Extreme dump op komst, eerste sneeuwsignalen voor de Westalpen

@Roel

Het zal wel een stomme vraag zijn, maar mij valt op dat er in Serfaus, Fiss, Ladis, altijd veel minder sneeuw valt dan in de gebieden er omheen, hoe komt dit? of zie ik het verkeerd.

null

Nog even een Laatste dag genieten in het gebied Fiss, Serfaus en Ladis en rijden voordat de nieuwe sneeuwdump komt🤗🤗🌨🌨🏂

@Roel

Het zal wel een stomme vraag zijn, maar mij valt op dat er in Serfaus, Fiss, Ladis, altijd veel minder sneeuw valt dan in de gebieden er omheen, hoe komt dit? of zie ik het verkeerd.

Nickj81 op 3 jan 2019 11:14

Omdat SFL Inneralpien is, daardoor minder sneeuw valt. Maar de meeste sneeuw valt ook ten oosten van Innsbruck.

Wij vertrekken zaterdagochtend om 6 uur naar Gerlos.
Nog tips?
Sneeuwkettingen zijn getest en zorgen voor genoeg eten en drinken in de auto. En dekens voor de zekerheid.

Mandijtjuh op 3 jan 2019 10:10

Ik zou serieus eerder vertrekken. 3 uur snachts zou ik echt doen. Zoveel sneeuwval in deze periode is er heel vorig jaar niet in Oostenrijk voorspelt. Toen lag het zwaarte punt in wallis.

Vaak knuffel ik de berg onvrijwillig....

@Roel

Het zal wel een stomme vraag zijn, maar mij valt op dat er in Serfaus, Fiss, Ladis, altijd veel minder sneeuw valt dan in de gebieden er omheen, hoe komt dit? of zie ik het verkeerd.

Nickj81 op 3 jan 2019 11:14

Omdat SFL Inneralpien is, daardoor minder sneeuw valt. Maar de meeste sneeuw valt ook ten oosten van Innsbruck.

Tim. op 3 jan 2019 11:36

Klopt, hier staat dat nog wat meer uitgelegd: https://www.wintersport.nl/skigebieden/serfaus/sneeuwzekerhe…

Weerman, redacteur, skiër, Limburger

Omdat SFL Inneralpien is, daardoor minder sneeuw valt.

Tim. op 3 jan 2019 11:36

M.a.w. als sneeuw uit het zuiden komt, valt het tegen de alpenhoofdkam. Komt het uit het noorden, dan blijft het hangen tegen de Arlberg (noord-west), de Lechtaler alpen (noord) of Zugspitze (noord-oost). Ook een gebied als Ischgl heeft hier ‘last’ van. Daarentegen valt er door de hogere ligging gelukkig wel genoeg, maar niet zoveel als gebieden als St. Anton, maar ook het veel lager gelegen Damüls.

Wij vertrekken zaterdagochtend om 6 uur naar Gerlos.

Nog tips?
Sneeuwkettingen zijn getest en zorgen voor genoeg eten en drinken in de auto. En dekens voor de zekerheid.

Mandijtjuh op 3 jan 2019 10:10

Ik zou serieus eerder vertrekken. 3 uur snachts zou ik echt doen. Zoveel sneeuwval in deze periode is er heel vorig jaar niet in Oostenrijk voorspelt. Toen lag het zwaarte punt in wallis.

MountainHugger op 3 jan 2019 11:41

Als je om 3 uur ‘s nachts gaat rijden ga je precies op de meest heikele punten kruisen met het uitreizende verkeer. Dat gaat helemaal niets helpen, integendeel waarschijnlijk. Ik heb 1 keer een eigenwijze vriend gehad die perse naar huis wilde tijdens een dikke januari Nordstau. Hij ging rond 3 uur smiddags pas rijden om de drukte te omzeilen… Die is uiteindelijk 16 uur onderweg geweest vanuit Fieberbrunn.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Chaos en wanorde :P

Tirols Wetter und Infodienst heeft een bericht gedeeld.
13 minuten ·
⚠️⚠️ ++ BITTE BEACHTET UNSERE WARNUNG ++ ⚠️⚠️

Wir warnen hier nicht aus #spaß !!
In den nächsten tagen kommt es immer wieder zu kräftigem Schneefall besonders am #Samstag zum Ab und Anreisetag !!
##Chaos vorprogrammiert

⚠️⚠️ Gefährlicher anstieg der Lawinengefahr ⚠️⚠️

Zum teil kann/wird die Höchste Warnstufe 5 voraussichtlich erreicht !!
Zudem drohen Straßensperren und abgeschnittene Seitentäler !!
Es können auch zum teil spontan Lawinen ausgelöst werden !

Guten Morgen Tirol!

Und seid ihr bereit für einen richtig fettes Schneeereigniss ?!

Wenn nicht dann bereitet euch vor ein guter Rat von mir, denn Täler könnten von der Außenwelt abgeschnitten werden, Stromausfälle drohen sowie die höchste Lawinenwarnstufe wird vorraussichtlich erreicht !
Auf der Nordkette liegen bereits 2m Schnee und das ist noch lange nicht alles!
Auch in den Tälern hat es schon reichlich geschneit dazu kamen Blizzardähnliche Bedingungen mit stürmischen Wind!

Im Inntal kann am Samstag und Sonntag immer wieder Regen mit dabei sein ! ✌❄

Bitte passt auf euch auf und fahrt am Wochenende nirgends hin,am besten sitzt man das Ereignis zu Hause aus !

An alle Schneehasen auch an euch appellier ich ,bitte bleibt am Wochenende zu Hause und meidet das Gebirge!

Die Wetterlage was sich da einstellt ist die Niederschlagsreichste die es eigentlich geben kann ,also noch mehr geht gar nicht !

In Lagen ab 1000m sind Neuschneemengen bis Montag Abend um die 90-150cm möglich wenn nicht sogar 2m!

Unterhalb von 1000m kommen je nach Höhenlage um die 30-130cm dazu!

Hotspots: Arlberggebiet, Ausserfern,Nordkette,Karwendelgebiet, und praktisch das gesamte Tiroler Unterland!

Ich wünsche allen einen schönen Tag euer Sturm und Gewitterjäger Markus ✌

Teilen Weitersagen alles erlaubt auch eure Freunde könnt ihr natürlich Markieren ✌🌨🌬❄

Not all who wander are lost

De voorspelling voor het Vorarlberg lopen erg uit één. Op de ene site lees ik dat het daar juist mee gaat vallen, op de andere site wordt er daar juist weer enorm veel voorspeld. Hoe komt dit? Ligt dit aan grote verschillen tussen de modellen (Amerikaans/Europees) of doordat het nog niet geheel duidelijk is waar precies wat gaat vallen?

Het is natuurlijk allemaal heel vervelend om in de file te moeten staan, maar eerlijk is eerlijk als wintersportliefhebber is het toch heerlijk om dergelijke situaties mee te maken!

Als Nederlandse wintersporter maak je dit misschien 3x in je leven mee, ik zou zeggen geniet ook van deze uitzonderlijke situatie!

*bericht bewerkt door jessehuijers op 03 jan 2019 12:53

Bakken sneeuw, massa’s verkeer: het ideale recept voor een compleet verkeersinfarct.
Tel er ook al maar wat lawines en grondverschuivingen bij en de chaos wordt enorm.
Als ik nu zou gaan vertrok ik vrijdagavond, maar dat zou ik anders ook al doen.
Dochterlief die momenteel in Saalbach (aan het insneeuwen) is komt pas zondag terug. Al zou dat ook wel eens maandag kunnen worden. Verstandig.

*bericht bewerkt door bartvwg op 03 jan 2019 13:09

Bla, bla, bla.

Wij vertrekken zaterdagochtend om 6 uur naar Gerlos.

Nog tips?
Sneeuwkettingen zijn getest en zorgen voor genoeg eten en drinken in de auto. En dekens voor de zekerheid.

Mandijtjuh op 3 jan 2019 10:10

Ik zou serieus eerder vertrekken. 3 uur snachts zou ik echt doen. Zoveel sneeuwval in deze periode is er heel vorig jaar niet in Oostenrijk voorspelt. Toen lag het zwaarte punt in wallis.

MountainHugger op 3 jan 2019 11:41

Als je om 3 uur ‘s nachts gaat rijden ga je precies op de meest heikele punten kruisen met het uitreizende verkeer. Dat gaat helemaal niets helpen, integendeel waarschijnlijk. Ik heb 1 keer een eigenwijze vriend gehad die perse naar huis wilde tijdens een dikke januari Nordstau. Hij ging rond 3 uur smiddags pas rijden om de drukte te omzeilen… Die is uiteindelijk 16 uur onderweg geweest vanuit Fieberbrunn.

Shane op 3 jan 2019 12:01

Wat zou je dan aanraden? Mij is dit al een paar keer goed bevallen.

Vaak knuffel ik de berg onvrijwillig....

Wij vertrekken zaterdagochtend om 6 uur naar Gerlos.

Nog tips?
Sneeuwkettingen zijn getest en zorgen voor genoeg eten en drinken in de auto. En dekens voor de zekerheid.

Mandijtjuh op 3 jan 2019 10:10

Ik zou serieus eerder vertrekken. 3 uur snachts zou ik echt doen. Zoveel sneeuwval in deze periode is er heel vorig jaar niet in Oostenrijk voorspelt. Toen lag het zwaarte punt in wallis.

MountainHugger op 3 jan 2019 11:41

Als je om 3 uur ‘s nachts gaat rijden ga je precies op de meest heikele punten kruisen met het uitreizende verkeer. Dat gaat helemaal niets helpen, integendeel waarschijnlijk. Ik heb 1 keer een eigenwijze vriend gehad die perse naar huis wilde tijdens een dikke januari Nordstau. Hij ging rond 3 uur smiddags pas rijden om de drukte te omzeilen… Die is uiteindelijk 16 uur onderweg geweest vanuit Fieberbrunn.

Shane op 3 jan 2019 12:01

Wat zou je dan aanraden? Mij is dit al een paar keer goed bevallen.

MountainHugger op 3 jan 2019 13:09

Ik zou even afwachten op de details van Roel morgenochtend, over wanneer de sneeuw precies gaat vallen. En daarop je reis aanpassen. Het is lastig voorspellen wat de juiste vertrektijd is, en in dit geval moet je soms ook gewoon wat geluk hebben. Of vrijdag avond alvast richting duitsland afreizen, zodat je voldoende tijd hebt op zaterdag.

Bergen + Sneeuw = ❤

Wij gaan waarschijnlijk morgenmiddag alvast rijden en in Duitsland overnachten en de volgende ochtend weer vroeg op pad!

Ik vertrek vrijdagavond met de bus naar de Dolomieten. Ben benieuwd, het gaat in ieder geval een interessante reis worden!

Met deze weersvoorspelling en de verwachting van een lawinestufe 5 zou ik op zaterdag niet gaan rijden @Mountainhugger. Zelfs met geringe sneeuwval vanaf Beieren ben je al snel 2 uur langer onderweg. Kun je nagaan met deze hoeveelheden en de kans op afgesloten dalen vanwege het lawinegevaar.

Eventueel op zaterdag de berichten goed volgen en indien het in de loop van de middag opknapt qua drukte dan pas instappen.

*bericht bewerkt door Shane op 03 jan 2019 13:27

I can stick uphill ice, on my saucer...

