Drie doden bij lawine over piste in Val Senales

Ik zit met dezelfde vraag als Nelis: is het interessant om als pure pisteskiër een pieper bij zich te hebben?

Mocht je als pisteskier in deze ontzettend onwaarschijnlijke situatie terechtkomen, dan is een lawinepieper het enige apparaat dat je overlevingskansen kan vergroten.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Een recco detector is een groot apparaat. en is alleen in gebruik bij reddingsteams. Die teams zijn vaak pas na 30 tot 40 minuten ter plaatse. Een bedolven slachtoffer kent nog maar weinig overlevingskansen als hij/zij er langer dan 15 tot 18 minuten in ligt. Maw recco is om iemand te bergen.

Een pieper zend continue zelf signalen uit. Is er iemand anders met een pieper aanwezig dan kan hij/zij direct beginnen met zoeken. Als er veel mensen zijn dan kan dat trouwens lastig zijn want iedereen die niet bedolven is moet zijn pieper op zoeken zetten ipv op zenden. Beetje sneu als je een omstander traceert ipv een slachtoffer.

Een pieper kan dus idd uitkomst bieden alleen zijn er vaak weinig andere piste skiërs die een pieper om hebben en dus kunnen beginnen te zoeken. Als je dan moet wachten op de reddingsdienst dan ben je alsnog te laat.

Mocht je overwegen voor dit relatief kleine risico een pieper te willen aanschaffen hou er dan wel rekening mee dat je het ding ook moet kunnen gebruiken. Want ook jij kan dan als eerste ter plaatse zijn en beginnen met zoeken. Voor mensen die er weinig mee werken zijn de modernste piepers het beste (3 antennes). Pas dus op als je denkt ik koop een oudje op marktplaats. met 1 a 2 antenne piepers is zoeken een kunst.

Wat @SPAM zegt klopt. Maar ik zou niet op anderen durven te hopen en daarvoor een pieper kopen, als er geen mensen in mijn groep een pieps om hebben. Dan ben je waarschijnlijk ook aangewezen op redders. De kans dat toevallig net een toerskiër of freerider voorbij skiet is vrij klein natuurlijk. Afhankelijk van het gebied. De prof-redders zijn trouwens regelmatig ook op tijd genoeg. (https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/456247/getuigenis-…)
Recco is in veel van deze gevallen ook erg goed, kost een stuk minder en wordt door skigebieden veel gebruikt. Met andere woorden, voor dit zeer, zeer kleine risico (lawine op geopende piste) zou ik geen 300 a 400 euro betalen voor een lawinepieps die je waarschijnlijk niet heel veel verder helpt dan een recco plaatje.

*bericht bewerkt door Rogier op 29 dec 2019 15:02

Click. Click. Peace

Mocht je als pisteskier in deze ontzettend onwaarschijnlijke situatie terechtkomen, dan is een lawinepieper het enige apparaat dat je overlevingskansen kan vergroten.

Shane op 29 dec 2019 14:33

Dit is misschien de enige plek waar Recco ook zijn diensten kan bewijzen…

Click. Click. Peace
Click. Click. Peace

Als toerskieer; ook op piste dagen heb ik een pieper, sonde, schep en airbag mee. Vooral zodat ik de optie heb om veilig van de piste af te gaan. Maar dus ook de optie om anderen op de piste te kunnen redden. Met een piepertest vind ik soms ook andere in de buurt terwijl je je maten probeert te controleren. Dus niet geheel onwaarschijnlijk dat er wat verdwaalde freeriders/toerskieers in de buurt zijn.

Triest nieuws.
zijn er statistieken van het aantal lawinedoden / gewonden in de Alpen en welk percentage daarvan zich op een “veilige lokatie” bevond, als in geopende piste, geopend wandelpad of geopende weg. Als ik de verhalen hier lees krijg ik de indruk dat ca. 95% van de lawinedoden, mensen waren die zelf enig risico hebben genomen door off-piste te gaan o.i.d.
Maar kloppen deze cijfers?
Natuurlijk is er altijd risico, zodra je naar de bergen gaat of een aardbevingsgebied of onder de zeespiegel gaat wonen, maar het gaat mij nu dus om het percentage slachtoffers dat valt in door autoriteiten voldoende veilig verklaard gebied.

Triest nieuws.
zijn er statistieken van het aantal lawinedoden / gewonden in de Alpen en welk percentage daarvan zich op een “veilige lokatie” bevond, als in geopende piste, geopend wandelpad of geopende weg. Als ik de verhalen hier lees krijg ik de indruk dat ca. 95% van de lawinedoden, mensen waren die zelf enig risico hebben genomen door off-piste te gaan o.i.d.
Maar kloppen deze cijfers?
Natuurlijk is er altijd risico, zodra je naar de bergen gaat of een aardbevingsgebied of onder de zeespiegel gaat wonen, maar het gaat mij nu dus om het percentage slachtoffers dat valt in door autoriteiten voldoende veilig verklaard gebied.

Willem7 op 30 dec 2019 23:46

Ik kan alleen wat zeggen over risico en off-piste. Als je lawine training hebt gevolgd en de 3x3 methode volgt reduceer je het risico tot onder de 1%. Off-piste skiën is een risicosport net als parachute springen of duiken. Kenmerk is dat er verhoogde risico’s zijn en dat alleen jij of je maatje je kunnen redden als het misgaat.

Ben je met voldoende kennis onderweg dan reduceer je het risico maar wegnemen kan niet. Dat rest risico neem je bewust. Ga je zonder kennis de off-piste in dan kan het zo zijn dat je toevallig geen risico loopt of juist een heel hoog risico. Daarom is het zo belangrijk dat mensen die buiten de piste skiën een opleiding volgen zodat ze bewust keuzes maken. Net als uit een vliegtuig springen met brevet of duiken met een Padi.

Het probleem is alleen dat iedereen uit een vliegtuig springen en duiken als potentieel levensbedreigend ziet maar een lijntje poeder buiten de piste niet.

Bedankt voor jullie reacties @spam en @rogier. Ik heb trouwens geen recco in mijn jas of broek, dus ga nog wel even een tag halen en op mijn helm plakken ofzo. Laten we vooral hopen dat er niet nog meer lawines over pistes heen denderen. Gelukkig is het een zeldzaam fenomeen.

Bergen + Sneeuw = ❤

Gelukkig is het zeldzaam, maar ik ben toch wel benieuwd of er meer naar buiten komt over de oorzaak, of dat dat in de Oostenrijkse, Franse of Italiaanse doofpot belandt.

Ik lees daar namelijk nooit wat over terug. Misschien omdat de Nederlandse media dat minder interessant vinden (en ik de Duitstalige, Franstalige en Italiaanse media niet volg).

Ik snap ook dat onderzoek tijd nodig heeft en dat soms pech ook gewoon een rol speelt, maar is er bijvoorbeeld van de lawine over de piste in Tignes van een jaar of twee geleden een rapport naar buiten gekomen?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Gelukkig is het zeldzaam, maar ik ben toch wel benieuwd of er meer naar buiten komt over de oorzaak, of dat dat in de Oostenrijkse, Franse of Italiaanse doofpot belandt.

De Zwitsers zijn er vrij transparant over. De SLF (instituut voor sneeuw en lawine onderzoek) publiceert statistieken en rapportages. Ook voor het lopende seizoen. Van de andere Alpen landen weet ik niet of ze landelijke statistieken publiceren of bijhouden. Bij lawine incidenten in Tirol publiceert de lawinenwarndienst daar meestal wel een analyse.

@Roy83 as we speak ben ik aan het rondbellen. Ik hoop aan meer info te komen. In Zwitserland is men erg open, in Frankrijk en Tirol ook. In Italië is het veel lastiger om aan info te komen.

Click. Click. Peace

En weer eentje, nu op een geopende skiroute: https://www.krone.at/2070106

@Rogier weet jij zo waar de Fransen hun informatie publiceren?

@Ee1co je kunt heel veel vinden (alle statistieken) via de ANENA, ook is na het onderzoek de PGHM/CRS vrij open. Verder is Data-avalanche een goede bron van info. En verder vind je heel veel info in lokale bergkranten.

Click. Click. Peace

@Roy83 as we speak ben ik aan het rondbellen. Ik hoop aan meer info te komen. In Zwitserland is men erg open, in Frankrijk en Tirol ook. In Italië is het veel lastiger om aan info te komen.

Rogier op 31 dec 2019 14:31

Ik ben benieuwd. Het gaat met niet per se (alleen) om deze, maar ook de vergelijkbare situaties (zoals over de skiroute, over andere geopende pistes). Ben daar best benieuwd naar…

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Als toerskieer; ook op piste dagen heb ik een pieper, sonde, schep en airbag mee. Vooral zodat ik de optie heb om veilig van de piste af te gaan. Maar dus ook de optie om anderen op de piste te kunnen redden. Met een piepertest vind ik soms ook andere in de buurt terwijl je je maten probeert te controleren. Dus niet geheel onwaarschijnlijk dat er wat verdwaalde freeriders/toerskieers in de buurt zijn.

PC2K op 30 dec 2019 10:01

Klopt! Dat ding registreert vaker piepers dan je verwacht. Probeer in de ochtend maar eens op een parkeerplaats bij een willekeurige lift ;)

Edwin van Riel

En weer eentje, nu op een geopende skiroute: https://www.krone.at/2070106

Tiny-M op 31 dec 2019 14:58

En weer een flinke, wederom gleitschnee. Vandaag hier (Aosta dal) ook goed zichtbaar. Zijn daarom flink omhoog gesjouwd/geveld voordat we de oefeningen begonnen.

Edwin van Riel

Ai

En weer eentje, nu op een geopende skiroute: https://www.krone.at/2070106

Tiny-M op 31 dec 2019 14:58

En weer een flinke, wederom gleitschnee.

evr66 op 31 dec 2019 18:42

Op de foto lijkt het toch een schneebrett; bij gleischnee zou de gras-/rotsbodem zichtbaar zijn. Hoe dan ook, in dit geval gelukkig niemand overleden.

Let niks boven lijkt-ie toch wel tot op de bodem losgekomen te zijn op de foto’s

Edwin van Riel

FYI. Zowel bij de lawine bij de https://lwd-k.blogspot.com/2020/01/lawinenabgange-ankogel-in… als de lawine bij https://lwd-k.blogspot.com/2020/01/lawinenabgang-in-heiligen… ging het om plaatlawine’s (schneebrett) volgens de Kärnter lawine dienst.

*bericht bewerkt door Ee1co op 02 jan 2020 15:13

Ja. Maar bedenk ook dat lawines nooit helemaal zwart/wit zijn. Het zijn risico-analyses, en geen voorspellingen die lawineteams doen. Maar het is zeker interesant om erachter te komen waarom er nu zoveel lawines over de piste gaan.

Rogier op 29 dec 2019 09:06

Wat is het verschil tussen een risico analyse en een voorspelling?

Ik doe een poging:

Bij een voorspelling geef je uiting aan een (veronderstelde of) bepaalde mate van zekerheid DAT iets gaat gebeuren.

Bij een risico analyse kan er ook een bepaalde mate van zekerheid zijn dat iets gaat gebeuren, maar wordt vooral gekeken naar de vragen: Hoe groot is de kans dat het gebeurt en Hoe groot is de impact dan als het zich voor doet? Meer oorzaak-gevolg dus.

*bericht bewerkt door Kor@ op 07 jan 2020 06:49

Sneeuwt het al?
Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie