Tips les Karellis

Dit onderwerp gaat over de bestemming Les Karellis

Gisteravond hebben wij onze vakantie geboekt en hebben besloten komend weekend richting Galibier Thabor te gaan, echter is het plan om zaterdag eerst een dag in Les Karellis te skien/boarden.

Het gebied is van zichzelf al erg rustig doordat het relatief weinig gastenbedden heeft, daarnaast is het onbekend bij Nederlanders. Echter hoop ik dat er hier wel mensen te vinden zijn die er geweest zijn. Wat zijn de do’s en don’ts van dit gebied? We zouden er onder ander graag lekker willen lunchen op de piste. Zijn er pistes die echt de moeite waard zijn en die we zeker niet moeten missen of zijn er pistes die je beter kan vermijden?

Qua parkeren begreep ik dat dat het beste net onder het dorp kan op de parkeerplaats en dat je vanaf daar eenvoudig het gebied in kunt.

Born to Ride

Er staat mij iets van bij dat @Bennie hier is geweest.

Mr. Slow

Ik ben er vaak heen geweest. Er was toen maar 1 restaurant op de pistes, “Le Vinouva” en dit stelde niet veel voor.
De meeste skiërs zitten in vol pension en eten in hun hotels welke aan de pistes liggen.
Op het forum vind je ook wel wat betere retaurants
Qua skiën moet je zeker de zwarte les enfers doen alsook de Tête d’albiez. De rode onder de Chaudannes is ook een leuke lift.
Als je off piste wil dan zijn er leuke mogelijkheden : Links van de blauwe les Arpons afsteken tot in de vallei tot helemaal beneden in Albanne. Ga in deze tijd zeker in de voormiddag. En helemaal rechts in het skigebied van boven op Les enfers een zeer lange traversée doen en dan over de kam een leuke afdaling. Opgelet tijdig rechts aanhouden om weer in het station te geraken via een klein weggetje.

Hierboven staan de belangrijkste punten al genoemd. Heerlijk paprammen op de zwarte pistes. Let wel, deze zullen nog vol liggen met saharastof. Net als daarbuiten. Dus lekker firnboarden zit er niet voor je in.

Blijf je op de pistes, dan zijn de blauwe banen onder de Arpons heerlijk om te carven en zijn de Vordaches en Rama geweldig om op door te knallen.

Thnx voor de tips allemaal. Ja alles wat niet geprepareerd word zal helaas slecht zijn door het stof.

Born to Ride

Eventjes de draad wat necromancen.

Les Karellis stond op mijn shortlist samen met Valloire en Livigno. Intussen hebben we al geboekt met de kerst in Valloire, maar blijkbaar gaat de vriendin van mijn vrouw toevallig naar Les Karellis met Pasen, je raad al hoe dit verder gaat… Wat mij opvalt is hoe goedkoop dit gebied is, we hebben een appartementje gehuurd voor €1300 inclusief skipas voor 5p.

Nu heb ik een beetje second thoughts. Een bakker is er niet. Restaurants… Een pizzeria, een snackbar met croques en dan nog een restaurant met middelmatige reviews. Op de piste enkel Vinouva. Is het realistisch om tot in Albanne the skiën en daar in La Gamelle of Le Narcisse te gaan eten? Zien er op foto’s wel OK uit.

Als ik het zo zie, richt dit station zich vooral op gezinnen die in vol pension in de talrijke clubs zitten. Self-catering lijkt me ook niet efficiënt vanuit de Sherpa, ik neem aan dat we best in Saint-Jean de Maurienne bij de Carrefour stoppen vooraleer we de passen nemen?

Ach de bekende gerechten bij Le Méleze zijn op zich prima. Als ze de drukte in het naseizoen beter aankunnen zal het ongetwijfeld kwalitatiever zijn dan in het hoogseizoen. De tocht naar Albanne zal wel te doen zijn. Dat wordt intensief besneeuwd. Of er in april nog wat te beleven is (dwz, geopend), dat is punt twee. Je kunt er altijd naartoe klossen en je bevindingen hier posten.

Boodschappen beneden in St. Jean doen is sowieso een goed idee.

De eerste week van de paasvakantie hebben de Fransen géén vakantie en dat lijkt me sowieso interessant voor minder drukte.

Ik zie alleszins reviews van in de zomer, dus ik denk dat ze het hele jaar open zijn. Sowieso kan ik er niet meer onderuit, zijn kosten aan annulatie verbonden en een boze vrouw die niet kan gaan skiën met haar vriendin.

Komt vast goed. En de eerste week paasvakantie valt best vroeg, dus dat zal qua sneeuw ook wel loslopen.

