Sleepliften Chatel

Dit onderwerp gaat over de bestemming Portes du Soleil

Binnenkort vertrekken we naar Chatel.
Onze dochter is beginnende snowboarder.
Ik begreep dat de sleeplift naar piste Corbeau nogal lastig/stijl is. Kan iemand mij vertellen of er nog meer sleepliften zijn die lastig kunnen zijn voor beginnende snowboarder/skiër?

Geen ervaring met Portes du Soleil.
Maar sleepliften zijn überhaupt niet echt relaxed als beginnend snowboarder. Hoe langer/steiler, hoe nog minder relaxed.
Je moet het ff door hebben hoe je moet staan, hangen, bewegen. Kan het niet mooier maken. Learning by doing.
Zorg in ieder geval dat je alleen de t-bar pakt. Bij een schoteltje kan het al niet met meer personen.

De Corbeau is een zwarte piste, dus niet aan te raden voor beginners.
De sleeplift ligt er parallel mee, dus die is ook stijl.
De andere sleepliften zijn niet echt moeilijk of lang. Mocht het toch niet goed lukken dan eerst in Super Chatel wat oefenliften nemen.
Wat voor beginners zeker te mijden is, is de piste Mur Suisse, maar dat staat duidelijk aangeduid.
Misschien ook opletten met de piste Grand Paradis. Is een rode, niet echt moeilijk en heel mooi, maar ook heel lang. Dus als het net boven je kunnen is ben je wel een hele tijd onderweg. Grand Paradis zit ook achter de berg, dus eens je begonnen bent heb je geen alternatief.
Waar je ook voor moet opletten is om 's avonds tijdig terug in je eigen vallei te zijn. Pré-la-Joux, Chatel en Chapelle d’Abondance liggen in dezelfde vallei, daar vandaan kan je altijd met de bus terug thuis raken. Dus je moet zorgen dat je met de laaste lift in 1 van die plekken zit.

*bericht bewerkt door Errant op 07 dec 2022 13:28

In het Portes du Soleil is de lift infrastructuur sterk verouderd en met name rond Chatel is het overgrote deel van de liften een jaar of 50 oud. Er zijn veel sleepliften, ook op verbindingspistes zodat ze niet te ontwijken zijn. Voor een snowboarder nogal vervelend, helemaal voor een beginnende snowboarder. Het is dus niet alleen richting Corbeau dat er een lastige sleper is, zowel de verbindingen naar Morgins als naar Chapelle d’Abondance bevatten veel lanceersleepliften. Alleen vanaf Linga richting Avoriaz is het met stoeltjesliften te doen.

Born to Ride

In het Portes du Soleil is de lift infrastructuur sterk verouderd en met name rond Chatel is het overgrote deel van de liften een jaar of 50 oud. Er zijn veel sleepliften, ook op verbindingspistes zodat ze niet te ontwijken zijn. Voor een snowboarder nogal vervelend, helemaal voor een beginnende snowboarder. Het is dus niet alleen richting Corbeau dat er een lastige sleper is, zowel de verbindingen naar Morgins als naar Chapelle d’Abondance bevatten veel lanceersleepliften. Alleen vanaf Linga richting Avoriaz is het met stoeltjesliften te doen.

Matthias123 op 07 dec 2022 13:31

Overdrijven is ook een kunst.
Je kan het rondje Chatel - Morgins - les Crosets - Avoriaz - Pré-la-Joux - Chatel doen met 1 (!) sleeplift te nemen.
In de andere richting idem.
Welke richting je ook neemt, voor een beginner is dat toch bijna een dagtocht. 1 sleeplift op een hele dag, dat lijkt me nu toch geen groot probleem.
In de richting van Chapelle d’Abondance zijn er een paar slepers met elastieken. Makkelijker kan het niet.
Dus geen enkele reden om iemand zijn voorpret te bederven.

In het Portes du Soleil is de lift infrastructuur sterk verouderd en met name rond Chatel is het overgrote deel van de liften een jaar of 50 oud. Er zijn veel sleepliften, ook op verbindingspistes zodat ze niet te ontwijken zijn. Voor een snowboarder nogal vervelend, helemaal voor een beginnende snowboarder. Het is dus niet alleen richting Corbeau dat er een lastige sleper is, zowel de verbindingen naar Morgins als naar Chapelle d’Abondance bevatten veel lanceersleepliften. Alleen vanaf Linga richting Avoriaz is het met stoeltjesliften te doen.

Matthias123 op 07 dec 2022 13:31

Overdrijven is ook een kunst.
Je kan het rondje Chatel - Morgins - les Crosets - Avoriaz - Pré-la-Joux - Chatel doen met 1 (!) sleeplift te nemen.
In de andere richting idem.
Welke richting je ook neemt, voor een beginner is dat toch bijna een dagtocht. 1 sleeplift op een hele dag, dat lijkt me nu toch geen groot probleem.
In de richting van Chapelle d’Abondance zijn er een paar slepers met elastieken. Makkelijker kan het niet.
Dus geen enkele reden om iemand zijn voorpret te bederven.

Errant op 07 dec 2022 13:54

Tellen is ook een vak, welke ene lift bedoel je? vanuit Chatel moet je na de Conche stoeltjeslift eerst kiezen uit sleper Le Corbeau of Chermillon, daarna Neuf 1&2, daarna Ecotis. Dus dat is minstens 3 slepers.

Born to Ride

In het Portes du Soleil is de lift infrastructuur sterk verouderd en met name rond Chatel is het overgrote deel van de liften een jaar of 50 oud. Er zijn veel sleepliften, ook op verbindingspistes zodat ze niet te ontwijken zijn. Voor een snowboarder nogal vervelend, helemaal voor een beginnende snowboarder. Het is dus niet alleen richting Corbeau dat er een lastige sleper is, zowel de verbindingen naar Morgins als naar Chapelle d’Abondance bevatten veel lanceersleepliften. Alleen vanaf Linga richting Avoriaz is het met stoeltjesliften te doen.

Matthias123 op 07 dec 2022 13:31

Overdrijven is ook een kunst.
Je kan het rondje Chatel - Morgins - les Crosets - Avoriaz - Pré-la-Joux - Chatel doen met 1 (!) sleeplift te nemen.
In de andere richting idem.
Welke richting je ook neemt, voor een beginner is dat toch bijna een dagtocht. 1 sleeplift op een hele dag, dat lijkt me nu toch geen groot probleem.
In de richting van Chapelle d’Abondance zijn er een paar slepers met elastieken. Makkelijker kan het niet.
Dus geen enkele reden om iemand zijn voorpret te bederven.

Errant op 07 dec 2022 13:54

Tellen is ook een vak, welke ene lift bedoel je? vanuit Chatel moet je na de Conche stoeltjeslift eerst kiezen uit sleper Le Corbeau of Chermillon, daarna Neuf 1&2, daarna Ecotis. Dus dat is minstens 3 slepers.

Matthias123 op 07 dec 2022 14:01

Ik was de Chalet Neuf vergeten, maar die is echt makkelijk. De waarheid ligt dus in het midden, het zijn er dus 2 in die richting. De Corbeau heb je echt niet nodig, met de nieuwe Conche lift kom je hoog genoeg om ineens in de vallei achter Super-Chatel te komen.
Wat me stoort is het voortdurende geklaag over sleepliften. Net dankzij de sleepliften is dat kleine stukje van het domein nog mooi. Het zou echt zonde zijn om ook nog dat stukje om te vormen tot een skifabriek à la Les Crozets.

*bericht bewerkt door Errant op 07 dec 2022 14:28

Zonder enige ervaring met dit skigebied wil ik toch even reageren. Er zijn twee soorten sleepliften, één met een soort balletje waar één persoon door omhoog getrokken wordt en een systeem met een hangertje voor twee personen. Welke lift je aantreft weet ik dus niet…

Het liftsysteem met een hangertje is voor een snowboarder echter niet zo’n probleem wanneer er een ervaren skiër of snowboarder naast staat, want die persoon kan voor het evenwicht zorgen. Zo kunnen jullie je dochter ongetwijfeld naar boven helpen, maar ook een snowboardleraar kan het op die manier goed aanleren. Wel begint snowboardles zonder lift, vaak wordt eerst evenwicht geoefend op een heuveltje.

Veel plezier!

Volgende week naar Chatel :), zal eens kijken.

Dank voor jullie reacties, hier kunnen we zeker iets mee.
Vorig jaar heeft ze voor het eerst gesnowboard en wel eens een sleeplift genomen.
Ze heeft dus wel enig ervaring maar met een hele makkelijke sleeplift.

Volgende week naar Chatel :), zal eens kijken.

carlbelgie op 07 dec 2022 16:54 Zou fijn zijn! Veel plezier.

Dank voor jullie reacties, hier kunnen we zeker iets mee.
Vorig jaar heeft ze voor het eerst gesnowboard en wel eens een sleeplift genomen.
Ze heeft dus wel enig ervaring maar met een hele makkelijke sleeplift.

WLel op 07 dec 2022 18:07

Best eerst beginnen met de makkelijkste sleepliftjes: die zijn in Super Chatel recht voor je, de eerste die je tegenkomt. Makkelijke liften en gaan naar makkelijke pistes.
Of je kan een stukje naar beneden gaan en de stoeltjeslift Conche nemen.
Niet de Morclan stoeltjeslift vlak onder de gondel nemen, die gaat enkel naar moeilijke pistes.
Of de bus nemen naar de Panthiaz lift in Chapelle d’Abondance. Heerlijk rustig en makkelijke pistes. Je kan terug naar Chatel skien.
In et algemeen denk ik dat je meer moet opletten om niet op een te moeilijke of te drukke piste te komen, dan dat je je zorgen moet maken over de liften.

Gewoon lekker de Linga kant op gaan. Heb je ook geen last van slepers.

Gewoon lekker de Linga kant op gaan. Heb je ook geen last van slepers.

Tiny-M op 07 dec 2022 19:57

Vorig jaar in Chatel geweest maar het gebied bij Chatel zelf is echt flink verouderd!
Wij gingen elke dag met de bus naar Linga of Pre la Joux.
Vanaf daar richting Morzine heb je knappe liften.

Chatel is wel een mooi gezellig dorp. Heel on frans eigenlijk vergeleken met Les menuires/val thorens/Tignes/Les arcs waar ik ben geweest.

Heerlijk man die oude troep. Voor mij als Voorzitter van de Vereniging voor Brakke Liften is dit gebied echt een walhalla. Hangt die oude 2-zitter er nog? Die deed er ongeveer 3 uur over!

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Als je dat zo mooi vindt kun je je hart ophalen bij de Reiter Alm…De traagste tweezitter aller tijden…

Totales Vollidiot

STEIL!!! Je kan er hooguit ‘ in stijl’ van af. Maar pistes zijn STEIL.
Sorry kon het even niet laten….:)

Life is what happens while you were checking your phone

STEIL!!! Je kan er hooguit ‘ in stijl’ van af. Maar pistes zijn STEIL.
Sorry kon het even niet laten….:)

Leon100 op 08 dec 2022 11:00

Zo, je hebt helemaal gelijk 🙃

n het Portes du Soleil is de lift infrastructuur sterk verouderd en met name rond Chatel is het overgrote deel van de liften een jaar of 50 oud. > § Matthias123 op 07 dec 2022 13:31

Toch even een kleine check gedaan, want deze stelling leek mij wat erg generaliserend. Op de site van remontées mécaniques kon ik de gegevens van 26 liften van Chatel terugvinden. De oudste lift stamt uit 1974 en is daarmee 48 jaar oud (sleeplift Coqs I). Nog twee andere liften stammen uit de jaren 70. Acht liften stammen uit de jaren 80 en 90, waaronder een aantal oefensleepliftjes. Vijftien liften komen uit de periode na 2000 en zijn bijna allemaal moderne koppelbare liften.

*bericht bewerkt door paolie op 09 dec 2022 11:01

1 van de alleroudste nog draaiende liften staat net iets verder, ik dacht eerst dat het ook nog onder chatel viel maar het valt onder morgins, de sleeplift Truche is van 1945.

Born to Ride

1 van de alleroudste nog draaiende liften staat net iets verder, ik dacht eerst dat het ook nog onder chatel viel maar het valt onder morgins, de sleeplift Truche is van 1945.

Matthias123 op 09 dec 2022 11:11

In Morgins is er inderdaad een oefenlift die Truche heet.
Bouwjaar is niet 1945 maar 1986.
Bron : www.passionportesdusoleil.com
Benieuwd waar jij die historische info haalt.

Dank voor jullie reacties, hier kunnen we zeker iets mee.
Vorig jaar heeft ze voor het eerst gesnowboard en wel eens een sleeplift genomen.
Ze heeft dus wel enig ervaring maar met een hele makkelijke sleeplift.

WLel op 07 dec 2022 18:07

Best eerst beginnen met de makkelijkste sleepliftjes: die zijn in Super Chatel recht voor je, de eerste die je tegenkomt. Makkelijke liften en gaan naar makkelijke pistes.
Of je kan een stukje naar beneden gaan en de stoeltjeslift Conche nemen.
Niet de Morclan stoeltjeslift vlak onder de gondel nemen, die gaat enkel naar moeilijke pistes.
Of de bus nemen naar de Panthiaz lift in Chapelle d’Abondance. Heerlijk rustig en makkelijke pistes. Je kan terug naar Chatel skien.
In et algemeen denk ik dat je meer moet opletten om niet op een te moeilijke of te drukke piste te komen, dan dat je je zorgen moet maken over de liften.

Errant op 07 dec 2022 18:25

Super, dank voor tips.
Vorig jaar kwam ze aan het einde van de week wel van makkelijke rode pistes af.
Nog tips welke rode pistes we het beste kunnen vermijden?

*bericht bewerkt door WLel op 09 dec 2022 11:39

Skiresort.nl

null

Born to Ride

Ik heb ze door elkaar gegooit het is de Turche, die is van 1945, die zit verderop in het PDS en de Truche is van 1961, “slechts” 61 jaar oud.

null

Born to Ride

Dank voor jullie reacties, hier kunnen we zeker iets mee.
Vorig jaar heeft ze voor het eerst gesnowboard en wel eens een sleeplift genomen.
Ze heeft dus wel enig ervaring maar met een hele makkelijke sleeplift.

WLel op 07 dec 2022 18:07

Best eerst beginnen met de makkelijkste sleepliftjes: die zijn in Super Chatel recht voor je, de eerste die je tegenkomt. Makkelijke liften en gaan naar makkelijke pistes.
Of je kan een stukje naar beneden gaan en de stoeltjeslift Conche nemen.
Niet de Morclan stoeltjeslift vlak onder de gondel nemen, die gaat enkel naar moeilijke pistes.
Of de bus nemen naar de Panthiaz lift in Chapelle d’Abondance. Heerlijk rustig en makkelijke pistes. Je kan terug naar Chatel skien.
In et algemeen denk ik dat je meer moet opletten om niet op een te moeilijke of te drukke piste te komen, dan dat je je zorgen moet maken over de liften.

Errant op 07 dec 2022 18:25

Super, dank voor tips.
Vorig jaar kwam ze aan het einde van de week wel van makkelijke rode pistes af.
Nog tips welke rode pistes we het beste kunnen vermijden?

WLel op 09 dec 2022 11:37

Aan het eind van de dag kan de bovenste helft van de Linga tricky zijn. Ligt de hele dag in de schaduw en is vaak ijzig. Het tempo ligt er vaak hoog. Je kan wel met een pad de steilste stukken ontlopen, maar op een snowboard is dat misschien ook niet zo fijn. Als je echt moe bent is het alternatief in Pré-la-Joux de bus nemen terug naar Chatel.
De 2 pistes die richting Chapelle d’Abondance gaan (Col de Croix en Lac Léman) kunnen ook vervelend ijzig zijn.
Voor de rest kan ik niet direct te mijden pistes bedenken. Het is wel aan te raden als er een bord staat met ‘réservé bons skieurs’ dat ter harte te nemen, of uitleg te vragen aan de mensen van de lift. Ik ben ervaringsdeskundige in het negeren van die borden en moet toegeven dat dit niet altijd slim is :-(

Ik heb ze door elkaar gegooit het is de Turche, die is van 1945, die zit verderop in het PDS en de Truche is van 1961, “slechts” 61 jaar oud.

null

Matthias123 op 09 dec 2022 11:41

De huidige Truche (Morgins) is van 1986.
Het is zijn voorganger die van 1961 was.
De Turche (Les Gets) is van december 1971.
Zo te zien geven die websites het jaartal aan dat er voor de eerste maal een lift gebouwd is op die plek, maar niet het bouwjaar van de huidige installatie. Of anders lopen ze hopeloos achter.

Plaats een reactie