De voorspelling voor het Vorarlberg lopen erg uit één. Op de ene site lees ik dat het daar juist mee gaat vallen, op de andere site wordt er daar juist weer enorm veel voorspeld. Hoe komt dit? Ligt dit aan grote verschillen tussen de modellen (Amerikaans/Europees) of doordat het nog niet geheel duidelijk is waar precies wat gaat vallen?

philip1991 op 3 jan 2019 12:36

Dat is een kwestie van welk model er wordt gebruikt. Daar zit altijd wat verschil in. Voor het weerbericht hier leg ik meerdere modellen naast elkaar.

Weerman, redacteur, skiër, Limburger

Ik denk dat wij definitief gaan omrijden via Zwitserland naar Adamello. Zuid-Duitsland, Oostenrijk en de Brennerpas zie ik zaterdag niet bepaald zitten. Morgen aan de hand van jouw weerbericht hakken we de definitieve knoop door Roel!

Mr. Slow

@jessehuijers
Sneeuw rijden vind ik ook leuk, maar om van ten oosten Munchen tot aan de voordeur thuis in Zierikzee sneeuw en ijzel te hebben is toch minder. De A9 Munchen - Neurenberg was toen 1 witte vlakte, niet bij te houden door de schuivers.

Het is natuurlijk allemaal heel vervelend om in de file te moeten staan, maar eerlijk is eerlijk als wintersportliefhebber is het toch heerlijk om dergelijke situaties mee te maken!

Als Nederlandse wintersporter maak je dit misschien 3x in je leven mee, ik zou zeggen geniet ook van deze uitzonderlijke situatie!

jessehuijers op 3 jan 2019 12:52

Extreme situaties zijn inderdaad wel wat uitzonderlijk, maar kunnen tegelijk ook gevaarlijk zijn. Vooral voor mensen die niet goed voorbereid zijn…
Als je dorp ingesneeuwd is en je kan niet weg is dat helemaal niet erg. Ik zou het telefoontje op maandagochtend graag doen: sorry baas, ik kan niet komen, ik ben ingesneeuwd! :-)
Sta je echt uren vast in het verkeer, in de kou in het donker, dan heb je misschien een mooi verhaal op een verjaardag, maar op dat moment kan je er niet zo om lachen denk ik. Zeker niet als je de situatie had onderschat en geen eten, drinken en brandstof had ingeslagen, en geen dekens etc. had meegenomen.

*bericht bewerkt door Jay op 03 jan 2019 13:42

@Roel

Het zal wel een stomme vraag zijn, maar mij valt op dat er in Serfaus, Fiss, Ladis, altijd veel minder sneeuw valt dan in de gebieden er omheen, hoe komt dit? of zie ik het verkeerd.

Nickj81 op 3 jan 2019 11:14

Omdat SFL Inneralpien is, daardoor minder sneeuw valt. Maar de meeste sneeuw valt ook ten oosten van Innsbruck.

Tim. op 3 jan 2019 11:36

Klopt, hier staat dat nog wat meer uitgelegd: https://www.wintersport.nl/skigebieden/serfaus/sneeuwzekerhe…

Roel op 3 jan 2019 11:49

Gelukkig dit jaar met kerst en oud en nieuw top hier met de sneeuw!!!
Zeker dit jaar meer off piste dan op de piste geweest 😎😎
2 jaar ervoor was inderdaad minder met kerst, maar toch kwamen hier mensen uit andere gebieden hier skiën omdat het hier beter was als daar.
Maar dat heeft misschien ook wel te maken met het team wat hier de pistes prepareert 👍👍👍👍👍👍en blijkbaar ook veel kunnen met kunstsneeuw🏂🏂🏂👍👍👍
Ik vind het echt een top gebied!! En ben in al heel wat gebieden geweest met kerst en oud en nieuw.

Ik denk dat wij definitief gaan omrijden via Zwitserland naar Adamello. Zuid-Duitsland, Oostenrijk en de Brennerpas zie ik zaterdag niet bepaald zitten. Morgen aan de hand van jouw weerbericht hakken we de definitieve knoop door Roel!

Quick op 3 jan 2019 13:33

Je kan ook vanaf Stuttgart via de 81 naar Konstanz rijden en van daaruit iets ten zuiden van Dornbirn Oostenrijk binnenrijden. Trip verderzetten via Arlberg en Landecker tunnel om via Nauders (Reschenpass) naar Meran en Bozen te gaan om de laatste kilometers naar Adamello in te zetten.

Waarom deze route?

  • De route is toch wat minder ver omrijden dan andere over Zwitserland
  • Je vermijdt het rotstuk tussen Stuttgart en Ulm
  • Je vermijdt grotendeels de sneeuw in Duitsland omdat je hier zo westelijk mogelijk blijft. Ook vermijdt je de opstoppingen tussen Memmingen en Dornbirn (bij goed weer staan hier ook vaak structurele files).
  • Enkel rond Arlberg zal je mogelijk wat hinder hebben van sneeuw en bijbehorende vertragingen
  • Route via Reschenpass bekeken naar de sneeuw die waar gaat vallen. Via reschenpass heb je hooguit wat sneeuw rond Nauders omdat je vrij westelijk-inneralpien rijdt en de sneeuwgrens wat hoger lijkt + intensiteit kleiner, oostelijker (Brennerpas) ziet het er naar uit dat het veel meer gaat sneeuwen).

null

Nog even een Laatste dag genieten in het gebied Fiss, Serfaus en Ladis en rijden voordat de nieuwe sneeuwdump komt🤗🤗🌨🌨🏂

Tuur6 op 3 jan 2019 11:25

Voor ons nog 2 weekjes en we genieten van hetzelfde zicht als jij nu 🙌😆😆

@Kasper de route via Zwitserland is ongeveer net zo lang in aantal kilometers en volgens Google Maps maar een uurtje langer. Het risico via Oostenrijk wil ik gewoon niet lopen. Het kan meevallen, maar ook flink tegenvallen om jouw route te kiezen.

Maargoed, ik wacht morgen nog even af…

*bericht bewerkt door Quick op 03 jan 2019 15:28

Mr. Slow

Dit zagen wij eergisteren op piste. Die twee schaduwen zijn mijn vrouw en ik. Het gaat dus om rainbow cirkel op achtergrond

Zie ik dat nu goed, staan ze nog gewoon sneeuw bij te spuiten in Lech met dit weer en deze voorspellingen ?
Ben wel nieuwsgierig naar de reden.

null

*bericht bewerkt door R.L. op 03 jan 2019 16:24

@R.L. kunstsneeuw is vele malen compacter en bestaat niet echt uit vlokken maar uit bolletjes. Hierdoor is het veel beter bestand tegen hogere temperaturen. Wanneer het straks warmer wordt smelt die natuur sneeuw relatief snel weg en wordt die piste snel veel zachter. Dit is gewoon een stukje investeren voor momenten dat het minder zal zijn qua weer.

Born to Ride

Wij zitten momenteel in kleinwalsertal. Zouden wij ook veel last krijgen van de sneeuw op wegen naar huis zaterdag ?

Wij vliegen zaterdag aan het begin van de middag naar Innsbruck.
Het is fijn dat we geen ingesneeuwde files tegenkomen onderweg, maar weet iemand of de luchthaven geopend blijft met deze weersomstandigheden? Daar maak ik me een klein beetje zorgen over…

Wij vliegen zaterdag aan het begin van de middag naar Innsbruck.
Het is fijn dat we geen ingesneeuwde files tegenkomen onderweg, maar weet iemand of de luchthaven geopend blijft met deze weersomstandigheden? Daar maak ik me een klein beetje zorgen over…

Bernard88 op 3 jan 2019 18:08

You never know maar ik denk dat het penibel wordt. Wind + sneeuwval = vaak annulering of flinke vertraging.

Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie