Skipasprijzen - flink verschil tussen CHF en EUR

Dit onderwerp gaat over de bestemming Portes du Soleil

Wij gaan komende winter naar Les Portes du Soleil, vanuit Les Crosets (Zwitserland). Nou was ik aan het zoeken naar de skipasprijzen en tot mijn grote verbazing zag ik dat er een flink verschil is tussen de prijzen voor dezelfde pas vanuit Zwitserland versus Frankrijk.

Vanuit Les Crosets is de (online) prijs voor 7 dagen Portes du Soleil voor 2 volwassenen en 3 kinderen (tussen 9-14 jaar) CHF 1596,-. Met de huidige wisselkoers CHF - EUR zou dat op EUR 1653,- uitkomen.

Als ik dezelfde pas vanuit Chatel opvraag, kom ik op EUR 1445,-. Dat is een verschil van 208 euro!!

Hier de berekening in CHF vanuit Zwiterland (Les Crosets): https://www.skipass-pds-ch.ch/recherche/portes-du-soleil/7-j…

En hier de berekening in EUR vanuit Frankrijk (Chatel): https://www.skipass-chatel.com/en/forfait-ski/7-jours-pds-fr…

Kan iemand verklaren wat dit verschil veroorzaakt?

Het zou het voor ons zeer lonend maken om bij aankomst eerst naar Chatel te gaan, vanuit daar de pas te activeren en daarna pas naar Les Crosets.

Zijn er hier meer suggesties/ verklaringen hiervoor?

Simpel: omdat het in CHFwitzerland is.
Iets complexer: de CHF is onder andere zo duur omdat er nog steeds veel buitenlands geld naar Zwitserse banken gaat. (=relatief veel vraag naar CHF)
De reële economie, of echte Zwitserse economie, in het bijzonder het toerisme, lijdt onder de financiële sector.

*bericht bewerkt door Liezen op 26 nov 2023 21:12

De (loon)kosten zullen aan de Zwitserse kant ook wel hoger liggen.

Ik dacht zelfs dat je met een Franse pas iedere dag eerst een Franse lift moet nemen, maar ik weet niet of dat echt software matig wordt afgedwongen

Het gaat het hier niet alleen om de waarde van de valuta (want dat verklaart in monetaire zin totaal niet waarom er zoveel meer gevraagd wordt in Zwitserland voor dezelfde pas, nog afgezien van de wisselkoersverliezen) maar ook om de koopkracht, arbeidsloon, belastingen en andere dingen die dit soort verschillen veroorzaken tov een ander land! Als het kan lonen en zin heeft om in Frankrijk te halen zou ik het doen!

*bericht bewerkt door DaphneK op 26 nov 2023 21:17

De (loon)kosten zullen aan de Zwitserse kant ook wel hoger liggen.

Ik dacht zelfs dat je met een Franse pas iedere dag eerst een Franse lift moet nemen, maar ik weet niet of dat echt software matig wordt afgedwongen

Jaco op 26 nov 2023 21:11

Dat dacht ik ook inderdaad. Dus wel even opletten daarmee.

Hm, dat is er wel een om uit te zoeken dus. Ik zal het eens bij de lift maatschappij vragen. Dank voor jullie reacties.
@alke weet jij toevallig hoe dit zit? Zouden we de eerste dag in Chatel kunnen skiën (en daar liftpas kopen) en daarna vanuit Les Crosets?

Dit hebben wij vorig jaar ook geconstateerd. Toen online skipassen in Frankrijk gekocht en die werkten prima bij de liften in Les Crosets.

Vroeger waren ze ook heel creatief met omrekenen tussen CHF en FRF op de berghutten kan ik me nog herinneren.

@Claire ik denk dat je de eerste dag zeker in het Franse gebied moet aanvangen, ik denk de dagen erna niet, maar dat kan ik je niet met 100% zekerheid zeggen.

Life is fun, so enjoy it

Het kan inderdaad geen kwaad om dit soort zaken tevoren goed uit te zoeken.
Zo boeken wij onze ferry-overtocht naar Noorwegen de laatste paar jaar via de Noorse website van Color Line. Dat scheelt ons gewoon € 400,-- op een retourtje. Van die besparing kunnen we toch weer aardig wat kilometers rijden in het mooie Noorwegen. :-)

Plaats een reactie