Ervaringen skigebied Espace Villard-Correncon

Dit onderwerp gaat over de bestemming Espace Villard - Corrençon

Ik kan weinig reviews over dit gebied vinden. Ik ben me aan het oriënteren op een wintersport in de voorjaarsvakantie 2025 (22 feb - 1 maart). Dit gebied lijkt aan onze wensen te voldoen. Ik wil graag dat het gebied voldoet aan:

  • Geschikt voor beginners.
  • Geschikt voor gezinnen met jonge kinderen.
  • Rustig en vriendelijk skigebied.

Wie kan mij iets meer vertellen over het skigebied Espace Villard-Correncon? Voldoet het skigebied aan onze wensen?

*bericht bewerkt door sterHEster op 31 jan 2024 17:01

Nog geen reactie gekregen op dit bericht.
Ik heb nog wel een aanvullende wens:

  • sneeuwzeker in de voorjaarsvakantie.

Ken het gebied niet. Maar even op het kaartje gekeken en ze hebben best een hoop rood en zwart. Ga je met kleine kinderen (hopelijk) geen gebruik van maken.

Verder is het gebied best opgesplitst, dus als je niet oplet sta je ‘s middags in het verkeerde dorp of aan de verkeerde kant van het dorp.

Een dorp waar ik als kind altijd naar toe ging is La Norma. Voordeel is het dorp is auto vrij, zelden wachtrijen voor de liften en alles op loopafstand. Zeer sneeuw zeker. Daarnaast kom je nooit verkeerd uit want alle pistes komen bij het centrale punt uit.

Kan mij wel voorstellen dat je denkt dat het wat weinig pistes heeft….

Het gebied wat je zelf stuurt ziet er wel oprecht leuk uit! Sommige dorpen liggen wel wat laag!

Met skiën kom je echt tot rust.

Op Alpinforum wel eens een fotoreportage van dit gebied gezien. Landschappelijk ziet het er fantastisch uit met waanzinnig mooi gelegen pistes. Maar verder ken ik het helaas niet.

Ik ken het ook niet, maar war ik wel weet: in de tijd dat de sneeuwhoogte alleen nog op teletekst stonden (ja opa spreekt) lag er altijd (heel) weinig sneeuw in Villard de Lans.

Ken het gebied niet. Maar even op het kaartje gekeken en ze hebben best een hoop rood en zwart. Ga je met kleine kinderen (hopelijk) geen gebruik van maken.

Verder is het gebied best opgesplitst, dus als je niet oplet sta je ‘s middags in het verkeerde dorp of aan de verkeerde kant van het dorp.

Een dorp waar ik als kind altijd naar toe ging is La Norma. Voordeel is het dorp is auto vrij, zelden wachtrijen voor de liften en alles op loopafstand. Zeer sneeuw zeker. Daarnaast kom je nooit verkeerd uit want alle pistes komen bij het centrale punt uit.

Kan mij wel voorstellen dat je denkt dat het wat weinig pistes heeft….

Het gebied wat je zelf stuurt ziet er wel oprecht leuk uit! Sommige dorpen liggen wel wat laag!

Leandro op 03 feb 2024 10:50

Ik ken La Norma idd, we zijn een keer naar Aussois geweest. Dat was echt heel leuk. Ik dacht nu eens om naar een iets groter gebied te gaan.

Ik ken het ook niet, maar war ik wel weet: in de tijd dat de sneeuwhoogte alleen nog op teletekst stonden (ja opa spreekt) lag er altijd (heel) weinig sneeuw in Villard de Lans.

DrPhil op 03 feb 2024 11:10

Ook goed om te weten!

Het is het voorgebergte voor Grenoble. Mooi, maar voor de regio behoorlijk laaggelegen. Ook al is er nu flink in besneeuwingscapaciteit geïnvesteerd, het blijft suboptimaal met een groot gedeelte rond de max 1800m. Beter zoek je het in Les 7 Laux daar in de buurt.

