Vergelijking met Les Trois Vallees

Dit onderwerp gaat over de bestemming Portes du Soleil

Ik ben de afgelopen 5 jaar in Les 3 Vallees geweest. een fantastisch skigebied met zeer veelzijdige afdalingen. Ik overweeg dit jaar naar Chatel te gaan. Kan iemand mij een vergelijking geven van de twee gebieden? wat zijn de voor- en nadelen van PdS ten opzichte van 3V?

Wij zijn ervaren skiërs en boarders die van de vroege ochtend tot de late middag op de blauwe, rode en zwarte pistes zijn.

Beste Frank. Het allergrootste verschil tussen 3V en PdS is (in mijn ogen) de hoogte. 3V ligt over het algemeen hoger en is daardoor sneeuwzekerder (en vaak ook een stuk kouder!). Nadeel van 3V is de oerlelijke omgeving, veel hoogbouw en kaalgeslagen pistes, waar vaak geen boom meer vinden is. PdS kenmerkt zich door veel lager gelegen pistes met veel bomen, kroegjes en misschien zelfs een beetje ‘gemutlichkeit’ - kom daar maar eens voor in Frankrijk! Ik kom nu 10 jaar in de PdS en het skiën is er fantastisch. Zoek de uithoeken van het gebied op, maak lange dagtochten en schuw de bus nu en dan niet - het brengt je echt op heel mooie plekjes. Veel plezier gewenst!

Jan, bedankt voor de reactie. Het wordt dit jaar echter Paradiski. Portes du Soleil klinkt echter ook erg aantrekkelijk. misschien volgend jaar dus!

Jan, weet jij of er 12 maart nog genoeg sneeuw ligt in PdS??

in afwachting, groet

Sneeuw ligt er dan genoeg, zeker van 1500/1700 m.
De kwaliteit van de pistes is over het algemeen minder. De noordhellingen boven de 1800 m blijven het langste goed: dit zijn vooral de (enkele) pistes rond Avoriaz(straal 5 km rond dorp). Lagere en/of zonnige pistes hebben in de loop van de dag meestal papsneeuw vanaf 11u/13u. Er kan natuurijk een dikke dump of koudegolf komen, maar daar hou ik persoonlijk geen rekening mee!

Aangezien Roel hier de weerman is, wil ik zijn deskundigheid niet in twijfel trekken - integendeel. Ik kan alleen maar uit persoonlijke ervaring vertellen en die is afgelopen jaren in maart meer dan goed geweest! Ik ga dit jaar zelf ook in die week (14-21 maart) en ik maak me dan ook geen enkele zorgen. Mocht het weer / de sneeuw onverhoopt wat minder zijn: begin lekker vroeg! Ik weet niet waar je precies logeert, maar bij slechte condities nemen we altijd de auto naar Ardent en kiezen dan waar we heen gaan: Linga/Chatel - Les Crosets - Avoriaz. En als je een beetje kan doorskieën maak je zo een rondje via Chatel-Torgon-Morgins! Je moet niet bang zijn voor een beetje papsneeuw en zowel: dan houd je toch om 15.00uu op? Heb je er al 6uur skiën op zitten! Oh en om je helemaal gerust te stellen: met Pasen (1e week april) ga ik ook nog skiën… Kleine disclaimer: ik ben geen helderziende en het weer is de baas. Ik kan het natuurlijk mis hebben - dit jaar.

Mijn grote voorkeur gaat uit naar Portes du Soleil (PdS). Trois Vallees (TV) is ook groot, maar je skiet daar toch heen en weer tussen de drie dalen. Ik vind dat snel saai worden. Terwijl je in de PdS echt rondtochten kunt maken. Bovendien vind ik de PdS mooier, zowel v.w.b. de dorpen (met uitzondering van Avoriaz, dat zou zo in de TV kunnen staan), als v.w.b. de natuur. Maar eerlijk is eerlijk, de PdS ligt wel lager. Als er onvoldoende sneeuw ligt om het gebied echt rond te trekken, dan wijk ik uit naar de TV. St Martin des Belleville ligt weliswaar in een uithoek, maar is prima op skies bereikbaar en heeft veel meer sfeer dan betondorpen als Les Menuires en Val Thorens. Oh ja, voor Oostenrijkse apres ski toestanden moet je in PdS volgens mij niet zijn. Kwestie van smaak, voor mij een voordeel, voor anderen een nadeel.

Plaats een reactie