Met schoonouders naar Les Deux Alpes, (mid)dag La Grave?

Dit onderwerp gaat over de bestemming La Grave

Hallo allemaal,

Samen met mijn vriendin, schoonouders en nog een hele groep gaan wij eind februari naar Les Deux Alpes. Nu zag ik op de kaart dat het skiegebied van La Grave is verbonden en dat je daar een vrij uniek dorp hebt, namelijk zonder pistes.

Nu skie ik al geruime tijd (25 jaar, een aantal weken per jaar), soms off piste maar meestal hard over de piste. Over skien durf ik wel te zeggen dat ik dit aardig kan.

Echter zie ik veel verschillende verhalen over La Grave, de meeste topics zijn al ouder dus ik vroeg mij af of iemand mij meer kon vertellen over het afdalen in La Grave. Om te beginnen wil ik het wel met een gids doen en heb ik nog geen off piste uitrusting.

Kan ik (relatief) veilig een gids boeken en een mooie route naar beneden zonder gekke rotswanden waarover je moet klimmen of moet ik alle off piste gear kopen? Ik snap dat alles eigen verantwoording is etc, maar er schijnen makkelijkere routes te zijn en routes voor de echte waaghalzen. Ik wil voor de eerste optie gaan.

Alvast bedankt voor de informatie.

Met skiën kom je echt tot rust.

Verstandig om het met gids te doen, aangezien de berg boven La Grave niet volledig lawine veilig is gemaakt.
Als je een gids huurt, kan je ook vaak de tour-uitrusting er bij huren. Zeker als je nog niet weet of je dit vaker gaat doen, dan is dit de beste keus (Vooral de pieps is duur).
Uitrusting bestaat uit de standaard dingen: Sonde, Schep en Lawine pieps, en steeds vaker ook een airbag.
Een verstandige gids laat je eerst oefenen (vooral met de pieps, sonde en schep).
Als je op een gletscher gaat skien (En dat is zo in La Grave) dan is ook een klimgordel belangrijk.
Die gebruik je als je in een spleet skiet en er uit getakeld moet worden. De gids bepaald of dat nodig is.
De afdalingen worden door de gids aan de vaardigheid van de zwakste in de groep aangepast.
En ja, je kan skieend naar beneden zonder gekke dingen, zeker als je tegen de gids zegt dat je geen gekke dingen wilt.

*bericht bewerkt door Droopy2 op 28 okt 2021 09:56

La Grave is gevaarlijk hoog alpine gletsjer terrein. Zonder juiste terrein en lawine kennis moet je daar nooit alleen aan beginnen. Er zijn daar veel goede gidsen in de omgeving te vinden die je goed kunnen helpen. Op wepowder.nl zijn er genoeg mensen te vinden die je kunnen helpen bij het vinden van een goede gids. Ik zou persoonlijk trouwens niet vanaf L2A naar La Grave gaan maar gewoon in La Grave zelf met de lift omhoog gaan. Heel de sfeer in La Grave en in de lift is veel te mooi om dat links te laten liggen door vanaf L2A de afdalingen rond La Grave te doen.

Born to Ride

Ooit daar geweest zonder enige kennis van offpiste skien. Da’s dus niet handig ;)

Er zijn routes die gewoon goed te doen zijn zonder woest klim- en klauterpartijen. Het is wel allemaal echt offpiste, dus een gids huren is verreweg het beste om zo veel mogelijk uit je dag te halen. Deze geven ook wel aan wat je nodig hebt. Safety equipment is vaak gewoon te huur, hoef je voor een dag dan niet direct te kopen.

Goed bekend in la Grave staat bv de “skiers lodge”, te vinden op: https://www.skierslodge.com/contact/ . Bv ESF (skischool) biedt ook aan wat je zoekt: https://www.esf-lagrave.com/off-piste

Edwin van Riel

Welke off piste ervaring heb je eigenlijk? Ik zou sowieso bij WePowder de Safety Academy oppakken en dan eens kijken of het iets is. Volgens mij is er vanuit La Grave zelf wel wat voor beginners, maar vanuit Les2Alpes niet als ik de kaarten met routes zo zie. En alles met een (locale) gids en uitrusting uiteraard.

*bericht bewerkt door Sjaak27 op 28 okt 2021 11:28

Welke off piste ervaring heb je eigenlijk? Ik zou sowieso bij WePowder de Safety Academy oppakken en dan eens kijken of het iets is. Volgens mij is er vanuit La Grave zelf wel wat voor beginners, maar vanuit Les2Alpes niet als ik de kaarten met routes zo zie. En alles met een (locale) gids en uitrusting uiteraard.

Sjaak27 op 28 okt 2021 11:26
Edwin van Riel

Die oversteek is niet moeilijk, maar zou ik niet zonder begeleiding doen zonder al te veel eigen kennis. Als is het maar om niet ineens onverwacht bovenop een grote windlip te komen te staan (been there….)

Edwin van Riel

Welke off piste ervaring heb je eigenlijk? Ik zou sowieso bij WePowder de Safety Academy oppakken en dan eens kijken of het iets is. Volgens mij is er vanuit La Grave zelf wel wat voor beginners, maar vanuit Les2Alpes niet als ik de kaarten met routes zo zie. En alles met een (locale) gids en uitrusting uiteraard.

Sjaak27 op 28 okt 2021 11:26

Echt off piste ervaring, ja niet extreem veel. Wat ik wel aardig heb gedaan is ongeprepareerde pistes, als het dan snachts had gesneeuwd als eerste doen. Daarnaast wel poeder naast de pistes en ook wel eens wat stukken geskied tussen een kloof door etc. Alleen ken ik het gebied (La Norma) op mijn duimpje, zomers wandel ik daar ook, dus ik weet dan waar ik uit kom. Altijd in overleg met de pisteurs of skileraar of het veilig is.

Ik ben niet de zoveelste Nederlander die denkt dit wel even op zijn sloffen te doen, na wat research weet ik dat het gruwelijk mis kan gaan. Een risico blijft het altijd, dat hoort er nu eenmaal bij.

Met skiën kom je echt tot rust.

Buiten de piste skieen als het net gesneeuwd heeft…
Of off-piste skieen in de sneeuw die er ligt…
Kunnen heel verschillende dingen zijn.
Bij offpiste skieen heb je te nemen wat er is…
Heb je weleens in wind-press sneeuw geskied ?
Of in ijskorst sneeuw ?
Of in 30cm gesmolten sneeuw ?
Kortom, of het makkelijk is of niet… hangt compleet af van het weer en de sneeuwomstandigheden…
Mijn ervaring met off piste skieen… meestal lastige, uitdagende omstandigheden, zelden dikke poeder of perfecte omstandigheden.
Dat moet je leuk vinden… anders er niet aan beginnen.

Ik zou misschien eerst eens een dagje off-piste op pad gaan met een gids en de nodige tools in een ander gebied, zodat de gids ook jouw niveau kan inschatten en hierover advies kan geven.

Die week in L2A (dag twee of dag drie, als je wat opgewarmd bent) is daar uitermate geschikt voor. Je kan dan nog de beslissing nemen om La Grave met een gids te gaan ontdekken, op basis van wat ze in L2A zeggen over je niveau :-)

Stay safe, veel plezier.

Het is o zo hard genieten.

@droopy2 treffend verwoord, maar inderdaad “Mijn ervaring met off piste skieen… meestal lastige, uitdagende omstandigheden, zelden dikke poeder of perfecte omstandigheden”

Meestal is t uitdagend, maar die enkele hele mooi dag maakt dat allemaal meer dan goed ;)

Edwin van Riel

Buiten de piste skieen als het net gesneeuwd heeft…
Of off-piste skieen in de sneeuw die er ligt…
Kunnen heel verschillende dingen zijn.
Bij offpiste skieen heb je te nemen wat er is…
Heb je weleens in wind-press sneeuw geskied ?
Of in ijskorst sneeuw ?
Of in 30cm gesmolten sneeuw ?
Kortom, of het makkelijk is of niet… hangt compleet af van het weer en de sneeuwomstandigheden…
Mijn ervaring met off piste skieen… meestal lastige, uitdagende omstandigheden, zelden dikke poeder of perfecte omstandigheden.
Dat moet je leuk vinden… anders er niet aan beginnen.

Droopy2 op 28 okt 2021 16:15

Ja, ijzige bugles, sneeuwduinen, heb het in die jaren allemaal wel eens gehad. Maar misschien inderdaad wel handig om het eerst met een gids in L2A te doen. Goede tip :)

Met skiën kom je echt tot rust.

La Meije is prachtige maar ook een verraderlijke berg; (qua lijnen/ routes ) la grave ligt aan de voet van deze schoonheid.
Werk er naar toe ~Zou mijn advies zijn ~ Wellicht in de toekomst.
In de afgelopen 30 jaar heb ik reeds vele afdalingen mogen maken in la grave; en het was elke keer weer anders. Andere sneeuw, ander weer etc etc —

Het aspect veiligheid wordt in la Grave met kapitale hoofdletters geschreven - niet dat een ieder zich hier aan houdt - (vooral de franse bevolking niet - maar dat is een verhaal apart.)
Maar echt; Zonder een 3-eenheid (en gids) en een goede conditie moet je er zeker niet aan willen beginnen.
Als laatste - Door de jaren heen veranderde / verhoogde ‘ mijn eigen kunnen’ en eigelijk leer ik nog altijd.
Neem idd een kijkje op WePowder - en de academie. Dit is eigenlijk een absolute must ;-) ;-)
En laat je niet door de schoonheid verblinden en of door stoere verhalen etc etc leiden.
Maar doe goed je eigen due diligence.

De tip hierboven; Ga idd eerst trainen cq op pad met een gids in L2A. #top.
De ESF heeft een groep leraren die speciale trainingen etc verzorgd. (Ook in l2a) & Daarnaast zijn er meerdere locals ( zeer betrouwbare gidsen in La Grave zelf) zie hiervoor https://www.guidelagrave.com/en/team_members

Wellicht leuke tip; 6 november a.s is er How to pow in Nieuwegein - https://howtopow.nl Een zeer leuke dag met allerlei clinics en het is volledig gratis ;-)
Zelf ben ik dat weekend in Solden ski’s aan het testen anders was ik zeker even langs gegaan - Inschrijven kan nog steeds. Zie link hierboven.

Heel veel plezier en s6

*bericht bewerkt door baila010 op 29 okt 2021 01:00

i’m living my dream now

Plaats een reactie