Dan lijkt het me niet zo handig om naar dit gebied te gaan. Jammer, het lijkt me een mooi en rustig gebied en perfect voor gezinnen. Les 7 laux heb ik vaak naar gekeken. Het enige wat me tegen staat zijn de studenten uit Grenoble, die volgens deze website, nogal roekeloos kunnen zijn. En ik ben juist op zoek naar een rustig familie-skigebied.

Val Cenis voldoet aan je wensen en is sneeuwzeker. De gebieden in de Vercors zijn dat helaas veel minder.

Het is het voorgebergte voor Grenoble. Mooi, maar voor de regio behoorlijk laaggelegen. Ook al is er nu flink in besneeuwingscapaciteit geïnvesteerd, het blijft suboptimaal met een groot gedeelte rond de max 1800m. Beter zoek je het in Les 7 Laux daar in de buurt.

Bennie op 03 feb 2024 13:29

Momenteel:
Villard 100/125 km geopend
Les 7 Laux 100/120 km geopend
Val Cenis 117/125 km geopend

Zo groot zijn de verschillen niet

Hier een linkje voor indrukken van het gebied, ik wil er zelf toch wel eens graag heen!
https://www.alpinforum.com/forum/viewtopic.php?t=67268…

*bericht bewerkt door paolie op 05 feb 2024 22:40

Of Chamrousse, ook daar om de hoek. Leuk voor jonge kinderen.

Die cijfers lijken me niet veel te zeggen. Laag betekent grote kans op regen en dooi. Dat verandert kunstsneeuwpistes in betonharde glijbanen. Uit de tijd dat er nog geen kunstsneeuw was en alleen teletekst herinner ik me Villard de Lans als bijzonder sneeuwarm. Eenmaal betonharde ijsbanen blijven dan heel lang zo. Maar misschien heb ik het wel helemaal mis.

*bericht bewerkt door DrPhil op 06 feb 2024 00:53

Mhah, dat is niet een algemene ervaring in lage gebieden die ik herken. Ook niet in bijvoorbeeld Winterberg. Kan weleens voorkomen, maar harde pistes kom ik in hooggelegen gebieden net zozeer tegen.
Drukte is van veel grotere invloed op pistekwaliteit is mijn ervaring.

Daar heb je wel een goed punt. Her laatste is ook zeker waar.

Interessant! Misschien moet ik het gebied niet van mijn lijstje afstrepen… Kijk, de voorjaarsvakantie is natuurlijk een prima periode qua skizekerheid, over het algemeen. En Chamrousse en Les 7 Laux spreken mij minder aan vanwege die ´roekeloze` studenten waarover op deze website gesproken wordt. De skigebieden van de Haute Maurienne Vallei zijn weer een stukje verder rijden. Espace diamant is ook nog een mogelijkheid. Maar schijnt best druk te zijn in de voorjaarsvakantie (als de Fransen tegelijk vakantie hebben).

Hier een linkje voor indrukken van het gebied, ik wil er zelf toch wel eens graag heen!
https://www.alpinforum.com/forum/viewtopic.php?t=67268…

paolie op 05 feb 2024 22:38

Dankjewel voor de link!

Wij hebben een aantal jaar in Grenoble gewoond. We kennen Les 7 Laux, Chamrousse en Villard de Lans daarom vrij aardig. (Ook Collet d’Allevard en Alpe du Grand Serre mogen niet in dit lijstje ontbreken overigens!). Alpe d’Huez en L2A waren ook op 45-75min rijden van Grenoble. Maar we gingen uiteindelijk veel liever naar Les 7 Laux, Chamrousse of Villard de Lans, als de sneeuwcondities het toelieten. Ik heb altijd al een keer een post willen maken over die gebiedjes rondom Grenoble, maar dit is een mooie gelegenheid.

