Skischool

Dit onderwerp gaat over de bestemming Canazei

Heeft iemand ervaring met een goede skischool voor beginners (kinderen) in Canazei? Zijn er Nederlands sprekende leraren?

Afgelopen winter in Canzei geweest en uiteraard ook in de andere aangesloten gebieden. Daar hebben wij 1 tot 2 skileraren gezien-gehoord die Nederlands spraken… Door de weidsheid van de gebieden blijf je vaak ook niet de hele dag in een gebied hangen dus weet je ook niet of het er meer zijn in het betreffende deel gebied.

Wij hebben vorig jaar vooraf contact opgenomen met de skischool in Canazei en die gaven aan dat ze 1 leraar hadden die een beetje Nederlands sprak, maar dat ze niet konden garanderen dat die onze kinderskiles kon gaan geven… wat wij overigens heel normaal vinden, aangezien onze kinderen beide een verschillend niveau hebben en we ons niet willen bemoeien met de planning van de skischool…

Voor onze kinderen is skiles in een vreemde taal nooit een probleem geweest. Al waren ze dan wel veel met Nederlandse kinderen in de skiles, dat is in Italie-Canazei ook minder dan bijvoorbeeld in de grotere gebieden in Oostenrijk…

Je kunt ook vooraf in Nederland je kinderen les laten geven. Mogelijkheden genoeg, altijd Nederlandstalig, kwaliteit vaak van beter niveau dan in het buitenland en op vakantie lekker samen skiën.
Niet geheel onbevooroordeeld, mijn drie zoons geven alledrie les op een borstelbaan.

Je kunt ook vooraf in Nederland je kinderen les laten geven. Mogelijkheden genoeg, altijd Nederlandstalig, kwaliteit vaak van beter niveau dan in het buitenland en op vakantie lekker samen skiën.
Niet geheel onbevooroordeeld, mijn drie zoons geven alledrie les op een borstelbaan.

StevenNijhuis_ op 05 okt 2023 15:46

In Frankrijk en ook Italië zal de kwaliteit altijd beter zijn dan in onze lage landen.Enkel bij Oostenrijk kan ik me ( maar deels) aansluiten.

Schei toch uit dat het in Nederland altijd beter is.
Ga toch eens reizen @StevenNijhuis_

Ik heb meer dan een uitstekend training gehad bij een Oostenrijkse
Staatlich Geprüfter lehrer @jessedeconink

De allereerste meters op ski’s kun je prima in Nederland doen. Voordeel daarvan is dat dan de kinderen als je dan ter plaatse bent, tenminste echt de berg op mogen. Niet perse beter, maar wel veel leuker dan eerst 4 dagen telkens hetzelfde hellinkje in het kinderland, terwijl je iedereen langs ziet skien op de echte piste.

Een skileraar die slechts een paar woordjes nederlands spreekt vonden mijn kinderen nooit een probleem, Maar een skiklas vol kindjes die geen nederlands spreken dan weer wel. Zeker de oudste, die skien maar 'mwah’vind en haar lol haalt uit kletsen met nieuwe vriendinnetjes in de les. Italië doen we dus pas weer als de kinderen geen les meer nodig hebben. Tot die tijd toch maar weer de welbekende ‘Nederlandse’ gebieden in Oostenrijk.

Schei toch uit dat het in Nederland altijd beter is.
Ga toch eens reizen @StevenNijhuis_

Ik heb meer dan een uitstekend training gehad bij een Oostenrijkse
Staatlich Geprüfter lehrer @jessedeconink

Hooykaas op 05 okt 2023 17:34

Niet erg net antwoord van je. Je weet niet wie ik ben en wat mijn ervaring is. Ik weet dat 52 jaar skiervaring wat laag is, dat ik maar in 5 landen ski-ervaring heb opgedaan en dat ik ook alleen in die 5 landen ervaring heb gehad met ski-lessen zowel voor mijzelf als voor kinderen. Erg weinig inderdaad. Dat ik 40 jaar geleden het staatsexamen in Zwitserland heb gehaald is ook niet van belang.

Kinderen krijgen over het algemeen van de laagst geschoolde leraren les - ook in Nederland - volwassenen van hoger geschoolde leraren. In het buitenland is het zoeken naar leraren die daarbij niet alleen voldoende Nederlands spreken om het uit te kunnen leggen. maar ook de problemen en vragen van de kinderen te begrijpen. Zijn het Nederlandse leraren, dan hebben ze waarschijnlijk dezelfde opleiding gehad als de leraren die in Nederland lesgeven. Uiteraard zijn lokale docenten beter, vaak hoger geschoold. Maar daar ging het onderwerp niet over: iemand zocht Nederlandstalige leraren voor de kinderen. Die combinatie is in het buitenland of niet beter of lastig te vinden. En je kunt niet genieten van je samen skieën met je kinderen.

In de bij Nederlanders vaak bezochte gebieden zijn over het algemeen wel leraren die NL spreken in meer of mindere mate. Taal is in de regel een overkomelijke hobbel. Ik heb prima les gehad in zowel Frankrijk als Oostenrijk. Geen ervaring met Zwitserland en Italië.

Qua niveau van de leraren is het voor beginners en licht gevorderden een beetje overkill om een in Oostenrijkse termen te spreken een Staatlicher of Landes leraar in te zetten. Laat die leraren lekker met de meer gevorderden aan de slag gaan met het dynamische of Gelande skiën. Zowel voor leerling als leraar veel leuker en nog wat uitdaging. Een wat meer ervaren Anwarter of Landes 1 voldoet prima voor de gemiddelde of iets betere Nederlandse skiër. En de nieuwe leraren passen prima op de meeste kindergroepen m.u.v. de racers/level zwart. Daar geduld en inlevingsvermogen veel belangrijker dan zelf perfect skiën.

Allereerst hartelijk dank voor Uw uitgebreide antwoord @StevenNijhuis_
Het was niet mijn bedoeling om U persoonlijk aan te vallen waarom ook.

Dan bent U in 1971 begonnen met skiën.
Dan is er wel heel wat veranderd gedurende die tijd.
Ik weet niet hoe die lessen toen waren.
Misschien kunt U daar wat over vertellen.
@Suuski
Voor een kind of volwassene de eerste keer op ski’s of snowboard in de bergen met sneeuw blijft je je hele leven bij.
Dat heb je niet als je ergens in een hal begint.
Wat maakt die 2 procent techniek dan uit.

Ik vond het zelf uitermate frustrerend toen ik voor het eerst ging skien, dat het hele gezelschap met de lift de berg op ging, terwijl ik achterbleef op het beginnersbaantje beneden in het dorp. Als de beginnerswei ook boven is,voelt het waarschijnlijk anders,maar voor mij voelde het niet echt als ‘in de bergen’ en pas op dag 4 gingen we naar boven.
En dat eerste moment bovenop de berg, is idd magisch.Daarm ook zonde als dat niet op dag 2 is maar pas aan het einde van de week.

@hooykaas: prima.
Mijn ervaring zelf als kind was inderdaad die van @suuski. Alleen was het toen de eerste drie jaar (6 weken les dus) niet van de oefenweide af. Mijn ouders skieden dan de eerste dag mee op de oefenweide. Mijn eerste jaar was trouwens op volledig houten skis met geschroefde metalen randen - ik heb die van mijn grootvader nog.
Ik heb gedurende mijn hele ski-ervaring nog regelmatig les genomen, Hoogtepunt was wel dat ik 18 jaar geleden nog een privé les had van mijn eerste ski-leraar ooit - toen 80+.
Mijn kinderen hebben eerst in de sneeuw les gehad. Na de eerste dag gingen we dan een eenvoudige blauwe met ze samen af voordat we ze naar les brachten. Vervolgens na de middagles nog twee afdalingen samen op een eenvoudige blauwe.
Daarna zijn we overgestapt op een borstelbaan: kinderen op les - ik skiede tijdens hun lessen ook op de baan. Voordeel voor de meeste kinderen: na één-twee lessen mogen ze van de oefenweide af op de lesbaan, en voor het einde van de eerste serie ook een keer van de sportbaan. Qua moeilijkheidsgraad is dat lastig te duiden - omdat alle gebieden zo hun eigen redenen hebben om een iets blauw, rood of zwart te noemen - maar in de meeste gebieden kunnen ze dan tot en met rood wel aan.

Ik werk zelf in onderwijs en -vernieuwing, dus ik kijk graag naar aanpak, hoe docenten begeleiden en toetsen. De methode op de borstelbaan waar wij zitten is daarin erg gevorderd: er zijn lesplannen (die waren er tot voor kort in veel sneeuwgebieden helemaal niet) voor alle niveaus. Ook worden kinderen door de ski-leraren beoordeeld op niveau voordat ze ingedeeld worden (en veel ouders zitten daar opvallend vaak naast). De les-serie die in oktober start is klaar voor de kerst, de tweede serie is klaar voor de krokusvakantie.
Een serie van 8 lessen kost minder dan 100 Euro (8 keer een uur). Daarmee is je kind voorbereid op de sneeuw en kan die met je meeskieën. Materiaal zit daarbij in. Voor dat bedrag kan een kind (net niet) twee ochtenden lesnemen in Kaprun -> en dan kan je kind niet meeskieën.

Bovendien - ik zeg waarschijnlijk niets nieuws hier - moet je op een borstelbaan meer op je techniek letten dan op sneeuw. Mijn techniek is echt nog vooruit gegaan door de borstelbaan. Leuk voor kinderen: zij skieën alleen - aandacht van de ouders gegarandeerd - in plaats van dat ze afgegeven worden en later opgehaald terwijl de ouders leuk zelf gaan skiën.

Vandaar mijn kort door de bocht opmerking:
Nederlandstalig voor kinderen: In Nederland goedkoper en minstens net zo goed als op vakantie zelf. Ik ben niet onder de indruk van de aanpak - voor kinderen - in Frankrijk, Oostenrijk, Tsjechië, Duitsland, en Zwitserland. Het is teveel een oppasclub voor de kinderen.
Daarnaast is vier uur voor de meeste kinderen gewoon te zwaar (laat staan een ochtend en een middag). Wellicht fijn voor de ouders als de kinderen fysiek uitgeput zijn, maar als ouder van drie weet ik dat vermoeidheid bij kinderen over het algemeen niet leidt tot rustige kinderen ;-).

Ik denk dat niet OF/OF het beste is…

Als je de kans hebt is het verstandig om alvast in nederland te lessen en dan door te lessen in de bergen.
Al dan niet Nederlands talig.

Alleen moet je je verwachtigingen wat temperen. Er zijn genoeg kinderen (en volwassenen) die flink gelest hebben op zo’n rollenband die ineens op een echte berg behoorlijk blokkeren en toch als absolute beginner naar beneden glijden.
Maar op een gegeven moment komt de al aangeleerde techniek wel van pas.

Anderstalig is volgens mij geen enkel probleem. Sterker nog; een beetje skileraar gebruikt dat ook nog om de les wat afwisselend te maken (woordjes nederlands leren tot hilariteit van de kinderen).

wat je wel in de gaten moet houden is wat kinderen nog leuk vinden. Mijn dochter vond de rollenband gewoon niet leuk. Nou dan houdt het wat mij betreft wel een keer op. Ik snap de voordelen van het lessen op zo’n band, maar het is maar skien. Geen primaire kennis oid…
Dus accepteren dat ze wat meer lesjes in oostenrijk nodig had en dat het een jaartje langer duurde voordat ze volwaardig skiede.

Totales Vollidiot

Zo ik denk dat @KimK enorm geholpen is met het bovenstaande!

Wat is je verwachting van gebruik van de skischool en wat is je eigen verwachting tot het gebied? Je kunt namelijk op 2 plaatsen lessen en de ene locatie is rustiger dan de andere, maar ligt voor de ervaren skiërs misschien wat ongelukkig…

Plaats een reactie