Funitel de Thorens

Dit onderwerp gaat over de bestemming Val Thorens

Of vergelijken wij Nederlanders de m2 in hotelkamers met de hypotheek of huur die we betalen over onze eigen woonruimte?

@ Martijnski

Onder die prijs/km heb ik dan ook geschreven dat je idd niet alleen daarvoor betaalt, maar ook voor andere dingen.

Maar voor een kamer van 50m² betaal je toch ook (veel) meer dan voor eentje van 30m²?
Of je daar nu rekening mee houd of niet.

Trouwens, ik verwacht eigenlijk wel van alle skigebieden dat ze me goede liften en liftverbindingen aanbieden, goed geprepareerde pistes, enz. Da’s voor mij geen extra maar een must, de basis.

Zouden we weer on-topic kunnen gaan?

Volg mij op Twitter @SkieurVT

Mooie funitel hoor ;-) en een zeer mooi uitzicht punt erbij op 3000 meter hoogte… En 3V wat een heerlijk gebied vergeleken met uit elkaar liggende gebieden waar je met de auto heen moet rijden ;-) ;-)…

Ik heb op mijn blog een stukje geschreven over de historie van de skipistes in Val Thorens:

http://skieur-vt.blogspot.com/2011/11/historie-van-skipistes…

Er zit een animatie bij over de ontwikkelingen tussen 1971 en 2002.

Veel kijkplezier!

Volg mij op Twitter @SkieurVT

Zie trouwens dat een 6 daagse skipas voor Val Thorens (150 km), 188 euro kost in het hoogseizoen… Zijn niet veel andere gebieden die zo goedkoop zijn… En laat staan de 6 daagse 3V pas voor 241 euro, super goedkoop qua prijs/kwaliteit!

Leuke animatie Skieur! Ongelooflijk wat ze in 30/40 jaar tijd hebben neergezet (en vervangen)…

Wat een vreemde eerste foto…? Ook iemand die dit ziet? Een umlenkstation (wat is eigenlijk het Nederlandse woord hiervoor?), met een gondel die aan beide kabels vast zit. Dat hoort natuurlijk bij een funitel, maar nu is het toch schier onmogelijk om te kunnen draaien?

Iets wat lastig uitgelegd wellicht, maar me punt is hopelijk duidelijk. Iemand die weet hoe dit zit?

Even a bad day skiing is better then a good day at work

Deze funitel gaat heen-en-weer.

Volg mij op Twitter @SkieurVT

Deze funitel gaat heen-en-weer.

Skieur op 10 nov. 2011 13:33

Dat begrijp ik natuurlijk ook wel. Maar kijk eens naar de funitel is bevestigd op de kabels, op die foto in de eerste post! Ik weet niet hoe ik het moet uitleggen, maar het lijkt onmogelijk hoe die nu bevestigd is. Kijk goed naar de kabels, de "draaischijf" en hoe de cabine daar aanhangt.

Even a bad day skiing is better then a good day at work

@Thomas, ik snap wat je bedoeld. Ik kan het ook niet verklaren. Misschien weet iemand anders hoe de lift heen en weer gaat.

Zo werkt ie…

null

Op de foto zie je de bovenste poulie (poelie voor 2 kabels)… De rode lijn en de oranje lijn zijn dus 2 apparte kabels…

Sorry het is volgens mij zelfs 1 kabel die om 4 poulies draait…

Oke Sjakie! Bedankt, nu snap ik hem inderdaad. Dit scheelt inderdaad een hoop werkzaamheden voor deze lift, gezien bij een funitel vaak de kabels de grond in gaan, die daar middels een aantal poulies (2 keer 90 graden) weer zo worden gedraaid dat de kabel de andere kant weer uitgaat. (lastig uit te leggen).

Mooi bedacht systeem in deze!

Even a bad day skiing is better then a good day at work

Overigens, nu ik toch iets verder kijk op dat plaatje Sjakie, draaien kabeldelen 4 en 5 nog steeds in tegenovergestelde richting, terwijl ze beide dezelfde kant op zouden moeten gaan.

Dit kan dus niet het systeem zijn… Iemand?

Even a bad day skiing is better then a good day at work

Ik heb het mysterie zelf maar even ontrafeld:

null

Even a bad day skiing is better then a good day at work

Thomas… bij ander funitels zijn er geen 2 poulies die 90 graden draaien… het zijn 2 poulies in het dalstation en 2 poulies in het bergstation (2 apparte kabels en aandrijving dus)…

Thomas… bij ander funitels zijn er geen 2 poulies die 90 graden draaien… het zijn 2 poulies in het dalstation en 2 poulies in het bergstation (2 apparte kabels en aandrijving dus)…

Sjakie op 10 nov. 2011 14:52

Ik kan het niet uitleggen hoe het ik precies bedoel, maar ga toch een poging doen. Bij een funitel gaan beide kabels, waar de kabines aan bevestigd zitten, met een poulie eerst van horizontaal, maar verticaal (90 graden), de grond in. Onder de grond staat een andere poulie 90 graden HORIZONTAAL gedraaid ten opzichte van de poulie boven de grond. De kabel gaat dus nu zijwaarts. Vervolgens staat er weer een exact dezelfde opgestelde poulie die de kabel dus weer omhoog brengt, waarna boven de grond weer een poulie de kabel van verticaal naar horizontaal brengt. Hopelijk begrijpelijk uitgelegd…

Even a bad day skiing is better then a good day at work

@ Skieur; gave animatie; het geeft een mooi beeld van hoe hard er gewerkt wordt in een skigebied; liften vervangen voor modernere, snellere,veiligere exemplaren

Blogger, skiër, verslaafd :-)

Ikke niet snap :P (ja najah ik snap het waarschijnlijk wel maar dit is niet het geval bij funitels)…

Gewoon 2 poulies, waar 2 verschillende kabels op lopen (dus 2 aandrijvingen die parallel lopen waardoor de 2 verschillende kabels toch dezelfde snelheid houden)…

Tenminste bij de Funitels die ik ken ;-)

De funitels die rondgaan, hebben wel een gekanteld kabelwiel. De heen-en-weer funitels hebben die niet. (volgens mij…).

Er is van alles te lezen over funitels op deze (Franstalige) site:

http://www.remontees-mecaniques.net/fonctionnement_rm/dmc_3…

Volg mij op Twitter @SkieurVT

Hoezo zouden de funitels die rondgaan wel een gekanteld kabelwiel hebben?

Zie foto: kabels lopen horizontaal naar onder, de twee poulies liggen dus ook horizontaal naar onder… Verder is de binnenste kabel bij het omhoogkomen, de buitenste kabel bij het dalen.

null

In jouw foto gaat het via die rail met wielen. Maar in de volgende foto gaat het over een gekanteld wiel:

null

Uiteindelijk gaat het via horizontale poulies (volgens mij).

Ik vermoed dat de verwarring ontstaat door dat gekantelde wiel.

Volg mij op Twitter @SkieurVT

Je ziet de kabels horizontaal naar beneden lopen, uiteraard een horizontale poulie zoals ik probeer duidelijk te maken…;-)

Plaats een reactie