Ongekend scenario: nog een dump van 1-2 meter

Het blijft voorlopig nog wel even sneeuwen he jongens 😉.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Beste Roel, aanstaande zaterdag vertrekken wij naar het Pillerseetal tussen Waidring en Fieberbrunn. Wat zou het aan te raden vertrek uur zijn? Of is het nu nog te vroeg om daar iets concreets te kunnen over zeggen?
Philip

Wat ik me afvraag: wanneer al die sneeuw in Oostenrijk weg gaat smelten en dan niet heel geleidelijk maar met een paar pieken, zouden de rivieren het afvoeren van het water wel aan kunnen.? Zowel de afwateringskanalen ter plaatse als de grote rivieren? Zo niet, dan krijg je die problemen weer tot.

Het doet me denken aan het jaar februari 1999 in Galtur.
We zaten die week in de buurt, en zagen de helikopters over komen, maar wisten natuurlijk niet wat er aan de hand was. We zaten in de stoeltjeslift, en hadden daar wel mobiel bereik ( nog zo een groot toestel😂) En kon eindelijk een vriendin bellen, om te zeggen dat we goed overgekomen waren, maar kreeg haar huilend aan de telefoon.Er waren 2 gezinnen betrokken, bij ons uit de buurt.We zijn naar beneden geskied, en op het terras, de mobiel doorgegeven zodat iedereen een familielid kon bellen, om gerust te stellen, dat we veilig waren. Er was toen nog een telefooncel op de piste, waar een hele lange rij stond.Nu ik die extreme sneeuwval lees, bekuipt me weer dat gevoel van angst, voor lawines, en hoop dat alle mensen weer veilig thuis komen…

@marie-louise Hochkar heeft de ‘eer’ om als eerste dorp volledig geevacueerd te worden vandaag:
http://www.noen.at/erlauftal/lawinengefahr-hochkar-skigebiet-wird-e…

Born to Ride

Is het een goed idee om met de trein naar oostenrijk te gaan komend weekend, ipv de auto ?
Of is ov ook erg ontregeld …

*bericht bewerkt door Eisbeer op 07 jan 2019 13:03

Wij vertrekken vrijdag met het vliegtuig naar hinterglemm en vliegen maandag weer terug.
Is het nog we verstandig om te gaan met die 2e dump die er aan komt?

Afgelopen weekend was het ook al een chaos op t vliegveld en op de wegen er naar toe, want we moeten ook nog met de huurauto naar Salzburg.

Een paae dagen hogedruk boven oostenrijk is wel op zijn plaats…

Blijf me verbazen hoeveel vragen er worden gesteld die met minimaal zoekwerk ook zelf beantwoord kunnen worden.

Hallo Roel,
Vertrekken volgende week naar Alp d’Huez.
Krijgen ze daar ook wat mee van de aanstaande dump?

Blijf me verbazen hoeveel vragen er worden gesteld die met minimaal zoekwerk ook zelf beantwoord kunnen worden.

Otto-V op 7 jan 2019 13:05

idd, met gwn eens op de gebiedspagina te kijken kan je zelf snel het antwoord vinden, zou @Roel heel wat werk besparen!

Voor veel mensen lees ook eens de blogs over wat alpenhoofdkam enzo is, dan weet je direct heel goed wat roel bedoelt als hij zegt een nordstau en ook google maps kan wonderen doen, zo kan je perfect zien waar een gebied bv in Oostenrijk ligt en zo verder interpreteren (het noorden ligt altijd bovenaan een kaart)

No sweat no glory

Is het een goed idee om met de trein naar oostenrijk te gaan komend weekend, ipv de auto ?
Of is ov ook erg ontregeld …

Eisbeer op 7 jan 2019 12:50

In principe is het OV niet meer of minder storingsgevoelig dan het wegennet. Het afgelopen weekend was het treinverkeer natuurlijk aardig verstoord, maar dat met de wegen ook zo. Grote hoeveelheden sneeuw hoeven niet per se een probleem te zijn, maar het wordt vervelend als er ook sterke wind, natte sneeuw en/of ijzel bij komt kijken (omgevallen bomen, gebroken bovenleidingen enz.). Normaal gesproken zijn de treinen in Zuid Duitsland en Oostenrijk redelijk betrouwbaar.

*bericht bewerkt door Lars8 op 07 jan 2019 13:51

Blijf me verbazen hoeveel vragen er worden gesteld die met minimaal zoekwerk ook zelf beantwoord kunnen worden.

Otto-V op 7 jan 2019 13:05

Inderdaad! En alhoewel ze hier hun stinkende best (en goed) doen m.b.t. de voorspellingen zijn het geen weergoden, gebruik je eigen gezonde verstand om te beslissen of je gaat rijden of vliegen of whatever…

@Rogier; onder het weloude kopje domme vragen wellicht; Hoe wordt al deze sneeuw verwerkt op de pistes? Platgedrukt, naar de zijkant geduwd? Worden de pistes nu ‘dikker’ of is er een bepaald punt en daarboven wordt alles eraf gehaald voor optimale omstandigheden?

Hallo Roel,
Vertrekken volgende week naar Alp d’Huez.
Krijgen ze daar ook wat mee van de aanstaande dump?

eric71 op 7 jan 2019 13:25

Dan zoek je de pagina van Alpe d’Huez toch even op en je ziet het. Het is soms zo makkelijk…

https://www.wintersport.be/skigebieden/alpedhuez/weersverwac…

Vergeet ook niet dat er met deze sneeuw dump niet te skiën valt. Vorig jaar meegemaakt in Ischgl, 2,5 dagen niet op de latten gestaan, alle pistes gesloten, mega sneeuwval, dorp afgesloten met gevolg, geen volk om de pistes te prepareren.

Vergeet ook niet dat er met deze sneeuw dump niet te skiën valt. Vorig jaar meegemaakt in Ischgl, 2,5 dagen niet op de latten gestaan, alle pistes gesloten, mega sneeuwval, dorp afgesloten met gevolg, geen volk om de pistes te prepareren.

@Jochemgerrits Gewoon eroverheen! Dus de pistes worden dikker!

Click. Click. Peace

In het Zillertal zijn de meeste liften nu open . Alleen in Hochfugen is bijna alles dicht . Alle liften aan de rechterkant als je Hochfugen binnenkomt zijn dicht . De twee liften aan de linkerkant en dus ook de cabinebaan richting Kaltenbach zijn wel open . Je kan Hochfugen nu alleen bereiken via de ski’s vanaf het skigebied van Kaltenbach ( Voorlopig toch ) Het ziet er doods uit in Hochfugen . Geen of toch bijna geen wagens op de parking . Weg van Fugen naar Hochfugen nog steeds gesloten door lawinegevaar . In Mayerhofen zijn de meeste liften en pistes wel open , behalve een paar boven in Finkenberg . Op de Hintertuxer gletcher werkt geen enkele lift , volledig dicht . In Zell am Ziller gaan wel veel liften maar de doorsteek naar Gerlos is geloten ( liften dicht ) Ook kun je nu niet met de ski’s van Gerlos naar konigsleiten skieen omdat de lift naar de top van de Isskogel dicht is . Dus je kan wel degelijk goed skieen in Zillertal maar toch wat beperkt tov normaal . En dan komt er vanaf morgen weer haal wat sneeuw bij. Wat gaat dat worden ?

Komende woensdag vertrekken we richting kappl/ischgl. In de buurt van Ulm overnachten we om dan donderdag 's morgens door te reizen en om dan zondagmorgen weer te vertrekken. Nu is sneeuw leuk, maar vorig jaar hebben we een dag in ischgl vastgezeten en noodgedwongen moeten slapen in centrale hal omdat de weg dicht was wegens lawinegevaar. Dit wil ik niet nog eens mee maken. Hoe verstandig is het om naar te kappl/ischgl te gaan? Ik ben er aan 't denken om als alternatief naar nauders te gaan. Ligt zuidelijker en dus wat minder sneeuw en er zijn 2 manieren om weg te komen mocht er te veel sneeuw vallen. Hebben jullie een advies voor Me?

Hallo Roel,

Vertrekken volgende week naar Alp d’Huez.
Krijgen ze daar ook wat mee van de aanstaande dump?

eric71 op 7 jan 2019 13:25

Dan zoek je de pagina van Alpe d’Huez toch even op en je ziet het. Het is soms zo makkelijk…

https://www.wintersport.be/skigebieden/alpedhuez/weersverwac…

Harm op 7 jan 2019 14:38

@Harm
bedankt voor de informatie
Zie bij je profiel dat jij er al eens geweest bent.
Nog tips?

@Harm
bedankt voor de informatie
Zie bij je profiel dat jij er al eens geweest bent.
Nog tips?

eric71 op 7 jan 2019 15:50

Hele gebied is leuk, maar wij vonden de pistes naar Vaujany toch wel erg aangenaam hoor. De kom boven Alpe d’Huez zelf vind ik wat saai (alles naast elkaar naar beneden). Uiteraard moet je de Sarenne (een paar keer) doen en als je eens lekker wilt lunchen kan ik je A Table de La Fare aanraden, bij de grote gondel in Vaujany. Niet heul gezellig aangekleed maar wel lekker eten en zeer goed te betalen…

Meters sneeuw voor (Noord) Oostenrijk. Prachtige en bizar plaatjes tegelijk. En nog (veel) meer onderweg kennelijk.
Wat ik me nu afvraag, wij gaan begin februari richting Berwang. Als een dezer weken de klad er in zou komen, met temperaturen (ruim) boven nul, is men dan instaat om die meters sneeuw op de pistes in goede conditie te houden?

poyo

Meters sneeuw voor (Noord) Oostenrijk. Prachtige en bizar plaatjes tegelijk. En nog (veel) meer onderweg kennelijk.
Wat ik me nu afvraag, wij gaan begin februari richting Berwang. Als een dezer weken de klad er in zou komen, met temperaturen (ruim) boven nul, is men dan instaat om die meters sneeuw op de pistes in goede conditie te houden?

poyo op 7 jan 2019 16:15

Ja.
Het zou al deftig warm moeten worden met veel regen en wind om dit om zeep te helpen de komende weken.
En het is januari hè.

Bla, bla, bla.

Hallo Roel,

Vertrekken volgende week naar Alp d’Huez.
Krijgen ze daar ook wat mee van de aanstaande dump?

eric71 op 7 jan 2019 13:25

Dan zoek je de pagina van Alpe d’Huez toch even op en je ziet het. Het is soms zo makkelijk…

https://www.wintersport.be/skigebieden/alpedhuez/weersverwac…

Harm op 7 jan 2019 14:38

@Harm is toch niet zo handig denk ik 🤪 maar al wel 425 weken lid… vragen om de bekende weg zonder het eerst zelf op te zoeken. Jammer, er staat écht heel veel op deze site.

Piste riderrrrr

@Patrick71 - ik begrijp niet wat je duidelijk wilt maken met je reactie. Leg eens uit? Wat heeft 425 weken lid ermee te maken?

Hij vraagt naar het weer in Alpe d’Huez, ik verwijs hem naar de vindplek van deze informatie. Doe ik iets verkeerd?

Ik denk dat Patje zelf even niet zo goed gekeken heeft naar wie de vraagsteller was @Harm ;).

I can stick uphill ice, on my saucer...

Dat zal het zijn… :)

@Patrick71 - ik begrijp niet wat je duidelijk wilt maken met je reactie. Leg eens uit? Wat heeft 425 weken lid ermee te maken?

Hij vraagt naar het weer in Alpe d’Huez, ik verwijs hem naar de vindplek van deze informatie. Doe ik iets verkeerd?

Harm op 7 jan 2019 16:50

Sorry sorry @Harm !! Mijn fout. Verkeerde vragensteller in de @ gezet. Geheel mijn fout.

Piste riderrrrr
Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie