Liveblog: coronavirus wintersport 2019-2020

@RemkoZ Als ik het dus goed begrijp krijg je bij veel verzekeringsmaatschappijen alleen je annulering terug bij een uitreisverbod zoals maar voor een paar gemeentes geldt?

Matthias123 op 25 feb 2020 07:34

Eh nee, ik heb het hier over het advies van de NL overheid mbt een gebied. Maar mijn eigenlijke boodschap is: laat je goed informeren door je verzekeraar. Veel kleine lettertjes enzo.

RemkoZ op 25 feb 2020 07:42

De Nederlandse overheid heeft een uitreisverbod ingesteld naar een paar gemeentes in Italie die het zwaarst getroffen zijn.

null

Born to Ride

Had gisteren even contact met mijn reisverzekeringsagent (ook annuleringsverzekering) en die gaven aan bij negatief reisadvies niet uit te keren bij annuleren op basis van huidige omstandigheden. Was toch niet van plan gebruik van te maken, maar was even benieuwd hoe dat nou in z’n werk gaat. Mochten we toch besluiten niet te gaan valt de schade mee (ca. € 200,00 pp voor accommodatie)

Voor de helderheid: de rode gebieden uit het reisadvies van NL buza zijn de gebieden die door de Italiaanse overheid volledig zijn afgesloten/ in quarantaine gezet. Wat een buitenlandse overheid hierover stelt is dus uiteindelijk niet zo belangrijk, je komt die gebieden toch niet in of uit. De gele gebieden zijn de regio’s waarin openbare activiteiten zijn afgelast en scholen.gesloten.

Volgens mij klopt dat niet @nr49, en zijn alleen in de besmette gebieden dingen afgelast, toch?

Even qua perspectief: praktisch de hele wereld, op
Europa en Noord Amerika na, is minimaal geel volgens buitenlandse zaken. Toch gaan we daar ook gewoon heen op vakantie.

Ik denk dat de meeste annuleringsverzekeringen je kosten wel vergoeden als je naar een plek gaat die nu rood (of oranje) is. Dat is echter nu niet van toepassing, omdat naar die plekken toch geen toeristen gaan.

Ik kijk het aan. In het slechtse geval ben ik mijn aanbetaling kwijt, maar dat is wel overkomelijk. Voor nu ben ik, net als @harm, gewoon van plan te gaan, maar hou ik er een klein beetje rekening mee dat ik ergens anders heen moet en ben dus op zoek naar plan b bestemmingen :).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

@Roy83, klopt wel. In de gele regio’s zijn uit voorzorg de scholen deze week dicht en openbare activiteiten afgelast. Als ik precies ben: ik heb officiële overheidsbevestigingen hiervan gelezen wat betreft Piemonte (ik zit in Alagna) en van andere regio’s nieuwsberichten.

Hangt van de annuleringsverzekering af.

Interpolis:
Een verzekerde reist naar een gebied dat de overheid onverwacht afraadt.• Daardoor kan de reis niet doorgaan of moet de verzekerde eerder naar huis.• Tijdens het boeken van de reis was er nog geen negatief reisadvies.–Geldt voor gebieden met de kleurcodes ‘rood’ en ‘oranje, zoals door het Ministerie van Buitenlandse Zaken vastgesteld.–Op de website van de Rijksoverheid leest u hier meer over.

@Roy83, klopt wel. In de gele regio’s zijn uit voorzorg de scholen deze week dicht en openbare activiteiten afgelast. Als ik precies ben: ik heb officiële overheidsbevestigingen hiervan gelezen wat betreft Piemonte (ik zit in Alagna) en van andere regio’s nieuwsberichten.

nr49 op 25 feb 2020 08:17

Ok, helder. I stand corrected :).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

In principe moet je niet verzekeren wat je zelf kan betalen mocht het nodig zijn, dus wat dat betreft is een annuleringsverzekering geldklopperij aangezien je de geboekte vakantie toch wel kan betalen. Lullig als je het eigenlijk keer nodig hebt, maar alle keren dat je voor niets betaalt, wegen er niet tegenop.

Misschien is dat wat kort door de bocht en moet je uitzonderingen maken voor een once in a lifetime droomreis, maar wintersport verzekeren is denk ik niet per se nodig.

Wie nooit valt zal niet weten waar z´n grens ligt.

Dubbel…

*bericht bewerkt door FrankW op 25 feb 2020 08:27

Wie nooit valt zal niet weten waar z´n grens ligt.

In principe moet je niet verzekeren wat je zelf kan betalen mocht het nodig zijn, dus wat dat betreft is een annuleringsverzekering geldklopperij aangezien je de geboekte vakantie toch wel kan betalen. Lullig als je het eigenlijk keer nodig hebt, maar alle keren dat je voor niets betaalt, wegen er niet tegenop.

Misschien is dat wat kort door de bocht en moet je uitzonderingen maken voor een once in a lifetime droomreis, maar wintersport verzekeren is denk ik niet per se nodig.

FrankW op 25 feb 2020 08:26

Eens. Ik neem nooit een aparte annuleringsverzekering bij boekingen maar deze zit kennelijk bij mijn doorlopende reisverzekering in… :p

Totdat je een keer in een helikopter belandt. Niet dat ik er ervaringen mee heb, maar de bedragen die je dan hoort langskomen zijn niet mals. Als dat in je nadeel afloopt hoef je de komende jaren niet meer op wintersport of überhaupt op vakantie. Dan voor je eigen gemoedsrust maar beter €15,-- tot € 20,-- extra op je skipas betalen, zodat repatriëring verzekerd is.

Hen48

Totdat je een keer in een helikopter belandt. Niet dat ik er ervaringen mee heb, maar de bedragen die je dan hoort langskomen zijn niet mals. Als dat in je nadeel afloopt hoef je de komende jaren niet meer op wintersport of überhaupt op vakantie. Dan voor je eigen gemoedsrust maar beter €15,-- tot € 20,-- extra op je skipas betalen, zodat repatriëring verzekerd is.

Hulst op 25 feb 2020 09:08

Dat valt gewoon onder je reisverzekering met wintersport dekking. Dat heeft niets met je annuleringsverzekering van doen.

Born to Ride

@Hulst van een piste geplukt moeten worden door een helikopter heeft niks met een annulering te maken. ;)

Bla, bla, bla.

Voor repariëring en heli-redding ben je apart verzekerd (als je het goed geregeld hebt tenminste)…

[edit: wat Matthias zegt] ;)

*bericht bewerkt door Harm op 25 feb 2020 09:20

Ik reageerde meer op de stelling “in principe moet je niet verzekeren wat jezelf kunt betalen, mocht het nodig zijn”.
Ik vind dat nogal een uitspraak, maar misschien heb ik die te weinig in het grotere kader geplaatst. Ik zelf heb een goede reisverzekering, maar desalniettemin neem ik bij mijn skipas altijd een “extra” verzekering. Je hoort nogal eens discussies achteraf, vooral bij dure repatriëring.

Hen48

In principe moet je niet verzekeren wat je zelf kan betalen mocht het nodig zijn, dus wat dat betreft is een annuleringsverzekering geldklopperij aangezien je de geboekte vakantie toch wel kan betalen. Lullig als je het eigenlijk keer nodig hebt, maar alle keren dat je voor niets betaalt, wegen er niet tegenop.

Misschien is dat wat kort door de bocht en moet je uitzonderingen maken voor een once in a lifetime droomreis, maar wintersport verzekeren is denk ik niet per se nodig.

FrankW op 25 feb 2020 08:26

Eens. Ik neem nooit een aparte annuleringsverzekering bij boekingen maar deze zit kennelijk bij mijn doorlopende reisverzekering in… :p

Harm op 25 feb 2020 08:30

Preciezer is of je daarna dan nog geld genoeg hebt om alsnog op een alternatieve vakantie te gaan. Wij hebben enkele keren gebruik gemaakt van een annuleringsverzekering en was daar toch zeer blij mee.

Ik reageerde meer op de stelling “in principe moet je niet verzekeren wat jezelf kunt betalen, mocht het nodig zijn”.
Ik vind dat nogal een uitspraak, maar misschien heb ik die te weinig in het grotere kader geplaatst. Ik zelf heb een goede reisverzekering, maar desalniettemin neem ik bij mijn skipas altijd een “extra” verzekering. Je hoort nogal eens discussies achteraf, vooral bij dure repatriëring.

Hulst op 25 feb 2020 09:29

Ik heb dus ook wel een reisverzekering met buitensport/wintersportdekking en voldoende ziektekostenverzekering, want dit soort gevallen kan ik niet betalen. Maar vakantie an sich wel als-ie niet doorgaat en dan kan ik voor een wintersport ook wel weer een nieuwe betalen eenmalig.

Wie nooit valt zal niet weten waar z´n grens ligt.

Preciezer is of je daarna dan nog geld genoeg hebt om alsnog op een alternatieve vakantie te gaan. Wij hebben enkele keren gebruik gemaakt van een annuleringsverzekering en was daar toch zeer blij mee.

HN65 op 25 feb 2020 09:49

Ja hoor, want wij boeken accommodatie altijd los en rest (skipas) ter plaatse… Vakantie over 2 weken heeft ons € 687,00 gekost (delen door 3 deelnemers) tot nu toe. Da’s nog wel op te vangen mocht je dat niet terug krijgen… ;)

Maar als je hele pakketten afneemt in het hoogseizoen voor een hele familie kan dat aardig in de papieren lopen en dan begrijp ik zo’n verzekering wel… :)

@Roy83, klopt wel. In de gele regio’s zijn uit voorzorg de scholen deze week dicht en openbare activiteiten afgelast. Als ik precies ben: ik heb officiële overheidsbevestigingen hiervan gelezen wat betreft Piemonte (ik zit in Alagna) en van andere regio’s nieuwsberichten.

nr49 op 25 feb 2020 08:17

Volgens mij dreigt de FIS Worldcup-wedstrijd van de dames (GS en afdaling) van het komende weekeinde afgelast te worden. In La Thuile, Aosta, dus in een op de kaart hierboven zelfs nog groen stukje Italië.

(Vanwege mijn aanstaande skivakantie naar La Rosière (zelfde skigebied als La Thuile) en het toch eens even kijken of daar iets aan de hand is kwam ik dit tegen.)

2024 Met kleinkinderen, weer gebonden aan het hoogseizoen €€€

In noord Italië wordt alles met veel publiek afgelast Frank. Voor komend weekend worden een aantal voetbalwedstrijden (waaronder de topper Inter - Juve) zonder publiek afgewerkt en de Europa League wedstrijd van Inter donderdag wordt ook zonder publiek gespeeld om verspreiding te voorkomen. Dan lijkt het mij ook reëel dat zo’n evenement (waar toch veel volk uit de regio op af komt) ook afgelast/uitgesteld wordt…

In noord Italië wordt alles met veel publiek afgelast Frank. Voor komend weekend worden een aantal voetbalwedstrijden (waaronder de topper Inter - Juve) zonder publiek afgewerkt en de Europa League wedstrijd van Inter donderdag wordt ook zonder publiek gespeeld om verspreiding te voorkomen. Dan lijkt het mij ook reëel dat zo’n evenement (waar toch veel volk uit de regio op af komt) ook afgelast/uitgesteld wordt…

Harm op 25 feb 2020 11:46

Die voetbalploegen vragen het zelf, één en ander heeft er mee te maken dat hun kalender het niet toelaat om wedstrijden uit te stellen. ;)

In Zuid-Tirol adviseren ze om groepsbijeenkomsten niet te laten plaatsvinden maar het is - momenteel - zeker geen verplichting.

Bla, bla, bla.

Die voetbalploegen vragen het zelf, één en ander heeft er mee te maken dat hun kalender het niet toelaat om wedstrijden uit te stellen. ;)

bartvwg op 25 feb 2020 11:51

Ze vragen het zelf inderdaad, want alternatief is afgelasting en dat willen ze vanwege de door jou terecht benoemde overvolle agenda niet. Feit is dus wel dat dat soort grote bijeenkomsten geen doorgang vinden momenteel…

Twee ‘hoogstwaarschijnlijke’ besmettingen in Oostenrijk
In het Oostenrijkse Tirol is bij twee mensen “hoogstwaarschijnlijk” het coronavirus vastgesteld, zo deelde de gouverneur van de deelstaat mee in een persconferentie. Het zijn de eerste coronagevallen in Oostenrijk, sinds eind vorige maand het virus al eens werd vastgesteld in Wenen bij een Chinese stewardess.

Bij de nieuwste besmettingen gaat het om twee personen van 24 jaar uit de Italiaanse regio Lombardije, waar inmiddels honderden mensen zijn besmet met het coronavirus. De twee zijn opgenomen in het ziekenhuis van Innsbruck.

Born to Ride

Las net iets over Belgen op vakantie op Tenerife, kan het even niet terugvinden maar iemand vreesde dat er in België ook snel meer gevallen zullen komen

Las net iets over Belgen op vakantie op Tenerife, kan het even niet terugvinden maar iemand vreesde dat er in België ook snel meer gevallen zullen komen

HN65 op 25 feb 2020 12:45

Hoezo meer?
Hier de info die je zocht: ;) https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/02/25/tenerife-belgen-vast…

Bla, bla, bla.

En zoals verwacht nu ook in Oostenrijk. https://www.stol.it/artikel/chronik/2-coronavirus-infizierte…
De rest van Europa zal spoedig volgen. ;)

Bla, bla, bla.

Las net iets over Belgen op vakantie op Tenerife, kan het even niet terugvinden maar iemand vreesde dat er in België ook snel meer gevallen zullen komen

HN65 op 25 feb 2020 12:45

Hoezo meer?
Hier de info die je zocht: ;) https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/02/25/tenerife-belgen-vast…

bartvwg op 25 feb 2020 12:52

Meer als in ‘volgende’, lost in translation vermoed ik.

Die 2 besmette gevallen in Inssbruck hebben het in Milaan opgelopen. Dat is de enige locatie in Italie waar ze geweest zijn. Als het dus in het zeer toeristische Milaan al flink de rondte heeft gedaan dan kan je er inderdaad donder op zeggen dat het heel snel door heel Europa zit. Ook in Kroatie is er nu weer een geval gemeldt die dus in de regio Milaan is geweest en een Arts op Tenerife die ook uit de regio Milaan komt. Het lijkt er op dat het daar zich lange tijd ongemerkt heeft kunnen verspreiden.

Born to Ride

Nou… volgende week nog een weekend Oostenrijk geboekt… Wordt het een te groot risico om toch te gaan?

Nou… volgende week nog een weekend Oostenrijk geboekt… Wordt het een te groot risico om toch te gaan?

fvanveer op 25 feb 2020 13:40

Ik zou eerst nog maar eens afwachten. Misschien blijft het bij deze 2 gevallen, misschien is het al net zo ver verspreid als in die regio’s in Italie. Komende dagen zal er waarschijnlijk veel meer duidelijk worden. Ik zou de beslissing last minute nemen, tenzij vooraf al duidelijk wordt dat het echt niet.

Born to Ride
Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie