Ski’s achterop trekhaak - fietsendrager bruikbaar?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Gargellen

Ik heb wel een oud toppic gevonden met ongeveer dezelfde strekking, maar niet helemaal hetzelfde.

Wij gaan 2 keer per jaar naar de sneeuw met vijf personen. Ski’s kunnen dus niet in de auto. We hebben een grote dakkoffer, maar met onze nieuwe auto zou ik de ski’s liever op de trekhaak vervoeren (ivm geen dakdragers, glazen dak en ev). Ski’s huren is ook nog een optie, maar omdat we best vaak gaan (ook nog wel eens naar Winterberg), heeft een goede vervoersmogelijkheid de voorkeur.

Ik heb gevonden:

  • mft backbox, mooi maar wel kostbaar
  • trekhaakdrager van towcar die de ski’s horizontaal vervoert, maar daar passen er geen 5 in, dus uitbreidingsset nodig (en dan ook kostbaar, dus liever de optie hierboven)
  • trekhaak houders die de ski’s verticaal vervoeren, maar die heb ik liever niet.

En nu - sorry voor de lange intro - vraag ik me af… Zou je aan een fietsendrager (we hebben een goede van Thule) skihouders kunnen monteren aan ‘de boog’ die tussen de fietsen en de auto zit? Iemand dat al eens geprobeerd? De skihouders worden dan wel wat schuin gemonteerd, waardoor bij de bovenste paren ski’s de klemmen dichter bij elkaar zitten. De klemmen zitten sowieso dichter bij de bindingen omdat ze minder ver uit elkaar kunne staan (dan op het dak). Geeft dit ‘wapperende ski’s’?

Zeer benieuwd of iemand hier ervaring heeft…

Ik denk dat je ze best op een fietsendrager kan monteren. Zolang je ze echt goed vast zet met spanbanden. Aan de achterkant van een auto heb je meestal een zog dus het klapperen van de ski’s zal wel meevallen. Ik zou het gewoon een proberen hier in Nederland.

Dankje! Ik bedoel dus van die dragers (waar je de ski’s tussen klemt) die je normaal aan een dakdrager bevestigt. En om die dan op de fietsendrager te monteren. Zie blauw (dat zijn dan de klemmen) en de ski’s tussen de klemmen (zie geel). Als de constructie sterk genoeg is, dan heb je iig geen spanbanden nodig. En de fietsendrager kan makkelijk blijven kantelen (om de achterklep te openen). Maar moet wel 100% veilig zijn natuurlijk.

null

*bericht bewerkt door Saraha op 25 nov 2023 13:40

Alleen tussen de klemmen en geen spanners erop…ik wil er niet aan denken😨

Born to run. B.S.

Als motorrijder.
Moet er niet aandenken dat ze los komen.
Ik zou er 100 procent vanaf zien.

Waarom leg je ze niet op de bodem van de drager met een spanband? Wel even knap inpakken tegen dooizouten.

Waarom leg je ze niet op de bodem van de drager met een spanband? Wel even knap inpakken tegen dooizouten.

sge op 25 nov 2023 17:31

Zou dat veiliger zijn dan in zo’n klem die erop gemaakt is? Ben vooral bang voor de kracht opzij - zeg maar. Denk dat ik toch voor een ‘officiële’ oplossing ga.

Ik snap je verhaal en als je ze goed bevestigd moet t volgens mij ook kunnen. Maar…wettelijk gezien mag je een fietsendrager alleen gebruiken waarvoor de constructie bestemd is, dus fiets(en).

Woont zo nu en dan in Kaunerberg

Waarom leg je ze niet op de bodem van de drager met een spanband? Wel even knap inpakken tegen dooizouten.

sge op 25 nov 2023 17:31

Zou dat veiliger zijn dan in zo’n klem die erop gemaakt is? Ben vooral bang voor de kracht opzij - zeg maar. Denk dat ik toch voor een ‘officiële’ oplossing ga.

Saraha op 25 nov 2023 17:33

Geen idee wat je bedoeld met kracht opzij maar er kunnen normaal twee fietsen op een drager en die wegen zeker tegenwoordig met dat electrische spul stevig meer dan 5 paar ski’s. Gewicht laag / dicht bij de bevestiging van de drager houden (trekhaak) is in mijn beperkte visie beter en goede spanbanden gaan echt niet los en kunnen makkelijk de druk of het gewicht aan.

*bericht bewerkt door sge op 25 nov 2023 17:44

Alleen tussen de klemmen en geen spanners erop…ik wil er niet aan denken😨

dan58 op 25 nov 2023 17:01

Ik bedoel dus wel de echte skihouders als klemmen (niet die houders voor fietsen). En die dan met deugdelijk bevestigingsmateriaal aan het frame bevestigd zijn. Ik zie mensen die deze op hun dak gebruiken ook niet met spanbanden rijden.

Als het misgaat is het probleem voor de mensen die achter je rijden, dus wat dat betreft kun je het best wagen.
Maar serieus?! Mijn oog valt altijd op dat soort knutselstukjes en ik vraag me af waarom mensen dat doen. Gelukkig is die vraag nu beantwoord.
Je begrijpt dat ik je adviseer om een professionele oplossing te zoeken.

Voor de fietsendragers van campers bestaan er ombouwsets om er een skidrager van te maken. Merk is Fiamma. Je kan eens checken in camperzaak of ze geen sets hebben die zouden kunnen apssen op jouw fietsendrager.

Als het misgaat is het probleem voor de mensen die achter je rijden, dus wat dat betreft kun je het best wagen.
Maar serieus?! Mijn oog valt altijd op dat soort knutselstukjes en ik vraag me af waarom mensen dat doen. Gelukkig is die vraag nu beantwoord.
Je begrijpt dat ik je adviseer om een professionele oplossing te zoeken.

Superskier op 25 nov 2023 18:18

Whaha, eens. Maar eigenlijk verbaas ik me erover dat thule nog geen oplossing heeft voor op de easybase. Daar kun je een koffer op doen, een fietsendrager van maken… Waarom niet iets met de thule skidragers? Denk dat de markt met toename van ev’s wel vraagt om meer oplossingen op de trekhaak ipv het dak.

Overigens heb je het over ‘knutselwerkjes’, maar wat dacht je van al die skiboxen uit de jaren ‘80 op het dak waarvan het plastic (en ws de ok de aansluitingen) al helemaal verweerd zijn? Daar rijd ik liever ook niet achter - ondanks de spanbanden die er dan omheen gaan.

De meeste moderne skis zullen wel binnen de breedte van de auto vallen, wel een aandachtspunt. Ik zag laatst op een Tesla een breedte georiënteerde drager. Zag er professioneel uit. Thule heeft ook bagage boxen, op hun fietsendrager maar daar passen geen skies in.

De fietsendrager is er niet voor ontworpen om zo ski’s te vervoeren…
De risicoanalyse die je hier leest is op zijn best gebrekkig.

De gevolgen zijn groot als het misgaat (schade, evt letsel en zeker ook verzekeringstechnisch vrees ik).

Kortom, de enige logische conclusie is “niet doen”

Totales Vollidiot

Beste Saraha,
De fietsendrager mag alleen gebruikt worden voor het vervoer van fietsen. Elke andere toepassing is wettelijk verboden.
Je zult dus een skidrager voor op de trekhaak moeten gebruiken.
Er zijn diverse fabrikanten die ze aanbieden, helaas tegen forse prijzen.

Enige goede optie die je noemt is de 1e, MFT backbox.

Het is een onderwerp waar ik ook wel eens naar heb gekeken voor mijn mach e. Let op als je lange skis hebt kunnen ze aan de zijkanten uitsteken, zeker bij een wat smallere auto. En dat is niet of beperkt toegestaan. Daarnaast, en dat geldt ook voor de dakdragers, zoutresten en roet tasten je skis aan. Dus wel goed in plastic wrappen, liefst van dat plastic dat ze ook bij pallets of je koffer op Schiphol gebruiken

Volgens mij zou de Thule Arcos ook moeten kunnen (https://www.thule.com/nl-be/cargo-carrier/towbar-cargo-carriers/thule-arcos-box-l-_-906200), wel enkel met ski’s van max 170cm, vermoed ik.

Overigens heb je het over ‘knutselwerkjes’, maar wat dacht je van al die skiboxen uit de jaren ‘80 op het dak waarvan het plastic (en ws de ok de aansluitingen) al helemaal verweerd zijn? Daar rijd ik liever ook niet achter - ondanks de spanbanden die er dan omheen gaan.

Saraha op 25 nov 2023 18:24

Juist vanwege de spanbanden. Deze maken de bevestiging vaak slechter. Thule etc geeft heel duidelijk aan: geen spanbanden.

Click. Click. Peace

Meer on-topic, ik begrijp je vraag, maar open en bloot ski’s achter een (lage) auto meenemen zou ik met vuil etc niet doen. Sowieso het vervoeren van ski’s in de buitenlucht op de auto zou ik (en doe ik) alleen voor hele korte stukjes, en dan liever op het dal dan achterop. Kijk eens hoe je auto er na 1000 km snelweg eruit ziet qua vuil en zout, dat allemaal op je ski’s is gewoon niet goed.

Dus de mft backbox is wat mij betreft de mooiste oplossing. Als je ski’s daarin passen?

Click. Click. Peace

Als motorrijder.
Moet er niet aandenken dat ze los komen.
Ik zou er 100 procent vanaf zien.

Hooykaas op 25 nov 2023 17:13

In al die keren op weg naar wintersport ben ik nog nooit een motorrijder tegengekomen op de Autobahn.

Als ik zoiets zou moeten doen dan zou ik ze opsluiten aan weerskanten van de bindingen, eventueel met een paar stevige tiewraps. Mocht het dan losraken kunnen ze er nog altijd niet afglijden. Met betrekking tot het vervoeren in de open lucht en vuil: je kunt ze natuurlijk gewoon even inwikkelen met folie.

Maar je hebt dus een skibox? Alleen nog niet de juiste dakdragers gekocht. Of (in geval van wat luxere dragers) de juiste voetjes bij de dakdragers die je al hebt? Met de juiste dakdragers ben je toch zo klaar? Heb je je ski’s netjes mee. Klaar. Wel vaker laden onderweg (1x vaker?)

T glazen dak verhaal snap ik niet. Als je handig genoeg bent om ski’s veilig achterop een fietsdrager te binden, dan moet je ook handig genoeg zijn om dakdragers op een auto te kunnen doen zonder schade. Of jammer van t uitzicht naar boven?

Achterop fietsdrager kan prima. Als je handig genoeg bent om de boel vast te knopen blijft dat zitten. Alleen wordt je dan wel wat breed als je lange ski’s hebt. Rekening mee houden.
En zoals hierboven al geschreven: als je pech hebt kan je bij aankomst ze gelijk laten waxen/slijpen. Is wel weer op te lossen door de ski’s in te pakken.
Groot voordeel is wel de aerodynamica met een ev.

Misschien is [URL=https://www.decathlon.be/nl/p/mp/sno-pro/ski-snowboard-rek-op-trekhaak/_/R-p-2c03c11f-2d4a-4368-aef1-d22cd8a74f28?mc=2c03c11f-2d4a-4368-aef1-d22cd8a74f28_c1.c20&gad_source=1&gclid=CjwKCAiA9ourBhAVEiwA3L5RFmEQcvQFP8fKjRxxipcJNSHL0QZYV4OOd38tXr6iA9SZ8-hmuMj5BxoCGsUQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds]DIT[/url] iets voor u.

Misschien is [URL=https://www.decathlon.be/nl/p/mp/sno-pro/ski-snowboard-rek-op-trekhaak/_/R-p-2c03c11f-2d4a-4368-aef1-d22cd8a74f28?mc=2c03c11f-2d4a-4368-aef1-d22cd8a74f28_c1.c20&gad_source=1&gclid=CjwKCAiA9ourBhAVEiwA3L5RFmEQcvQFP8fKjRxxipcJNSHL0QZYV4OOd38tXr6iA9SZ8-hmuMj5BxoCGsUQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds]DIT[/url] iets voor u.

Rosty op 26 nov 2023 11:12

Deze dingen lijken me geschikt om kortere verplaatsingen mee te maken, maar niet om er 1000km op de snelweg mee te doen aan 130km/u. Ook al niet omdat ze het onmogelijk makken om met beschermhoezen te werken.

Verder zie ik zelf weinig risico om alsnog een fietsdrager om te bouwen, mits je persoonlijk de volledige verantwoordelijkheid neemt over hoe je dit doet. Als er iets loskomt ben je zelf volledig aansprakelijk.
Ook als je staande gehouden wordt door de politie blijft dit gelden. Als zij achten dat alles stevig genoeg vastzit, is er geen enkel probleem.

Zelf zou ik de skis echter niet op de verticale balken zetten, hoewel dit er mooi zal uitzien, ook weer omdat dit het gebruik van beschermhoezen zal bemoeilijken.
Idee: groot zeildoek tussen het horizontale platform van de fietsendragen en enkele aluminium-profielen met gleuven 40x40mm klemmen (bouten M8 erdooruit), dan skis klemmen op standaard skidragers of andere constructie, dan zeil rond de skis wikkelen en het geheel extra borgen met stevige sjorbanden (zowel tegen het flapperen van het zeil als als 2de-lijns bescherming tegen het loskomen van de skis). De uiteindelijke uitvoering blijft jouw verantwoordelijkheid.

Er zijn ook multifunctionele bagagerekken te koop voor op de trekhaak. Deze gaan zeker niet steviger zijn dan een fietsrek voor het bevestigingen van skis erop.
b.v. https://www.decathlon.be/nl/p/mp/buzzrack/p10s-multifunction…
of https://www.venderparts.nl/thule-easybase-trekhaak-drager-al…

De horizontale plaatsing van de skis lijkt me ook steviger dan de verticale van de oplossing van @Rosty.
En je kan ook alle skis in beschermhoezen houden of een heel pakket inwikkelen in een groot zeildoek (ook weer goed bevestigen zodat dit niet losflappert onderweg).
Zonder bescherhoes/zeil zeker niet doen tenzij je gepekelde/gezandstraalde skis wil hebben.

Glide on!

Wat als je de ski’s in de skibox doet en een bagagebox op de thule multidrager voor de spullen die nu in de skibox gaan?

Met vijf personen in een kleinere auto naar de wintersport is wel erg ongemakkelijk/ oncomfortabel voor 1000 km plus.
Ik weet niet waar jullie naar toe gaan.

Bijvoorbeeld Oostenrijk.
Ik zou 2 mensen met een goedkope vlucht naar Innsbruck laten vliegen en ze daar vervolgens ophalen.Dan heb je nog een klein stukje te rijden en dat moet dan wel lukken met een beetje goede wil.
Leg de ski’s van voor naar achter tussen de banken en klaar ben je.

Rogier
Vroeger zag ik nog wel eens ski’s vervoeren op de auto zonder beschermhoezen.
Alle stof van 1000 km komt dan in de bindingen. Erg slecht plan.Bindingen vol met straatvuil Brrr.
Dus helemaal met je eens.

Pistenbully123
Sporadisch één gezien in zuid Duitsland lokaal verkeer op mooie droge weg.
Het hoeft er maar één te zijn waarbij het mis gaat. Overigens wat dacht je om een ski vers geslepen met 130 km per uur door je voorruit te krijgen.

Wat als je de ski’s in de skibox doet en een bagagebox op de thule multidrager voor de spullen die nu in de skibox gaan?

sge op 26 nov 2023 13:24

Ik denk dat TS @Saraha probeert om de skibox op het dak te vermijden.
Met een EV kan ik dat best begijpen: zonder dakkoffer, maar met meer ballast achteraan zal je autonomie een heel pak beter zijn.

Wel een bemerking: met 5 personen + volle koffer met alle reisbenodigdheden voor een volledige skiweek in de Alpen zal je auto wel enorm beladen zijn. Als je dan nog eens het zwaartepunt verder naar achter legt, kan je auto “lichtvoetig” vooraan worden, wat gewoon gevaarlijk is (gelukkig heb je achterwielaandrijving met je Tesla anders zou je de berg niet op raken).
Het rijcomfort voor de passagiers achteraan (achtervering totaal ingedrukt) zal ook navenant zijn, maar het veiligheidsaspect is veel belangrijker.

Met een dakkoffer heb je wel minder autonomie, maar leg je meer gewicht op de vooras.

Voor een dagje naar Winterberg geldt deze beladingsopmerking minder, dan heb je buiten de skischoenen + wat lichte jassen weinig in je koffer zitten.

Glide on!

Wat als je de ski’s in de skibox doet en een bagagebox op de thule multidrager voor de spullen die nu in de skibox gaan?

sge op 26 nov 2023 13:24

Ik denk dat TS @Saraha probeert om de skibox op het dak te vermijden.
Met een EV kan ik dat best begijpen: zonder dakkoffer, maar met meer ballast achteraan zal je autonomie een heel pak beter zijn.

Wel een bemerking: met 5 personen + volle koffer met alle reisbenodigdheden voor een volledige skiweek in de Alpen zal je auto wel enorm beladen zijn. Als je dan nog eens het zwaartepunt verder naar achter legt, kan je auto “lichtvoetig” vooraan worden, wat gewoon gevaarlijk is (gelukkig heb je achterwielaandrijving met je Tesla anders zou je de berg niet op raken).
Het rijcomfort voor de passagiers achteraan (achtervering totaal ingedrukt) zal ook navenant zijn, maar het veiligheidsaspect is veel belangrijker.

Met een dakkoffer heb je wel minder autonomie, maar leg je meer gewicht op de vooras.

Voor een dagje naar Winterberg geldt deze beladingsopmerking minder, dan heb je buiten de skischoenen + wat lichte jassen weinig in je koffer zitten.

Vivace op 26 nov 2023 17:03

Echt? Er ligt een koffer op het dak alleen is er te weinig ruimte in de auto (geen idee of dit een ev is) iedere auto heeft een max gewicht op de trekhaak waarbij het veilig is om te rijden, waarom zou je dat in twijfel trekken?

Echt? Er ligt een koffer op het dak alleen is er te weinig ruimte in de auto (geen idee of dit een ev is) iedere auto heeft een max gewicht op de trekhaak waarbij het veilig is om te rijden, waarom zou je dat in twijfel trekken?

sge op 26 nov 2023 18:17

TS schrijft letterlijk:

Ski’s kunnen dus niet in de auto. We hebben een grote dakkoffer, maar met onze nieuwe auto zou ik de ski’s liever op de trekhaak vervoeren (ivm geen dakdragers, glazen dak en ev).

ik lees hierin: hij/zij heeft dus een dakkoffer maar wil deze liefst niet gebruiken. Ook schrijft hij/zij expliciet het over een EV gaat.

ivm gewicht op de trekhaak:
deze specificatie van de auto gaat over het al dan niet afbreken van de trekhaak + de gewichtsverdeling van de auto bij een voor de rest normaal verdeelde last op de voor- en achteras. De situatie geschetst door de TS gaat over een extreem volgeladen auto, waarbij door 3 passagiers op de achterbank + alle reisbenodigdheden de last verder achteraan ligt + de belasting van de trekhaakdrager er nog bovenop.

Heb je zelf nog nooit iemand op de snelweg zien rijden waarvan je van ver ziet dat de achteras “op de blokken zit” / eigenlijk overbelast wordt. De voorvering staat dan vaak open = er is dan te weinig belasting op de voorste wielen om goed te kunnen sturen.

(zelf ook al eens meegemaakt toen we aan het bouwen waren en ik bij de bouwmarkt op 2km van onze werf net iets te veel betonblokken in de koffer probeerde te laden. Met zo een gewichtsverdeling kan je echt niet veilig rijden.)

*bericht bewerkt door Vivace op 26 nov 2023 18:58

Glide on!

Plaats een reactie