praktische vragen en tips voor beginnende snowboarders Avoriaz

Dit onderwerp gaat over de bestemming Avoriaz

Het bloed kruipt waar het niet gaan kan, en ik ben alweer bezig met dromen over onze volgende vakantie. Avoriaz lijkt me fantastisch voor ons snowboarders. Ook voor Junior, die nu 1 weekje gesnowboard heeft. Maar… We zijn met zij tweetjes en ik heb helaas niet veel te besteden. Nu is Avoriaz niet het goedkoopste dorp, maar ik hoop met wat tips er wel te komen.

  1. We moeten in de schoolvakantie, dus 2e week kerstvakantie 2023 ligt voor de hand. Is dit qua sneeuw betrouwbaar in Avoriaz?

  2. Welke wijk zouden jullie aanraden als je het wel een beetje rustig wilt (d.w.z. niet recht boven de shooters of hoe heet dat), maar wel enigszins in de buurt van een supermarktje en oefenweitje? Dat laatste zodat zoon ook zelf even buiten kan spelen. Ik zie bijv. De wijk la falaise met het Trashers-weitje. Ligt volgens mij ook niet zo ver van Lil’ Stash. Dat zou echt ideaal zijn. Andere ideeën?

  3. Vervoer. De keuze is nu tussen trein en auto via snappcar.
    A. Wat de auto betreft schrik ik enorm van de prijzen van het parkeren: bijna 80 euro per week voor een niet-overdekte parkeerplaats in Avoriaz of beneden bij Prodains. Is er in/bij Morzine nog een mogelijkheid tot goedkoper of gratis parkeren? Ik hoef niet per se met die auto omhoog. We zijn dit jaar met de bus op vakantie gegaan, dus weten hoe we qua bagage rekening kunnen houden. (Overigens: geen enkele touroperator ging dit jaar in de kerstvakantie per bus naar Avoriaz, plus dat dit niet goed is bevallen dit jaar).

3B. Trein is de 2e optie, en dan naar cluses of thonon-les-bains. De winterthalys is heel onhandig voor ons. Onmogelijk om met het openbaar vervoer op tijd in Rotterdam of Amsterdam te zijn. Dus is de route dan via Duitsland Basel Genève. Duurt laaaang, of we moeten het combineren met de nightjet die op vrijdagavond vertrekt! Tips?

  1. Ik kom qua accomodatie en skipas toch altijd weer uit bij touroperators als voordeligste optie, omdat we maar met 2 zijn. Of heeft iemand andere tips hoe je in Avoriaz voordelig kunt huren voor een week? Ik overweeg ook om geen skipas te nemen en ter plekke losse passen voor de halve dag of alleen beginnerspistes te nemen. Zoonlief heeft toch de puf niet om de hele dag te gaan, en ik ook niet altijd.

Kom maar op met tips, liefst specifiek voor Avoriaz!

Geen concrete tips, maar goed nieuws is dat de kerst/schoolvakantie in Frankrijk volgend jaar net als dit jaar een week eerder valt dan in NL en BE.
De tweede week van onze kerstvakantie is het dus geen vakantie meer in Frankrijk, wat het rustiger en wellicht ook goedkoper maakt!

Wij plannen ook onze 2e week kerstvakantie in PdS. Maar andere voorkeuren.
Wel erg benieuwd naar antwoorden op je eerste vraag.
PdS relatief laag gelegen t.o.v. de Zwitserse en Franse gebieden waar we de afgelopen jaren zijn geweest in de kerstperiode.
Maar ja, niets zo onvoorspelbaar als de sneeuwhoeveelheid.
Dit jaar hebben we in één vakantie alle soorten weer gehad, van lenteachtig zachte temperaturen tot ijzig koud, regen, dikke sneeuwdump, kraakhelder blauw.

❄️

Geen concrete tips, maar goed nieuws is dat de kerst/schoolvakantie in Frankrijk volgend jaar net als dit jaar een week eerder valt dan in NL en BE.
De tweede week van onze kerstvakantie is het dus geen vakantie meer in Frankrijk, wat het rustiger en wellicht ook goedkoper maakt!

Wij plannen ook onze 2e week kerstvakantie in PdS. Maar andere voorkeuren.
Wel erg benieuwd naar antwoorden op je eerste vraag.
PdS relatief laag gelegen t.o.v. de Zwitserse en Franse gebieden waar we de afgelopen jaren zijn geweest in de kerstperiode.
Maar ja, niets zo onvoorspelbaar als de sneeuwhoeveelheid.
Dit jaar hebben we in één vakantie alle soorten weer gehad, van lenteachtig zachte temperaturen tot ijzig koud, regen, dikke sneeuwdump, kraakhelder blauw.

Marije77 op 18 jan 2022 21:27

Ja, dat is precies waarom ik nu op die week mik. Maar ik merkte bij het boeken voor dit jaar dat niet alleen skipas en accomodatie duurder is dan de goedkopere gebieden. Ook het parkeren en lessen zijn (veel) duurder. het is dus maar de vraag of het gaat lukken, maar Avoriaz lijkt me geweldig. Met de tips van hier kom ik vast verder.

1e week januari was inderdaad heel interessant. we begonnen ook met 10 graden en stralende zon, met daarna dikke sneeuwdumps en -12 's nachts. We hebben het getroffen, zeker met het pak sneeuw dat voor de kerst al was gevallen. Maar hopelijk kan iemand alsnog iets zeggen over hoe groot de kans is dat er een pak sneeuw ligt rond die tijd in PdS/Avoriaz.

Wat zijn jullie wintersportwensen? En waarom wel de keuze voor dit gebied?

Niet echt tips voor Avoriaz, maar je geeft zelf al aan dat jullie beginners zijn en qua budget en vervoer wat beperkter zijn. In grote gebieden is vaak (bijna) alles net wat duurder. Als beginner heb je dat hele grote gebied helemaal niet ‘nodig’. Misschien is het nu handiger om te kiezen voor een ander kleiner, goedkoper, beter bereikbaar gebied en Avoriaz te ‘bewaren’ voor als jullie samen iets meer kilometers kunnen maken?
Ik zou eerst eens zoeken welke gebieden makkelijk per trein bereikbaar zijn (of is vliegen ook een optie?) en dan of daar gebieden bij zijn die bieden wat jij zoekt…

Overigens kopen de touroperators zowel hun accommodaties als skipassen (in Frankrijk) goedkoop in. Ik denk niet dat je met af en toe een beginnerspas of halve dag pas goedkoper uit bent dan wat je bij een touroperator betaald (zeker niet in Frankrijk, geen idee hoe dat voor Oostenrijk zit).

Wellicht de gebieden bij Grenoble in de buurt: https://www.wintersport.nl/skigebieden/septlaux https://www.wintersport.nl/skigebieden/chamrousse

*bericht bewerkt door Nics op 19 jan 2022 09:44

Al een paar keer in PDS geweest, al is dat ondertussen best lang geleden. We overwegen het weer voor volgend seizoen. Het gebied zou door de nabijheid van de Mont Blanc een gunstig microklimaat hebben met lagere sneeuwgrens en ook een soort sneeuwfuik zijn. In elk geval was er sneeuw in overvloed telkens wij er waren. In die mate zelfs dat we de auto helemaal moesten uitgraven. Een overdekte parking heeft ook z’n voordelen.
Avoriaz heeft z’n charmes ook al blijft het een beetje artificieel aanvoelen, maar in elk geval een pak beter dan de Sovjet stijl die je soms nog ziet in Frankrijk. Persoonlijk vond ik Les Gets beter dan Avoriaz voor beginners en gevorderden. Mooi deelgebied en dorpje, niet te druk en leuke pistes tussen de bomen. Als je niet wil gaan toeren, kan je met een skipas Les Gets - Morzine prima een weekje skiën.

*bericht bewerkt door Hupla op 19 jan 2022 11:32

Wellicht de gebieden bij Grenoble in de buurt: https://www.wintersport.nl/skigebieden/septlaux https://www.wintersport.nl/skigebieden/chamrousse

Nics op 19 jan 2022 09:41

Je kunt makkelijk met de trein in Grenoble komen (meerdere TGV opties per dag (~8,5u vanaf Rotterdam)). Je kunt ook redelijk goedkoop vliegen op Lyon en de flixbus naar Grenoble nemen.

En dan vanuit Grenoble gaan er bussen naar Chamrousse, Alpe d’Huez, Villard de Lans en Les Sept Laux. Allemaal een uurtje rijden. Alpe d’Huez is dus ook zeker een optie als je met de trein wilt en meer km piste wilt. Les Sept Laux is een erg leuk gebied, maar zou ik niet heel snel aanraden voor beginners. Veel rood, veel groene paden, weinig blauwe pistes. Chamrousse is wel erg geschikt voor beginners en kinderen. Villard de Lans is niet een heel groot gebied, maar wel prachtig in de Vercors. Behalve Alpe d’Huez bieden die gebieden allemaal skipassen ~30eu p/dag voor volwassenen, dus een stuk goedkoper dan PdS.

Wat betreft PdS, de wijk Falaise is zeker dichtbij de oefenwijdes en beginnerpistes. Geloof dat supermarktjes nooit ver weg zijn in Avoriaz. Ik ben het wel eens met Hupla dat Les Gets leuker is, dus dat zou ik zeker ook meenemen als je gaat zoeken. Geloof dat je daar iets meer hotelletjes hebt in plaats van appartementencomplexen, dus misschien makkelijker om aan je budget aan te passen?

Volgens mij is het in de afgelopen jaren slechts 1 jaar geweest dat het echt heel lastig was met sneeuw. Alle andere jaren in ieder geval voldoende pistes open en ook jaren dat er veel is gevallen. Maargoed, je kan van dikke sneeuwdumps, tot blauwe lucht tot regen meemaken. Daar valt vooraf niets over te zeggen.

Qua locatie in het dorp met afstand tot kinderweide: het zit allemaal dicht bij elkaar. Zou me daar niet druk om maken.

Vanuit Morzine kom je niet zomaar in Avoriaz met je spullen, dus je zou of bij het dorp of bij de Prodains lift moeten parkeren.

Via touroperator zal in de meeste gevallen wel goedkoper zijn voor jullie. Anders kun je nog kijken bij pierre et vacances of homeaway.

*bericht bewerkt door Tiny-M op 19 jan 2022 12:14

Dank voor al jullie reacties!
@Tiny-M : er rijden vanuit Morzine heel geregeld bussen zowel naar boven als naar de Prodain lift, dus vandaar mijn vraag of er goedkopere parkeeropties zijn dan 80 euro (en dat is nog niet eens overdekt!) per week… Ik vind het niet erg om met bagage een stukje ov te pakken. Daar kunnen we ons vooraf op instellen. En dan laten we de zak met aardappelen en het krat bier thuis bij wijze van spreke.
@Nics en @bierdopje, dank voor het meedenken. Qua treinen kan je vertellen dat vanuit R’dam veel nadelen heeft voor ons: a) al 1,5 uur met de trein in NL om daar te komen, b) dan is de kans zeer groot dat je in Parijs moet overstappen (dat is dus met de metro door Parijs met bagage, waaronder ook boots en snowboards) en c) door Frankrijk met de trein is veel duurder. In Duitsland reizen kinderen t/m 14 jaar gratis mee en ook is er de optie tot de Nightjet.
Vliegen is uitgesloten. Dan slaap ik niet goed meer ;)

Wat de passen in Avoriaz betreft: sowieso is de pas voor het hele gebied PdS al niet nodig, dus kunnen we ons vermaken met de Avoriaz-pas. Daar zijn ook allerlei variaties die interessant zijn voor mensen die niet uren per dag op de piste staan. O.a. een beginnerspas, pas voor 5 uur of een pas waar je punten op kunt zetten. Elke lift kost je dan een aantal punten. Zie https://www.skipass-avoriaz.com/tarifs/tarifs-avoriaz…
Wat voor ons handig is, kunnen we nog bijna een jaar lang uitvogelen.

Les Gets ook even bekeken, net als Chamrousse. Chamrousse word ik niet erg enthousiast van, moet ik zeggen. Les Gets evt. wel, maar mist toch de vele snowparks van Avoriaz. Mijn zoon werd blij van de Lil Stash


Bij andere gebieden worden nog wel eens beloftes gedaan voor snowparks en blijkt het ter plekke er niet te zijn of weer anders. In Avoriaz is dat volgens mij anders.

Klopt inderdaad dat er regelmatig bussen rijden, maar vraag me af of je alle spullen zomaar mee gaat krijgen. Bus is meestal redelijk vol met skiërs en als je daar nog al je bagage in moet mee nemen…

Klopt inderdaad dat er regelmatig bussen rijden, maar vraag me af of je alle spullen zomaar mee gaat krijgen. Bus is meestal redelijk vol met skiërs en als je daar nog al je bagage in moet mee nemen…

Tiny-M op 19 jan 2022 20:03

Als ik met de trein kom, is de kans groot dat ik ook ter plekke met de lokale bus zal moeten (Morzine -> Avoriaz). Ik geloof dat dat wel goed komt. De vraag blijft echter: wie weet er ergens in Morzine een plek waar je voor een iets schappelijker prijs dan 80 euro voor een week (niet overdekt) kunt parkeren?

Als je het goedkoop wilt houden, kun je ook een appartement in Montriond zoeken. Kun je bij Lindarets midden in het gebied de piste op.Moet je wel iedere dag 10 minuutjes heen en 10 minuutjes terug rijden.

Appartementen daar kun je via fewo-direkt.de vinden.

Als je het goedkoop wilt houden, kun je ook een appartement in Montriond zoeken. Kun je bij Lindarets midden in het gebied de piste op.Moet je wel iedere dag 10 minuutjes heen en 10 minuutjes terug rijden.

Appartementen daar kun je via fewo-direkt.de vinden.

Robert7 op 19 jan 2022 20:33

Goeie tip! Alleen gaat het er mij juist om dat zoonlief zelfstandig naar de snowparks kan en dat niet te ver weg is van ons appartement. We zijn maar met zijn 2-en dus houd het graag zo makkelijk mogelijk!

Plaats een reactie