Ervaringen Les Arcs

Dit onderwerp gaat over de bestemming Les Arcs

Dag wintersporters,

5 februari vertrekken wij met een groep vrienden richting Les Arcs. Wij zullen verblijven in het dorp Les Arcs 1800. Het is voor ons de eerste keer in dit gebied. Zijn er toevallig mensen hier die tips / aanraders voor ons hebben in de breedste zin van het woord? (skihuur, skiles, gebied zelf, restaurantjes, berghutten, terrasjes etc.).

Ik hoor het graag.

Groet,
Tim

Wij zaten in La Plagne en hebben 2 keer de oversteek gemaakt, maar kan je verder niet echt helpen met tips of andere dingen, te weinig gezien, behalve dat die kant van Paradiski wel de betere kant is qua uitdaging. Als je de complete pas hebt en de oversteek wil maken, doe het op tijd en probeer naar Montalbert te skiën, daar zitten een aantal tentjes met prima lunchmogelijkheden.

De ongeprepareerde piste’s gemarkeerd als “Natur” zijn wel de moeite om te proberen als je niveau dat toe laat.

Wij willen misschien in maart naar Les Arcs gaan, dus ben wel benieuwd naar je ervaringen.

  • Dents du piegne, Plan Vert, Edelweis… mooie brede rustige blauwe pistes waar bijna nooit volk op te zien is…
  • Mont Blanc speelse blauwe met prachtig uitzicht op de gelijknamige berg…
  • Traversee 1 richting Arc 1600 redelijk wat prik stukken… zeker als snowboarder
  • bovenaan Comborciere lift -> richting Belvedere 4 is er een terras gemaakt met prachtig uitzicht
  • Vlak aan de Vanoise Express (als je er naar kijkt aan de rechterkant) LE SOLAN D’ANIATHAZZE. Leuk zonnig terras, zowel snack op terras als uitgebreid tafelen binnen…
  • Aan de voet van Lift Arcubulle 48, Iglo bar met ijssculpturen binnen…
  • Aan het voet van het snowpark, https://restaurant-altiport.com … altijd wel leuk om te zien wat ze er allemaal uitspoken in het park
  • als je zelf pieper en sonde en schop meehebt kan je op col de la chal zelf je kennis gaan testen in een afgebakend stuk
  • Nieuw dit jaar is ook dat ze aantal skitour tracks hebben… ze voorzien zelfs gpx files om in je gps op te slaan om de route te vinden https://nl.lesarcs.com/wintersporten/toerskien.html…
    null

*bericht bewerkt door flap20 op 26 jan 2022 13:04

Vanuit Arc 1950 vonden we de rode pistes boven Vallandry erg prettig. Afdaling naar Villaroger ook fraai (bovenstuk leuk voor de statistieken, maar niet echt nodig). Zuidhellingen van La Plagne ook lekker, maar wij waren in januari.

In 1600 zit een leuke bakker waar je voor fatsoenlijke bedragen prima kunt lunchen (in het winkelstraatje lopen, 50m vanaf de piste bij de combette lift). Tegenwoordig ook prima pannenkoeken daar trouwens ;)

Edwin van Riel

Aanraders voor het eten:

  • Bulle café (richting Arc 2000): lekkere en goedkope pizza. Halve pizza per persoon volstaat.
  • Aux Enfants Terribles (Onder aankomst Vallandry gondel): beneden lekkere self-service, boven lekker (duur) restaurant.

Wegblijven:

  • La crèche (col de la chal, bovenaan Transarc Express en Arcabulle): dure en belabberde vreetschuur.

Wat skiën betreft zijn wat mij betreft de pistes vlak boven Arc 1800 de minste van het hele gebied, dus ga zeker naar de andere deelgebieden. Vallandry/Plan Peisey heeft heel mooie pistes in het bos (en bovenaan een mooi oefenveld), in Arc 1600 is Mont Blanc een must-do. Le grand col is ook de moeite waard (zelfs met het trage liftje) met goeie sneeuw op hoogte (en mooie zwarte bultenpiste), en de afdaling naar Villaroger is altijd de moeite (met zicht op de Mont Blanc).
Als het weer (en de rij aan de gondel) het toe laat om de Aiguille rouge te doen is dat zeker de moeite waard, maar ook niet zo veel dat je er een half uur voor wil aanschuiven.

*bericht bewerkt door Morzel op 26 jan 2022 13:37

Dankjewel voor jullie tips zover, word zeer gewaardeerd. Een deel van de groep is ervaren en daarmee zijn we zeker van plan richting La Plagne te gaan. Minstens 1 dag en wellicht wel meerdere.

