Doorreis Duitsland met trein

Dit onderwerp gaat over de bestemming Stubaier Gletscher

als ik naar duitsland kijk is er een wirwar aan corona regels. Weet toevallig iemand wat van mij gevraagd kan worden in de trein naar oostenrijk en wat de regels precies zijn? ik reis in een keer door, met alleen enkele overstappen. ik verblijf nergens tussendoor.

Gisteren wat energie ingestoken voor onze wintersport eind feb. Volgens mij is het als volgt voor iedereen ouder dan 6 jaar:

Gevaccineerd óf;
herstelbewijs van min 28 dagen oud vanaf testdatum en max 90 dagen oud óf;
Negatieve PCR/anti-geen test van max 48u oud.

Geen registratie nodig op einreisemeldung.de omdat je korter dan 24u in DLD blijft ervan uitgaande dat de reis incl overstappen binnen de 24u is.

jep, dat kwam ik ook tegen, alleen is het dan de vraag, aangezien ik janssen en pfizer heb, of ik ook onder gevaccineerd val. dat kan ik nergens duidelijk vinden. ik zou denken dat ik gewoon onder gevaccineerd val

Mijn vrouw heeft ook Jansen en booster (Pfizer) en dat is ok. Niks nodig dus verder! Euh ja, gezond blijven…

Bevestiging net weer gelezen op: https://www.pei.de/EN/newsroom/dossier/coronavirus/coronavir…

ah top, dank! dat stelt me weer gerust :)

Totdat ze weer iets gaan verzinnen 🤣

Totdat ze weer iets gaan verzinnen 🤣

Oscar841 op 03 feb 2022 10:12

haha ja, dat zal wel, ik ga 18 februari, als ik maar in oostenrijk aankom 😂

Hoi Berggeit, ik moet even terugkomen op wat ik hiervoor beweer. Jansen en 1 booster wordt in DLD gezien als gevaccineerd zoals in NL bv 2x Pfizer wordt gezien. Dus de booster is eigenlijk je tweede vaccinatie (voor de Duitsers).

Waarom mijn vrouw wel ok is, is omdat ze óók nog een herstelbewijs heeft… Daar had ik even niet bij stil gestaan, excuus voor de verwarring.

Blijft het feit dat er de komende weken ongetwijfeld nog iets gaat wijzigen.

Zou je nu vertrekken dan zou je dus nog een neg PCR/Antigeen test moeten hebben.

ah oke, maar geldt dit ook in de trein? daar kan ik niet achter komen. ik ga maar eens nog een keer op de website kijken van DB

De manier van vervoer wordt volgens mij geen onderscheid in gemaakt. Maar met alle verschillende Duitse overheids websites waartussen toch kleine verschillen zitten is het lastig om een eenduidig antwoord te vinden… Laat staan de sites van de deelstaten die er nog een eigen sausje overheen mogen gooien.

Net zoals met je Jansen vaccin en een (enkele) NL booster is een eenduidig antwoord lastig te vinden. Maar één voordeel, de Duitsers begrijpen het zelf waarschijnlijk ook niet snel…

Even een paar weken wachten tot een paar dagen voor vertrek en dan kijken hoe de vlag er bij hangt, lijkt me het handigste.

jep, ik lees net op DB dat er 3G geldt in de treinen en bussen, maar dan staat er wederom bij gevaccineerd, maar geen specifieke regels. ik heb ze gemaild dus wel zullen zien.

https://www.pei.de/EN/newsroom/dossier/coronavirus/coronavir…

hier staat dat als je janssen en pfizer hebt dat het paul erhlich institut het goedkeurt. dus ik zou denken dat ik goedzit, maar ik wacht ook nog even het antwoord van DB af

Enkele Jansen = geen volledige vaccinatie, is hetzelfde als geen vaccinatie.
Jansen + Pfizer of Moderna = volledige vaccinatie (maar niet geboosterd). Toegang mogelijk tot 2G plaatsen, maar niet tot 2G+ zonder aanvullend testbewijs. Trein is 3G dus je zit goed

*bericht bewerkt door Ivan_Fi op 03 feb 2022 14:17

ah, dankjewel ivan! dan komt alles goed

3G in de Duitse trein klopt. Maar in jouw geval gaat het om het inreizen als NL’er vanuit hoog risico gebied (= NL) naar/via DLD.

3G heeft mijns inziens betrekking op inwoners van Duitsland die binnen Duitsland van A naar B reizen.

Ben benieuwd waar DB mee komt.

Voor inreizen vanuit NL geldt voor zover ik weet geen boosterplicht

ik zal het antwoord van DB laten weten in dit topic zodra ik het gekregen heb.

Voor inreizen vanuit NL geldt voor zover ik weet geen boosterplicht

Ivan_Fi op 03 feb 2022 14:35

Dat idee heb ik nu ook. Voor inreizen lijkt Jansen en 1 booster ok, maar je voldoet vervolgens niet aan 2G.

*bericht bewerkt door Oscar841 op 03 feb 2022 15:24

Wel aan 2G en niet aan 2G+, voor dat laatste heb je in Duitsland 3 prikken nodig.
Of 2 plus testbewijs

*bericht bewerkt door Ivan_Fi op 03 feb 2022 15:39

ik heb geen nuttig antwoord gekregen van DB. ze verwijzen gewoon terug naar hun website

als ik naar duitsland kijk is er een wirwar aan corona regels. Weet toevallig iemand wat van mij gevraagd kan worden in de trein naar oostenrijk en wat de regels precies zijn? ik reis in een keer door, met alleen enkele overstappen. ik verblijf nergens tussendoor.

De_BergGeit op 03 feb 2022 09:15

Ik ben het met je eens dat het heel moeilijk is om helder te krijgen wat de regels zijn. Ik vind het hier nog het meest duidelijk staan: https://www.nederlandwereldwijd.nl/landen/duitsland/reizen/r… (klik ook onder ‘corona virus’ open, scrol naar onder voor ‘doorreis’)
Ik haal hier het volgende uit:
Voor doorreis uit NL heb je in de trein 3G nodig. Dat wil zeggen een basisenting, een geldig herstelbewijs of een negatieve test.
Een basisenting bestaat uit 2 prikken (ook Janssen) of besmetting plus 1 prik (in die volgorde).
Registratie is bij doorreis niet nodig als je je basisvaccinatie hebt.

Plaats een reactie