Terugrijden op vrijdagavond/nacht: ervaringen?

Beste mede-wintersporters,
Over een paar weken is het weer zover en rijden we de tweede week van de kerstvakantie naar de Alpen. Onze jongste van 8 maanden gaat dit jaar ook mee (naast onze 3 oudere kinderen).

Nou zaten vriend en ik er vorig jaar al aan te denken om op vrijdagmiddag al aan de terugreis te gaan beginnen in plaats van zaterdagmorgen rond een uur of 8 (wat we normaal doen).

En nu met een baby (die niet van autorijden houdt) speelt dit nog meer door mijn hoofd. Grootste voordeel zou zijn dat ik hoop dat de baby een groot deel van de reis lekker zal slapen (en misschien de andere kinderen ook wel na een dag lekker skiën). We zouden dan kunnen proberen rond 17 uur te vertrekken, rond 19 uur ergens wat eten en dan doorrijden.

Wie heeft hier ervaring mee? Is het dan rustiger op de weg, zoals ik hoop of onderschat ik dit?

Uiteraard zullen we wel goed afspraken maken over vermoeidheid. Als vriend en ik het niet meer zouden trekken, dan de weg af en een overnachting zoeken langs de weg.

Vorig jaar heb ik dit voor het eerst gedaan.
Het is mij niet echt bevallen.
Je laatste skidag is te gestresst omdat je ook alles moet inpakken.
Daarnaast was ik echt wel heel erg moe de laatste 2 uur rijden.
Ook vond ik het nog relatief druk op de weg voor vrijdagavond, maar inderdaad wel minder druk dan zaterdagochtend.
Maar ik vertrek toch liever fris aan zo`n reis dan na een dag skiën.
Dit jaar weer gewoon op zaterdagochtend op tijd vertrekken en dan rustig aan naar huis.

Eén laatste voordeel is wel dat je de hele zaterdag extra hebt om wasjes te draaien en weer te acclimatiseren aan het Nederlands klimaat als je op vrijdagavond vertrekt ;-)

Don`t eat yellow snow

Wij hebben het nog gedaan , we waren in Frankrijk en zijn dan over Parijs naar huis gereden , wat veel scheelde in km en tijd , we waren alleen op de baan .
Indien het een kleine route is tot het station toch wel proberen te vertrekken voor het donker is . Het voordeel is wel , dat je weet hoe de straten erbij liggen . ’ s Morgens kan je altijd nog voor verrassingen staan .
Bij ons was het wel met Pasen dus veel langer licht , dus veel minder vermoeiend om te rijden .met Kerst is het de hele tijd in het donker rijden .

Wij gaan vaak rond 2 uur in de middag terug rijden. Dan ben je rond 11 of 12 thuis. Dan kan je lekker je bed in en voel je je op zaterdag prima.

Geen ervaring met baby’s :P

Ik ga de vrijdag dan sowieso niet skiën en vriend misschien alleen de ochtend. Er moet toch iemand bij de baby blijven, dus het verlies van een skidag is niet zo erg.
Vroeger gingen we ook weleens zaterdag laat in de middag rijden en dat beviel altijd goed, maar nu met een baby is dat geen doen natuurlijk.
Als de omstandigheden slecht zijn gaan we sowieso niet alles in 1 keer rijden. Op zich staat het plan me steeds meer aan, maar ik weet niet of vriend en ik niet te moe worden.

Volgens mij is het dan leuker om een pensionnetje in Duitsland te boeken op een uur of 3 afstand. Dan ben je zaterdag de drukje voor en dan blijft die vrijdag ook nog een beetje leuk. En je weet: in duitsland kan je lekker slapen en eten :)

Ik ben een grote fan van na het skien wegrijden, doe het zelf vaak na een week skien op vrijdag- of zaterdagavond of na een weekend skien op zondag.

Meestal kleed ik me na het skien om om vervolgens nog even wat te eten in het dorp waar we zitten of de eerste 50-100 km te rijden om dan vervolgens te eten. Na het eten in een keer naar huis met wel een aantal bestuurders wissels tussendoor. Ik heb geen stress als ik op de piste sta maar vindt het juist wel relax om in de avond of nacht naar huis te rijden.

Vrijdagavond vertrekken: doen. Echter, op 500Km een hotel nemen!
Geldig voor heen en terugreis. Je bent zoveel beter uitgerust. Speel niet met je leven. De man met de hamer komt altijd de laatste 200Km. Ga je dan nog de juiste beslissing nemen?

Nu ben ik al wat ouder (44j) en ik begrijp dat een jonge vent een andere beslissing neemt, echter ik ben wel veel op de weg voor mijn werk. Een een rit van 600km doe ik zonder pauze. Maar om 22uur nog 300Km doen, nee, dan kies ik een hotel.

Succes, Jabo

Hotel in de buurt van Frankfurt is ook zeker een optie. Wat dat betreft heb ik nare herinneringen aan een dodelijk ongeval hier in de buurt enige jaren terug, inderdaad vlak bij huis.

Op de heenweg vertrekken we vaak om 3 of 4 uur 's nachts en dat vind ik heerlijk rijden (vriend heeft er wat meer moeite mee). Maar ja, dan heb ik toch een paar uren geslapen vooraf en dat is toch anders.

Doe dit al twee jaar. De vrijdag ochtend lekker boarden en dan in de middag rustig omkleden, tas inpakken en voor of rond het avond eten vertrekken. Weg is heerlijk rustig, onderweg happie eten en dan naar huis rijden. Keerzijde is dat ik altijd met 4 man van rond de 26 ben, dus bestuurswissel is snel gemaakt en de rest kan slapen in de auto. Baby of kleine kinderen zal ongetwijfeld anders zijn. Maar qua rust op de weg, die is er zeker!

