Skiles NL Morzine

Dit onderwerp gaat over de bestemming Portes du Soleil

We gaan met familie naar PDS in de week van 10 feb (krokusvakantie in VL), logeren in de buurt van Morzine en St Jean des Aulps. Dochtertje van dan net vier ging vorig jaar vol enthousiasme eerste keer op de latten en nu zijn we aan het denken om haar lessen te laten volgen, iemand ervaring met Nederlandstalige lessen?

Andere optie is privéles met mezelf (enkele jaren ervaring maar nu al van voor covid geleden, vorig jaar dus enkel wat blauw en kinderweitje) en schoonzus (2e keer skiën), ook daar aanraders welkom. Is er aan het deelgebiedje in St Jean des Aulps een kinderwei of kunnen we daar eventueel ook met tweejarige en eenjarige wat glij- en sneeuwpret hebben?

Hi! Omdat de Franse opleiding tot ski-instructeur (esf) niet zomaar toegankelijk is (je moet semi-professionnele slalom kunnen, Franse staatslicenties; erg professioneel gebeuren), zul je hier nauwelijks Nederlands sprekende ski-instructeurs vinden. Echter redden kinderen zich meestal prima met taalbarrières.

In St Jean ben ik zelf nog niet geweest, maar ik zie op de piste kaart dat daar met name rode pistes zijn, dus dat is voor je schoonzus misschien niet zo handig. Er zal vast een kinderwei zijn en het zal daar, omdat het een deelgebied is, rustig zijn in vergelijking met Morzine.

Les Gets is misschien ook een goeie optie! Daar was het rustig, ruim, kindvriendelijk, maar ook voor de gevorderde skiër: je bent zo in Morzine. Echt een goede uitvalsbasis voor een familie-ski. Weet echter niet hoe de bereikbaarheid is vanuit jullie logeeradres

🚌 PisteBunny 🐰

Maak je vooral niet druk over de taal. De kids leren alles door het na te doen. Ook de leraren zijn gewend aan kids die de taal niet spreken. Dat lost zich altijd prima op. De enige die de taalbarrière vaak een probleem vinden zijn de ouders.

Born to Ride

Maak je vooral niet druk over de taal. De kids leren alles door het na te doen. Ook de leraren zijn gewend aan kids die de taal niet spreken. Dat lost zich altijd prima op. De enige die de taalbarrière vaak een probleem vinden zijn de ouders.

Matthias123 op 15 dec 2023 06:53

Kids leren inderdaad door alles na te doen en leraren zijn eraan gewend.
Maar het gaat niet om de leraar maar om het kind.
Het is de vraag of het kind zich goed thuis voelt bij een clubje kinderen waarvan zij de taal niet spreekt.
Mij staat het beeld van een Deens meisje op het netvlies, huilend op de piste en overal buiten vallend en niet duidelijk kunnen maken wat er aan scheelt.

It is an amazing world

Maak je vooral niet druk over de taal. De kids leren alles door het na te doen. Ook de leraren zijn gewend aan kids die de taal niet spreken. Dat lost zich altijd prima op. De enige die de taalbarrière vaak een probleem vinden zijn de ouders.

Matthias123 op 15 dec 2023 06:53

Hoeveel kinderen heb jij Matthias?

Ik heb ervaring met 7 nichtjes en neefjes, die geen woord Frans spraken en allemaal in Frankrijk les hebben gehad van Franse leraren. Eigenlijk altijd helemaal geweldig.

Ik heb hier, omdat dit een veel voorkomend vraagstuk is, ook een artikel over geschreven.
https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/479823/taalbarrier…

Click. Click. Peace

Maak je vooral niet druk over de taal. De kids leren alles door het na te doen. Ook de leraren zijn gewend aan kids die de taal niet spreken. Dat lost zich altijd prima op. De enige die de taalbarrière vaak een probleem vinden zijn de ouders.

Matthias123 op 15 dec 2023 06:53

Hoeveel kinderen heb jij Matthias?

Geraertshoven op 15 dec 2023 08:21

Volgens mij hoeft dit niets uit te maken. Ik heb in ieder geval kinderen en deel deze mening.

Click. Click. Peace

Maak je vooral niet druk over de taal. De kids leren alles door het na te doen. Ook de leraren zijn gewend aan kids die de taal niet spreken. Dat lost zich altijd prima op. De enige die de taalbarrière vaak een probleem vinden zijn de ouders.

Matthias123 op 15 dec 2023 06:53

Hoeveel kinderen heb jij Matthias?

Geraertshoven op 15 dec 2023 08:21

Volgens mij hoeft dit niets uit te maken. Ik heb in ieder geval kinderen en deel deze mening.

Rogier op 15 dec 2023 09:05

Deel de mening ook.
Ik heb drie kinderen, met heel verschillende karakters, en heel verschillend op sociaal en sportief gebied. Vanaf 4/5 jaar zonder uitzondering met enorm veel plezier Franstalig les gehad. Ook zonder andere Nederlandstalige kinderen in de groep.

❄️

Dat laatste, geen andere Nederlandstalige kinderen in de groep, dat vonden mijn kinderen absoluut niet leuk. beiden wilden toen op dag 3 echt niet meer naar skiles.Zeker, de oudste, die skien niet heel erg leuk vindt, haalt haar plezier vooral uit de vriendinnetjes die ze maakt op les.
Welke taal de leraar spreekt, dat maakt inderdaad niet zo heel veel uit, is ook mijn ervaring. En ook dat, als je eenmaal vast zit aan schoolvakanties, er eigenlijk geen enkel gebied in de Franse of Oostenrijkse Alpen is waar geen andere Nederlandstalige kinderen zijn.Dus als de skischool ze bijelkaar wil zetten in een gropeje, is dat probleem opgelost.
En helaas voor papa en mamma, moet Italie maar wachten tot de kinderen geen les meer nodig hebben.

*bericht bewerkt door Suuski op 15 dec 2023 09:30

Mijn oudste zat met 4 jaar met allemaal Duitse kinderen in de les en dat vond ze echt niet leuk. Toen ze 7 was weer geen nl kinderen in de groep, maar deze meester wist haar toch prima bij de groep te betrekken ondanks dat ze geen woord Frans kon. Ze geeft het super naar haar zin gehad.
Jongste altijd geluk gehad dat ze met zoontje van onze vrienden samen in een groepje zat of met andere nl kinderen.

k denk dat het erg afhankelijk is van de juf/meester en het kind.

Heb wel het idee dat er in Les Gets doorgaans meer Nederlanders zitten dan Morzine (iets meer Engelsen), dus denk dat je daar nog een iets grotere kans hebt om met Nederlandse kinderen in een les terecht te komen. Dat gezegd hebbende, er zijn sowieso redelijk wat Nederlanders in PDS.

Ik heb al lessen geboekt voor morfine en bij het boeken werd de vraag gesteld welke taal je kids spreken. Ik ga er vanuit dat ze er toch rekening mee proberen te houden bij het samenstellen van de groepen en misschien zelfs met de leraren. Bij onze zoon maakt het verder niet zoveel uit. Hij heeft ook 2 jaar alleen maar Duits gehoord in Oostenrijk en dat ging ook prima. Hij vond het skiën heel leuk dus doet gewoon de rest na, en omdat we alleen 2 uur ochtend les doen is het ook zo voorbij.

Het probleem word vaak door de ouders groter gemaakt dan het is denk ik.

🏂

Plaats een reactie