Dank je wel, Bennie.

Eventjes de draad wat necromancen.

Les Karellis stond op mijn shortlist samen met Valloire en Livigno. Intussen hebben we al geboekt met de kerst in Valloire, maar blijkbaar gaat de vriendin van mijn vrouw toevallig naar Les Karellis met Pasen, je raad al hoe dit verder gaat… Wat mij opvalt is hoe goedkoop dit gebied is, we hebben een appartementje gehuurd voor €1300 inclusief skipas voor 5p.

Nu heb ik een beetje second thoughts. Een bakker is er niet. Restaurants… Een pizzeria, een snackbar met croques en dan nog een restaurant met middelmatige reviews. Op de piste enkel Vinouva. Is het realistisch om tot in Albanne the skiën en daar in La Gamelle of Le Narcisse te gaan eten? Zien er op foto’s wel OK uit.

Als ik het zo zie, richt dit station zich vooral op gezinnen die in vol pension in de talrijke clubs zitten. Self-catering lijkt me ook niet efficiënt vanuit de Sherpa, ik neem aan dat we best in Saint-Jean de Maurienne bij de Carrefour stoppen vooraleer we de passen nemen?

King_of_the_Wedge op 24 jul 2023 10:18

In een Sherpa kun je toch prima boodschappen doen? Ok, het is geen AH XL en de prijzen zijn absurd, maar het kan wel (uit eigen ervaring in Val Thorens, Les Menuires, La Plagne en Tignes).

@Geraertshoven dat ligt eraan of je een standaardhap op tafel wilt zetten (dan is Sherpa prima) of toch wat uitgebreider wilt eten. Voor dat laatste is de gemiddelde sherpa een beetje behelpen. Er is in Les Karellis verder ook geen bakker, slager of andere winkel zoals je die in de plaatsen die jij noemt wel gewoon hebt. Het is er vooral een all in hoteldorp.

Serieus? Je gaat je pakweg 9 maanden van te voren druk maken hoe je de maag vult? 😂😂😂😂

Life is what happens while you were checking your phone

@Geraertshoven dat ligt eraan of je een standaardhap op tafel wilt zetten (dan is Sherpa prima) of toch wat uitgebreider wilt eten. Voor dat laatste is de gemiddelde sherpa een beetje behelpen. Er is in Les Karellis verder ook geen bakker, slager of andere winkel zoals je die in de plaatsen die jij noemt wel gewoon hebt. Het is er vooral een all in hoteldorp.

Hessel op 24 jul 2023 16:46

Ik heb ook die indruk, maar er is toch een appartementencomplex, waarschijnlijk is die Sherpa daarvoor bedoeld.

Nu, ik heb die pistekaart eens goed bekeken en die ziet er zalig uit voor beginners als ik. Het merendeel wel rood (dus vrouw en oudste zoon ook content), maar 2 groene dalafdalingen en ook wat hoge blauwe, kan bijna 8-9 km op het gemakt skiën aan een stuk. En dat tegen een spotprijs.

Dan neem ik de ongemakken er graag bij.

@Geraertshoven dat ligt eraan of je een standaardhap op tafel wilt zetten (dan is Sherpa prima) of toch wat uitgebreider wilt eten. Voor dat laatste is de gemiddelde sherpa een beetje behelpen. Er is in Les Karellis verder ook geen bakker, slager of andere winkel zoals je die in de plaatsen die jij noemt wel gewoon hebt. Het is er vooral een all in hoteldorp.

Hessel op 24 jul 2023 16:46

Eens, alleen uitgebreid koken in het appartement met 2 pitten is vaak wel een uitdaging 😉.
Of een skottelbraai meenemen, meerdere keren gedaan.

In Kocoon heb je wel een broodservice. Heel eenvoudig, stokbrood, croissants, chocoladebroodjes.

Beste restaurants heb je in Albanne. Zowel La Gamelle als Le Narcisse zijn prima. Niets hoogstaands, wel degelijk. Le Mélèze vond ik niet lekker.

Lac is een verschrikkelijke piste. Voor boarders te mijden. Mijn boardende zoon leende mijn stokken terwijl ik verder schaatste. Helaas heb je die wel nodig voor in Albanne te gaan eten. Ook Pramol is niet fijn: slush.

Guetton als dalafdaling is te mijden met Pasen. Slush en kapot. Beter is Ponsonniere, deze zit tussen de bomen in de schaduw en is niet zo vaak gebruikt, zit een beetje verstopt.

Heerlijk is Arpons als piste. Lekker breed, goed om wat snelheid te halen. Ook Fontagnoux is fijn. Pointe de Chaudanne ideaal voor fotos.

Plaats een reactie