Welk is leuker? Val cenis of la grand domain ?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Val Cenis

Goeiemorgen,
Ben aan oriënteren voor aankomende wintersport vakantie.
Zijn er mensen die in Val Cenis of La Grand domeine (Valmorel of saint francois longchamp) zijn geweest?
Wij willen naar 1 van deze genoemde e bestemmingen.
Niveau skiien en boarden middelmaat.
Alvast bedankt

*bericht bewerkt door Eric4 op 27 aug 2023 13:07

Ben vorig jaar in Saint Francois L. geweest. Een typisch Frans budget skidorp, deels ski in-out. Pistes boven dorp niet al te moeilijk, het verdere gebied is ook prima te doorkruisen voor jullie. Eten op de piste heb ik eigenlijk weinig gedaan aangezien we meestal in het appartement lunchten, maar was oke, wel prijzig. We hadden top weer en twee keer verse sneeuw in de avond/ nacht. Pistes waren prima geprepareerd, liften soms wat verouderd ( had nog zo’n oude Franse sleeplift).
Klim naar het dorp is bij sneeuw wel iets om rekening mee te houden.
Via Sportiek accomodatie Odalys. Typisch Frans, rommelig, krap voor het aantal personen, wel een mooi hoekappartement met zon einde middag op terras. Al met al een prima week wintersport voor een prima prijs.
Après ski niet gedaan, dus geen enkel idee of wat te doen is.

*bericht bewerkt door Sjaak27 op 27 aug 2023 15:17

Ben vorig jaar in Saint Francois L. geweest. Een typisch Frans budget skidorp, deels ski in-out. Pistes boven dorp niet al te moeilijk, het verdere gebied is ook prima te doorkruisen voor jullie. Eten op de piste heb ik eigenlijk weinig gedaan aangezien we meestal in het appartement lunchten, maar was oke, wel prijzig. We hadden top weer en twee keer verse sneeuw in de avond/ nacht. Pistes waren prima geprepareerd, liften soms wat verouderd ( had nog zo’n oude Franse sleeplift).
Klim naar het dorp is bij sneeuw wel iets om rekening mee te houden.
Via Sportiek accomodatie Odalys. Typisch Frans, rommelig, krap voor het aantal personen, wel een mooi hoekappartement met zon einde middag op terras. Al met al een prima week wintersport voor een prima prijs.
Après ski niet gedaan, dus geen enkel idee of wat te doen is.

Sjaak27 op 27 aug 2023 15:15

Après ski doen we toch niet echt aan.
Borrel na afloop oké, maar daarna lekker in huisje spelletjes spelen met gezin.
Bedankt voor de reactie 👊

Ik heb in beide gebieden geskied. Val Cenis vind ik een veelzijdiger, gevarieerder gebied.

Een amateur is gewoon een liefhebber

Afgelopen jaar in Valmorel geskied. Ik vond SFL erg ongezellig, weinig (betaalbare) eettentjes op de piste. Valmorel kant van het gebied vond ik leuker (zowel dorp als pistes). Aan beide zijden van het gebied veel blauwe pistes.

Al in beiden geweest en als je met familie gaat zou ik sowieso Val Cenis kiezen, veel overzichtelijker. Val Cenis heeft echt veel groen, maar vaak niet prikken, dus hier glij je lekker overheen op weg naar een verbindingslift. Voor beginnende boarders kan dit wel vermoeiend zijn. Chalet La Ferma heeft echt heerlijk eten en drinken en ligt op een knooppunt dus ideaal om met een deel te pauzeren en de rest kan nog wat verder doen. Val Cenis heeft ook enorm veel ski in ski out omdat het een lang gerekt drop is met veel liften (kan op het spitsuur wanneer de ski scholen starten wel even aanschuiven zijn). Grootste nadelen zijn dus: groene paden voor de boarders en drukte aan sommige liften in het dorp. (deel boven termignon is prachtig en de hut daar is super relax en laat picknick toe binnen, wel opletten want de mooiste pistes zijn enkel via sleper te bereiken, maar dit houdt ze rustig en uren lang in perfecte staat)
Le grand domein herinner ik mij vooral als rommelig en typisch frans: random hoogbouw (st francois longchamp) en meer slepers dan gewenst. Dit zorgde ervoor dat wij als gevorderden overal geraakten en we echt leuke en uitdagende tochten konden maken, maar dat de beginners van ons gezelschap steeds goed moesten nakijken op het piste plan waar ze naar toe konden om niet ongewenst op rood of een sleper te botsen. Valmorel was een zeer leuk dorp, maar afhankelijk van welke lift je nam zat je snel in een tocht doorheen het gebied of miest je aardig wat liften nemen als je een mooie tocht wou maken. Dus samengevat: le grand domaine vond ik fantastisch om tochten te maken en uitdagingen op te zoeken door het gevarieerder aanbod aan liften en pistes, maar dit was net een nadeel voor de beginners van mijn gezelschap.

Al in beiden geweest en als je met familie gaat zou ik sowieso Val Cenis kiezen, veel overzichtelijker. Val Cenis heeft echt veel groen, maar vaak niet prikken, dus hier glij je lekker overheen op weg naar een verbindingslift. Voor beginnende boarders kan dit wel vermoeiend zijn. Chalet La Ferma heeft echt heerlijk eten en drinken en ligt op een knooppunt dus ideaal om met een deel te pauzeren en de rest kan nog wat verder doen. Val Cenis heeft ook enorm veel ski in ski out omdat het een lang gerekt drop is met veel liften (kan op het spitsuur wanneer de ski scholen starten wel even aanschuiven zijn). Grootste nadelen zijn dus: groene paden voor de boarders en drukte aan sommige liften in het dorp. (deel boven termignon is prachtig en de hut daar is super relax en laat picknick toe binnen, wel opletten want de mooiste pistes zijn enkel via sleper te bereiken, maar dit houdt ze rustig en uren lang in perfecte staat)
Le grand domein herinner ik mij vooral als rommelig en typisch frans: random hoogbouw (st francois longchamp) en meer slepers dan gewenst. Dit zorgde ervoor dat wij als gevorderden overal geraakten en we echt leuke en uitdagende tochten konden maken, maar dat de beginners van ons gezelschap steeds goed moesten nakijken op het piste plan waar ze naar toe konden om niet ongewenst op rood of een sleper te botsen. Valmorel was een zeer leuk dorp, maar afhankelijk van welke lift je nam zat je snel in een tocht doorheen het gebied of miest je aardig wat liften nemen als je een mooie tocht wou maken. Dus samengevat: le grand domaine vond ik fantastisch om tochten te maken en uitdagingen op te zoeken door het gevarieerder aanbod aan liften en pistes, maar dit was net een nadeel voor de beginners van mijn gezelschap.

Daan_k41 op 28 aug 2023 09:55 bedankt voor de duidelijke reactie Top

Ik ben heel erg bevoordeeld (zie onderschrift), ik zeg Val Cenis. Ik hoop dit jaar ook een dagje La Norma mee te pakken.

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

Ik ben heel erg bevoordeeld (zie onderschrift), ik zeg Val Cenis. Ik hoop dit jaar ook een dagje La Norma mee te pakken.

LoveToSki op 28 aug 2023 17:10

Hahah, wat gaaf.
Maar wat doet jou aan ik daar te gaan wonen?
Wat is er zo leuk/mooi?

Tja, moeilijk te zeggen. Ik ben ook meermaals in beide gebieden geweest. Zelf zou ik nu voor Val Cenis kiezen, omdat daar meer moeilijke pistes te vinden zijn. Bovendien kun je met je pas daar ook een dag naar een ander gebied (La Norma, Valfrejus etc.) Verder sluit ik me geheel aan bij wat @Daan_k41 zegt. Wel met de kanttekening dat het best lang duurt om vanuit Val Cenis naar Termignon te komen, dus je moet er specifiek voor kiezen om daar een dagje door te brengen.

Ben wel met enige regelmaat in Val Cenis geweest. Enige tip die ik daar over kan geven is dat je van te voren goed uitzoekt of het appartement direct of dichtbij een piste/lift zit. Zijn een aantal verblijven die verder van de piste liggen dus dat je sochtends met de bus moet en dat is zonde.

Val Cenis is prachtig, gezellig en genoeg mogelijkheden om op de piste te lunchen maar vaak ook om naar je appartement terug te skien.

Met skiën kom je echt tot rust.

Ben wel met enige regelmaat in Val Cenis geweest. Enige tip die ik daar over kan geven is dat je van te voren goed uitzoekt of het appartement direct of dichtbij een piste/lift zit. Zijn een aantal verblijven die verder van de piste liggen dus dat je sochtends met de bus moet en dat is zonde.

Val Cenis is prachtig, gezellig en genoeg mogelijkheden om op de piste te lunchen maar vaak ook om naar je appartement terug te skien.

Leandro op 29 aug 2023 09:49

Bedankt voor de tip

Ik ben heel erg bevoordeeld (zie onderschrift), ik zeg Val Cenis. Ik hoop dit jaar ook een dagje La Norma mee te pakken.

LoveToSki op 28 aug 2023 17:10

Hahah, wat gaaf.
Maar wat doet jou aan ik daar te gaan wonen?
Wat is er zo leuk/mooi?

Eric4 op 28 aug 2023 18:02

Voor mij voelde Val Cenis echt als thuiskomen, ben dol op de bergen, ga ook graag naar Hinterglemm maar tel nu alweer af naar Val Cenis. Is een combinatie van de rust (zeker in de zomer!) en de mensen. 🥰 en mooie bijkomst lekker skiën!

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

Ik ben heel erg bevoordeeld (zie onderschrift), ik zeg Val Cenis. Ik hoop dit jaar ook een dagje La Norma mee te pakken.

LoveToSki op 28 aug 2023 17:10

Hahah, wat gaaf.
Maar wat doet jou aan ik daar te gaan wonen?
Wat is er zo leuk/mooi?

Eric4 op 28 aug 2023 18:02

Voor mij voelde Val Cenis echt als thuiskomen, ben dol op de bergen, ga ook graag naar Hinterglemm maar tel nu alweer af naar Val Cenis. Is een combinatie van de rust (zeker in de zomer!) en de mensen. 🥰 en mooie bijkomst lekker skiën!

LoveToSki op 29 aug 2023 19:18

Klinkt goed🙃
Denk dat de keuze is gemaakt.
Qua welk dorp in Val Cenis is leuk?

Lanslebourg is het meest levendig.

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️
  1. Lanslebourg
  2. Lanslevillard
  3. Termignon (en dan ben je erg lang onderweg naar de rest van het gebied (auto is sneller…))

Als aanvulling: zelf ga ik altijd voor Lanslevillard, maar wat ik al aangaf: Lanslebourg is het levendigste. Of je moet in Plan des Champs gaan zitten, daar zit Les Alpages en dan heb je restaurants en bar allemaal op 1 locatie met skischool en stoeltjeslift voor de deur.

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

In beide gebieden geweest. Grootste verschil: Lanslevillard, Lanslebourg en Termignon zijn originele dorpen in een dal, Saint François Longchamp en Valmorel zijn planmatige dorpen op een berg. Qua skiën vind ik beide gebieden mooi, waarbij Val Cenis gevoelsmatig wat meer uitdagende rode pistes kent en Le Grand Domaine een aantal mooie blauwe/groene autobahnpistes. Persoonlijk kies ik dit jaar weer voor Val Cenis ;) Lanslevillard vind ik daarbij trouwens met stip het meest sfeervolle dorp, ook erg gezellig met avondskiën op donderdagavond!

*bericht bewerkt door paolie op 30 aug 2023 23:01

In beide gebieden geweest. Grootste verschil: Lanslevillard, Lanslebourg en Termignon zijn originele dorpen in een dal, Saint François Longchamp en Valmorel zijn planmatige dorpen op een berg. Qua skiën vind ik beide gebieden mooi, waarbij Val Cenis gevoelsmatig wat meer uitdagende rode pistes kent en Le Grand Domaine een aantal mooie blauwe/groene autobahnpistes. Persoonlijk kies ik dit jaar weer voor Val Cenis ;) Lanslevillard vind ik daarbij trouwens met stip het meest sfeervolle dorp, ook erg gezellig met avondskiën op donderdagavond!

paolie op 30 aug 2023 22:56

Bedankt voor je reactie.