Aux Enfants terribles vonden we leuk boven Vallandry,
Pierres Blanches en Chalet des Verdons op La Plagne.

Verder een kleine tip als je in een appartement zit en jezelf wilt gaan koken is dat je op de heenweg beneden bij de Lidl of zo je boodschappen al doet (ook handig voor drank).
Door de afstand naar boven toe rijdt je niet even naar beneden naar het dal en boven betaal je zo 7 a 8 euro voor 6 blikjes bier.

Als je tijd hebt, pak in La Plagne ook nog even de gletsjer mee. Ielig liftje…en wat interessante (zwarte) pistes.
Natur pistes wat @Thehenk aangaf geven een leuke afwisseling. Vooral als er veel sneeuw ligt ;-)
Ook in La Plagne hebben ze een ‘Hara-kiri’ en een ‘Kamikaze’. Die komen uit bij een restaurant wat heerlijk in de zon ligt (en ook prima kunt eten).
En inderdaad, wat @evr66 zegt, loop tijdens een lunch een dorp in en je vindt een goede plek om te eten.

Jammer dat sneeuw kan smelten;;

Verder een kleine tip als je in een appartement zit en jezelf wilt gaan koken is dat je op de heenweg beneden bij de Lidl of zo je boodschappen al doet (ook handig voor drank).
Door de afstand naar boven toe rijdt je niet even naar beneden naar het dal en boven betaal je zo 7 a 8 euro voor 6 blikjes bier.

Togi op 27 jan 2022 12:39

Loopt er geen funiculaire naar Bourg Saint Maurice?

Verder een kleine tip als je in een appartement zit en jezelf wilt gaan koken is dat je op de heenweg beneden bij de Lidl of zo je boodschappen al doet (ook handig voor drank).
Door de afstand naar boven toe rijdt je niet even naar beneden naar het dal en boven betaal je zo 7 a 8 euro voor 6 blikjes bier.

Togi op 27 jan 2022 12:39

Loopt er geen funiculaire naar Bourg Saint Maurice?

Pino op 27 jan 2022 13:06

Jawel hoor. kwartiertje of zo ben je beneden en kun je naar het dorp lopen. da’s ook nog 10 minuten ongeveer.

Edwin van Riel

Verder een kleine tip als je in een appartement zit en jezelf wilt gaan koken is dat je op de heenweg beneden bij de Lidl of zo je boodschappen al doet (ook handig voor drank).
Door de afstand naar boven toe rijdt je niet even naar beneden naar het dal en boven betaal je zo 7 a 8 euro voor 6 blikjes bier.

Togi op 27 jan 2022 12:39

Loopt er geen funiculaire naar Bourg Saint Maurice?

Pino op 27 jan 2022 13:06

Jawel hoor. kwartiertje of zo ben je beneden en kun je naar het dorp lopen. da’s ook nog 10 minuten ongeveer.

evr66 op 27 jan 2022 13:50

En het kabeltreintje is niet gratis volgens mij + de grotere winkels (Super-U) liggen buiten het stadje, net langs de rotonde voor de weg omhoog richting het skigebied zelf, dat is dan ook weer 2km enkele richting extra.
Ik ga geen 2x20 minuten wandelen om wat geld uit te sparen om wat inkopen te doen!
Een skivakantie met de familie kost me al snel >2000, zo niet >3000 EUR, dan kunnen die extra kosten voor wat duurder eten en drinken er ook nog wel af.

Glide on!

Loopt er geen funiculaire naar Bourg Saint Maurice?

Pino op 27 jan 2022 13:06

Die vertrekt vanuit Arc 1600, als ik het goed heb. Tenzij je met je inkopen gaat skiën naar Arc 1800, komt dat niet goed.

En dan 2x20 minuten wandelen voor je verse vis lijkt me inderdaad wat minder.

Loopt er geen funiculaire naar Bourg Saint Maurice?

Pino op 27 jan 2022 13:06

Die vertrekt vanuit Arc 1600, als ik het goed heb. Tenzij je met je inkopen gaat skiën naar Arc 1800, komt dat niet goed.

Morzel op 31 jan 2022 16:20

Correct, ik had “1800” even overzien. Funi stopt in 1600. Vanuit 1800 wordt het wel een aardige expeditie naar het dal. Of auto of eerst (bus) naar 1600 en dan de funi. Gaat al met al flink wat tijd kosten.
1800 heeft wel bv een sherpa supermarktje. Da’s dan wellicht gewoon handiger alhoewel wat duurder en beperkt qua assorti

Funi is wel inbegrepen in de skipas (althans de laatste keer dat ik daar was, jaar of 4-5 terug)

Edwin van Riel

Plaats een reactie