Allereerst, van die roekeloze studenten uit Grenoble, dat is echt onzin. De studenten uit Grenoble zijn net zo gevarieerd als andere groepen. Ja, we hebben wel eens groepjes in spijkerbroeken gezien, die er echt geen kloot van konden, maar die zijn niet heel moeilijk te ontwijken. De roekeloze skiërs, de mensen die wel kunnen skiën dus, die zul je niet in de skigebieden vinden, maar op de toerski’s en ver off-piste. Wat je vooral veel ziet op de pistes zijn gezinnetjes uit Grenoble. Chamrousse en Villard de Lans zijn echt familiegebiedjes. Les 7 Laux zie je ook veel betere skiërs, maar dat komt omdat de off-piste daar ook fantastisch is. En verder, Alpe d’Huez is ook makkelijk te bereiken voor studenten uit Grenoble met goeie bus+skipas deals. De meeste studenten gingen dus naar Alpe d’Huez of L2A.

Oké, dan nu onze ervaringen:

  • Chamrousse: degelijk gebied. Niet ontzettend gevarieerd, want het ligt allemaal tegen 1 berg aan, maar wel met mooie brede pistes. Heel uitdagende pistes vind je hier niet. En zoals eerder gezegd, erg geschikt voor families. Dit gebied ligt het dichtstbij Grenoble en kan in de weekenden behoorlijk druk zijn. Prima liften en het ligt ook mooi in de zon. Je hebt een mooi uitzicht over het dal van Grenoble en de Vercors aan de ene kant, en de Oisans (Alpe d’Huez/L2A) aan de andere kant. Beetje mix tussen lelijke Franse pistebouw en huisjes.

  • Les 7 Laux: beste prijs/kwaliteit wat betreft skiën vonden wij. Erg leuke pistes en heel gevarieerd. Het is niet bijzonder groot, maar het skigebied is wel verspeid over 3 dalletjes. Het voelt daarom alsof je in best een aardig groot skigebied bent. Als de sneeuw goed is, dan kan je hier ook wel wat moeilijkere pistes vinden. De betere skiërs van Grenoble gaan hiernaartoe om off-piste te skiën als de sneeuw goed is. Dit skigebied leek ook beter de pistes goed te kunnen houden dan Chamrousse. Het uitzicht op het Chartreuse gebergte is ook mooi, maar je pakt hier minder makkelijk de zon dan in Chamrousse. Prapoutel en Pleynet bestaan allebei wel echt uit lelijke Franse hoogbouw. Het was 's avonds ook niet bijster gezellig (althans zo leek het, wij stapten altijd in de auto naar huis). Als je naar dit gebied gaat met kleine kinderen, dan is denk ik de kant van Pleynet fijner. En dan kan je misschien beter in dorpjes zoals Village du Haut-Bréda verblijven.

  • Villard de Lans: hier hebben we helaas maar 2 dagen geskied. En ja, dit kwam wel een beetje door de wat lagere ligging en de sneeuw was de afgelopen 2 seizoenen niet echt fantastisch (jaar daarvoor wel, maar hé, dat was 2020/2021…). Maar wat is dit een prachtig omgeving. De Vercors is sowieso al mooi, maar als je onder de stijle toppen van de Vercors skiet, dan was dat wel indrukwekkend. Het hele dal van de Vercors is van zichzelf al mooi en Villard de Lans is ook best een gezellig dorp. Het is wel echt een stuk rustiger dan Les 7 Laux of Chamrousse. Helaas hebben we hier dus maar vrij weinig kunnen skiën. Maar als de sneeuw goed is, absoluut een aanrader. Ook leuk om hier andere dingen te doen zoals langlaufen.

  • Collet d’Allevard: prima skigebiedje, kleiner dan de 3 hierboven maar ook een stuk goedkoper. Erg rustig, leuke pistes en veel families. Collet is alleen echt een foeilelijk dorp. Maar in het dal onder het skigebied zitten leuke dorpjes. Leuk voor een dagje of twee, maar goeie skiërs zullen hier snel uitgekeken zijn.