Tja, moeilijk te zeggen. Ik ben ook meermaals in beide gebieden geweest. Zelf zou ik nu voor Val Cenis kiezen, omdat daar meer moeilijke pistes te vinden zijn. Bovendien kun je met je pas daar ook een dag naar een ander gebied (La Norma, Valfrejus etc.) Verder sluit ik me geheel aan bij wat @Daan_k41 https://promocodius.be/ zegt. Wel met de kanttekening dat het best lang duurt om vanuit Val Cenis naar Termignon te komen, dus je moet er specifiek voor kiezen om daar een dagje door te brengen.

Tjeerd69 op 28 aug 2023 19:27

Bedankt voor je reactie! Ik denk dat ik inderdaad voor Val Cenis ga. Ik ben al een redelijk gevorderde skiër en ik vind het leuk om uitdaging te hebben. En het is ook leuk om een dagje een ander gebied te kunnen verkennen.

http://promocodius.be

In beide gebieden geweest. Grootste verschil: Lanslevillard, Lanslebourg en Termignon zijn originele dorpen in een dal, Saint François Longchamp en Valmorel zijn planmatige dorpen op een berg. Qua skiën vind ik beide gebieden mooi, waarbij Val Cenis gevoelsmatig wat meer uitdagende rode pistes kent en Le Grand Domaine een aantal mooie blauwe/groene autobahnpistes. Persoonlijk kies ik dit jaar weer voor Val Cenis ;) Lanslevillard vind ik daarbij trouwens met stip het meest sfeervolle dorp, ook erg gezellig met avondskiën op donderdagavond!

paolie op 30 aug 2023 22:56

Naast de dorpen, vind ik de gebieden ook totaal verschillend;
Grand Domaine komt echt wat groter over, omdat het over meerdere bergkammen met elkaar verbonden is, en verschillende toppen en kommetjes. Je maakt er ook meer een rondje, want;
Val Cenis ligt wel voornamelijk op 1 helling en je komt vaak op een deel vd dezelfde pistes terug naar de verschillende dorpjes.
Ja Termignon is wel echt een ander deel, dat merk je ook, 2 lange saaie liften zonder pistes om er te komen (en terug ook, want de piste is niet de moeite waard), dus daar kom je gewoon maar 1x (tenminste ik). Val Cenis voelt en is netto een stukje kleiner, maar je krijgt er zoals geschreven ook veel andere positieve dingen terug.

^^ pistes boven Termignon zijn de mooiste van het hele gebied, dus daar heb ik die twee liften wel even voor over!

^^ pistes boven Termignon zijn de mooiste van het hele gebied, dus daar heb ik die twee liften wel even voor over!

paolie op 31 aug 2023 21:20

Zeker de mooiere inderdaad, vooral ook omdat ze rustig zijn, en waarom zijn ze rustig…voordat je boven staat heb je 2 lange stoeltjesliften gehad, en een licht pittige lange sleeplift. En als je 1 van de andere mooie pistes daar wilt pakken, mag je elke keer in de sleeplift. Dus naast dat de capaciteit van 2 sleepliften er voor zorgt dat er maar relatief weinig mensen boven komen voor de 5 verschillende pistes met nog enkele varianten, kiezen mensen voor comfort, bijkomend voordeel voor de diehard skiërs; deze pistes zijn vrijwel altijd in goede staat, ook nog aan het eind van de dag. De plannen om er een stoeltjeslift te bouwen zijn steeds concreter, maar niet voor komende winter.

Bleue du Lac is misschien wel mijn favo piste in het gebied, en inderdaad boven Termignon!

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

Hallo, is Val Cenis geschikt voor beginners en (kleine) kinderen?

Ik heb een aantal accommodaties gevonden in Termignon, maar de liften brengen je niet direct naar de groene pistes. Klopt het dat je vanuit Termignon naar boven kan en via een blauwe piste naar de groene pistes kan?

Echte beginners zullen in Termignon blijven. Daar zijn ook een paar mooie groene en blauwe pistes. De verbinding naar het andere deel van het gebied gaat via een vrij smalle blauwe piste (Flambeau), die wat ijzig kan zijn en niet zo geschikt is voor echte beginners. Vervolgens kun je met de stoeltjeslift naar beneden en is de rest van het gebied voor iedereen toegankelijk.

*bericht bewerkt door paolie op 04 sep 2023 22:18

De genoemde pistes in Termignon zijn wel mooi voor beginners, maar dat zijn de twee sleepliften zeker niet. Er staan waarschuwingsbordjes bij omdat het van die Frans lanceerliften zijn. Ik zou deze zeker niet aanraden voor (lichte) kleine kinderen! Aangezien de piste die Termingnon met de rest van Val Cenis verbindt inderdaad vrij pittig zou ik Termignon afraden voor beginners. Je kan beter in een van de andere dorpen kijken. De rest van Val Cenis is goed voor beginners vanwege een lange groene piste die door het hele gebied heen slingerd (escargot)

sneeuw witje en de 7 bergen

^^ Die sleepliften zijn inderdaad niet makkelijk, maar juist lichte kinderen hebben nauwelijks last van lanceerliften (hoe zwaarder je bent, hoe minder de veer in de stang de schok kan opvangen en hoe meer je gelanceerd wordt). Feit blijft wel natuurlijk dat voor echte beginners sleepliften niet het meest ideaal is.

Aan de andere kant, je kan het ook als een voordeel zien dat je begint met lessen in een gebied met sleepliften (zoals vroeger iedereen begon). Je hebt er de rest van je skicarrière profijt van.

*bericht bewerkt door paolie op 05 sep 2023 09:30

Hallo, is Val Cenis geschikt voor beginners en (kleine) kinderen?

Ik heb een aantal accommodaties gevonden in Termignon, maar de liften brengen je niet direct naar de groene pistes. Klopt het dat je vanuit Termignon naar boven kan en via een blauwe piste naar de groene pistes kan?

Kevinvk op 04 sep 2023 21:08

Kevinvk, ook Termignon en haar Front de Neige zijn ideaal voor beginners en kinderen;
De sleeplift Tannes is echt ideaal terrein voor beginners, en daar geeft de skischool les voor niveau Orson (en Flocon aan het begin vd week) Maar ook de Girarde stoeltjeslift en piste met dezelfde naam zijn ideaal voor beginners en worden door de skischool gebruikt voor de beginners.
De kinderen die dit niveau hebben bereikt, hebben dan al aan de sleeplift Tannes kunnen wennen, en zullen dan met de skischool ook in de hoge sleepliften gaan.

Ik denk zelfs dat Termignon vanwege de rust en daarmee echt wel minder grote skiklasjes, juist heel interessant voor de beginners

*bericht bewerkt door Derhansel op 05 sep 2023 10:35

Ook ik zou met beginners rustig bij Termignon gaan. Ze leren daar ook prima met de sleepliften omgaan, mijn dochter had ook nog nooit lanceerliften gezien maar pakt ze allemaal prima. Bij LB/LV zitten ze ook - alleen de onderste sleepliften zijn geen ouderwetse franse schietstoelen (Colomba, Le Hauts, de lift bij Alpages en bij Pont de Chevre).

*bericht bewerkt door LoveToSki op 05 sep 2023 16:07

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

Als aanvulling: zelf ga ik altijd voor Lanslevillard, maar wat ik al aangaf: Lanslebourg is het levendigste. Of je moet in Plan des Champs gaan zitten, daar zit Les Alpages en dan heb je restaurants en bar allemaal op 1 locatie met skischool en stoeltjeslift voor de deur.

LoveToSki op 30 aug 2023 20:42

Vanuit hieruit makkelijk te komen (lopen in ze andere gebieden zoals je noemt?

Plaats een reactie