maar kon dit niet aan m’n neus voorbij laten gaan. De rest van de winter werd er door Covid maar zeker ook door sneeuwgebrek nauwelijks meer geskied. Daar zit direct de crux, deze regio is allerminst sneeuwzeker. Tot en met de jaren ‘80 lag er op de top van de Feldberg gemiddeld 4 maanden een sneeuwdek maar tegenwoordig mag je blij zijn als het 4 weken is. Als je pech hebt moet je het doen met een paar honderd meter drek op de Feldberg zelf en is de rest van het gebied gesloten. Als het toevallig net lekker winters is kun je erheen rijden maar ik zou er niet lang vantevoren boeken.

*bericht bewerkt door KrisWeer op 21 sep 2023 21:11

Vijftienhonderd is het nieuwe duizend

Feldberg is een leuk gebied met grote diversiteit aan afdalingen. Ben er een paar keer geweest, laatste keer was 12-15 december 2021 toen het gebied voor het eerst sinds het begin van Covid weer even open ging. Er was namelijk 35cm sneeuw gevallen en dat is daar vrij zeldzaam tegenwoordig. Ik kwam eigenlijk om te wandelen maar kon dit niet aan m’n neus voorbij laten gaan. De rest van de winter werd er door Covid maar zeker ook door sneeuwgebrek nauwelijks meer geskied. Daar zit direct de crux, deze regio is allerminst sneeuwzeker. Als je pech hebt moet het het doen met een paar honder meter drek. Als het toevallig net lekker winters is kun je erheen rijden maar ik zou er niet lang vantevoren boeken.

KrisWeer op 21 sep 2023 21:00

Het is lang niet zo dramatisch daar als je doet overkomen. Alsof je nog in het pre kunstsneeuw tijdperk leeft. Net als Winterberg heeft Feldberg enorm veel kunstsneeuw installaties en dat maakt het gebied gewoon tamelijk ski zeker. Het omliggende landschap zal niet altijd wit wezen en rond kerst heb je net als rond winterberg grote kans op de traditionele kerstdooi, januari en februari zijn over het algemeen gewoon een zekerheid als het op skiën aankomt.

Born to Ride

Feldberg is een leuk gebied met grote diversiteit aan afdalingen. Ben er een paar keer geweest, laatste keer was 12-15 december 2021 toen het gebied voor het eerst sinds het begin van Covid weer even open ging. Er was namelijk 35cm sneeuw gevallen en dat is daar vrij zeldzaam tegenwoordig. Ik kwam eigenlijk om te wandelen maar kon dit niet aan m’n neus voorbij laten gaan. De rest van de winter werd er door Covid maar zeker ook door sneeuwgebrek nauwelijks meer geskied. Daar zit direct de crux, deze regio is allerminst sneeuwzeker. Als je pech hebt moet het het doen met een paar honder meter drek. Als het toevallig net lekker winters is kun je erheen rijden maar ik zou er niet lang vantevoren boeken.

KrisWeer op 21 sep 2023 21:00

Het is lang niet zo dramatisch daar als je doet overkomen. Alsof je nog in het pre kunstsneeuw tijdperk leeft. Net als Winterberg heeft Feldberg enorm veel kunstsneeuw installaties en dat maakt het gebied gewoon tamelijk ski zeker. Het omliggende landschap zal niet altijd wit wezen en rond kerst heb je net als rond winterberg grote kans op de traditionele kerstdooi, januari en februari zijn over het algemeen gewoon een zekerheid als het op skiën aankomt.

Matthias123 op 21 sep 2023 21:11

Dat is van een totaal andere orde dan Winterberg. Dat Winterberg de afgelopen winters meer skidagen draait dan het veel hoger gelegen Feldberg zegt al wat. De besneeuwing in het Zwarte Woud is prima in normale winters maar in zachte winters (de meerderheid van de winters helaas) niet afdoende.

Vijftienhonderd is het nieuwe duizend

Feldberg is inderdaad het meest diverse gebied en kan je je zeker een paar dagen vermaken. De andere kleinere gebieden bv Todnauberg of Belchen zijn heel wat rustiger en daarom ook echt leuk om te doen voor een dag. (Ik denk dat bij een meerdaagse skipas alle gebiedjes onder dezelfde pas vallen)
Qua sneeuwzeker is het ook wat te vergelijken met Winterberg. Bij het landschap heb ik dan toch al sneller een beetje een Alpen gevoel terwijl Winterberg toch meer lijkt op de Ardennen.

Wij zijn de afgelopen jaren steeds met krokus naar het Zwarte Woud geweest en gingen toen altijd enkele dagen skiën naar de Feldberg. Het is een veel leuker skigebied dan Winterberg, vind ik. Uitdagendere en vooral veel langere pistes. Maar wij gingen nooit met het idee dat we echt op skiverlof gingen, want dan kan het echt tegenvallen. In het Zwarte Woud kan je heel goed wandelen, mooie dorpjes bezoeken en nog veel meer, en meestal dus ook goed skiën. Maar je moet het wat als een extraatje voor je reis zien en je moet wat van risico houden. Er zijn in de buurt ook veel kleinere echt goedkope gebiedjes met maar enkele liften, en met wat geluk kan je daar ook heel rustig skiën. Sowieso is het er veel rustiger dan in Winterberg. Parkeren valt goed mee, zelfs in de vakantie. Vorig jaar was het vreselijkste jaar dat we meegemaakt hebben qua sneeuw (de verbinding tussen de twee delen was zelfs niet open), maar zoals je op de foto’s kan zien vielen de pistes en drukte echt wel mee.

null
null

Kort samengevat: leuker dan Winterberg, maar minder leuk dan de Alpen.

Een paar jaar geleden ook naar gekeken, maar uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat het beter is om een paar uur door te rijden naar de hogere en grotere oostenrijkse gebieden. Feldberg is voor mij ca 8 uur rijden, terwijl bijvoorbeeld het Wilderkaiser brixental ca 11 uur is. Voor beide opties ben je dus een dag aan het reizen en ga je die dag niet meer de piste op. Het kosten voordeel vond ik niet doorslaggevend.
Winterberg heeft het voordeel dat je op een dag kunt reizen en skieen en daarna zelfs nog weer naar huis kunt rijden.

Bedankt voor de reacties, met name het aanrijden is nog wel een dingetje, maar goed om te weten dat het door de weeks buiten de vakanties een heerlijk gebied is!

Één keer in Feldberg geweest.
Nooit meer. Veel te druk.
Eten wat okay. Wifi was slecht. Pistes okay maar erg druk dus, mits je de omgeving pakt en genoegen neemt meer wat weinig variatie. Leuk voor familieweekend maar weinig ski uitdaging.

15 jaar geleden daar mijn 1e vakanties gevierd en toen volledig verpest met het skivirus. Toentertijd ook nog veel geskied in Todtnauberg, daar zag ik de laatste keer vrij groene pistes (was toen ook al geen zekerheidje…).

Maar in mijn herinnering (altijd in de voorjaarsvakantie) ongekend druk qua parkeren liften enz. enz… Bakken met voordringende Duitsers. Toen vond ik het geweldig, maar als je het vergelijkt met de Alpen is het toch ff een tandje minder en zou ik zeker doorrijden. Maar als Winterberg je (enige) referentie is is er niets mis mee denk ik.

Feldberg is Leuk voor een keertje en wat mij betreft voor niet meer dan een dag of 2 à 3. Misschien iets Leuker dan winterberg maar het is mij ook weer niet per se de vele extra kilometers waard. Het Kan er ook goed druk zijn is onze ervaring net als winterberg en toen wij in feldberg waren was zeker het parkeren een probleem. Dat kwam toen door het verse pak sneeuw dus dan mag je weer niet klagen denk ik.

Dus als je met kinderen iets meer dan winterberg zoekt is Feldberg een prima alternatief denk ik. Zeker als je ook nog wat in de omgeving wilt doen maar verwacht er niet dat je in de Alpen bent ofzo.

🏂

Plaats een reactie