  • Alpe du Grand Serre: moet ook mooi zijn, en erg rustig. Helaas waren hier de afgelopen 2 jaar weinig pistes open en zijn we hier uiteindelijk nooit naartoe gegaan. Dit gebied leek erg te lijden onder de lage ligging.

k heb altijd al een keer een post willen maken over die gebiedjes rondom Grenoble, maar dit is een mooie gelegenheid. § Bierdopje op 06 feb 2024 12:46

Ontzettend bedankt voor deze post. Dit helpt mij om een goede keuze te maken. Heel waardevol!

Interessant! Misschien moet ik het gebied niet van mijn lijstje afstrepen… Kijk, de voorjaarsvakantie is natuurlijk een prima periode qua skizekerheid, over het algemeen. En Chamrousse en Les 7 Laux spreken mij minder aan vanwege die ´roekeloze` studenten waarover op deze website gesproken wordt. De skigebieden van de Haute Maurienne Vallei zijn weer een stukje verder rijden. Espace diamant is ook nog een mogelijkheid. Maar schijnt best druk te zijn in de voorjaarsvakantie (als de Fransen tegelijk vakantie hebben).

Hier een linkje voor indrukken van het gebied, ik wil er zelf toch wel eens graag heen!
https://www.alpinforum.com/forum/viewtopic.php?t=67268…

paolie op 05 feb 2024 22:38

Dankjewel voor de link!

sterHEster op 06 feb 2024 10:42

Qua langer rijden: kijk niet alleen naar de afstand, Maurienne is bijna alleen snelweg en rijdt vlot, Vercors is afhankelijk van waar je zit nog best een stuk binnendoor

*bericht bewerkt door Jorien83 op 06 feb 2024 13:29

Sowieso hier even kijken: https://www.wintersport.nl/skigebieden/vercors

Deze site is natuurlijk geweldig om te struinen qua gebieden.
Verder is er al veel gezegd. Ik zou villard meer zien als gebied waar je echt een keer moet kijken als de omstandigheden goed zijn maar niet om op de “gokken” voor een week. Dan kan je gewoon veel beter elders kijken.

@Bierdopje Van dat halve dagje dat ik me naar Alpe du Grand Serre heb gesleept (ivm weer alles op hoogte dicht) kreeg ik niet de indruk dat er veel kunstsneeuwcapaciteit was. Ook niet de financiële middelen om veel technische sneeuw te produceren.
Wel strekt zich een groot deel van het gebied uit tussen de 2300 en 1900m met noord-oost expositie, dus echt laag is dat ook weer niet.

  • es 7 Laux: beste prijs/kwaliteit wat betreft skiën vonden wij. Erg leuke pistes en heel gevarieerd. Het is niet bijzonder groot, maar het skigebied is wel verspeid over 3 dalletjes. Het voelt daarom alsof je in best een aardig groot skigebied bent. Als de sneeuw goed is, dan kan je hier ook wel wat moeilijkere pistes vinden. De betere skiërs van Grenoble gaan hiernaartoe om off-piste te skiën als de sneeuw goed is. Dit skigebied leek ook beter de pistes goed te kunnen houden dan Chamrousse. Het uitzicht op het Chartreuse gebergte is ook mooi, maar je pakt hier minder makkelijk de zon dan in Chamrousse. Prapoutel en Pleynet bestaan allebei wel echt uit lelijke Franse hoogbouw. Het was 's avonds ook niet bijster gezellig (althans zo leek het, wij stapten altijd in de auto naar huis). Als je naar dit gebied gaat met kleine kinderen, dan is denk ik de kant van Pleynet fijner. En dan kan je misschien beter in dorpjes zoals Village du Haut-Bréda verblijven. § Bierdopje op 06 feb 2024 12:46

Ik heb zojuist een appartement geboekt in Le Pleynet! Lelijke hoogbouw schrikt mij helemaal niet af. Het is een groot voordeel dat alles ski in-ski out is. Nogmaals dank voor alle informatie!

@SterHEster Hoe was St. Jean d’Aulps? Voldeed het een beetje?

@SterHEster Hoe was St. Jean d’Aulps? Voldeed het een beetje?

Bennie op 08 feb 2024 16:45

We gaan over 1,5 week! Ik ben echt heel benieuwd!

Plaats een reactie