Welke soort ski moet ik kopen?

Beste mensen,

Naar 15 jaar ervaring als skiër wil ik toch overwegen om ski’s aan te schaffen.

Ik ben een skiër die graag op hogere snelheden op de piste skiet en graag korte bochten maakt. En de hele dag door wil knallen. Toch wil ik ook af en toe buiten de pistes kunnen. En makkelijk door de tiefschnee kunnen skien.

70% op de piste en 30 % buiten.

Heeft er iemand van u tips? Referenties ?

JAB

https://www.wintersport.nl/forum/topic/125523

Wel een mooi topic, waarin de TS denk ongeveer hetzelfde zoekt als jij nu beschrijft. In dit topic werd ook meerdere malen de K2 AMP Rictor van vorig seizoen genoemd. Hier een linkje naar de skitest van vorig jaar.

https://www.wintersport.nl/skitest/ski/6

Het blijft alleen erg lastig en topics als deze kunnen het ook alleen maar lastiger maken voor je. Door al de keuzes die je krijgt voorgeschoteld zie je straks door de bomen het bos niet meer. Het beste blijft natuurlijk testen, dus indien mogelijk kan ik je dat van harte aanraden.

Een slalomcarver voor op de piste eventueel aangevuld met poederlatten voor offpiste.

Niet aan allmountains beginnen…

probeer de productfinder van Fischer eens… ik denk aan een goeie “progressor” bij jou.
http://www.fischersports.com/en/Alpine/Products/Product-Find…

edit: ik zag "diepsneeuw" te laat staan… indien je dit echt wil, misschien toch all mountain proberen. Dit zal wel wegen de die korte bochten die je graag wil skien, indien je techniek echt goed zit kan dit geen probleem zijn. Volkl rtm 81? (zie gear test op deze site)

diepsneeuw en 81mm! ROFL :-)

When life gets too complicated.... SKI

oké… right you are

@hanss Sorry, ik kon het niet laten :-)

When life gets too complicated.... SKI

kijk eens op World Ski Test

http://www.worldskitest.com/index.php?option=com_zoo&vie…

Hier vind je de testresultaten in diverse categorieen.

@ArjanBos, wat is je lengte en gewicht? Dat Als je bovengemiddeld zwaar of licht bent, maakt dat ook nog wat uit.

Ik ben een skiër die graag op hogere snelheden op de piste skiet en graag korte bochten maakt. En de hele dag door wil knallen. Toch wil ik ook af en toe buiten de pistes kunnen. En makkelijk door de tiefschnee kunnen skien

Wat jij wilt wordt overigens lastig. Korte bochten op de piste en makkelijk door poeder schuurt nogal. Het zal altijd een compromis zijn of 2 paar latten aanschaffen.

When life gets too complicated.... SKI

Crap. Doe ik het toch weer :-)

When life gets too complicated.... SKI

Nou, ik heb afgelopen weekend ervaren dat er latten zijn die erg goede off-pistekwaliteiten hebben om af en toe wat poeder in te duiken, maar die beter carven op de piste dan menig echte pisteski. Dat zijn dan alleen geen korte (slalom)bochten.

Aan de andere kant heb ik ook gemerkt dat er pisteski’s zijn waarvan je ook nog de puntjes blijft zien in wat poeder.

Maar inderdaad: op beide aspecten een 10 scoren is lastig. Als je echter op één van de aspecten (bijvoorbeeld off-piste-kwaliteiten) ook met een 7 genoegen neemt, dan is er wel wat denk ik.

Nou ja als ik maar fatsoenlijk door de verse poeder op de piste kan:p

JAB

Kijk eens naar de Nordica Burner (ook getest door Wintersporters.nl: https://www.wintersport.nl/skitest/ski/149). Afgelopen weekend op geskied: een echte pisteknaller en carve-beest. Een beetje stijf naar mijn smaak, maar voor iemand die lekker veel energie in zijn ski wil stoppen een echte aanrader.

Kantengrip is fenomenaal; de punt grijpt direct aan als je hem op zijn kant zet, ondanks de (minimale) rocker (het trage omkanten waar ze het in de skitest over hebben heb ik niet ervaren). In 30 cm poeder heeft ie zat float en hij blijft lekker draaien.

@gigi hij stuurt wel makkelijk? Of moet je er veel energie in stoppen?

JAB

Hij stuurt heel direct, voor de initiatie van de bocht is geen kracht nodig. De buiglijn is alleen niet zo constant/rond, wat maakt dat je flink power moet geven om vervolgens echt ronde, kortere bochten te carven. Maar als je het leuk vindt om die power erin te stoppen is het top. En hij is zo stabiel en met zo’n goede grip, dat je er met die kracht die je erin pompt dus ook niet doorheen trapt.

@gigi hij stuurt wel makkelijk? Of moet je er veel energie in stoppen?

ArjanBos op 18 nov. 2013 11:51

Heb je het linkje gevolgd van @GiGi en gelezen wat er staat? Er staat letterlijk dat de ski een ‘Baas’ nodig heeft. Dat zegt volgens mij genoeg.

When life gets too complicated.... SKI

@Alex, ligt een beetje aan de definitie van ‘sturen’. Bocht-initiatie is geen probleem, voor het vervolg van de bocht heeft ie inderdaad een baas nodig.

@GiGi ‘Bocht-initiatie’ is voor de meeste ski’s geen probleem :-P Die Nordica ligt een beetje in dezelfde lijn als mijn Stockli’s en dat is flink werken als je (relatief) korte bochten wilt maken. Middellange tot lange bochten zijn een stuk relaxter op dit soort latten.

Als @ArjanBos jouw eerdere vraag over lengte/gewicht nog beantwoord kun je hem van gerichter advies voorzien.

When life gets too complicated.... SKI

174 cm en ben 65 kg

JAB

@GiGi ‘Bocht-initiatie’ is voor de meeste ski’s geen probleem :-P

Alex op 18 nov. 2013 12:22

@Alex, toch wel. Ik noem het expliciet, omdat ik ook op (even brede, eveneens gerockerde) latten heb gestaan afgelopen weekend, waarbij de bocht-initiatie veel minder vanzelfsprekend/direct was (de Blizzard Brahma, Salomon XT800).

Dan hebben we waarschijnlijk een ander soort beleving bij de term ‘bocht-initiatie’. Het werken begint in mijn beleving pas ‘in’ de bocht waar je met de druk op de dalski moet gaan werken. Op dat moment speelt de stijfheid een grote rol niet zozeer de breedte in dit segment ski’s.

Ik lees ook dat @ArjanBos een flightweight is en een hele stijve lat zou hem wel eens parten kunnen gaan spelen. Of hij moet een hele korte versie nemen :-)

When life gets too complicated.... SKI

174 cm en ben 65 kg

ArjanBos op 18 nov. 2013 12:30

Ik zou dan gaan voor de Enduro XT800 in lengte 168 cm.

Dan hebben we waarschijnlijk een ander soort beleving bij de term ‘bocht-initiatie’. Het werken begint in mijn beleving pas ‘in’ de bocht waar je met de druk op de dalski moet gaan werken. Op dat moment speelt de stijfheid een grote rol niet zozeer de breedte in dit segment ski’s.

Ik lees ook dat @ArjanBos een flightweight is en een hele stijve lat zou hem wel eens parten kunnen gaan spelen. Of hij moet een hele korte versie nemen :-)

Alex op 18 nov. 2013 13:00

Over punt 1: communcatiestoornis… ;) We bedoelen hetzelfde geloof ik.

Punt 2: als je een (te) korte ski moet nemen omdat ie anders niet te handelen is, dan moet je een andere ski zoeken, IMO. Maar als ik lees dat de hele dag knallen en powerskiën het doel is, dan denk ik niet dat de ski zo verkeerd is. Ik ben er achter gekomen dit weekend dat ik zeker geen powerskiër ben, maar meer een finesseskiër. Dus veel ski’s zijn mij te stijf. Vanuit dat perspectief heb ik ook mijn mening over de Burner gegeven. Voor een powerskiër is ie denk ik perfect.

174 cm en ben 65 kg

ArjanBos op 18 nov. 2013 12:30

Ik zou dan gaan voor de Enduro XT800 in lengte 168 cm.

Sheila op 18 nov. 2013 13:06

Ik vond de 175 wat instabiel en weinig vertrouwen geven met mijn 1,82 m en 87 kg. Dus ik zou zeker niet veel korter dan lichaamslengte nemen en voor de 175 gaan als je de XT800 zou kiezen (die ik maar zwaar vond en weinig karakter en rebound vond hebben overigens).

@GiGi , zie je nu mijn punt over zelf skien voor je adviezen geeft? Ik heb de XT800’s in jouw adviezen de laatste paar jaar erg vaak voorbij zien komen. Maar nu je een aantal tests gedaan hebt lijk je niet zo enthausiast meer begrijp ik?

Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

Kantengrip is fenomenaal; de punt grijpt direct aan als je hem op zijn kant zet, ondanks de (minimale) rocker (het trage omkanten waar ze het in de skitest over hebben heb ik niet ervaren). In 30 cm poeder heeft ie zat float en hij blijft lekker draaien.

GiGi op 18 nov. 2013 11:46

Als je punt direct aangrijpt gaat er iets fout in je techniek, dat zou als je vloeiende carve bochten draaid niet mogen gebeuren, je gebruikt dan immers je gehele ski!

Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

Laat ik het dan zo formuleren: er zijn ski’s (K2 AMP Rictor 90 XTI, Blizzard Brahma) waar je minder snel effect ervaart als je de beweging van het omkanten inzet.

@bartus heeft een punt wat ik ook aanhang (en daar maak ik geen geheim van :-P). Zelf iets aan de test onderwerpen is het beste wat je kunt doen. Veel mensen vinden dit lastig omdat ze dan meer moeite moeten doen i.p.v. vragen om goed bedoelde adviezen (no offense) die voor het oprapen liggen.
@GiGi nu je zelf een hele batterij latten hebt getest zul je toch ook moeten beamen dat zelf testen de beste raadgever is.

When life gets too complicated.... SKI

Dat heb ik ook nooit ontkend, meen ik. Ik ben alleen van mening dat je ook wat over een ski te weten kan komen door te kijken naar de verschillende eigenschappen van ski’s. En aangezien veel verschillende ski’s zelf testen voor veel mensen niet tot de mogelijkheden behoort (heeft echt niet alleen met ‘moeite’ te maken), denk ik dat luisteren naar mensen met ervaring op bepaalde ski’s en daarnaast dus het analyseren van ski-eigenschappen en die proberen te matchen aan de wensen die je hebt ‘the next best thing’ is.

Ik heb wel in 2011 Kastle lx82 ski’s gehuurd in Fiss. Bij sport Schmid.Dat waren de fijnste ski’s die ik ooit heb gehad.

JAB

Over een aantal weken heeft Kastle weer een Nederlandse importeur … roffllll…

Plaats een reactie