Les Portes du Soleil of Grand Massif?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Champéry, Samoëns en Flaine

Ik kan niet kiezen///!!! Welke en waarom? Tips welkom! Ik heb nu twee boekingen, en 1 moet ik er laten gaan omdat de annulerings optie verloopt; Samoëns (FR) en Champéry (CH)
Beiden accomodaties liggen direct aan de ski lift, bij Samoens geen dal afdaling, dat weet ik.
Champéry skiien tot aan de deur.
Beiden gebieden nooit geweest.

*bericht bewerkt door moderator (Yo-han) op 22 jan 2022 19:44

Ligt eraan welke week je gaat. Twee jaar geleden waren wij in de voorjaarsvakantie in Samoëns en het was ‘s ochtends en ‘s middags echt aanschuiven bij de gondel. Minimaal een half uur wachten en voordat je in Samoëns het gebied echt in bent, moet je nog een drukke lift nemen.
Moet er wel bij zeggen dat het een bijzonder drukke week was, heel Europa was vrij én de condities in de omliggende lagere gebieden was niet top, waardoor er ook nog eens veel dagjesmensen waren.
Gebied is verder erg leuk, dus als je in een minder drukke week gaat zou ik Samoëns zeker aanraden. Heb geen ervaring met Champéry, dus kan niet vergelijken.

Oeps, wij gaan wel in de voorjaarsvakantie, 19 feb

Drukke gondel van Samoëns kan je vermijden door de wagen of skibus naar Morillon te nemen (+/- 5 min).

Samoëns is een héél leuk dorp.

géén ervaring met Champéry

Born to run. B.S.

Drukke gondel van Samoëns kan je vermijden door de wagen of skibus naar Morillon te nemen (+/- 5 min).

Samoëns is een héél leuk dorp.

géén ervaring met Champéry

dan58 op 19 jan 2022 17:59

Helemaal eens dat Samoëns een leuk dorp is!

Samoëns is zeker een heel leuk dorp. Wij zaten in Les Crosets in Portes du Soleil en daar was niets te beleven. De gondel in Samoëns is wel een dingetje. Je moet er vroeg zijn. We vonden sowieso dat ie pas last aan ging (8.50). De eerste stonden er al voor 8.30. De tip van Morillon is een goeie.

Ik vond Grand Massif wel leuker gebied. Zitten paar hele mooie afdalingen tussen. Zaten veel Nederlanders, maar dat was ook wel weer grappig.

Liften in Grand Massif waren niet comfy. Dus verwacht je veel wind of neerslag dan kan je daar wat hinder van hebben.

Champery is Suisse, dus 2 x zo duur, maar wel ski in ski out. Zwitserland staat niet bekend om moderne en snelle liften en in les Portes du Soleil voelt het mij altijd een beetje ​alsof je meer in de lift zit, dan dat je op je ski’s staat.

Samoens is het meest authentieke skidorp van de Franse Alpen (OK ik ben niet helemaal objectief… ;-)
Het skiggebied is top; veel lange liften en dito afdalingen. MAAR nu de Engelsen weer mogen reizen en ook de Parijzenaren de week van 19 feb vakantie hebben, kun je beter met ondergetekende de rust van de backcountry opzoeken, aangezien het skigebied dan echt SUPER DRUK is!

Ken beide skigebieden en Portes du Soleil heeft dik mijn voorkeur, Grand Massif is ook leuk maar dan vooral als je in Flaine logeert.

Zo zie je maar dat meningen verschillen. Ik ken ook beide gebieden en prefereer het Grand Massif ver boven PdS. In het PdS heb ik altijd het idee dat een deel van de infrastructuur nog uit de tijd van Napoleon stamt, zo zwaar verouderd en daarmee ook redelijk vaak storingen van liften. Het Grand Massif heeft voor mijn gevoel veel langere afdalingen met veel variatie. In het Grand Massif kan je heel het gebied door met snelle koppelbare liften en is er de laatste jaren echt veel geinvesteerd in de infrastructuur.

Als je niet een half uur wilt wachten in de voorjaarsvakantie bij de gondel in Samoens zou je ook even in de auto kunnen stappen naar de gondel bij Vercland, deze is ook een heel stuk rustiger dan in Samoens en je komt eigenlijk dan iets gunstsiger in het gebied uit dan dat je in Morillon de gondel pakt, dan moet je namelijk in Esserts weer aanschuiven bij de Sairon stoeltjeslift.

*bericht bewerkt door Matthias123 op 20 jan 2022 12:20

Born to Ride

Wat een leuke reacties allemaal, hier heb ik echt iets aan! Dank!

Mocht je nog kunnen wijzigen in locatie dan zou ik ook kijken in Les Carroz, gezellig dorp en daarbij twee mooie dalafdalingen.

Mocht je nog kunnen wijzigen in locatie dan zou ik ook kijken in Les Carroz, gezellig dorp en daarbij twee mooie dalafdalingen.

ChielV op 20 jan 2022 17:34

Hoi Chiel, kan ik vanuit Samoens niet per ski naar Carroz of is dat te ver?

Dat kan perfect, maar om te verblijven is Samoēns wel mooier.

Born to run. B.S.

Kan inderdaad heel goed per ski.

Ik heb beide skigebieden reeds bezocht, GM in 2019 en PdS enkele weken geleden. Ik kan alvast zeggen dat ik beide skigebieden erg aangenaam vond, dus wat je keuze ook moge zijn, je komt sowieso goed terecht. De keuze hangt een beetje af wat je wil in een skivakantie. GM is een leuk gebied voor beginners met zijn brede blauwe pistes, maar ik had er vaak het gevoel dat ik in dezelfde kom bleef skiën. Portes du Soleil was dan weer veel uitgestrekter, wat ik als echte tochtenskiër aangenamer vond. De infrastructuur vond ik niet zo verschillend. Beide waren zeker acceptabel. In PdS zijn er wel wat regionale verschillen: zo zijn de liften boven Champoussin en Châtel bijvoorbeeld ouder dan in Avoriaz en Morzine.

Ken beide skigebieden en Portes du Soleil heeft dik mijn voorkeur, Grand Massif is ook leuk maar dan vooral als je in Flaine logeert.

DePolle op 20 jan 2022 12:09

Brr. Flaine. Ben begin januari in Le grand massif (les Carroz) geweest en ik schrok me dood toen ik in Flaine aan kwam. Leek wel of de bijlmer bajes op de berg was gebouwd, zo lelijk… Nou was ik hiervoor ook alleen Oostenrijk en Italië gewend, dus misschien lag het daar aan.
Praktisch om te skiën idd, maar de sfeer is er ver te zoeken.

null

*bericht bewerkt door bram82 op 22 jan 2022 13:30

Ken beide skigebieden en Portes du Soleil heeft dik mijn voorkeur, Grand Massif is ook leuk maar dan vooral als je in Flaine logeert.

DePolle op 20 jan 2022 12:09

Brr. Flaine. Ben begin januari in Le grand massif (les Carroz) geweest en ik schrok me dood toen ik in Flaine aan kwam. Leek wel of de bijlmer bajes op de berg was gebouwd, zo lelijk… Nou was ik hiervoor ook alleen Oostenrijk en Italië gewend, dus misschien lag het daar aan.
Praktisch om te skiën idd, maar de sfeer is er ver te zoeken.

null

bram82 op 22 jan 2022 13:25

Ja, inderdaad, al die bomen zouden ze moeten omzagen. Kunst hang je toch ook niet in het bos.

@depolle kan je uitleggen waarom?

Al meerdere jaren boeken we PdS voor een lang weekend skiën. Hebben dan een appartementje in klein dorpje La Chap. d’Abondance. Je kan daar de lift pakken richting Zwitserland, alleen kom je niet zo snel en makkelijk centraal in het gebied. Dus vaak 5/10 min. met auto naar (bij Chatel) een centrale parkeerplek Pre la Joux / Linga. Maar in dat lange weekend kan je elke dag wat anders doen met leuke afwisselende pistes. De liften mogen wel update krijgen, maar je kan leuke tochten maken. Ik zou dan wel gaan voor Chatel of Avoriaz.

Berg

@depolle kan je uitleggen waarom?

Angie-ski op 30 jan 2022 21:37

Ik neem aan vanwege het feit dat Flaine veel centraler ligt, in de zin van dat je niet eerst met een gondel omhoog hoeft. Dat is ook de reden dat wij voor komende voorjaarsvakantie accommodatie in Flaine hebben geboekt ipv in Samoëns, zoals twee jaar terug. Zou in een schoolvakantieweek niet snel meer voor Samoëns kiezen vanwege de drukte bij de gondel en de liften die je vervolgens nodig hebt om het gebied in te komen.

PDS: Zeer uitgestrekt skigebied, waarbij je echt mooie lange tochten kan maken. Skigebied boven Chatel (Superchatel) vind ik matig (verouderd en weinig hoogte verschil). Linga aan de kant van Chatel is uitdagender en biedt de verbinding met Avoriaz. Verbinding vanuit Chatel naar Les Gets is een lange tocht (waarbij ook veel tijd in liften / treintje / wandelen bij komt als je door Morzine gaat). Dorpen zijn daarentegen wel authentiek / charmant. Zowel aan Frans als Zwitserse kant. Les Gets is een topbestemming met kinderen. PDS is wel gevoelig voor warme westenwind, dan kan het hard gaan dooien. Daarentegen bij sneeuw vanuit het westen krijgt het de volle laag. Hetzelfde geldt voor GM, maar ligt gemiddeld net wat hoger. Avoriaz moet je van houden, het is niet volledig van beton zoals Flaine in GM, maar wel veel (houten) hoogbouw. Er rijden veel paardentrams (koetsen) daar, dat heeft ook wel wat. Skigebied is fantastisch als je hemelsbreed lange afstanden wilt afleggen. Je kunt een mooie ronde skien van Chatel naar Avoriaz, Champery, Les Crosets, Champoussin, Morgins en weer terug naar Chatel en vice versa. Als je van uitdaging houdt: De piste ‘Le Mur Suissse’ is een van de pittigste pistes van de Alpen. Soms met buckels tot 2 meter hoog.

GM: Mooi gebied, met een aantal kommen waar je kunt skiën. Voelt wel een stuk kleiner aan dan PdS. Dit argument telt natuurlijk alleen als je echt van lange tochten skiën houdt. De groene Marvel piste in Morillon is een van de leukste die ik ooit gedaan heb, ongeacht of je vergevorderd bent (en dat voor een groene piste). Enorm speelse lange piste door de bossen. Dorpen Les Carroz en Samoens zijn zeer mooi, Morillon gemiddeld, Flaine erg lelijk (in mijn ogen) maar gericht op budgetbestemmingen en wel volledig ski-in ski-out. In GM zijn alle dorpen wel direct verbonden in tegenstelling tot PdS, wat betekent dat je effectief alle dorpen kunt bezoeken en toch door kunt skiën. Piste de Cascade van de top van Flaine terug naar Sixt is fantastisch, begint hoog met uitzicht op de Mt. Blanc en eindigt met een lang pad langs allerlei (bevroren) watervallen. Na 14 km skiën zal je wel de bus terug moeten nemen naar Samoens.

Keuze laat ik bij jou. Ik zou niet zo snel kunnen kiezen.

''Powder to the people''

@depolle kan je uitleggen waarom?

Angie-ski op 30 jan 2022 21:37

Je zit centraal in het skigebied en je zit altijd op wandelafstand van een lift.
Er zijn weinig après-ski- toestanden wat ik persoonlijk een voordeel vind, zeker als je met kinderen gaat: het is een rustig dorp.
Vrij sneeuwzeker.
Mooie architectuur (ja ik weet dat velen het niet met mij eens zijn, houten chaletjes zijn ook mooi enz maar het een sluit het ander niet uit).

*bericht bewerkt door DePolle op 31 jan 2022 14:58

Voor mij heel zeker PDS.
Het is groter en vooral, er is meer variatie. Het gedeelte Morzine-Les Gets is meer een familiegebied, het stuk Avoriaz-Châtel is wat sportiever. Wil je een levendig dorp, dan is Avoriaz de bestemming, wil je het een dagje heel rustig aan doen, dan kan je naar Chapelle d’Abondance gaan.
De Zwitserse kant voelt dan weer anders aan dan de Franse kant.
In PDS blijf je nieuwe plekjes ontdekken prima excuus om je volgende vakantie te plannen), in le Grand Massif heb je het na een paar dagen allemaal wel gezien.
Waar je wel moet op letten in PDS is dat je op tijd terug in je eigen vallei bent. Het gebied verbindt nl dorpen die in verschillende valleien liggen en die langs de weg een heel eind uit elkaar liggen. Maar als je vroeg genoeg vertrekt kan je het hele gebied rond toeren.
Als directe ‘concurrent’ van PDS zie ik eerder les 3V dan le Grand Massif.

Plaats een reactie