Reizen per trein (alleen)

Dit onderwerp gaat over de bestemming Les Arcs

Dag iedereen.
** Inleiding
Ik zou heel graag dit jaar op skivakantie gaan naar een gebied waar ik kan geraken zonder auto.
Vele busorganisaties rijden niet in de eerste week van kerst door de feestdagen die slecht vallen.

** Mogelijkheid
Ik heb even opgezocht waar je gemakkelijk kan geraken qua skigebieden, daar zag ik dat les arcs een gebied is die goed te doen is met de nachttrein.
Ik zou graag gaan van ten vroegste vertrek thuis 24.12 tot ten laatste vertrek in het gebied 30.12 (snachts).

**Accomodatie
Nu komen we tot het punt waar ik niet goed weet hoe en wat etc.
Vragen als:
-Waar boek ik het best mijn accomodatie? reisbureau, online,…
-Neem ik een hotel of is een appartement doenbaar aangezien ik zelf voor mijn eten moet zorgen dan

Kortom vraag ik mij af als het realistisch is om volledig met de trein vanuit België (eventueel vanuit rijsel) naar Bourg saint maurice te gaan en dan de funicular naar arc 1600 te nemen om zo naar m’n accomodatie te gaan.

Zijn er mensen die het al ooit eens deden? Ik kan alle info goed gebruiken.

Van te voren bedankt.

Die treinreis gaat prima. Met skithalys rechtstreeks (maar die rijdt alleen op zaterdag) of anders met de tgv/intercity met overstap in Parijs en een stukje metro tussen Gare du Nord en Gare de Lyon.
Met veel bagage is de metro wel een uitdaging, maar als je bekend bent met de metro in Parijs geen probleem. Neem wel ruim de tijd voor de overstap. Beter anderhalf uur dan de voorgeschreven drie kwartier.
Accomodatie: wat jij wil. Via touroperator of via vvv of een vakantiehuisjessite.
Omdat het een vakantieweek is, zal het wat minder flexibel in data zijn.

Zit je echt vast aan Les Arcs? Anders zijn er ook nog genoeg andere gebieden, vooral in Zwitserland en Oostenrijk ook wel, die goed aan te reizen zijn per trein.

Dankjewel voor de reactie.
Ik zit niet vast aan les arcs. Ik zou zelfs liever naar oostenrijk gaan. ( wist niet dat oostenrijk doenbaar was)
Welke gebieden zijn daar bereikbaar met de trein?
Mvg

*bericht bewerkt door JonasM op 12 okt 2021 14:45

Ik ben thuis van mijn werk vanaf 24/12 tot 02/01.
Dus qua datums kan ik wel redelijk flexibel zijn.
Als bvb op zaterdag vertrekken makkelijkst is dan kan ik dat zeker.

Heel veel (met soms een korte bustransfer).
Bijvoorbeeld
Kleinwalsertal
Ehrwald/Lermoos/Garmisch
Skiwelt Wilser kaiser Brizental
Mayrhofen/Zillertal
Kitzbuhl
St Anton

Met welke trein raak je dan bvb in st anton?
Als ik nu op google maps kijk moet je minstens 5 treinen nemen.
Maar waarschijnlijk klopt deze info niet met wat er qua treinen rijd in de wintervakantie.

null

Avond ervoor naar Köln reizen, hotelletje pakken en dan zonder overstappen naar St Anton, dagelijks met IC 119

*bericht bewerkt door Derhansel op 12 okt 2021 15:16

De AlpenExpress rijdt niet met kerst, dus wintertreinen lijken er niet te zijn, maar enkel normale dienstregeling.

En dan heb je de 2 nachttreinen vanuit A’Dam / Utrecht / Arnhem ; 1 tje naar Innsbruck, en dan overstappen naar St Anton, of via Zurich

null

hey

Als je toch Les Arcs overweegt om te doen is dit misschien een optie https://www.hotel-basecamplodge.com/en/
is een hostel op 7min te voet van de funiculaire die je omhoogbrengt naar les Arcs 1600, of te doen met pendelbusje…

Heb dit zelf al gedaan in half pension en valt heel goed mee en is betaalbaar…
Hebben zelfs kamers voor 1persoon… enkel sanitair is te delen met de andere 1 persoonskamers…

voor de aangegeven periode in half pension in een 1persoonskamer €390

moest je meer info willen…

hey

Als je toch Les Arcs overweegt om te doen is dit misschien een optie https://www.hotel-basecamplodge.com/en/
is een hostel op 7min te voet van de funiculaire die je omhoogbrengt naar les Arcs 1600, of te doen met pendelbusje…
@flap20
Heb dit zelf al gedaan in half pension en valt heel goed mee en is betaalbaar…
Hebben zelfs kamers voor 1persoon… enkel sanitair is te delen met de andere 1 persoonskamers…

voor de aangegeven periode in half pension in een 1persoonskamer €390

moest je meer info willen…

Dat is wel interresant want de prijs voor een hotel met trein, skipas en materiaal is 1852 euro via tui en vind ik toch aan de dure kant.
Wat doe je met je skimateriaal? En geraak je op tijd terug beneden met de funicular?

*bericht bewerkt door JonasM op 12 okt 2021 18:24

@JonasM
PB gestuurd

@JonasM
PB gestuurd

flap20 op 12 okt 2021 18:41

Ik heb je iets teruggestuurd :)

Ik heb geboekt in les arcs, met de thalys ga ik naar daar.
Bedankt aan iedereen voor de hulp! :D
En veel plezier met jullie skireis als jullie gaan.

@JonasM Thalys rechtstreeks of overstap Parijs?

*bericht bewerkt door JonasM op 12 okt 2021 21:46

*bericht bewerkt door JonasM op 12 okt 2021 21:46

@JonasM Thalys rechtstreeks of overstap Parijs?

Hessel op 12 okt 2021 20:57

Ja vanuit antwerpen centraal rechtstreeks naar bourg saint maurice zonder overstap.
Zal wel handig zijn, ik heb eerste klasse genomen.
Kost wel wat meer maar dan zit ik zeker op mijn gemak voor 7 uur en 41 min :)

Prima keuze. Veel plezier.

Hi Jonas, ik heb hetzelfde gedaan en gaat
prima. Vanaf het station in Bourg st. Maurice loop je zo naar de funiculaire en boven kun je direct overstappen op de bussen die naar de verschillende stations gaan. Alle accomodaties liggen dan heel gemakkelijk op loopafstand van de halte(s), dus zal goed te doen zijn. Heel veel plezier alvast!
.

Prima keuze. Veel plezier.

Hessel op 12 okt 2021 22:32

Bedankt! ;)

Hi Jonas, ik heb hetzelfde gedaan en gaat
prima. Vanaf het station in Bourg st. Maurice loop je zo naar de funiculaire en boven kun je direct overstappen op de bussen die naar de verschillende stations gaan. Alle accomodaties liggen dan heel gemakkelijk op loopafstand van de halte(s), dus zal goed te doen zijn. Heel veel plezier alvast!
.

RoyvD op 13 okt 2021 06:20

Ik zal in bourg saint maurice zitten, gewoon smorgens 10 min stappen naar de funiculaire en dan de latjes aan en gaan :)

Plaats een reactie