Ik vind het juist minder gestrest dan op zaterdagochtend snel snel omdat je anders in de file beland.

Wij rijden altijd s,nachts .of we vertrekken rond(altijd van tevoren slapen) 10u of 2u richting alpen het is dan heerlijk rustig.(kinderen slapen dan de hele reis)Terug, skien we de hele dag , douchen, eten, slapen tot 2uur en dan rond 14.00u weer in nederland
bevalt ons tot nog toe prima.

Doe het eigenlijk altijd zo, boarden tot een uurtje of twee spulletjes inpakken en de auto inladen. Dan nog ff snel goed lunchen en om 15.00 a 16.00 uur de auto in. En mooi 's nachts weer om 2 a 3 uur thuis, vanuit tignes rij ik dan altijd redelijk tussen de spits door. En je hebt niet zaterdag het gezeur van de grote wissel druktes.

Ik rij tegenwoordig op vrijdag ochtend terug naar huis. Het is lekker rustig op de weg en je bent een beetje bijtijds thuis. Je kan dan op zaterdag nog even boodschappen doen en voor de was en het opruimen heb je de hele zaterdag en zondag nog.

Ik rij tegenwoordig op vrijdag ochtend terug naar huis. Het is lekker rustig op de weg en je bent een beetje bijtijds thuis. Je kan dan op zaterdag nog even boodschappen doen en voor de was en het opruimen heb je de hele zaterdag en zondag nog.

joepiedepoepie op 26 nov. 2013 00:06

Zo kan je ook net zo goed weer donderdag avond vertrekken, blijft haast niks meer over van een week ;)

Ik kom ook op donderdag of vrijdag aan. Dus dat valt wel mee hoor.

Wij zijn vorig jaar (met een baby van 9 maanden) de vrijdagnacht vertrokken rond een uur of 24.00

planning die vrijdag zag er als volgt uit:

  • donderdagavond rustig het merendeel van de valiezen al gemaakt (no stress!!! dus zeer rustig, af en toe een glaasje wijn, zodat je zeker niet het gevoel hebt dat je al aanstalten maakt om te vertrekken)
  • voormiddag: skieën (tot ongeveer 1 uur)
  • rustig iets eten
  • rond 16.00 thuis komen, rest van valies inpakken
  • rond 18.00 in bed om wat te rusten, oma speelde met onze kleine en mijn echtgenote vulde de wagen (oke, het rollenpatroon wordt hier wat doorbroken maar kom, het is eens iets ander ;-)
  • rond 23.00 uur opstaan en rustig klaar maken

dochter werd die tijd wat "geëntertained" zodat ze wat langer wakker bleef. In auto waren we 20 meter ver en ze sliep tot wanneer we thuis waren.

Kortom, beetje plannen maar het is wel mogelijk.

We hadden ook een hotel geboekt op 3/4 afstand vanaf oostenrijk. Booking.com gebruikt. Achterliggend idee was dat wanneer er sneeuwval zou zijn of extreme file en we uren langer dan voorzien onderweg zouden zijn we zeker waren van een rustige kamer. kortom, het zorgt voor wat extra rust.

hotel uiteindelijke toch niet nodig gehad en enkele uren voordien via de app van booking.com de boeking kosteloos geannuleerd.

was een aangename rit en zouden we met zo’n kleintje opnieuw doen. Gewoon goed organiseren en niet in het wilde weg vertrekken. Grote gevaar is oververmoeidheid, de meest ernstige ongevallen die ik al gezien heb gebeurden, toevallig of niet, bij het ochtendgloren. Het beeld van 3 witte lakens op de weg ter hoogte van Reims ga ik echt niet rap vergeten. :(

Wij zijn vorig jaar met onze dochter van toen 8 weekjes op wintersport gegaan naar Oostenrijk. Wij hebben zowel de heen- als terugweg van vrijdag op zaterdagnacht gereden. Om de 2,5 á 3 uur stoppen, flesje/verschonen/zelf ff een bakkie doen en weer door. Onze dochter heeft heerlijk geslapen!!! Niet alleen in de auto, trouwens, maar de hele week (heerlijk die berglucht)! Ja, de reis is vermoeiend, maar het is rond deze tijd inderdaad rustiger op de weg en ik vind het prima te Bijkomend voordeel is dat die kleine een beetje in haar ritme

Met kleine kinderen proberen we in ieder geval de drukte te vermijden, maar niet 's nachts te rijden. Dat trek ik niet meer :)
Dus de heenweg op vrijdagmiddag tot ca. 23u en vlakbij de eindbestemming. De volgende dag geen files en een rustige start van de vakantie.
Op de terugweg ook juist laat weg. Eerst ontbijten, de auto inpakken en daarna nog even sleeën, koffie drinken, lunchen, shoppen etc. en dan rond 14u weg, achter de drukte aan. Rond 0:00u thuis.

Wij gaan juist zaterdagochtend of zondagochtend vroeg weg. en dan echt al om vier of vijf uur. Zo kun je voor het rijden nog echt even slapen en om dan thuis een langere dag te eindigen met uitpakken en wassen vind ik niet zo’n probleem. Moet er wel bij zeggen dat we geen kinderen hebben.

Ik zal nog even een update geven. Wij zijn inderdaad rond 16 uur gisteren (vrijdag) gaan rijden. De kinderen hebben eerst nog geskied en vriend en ik om en om. In de tijd dat de een aan het skiën was, heeft de ander alles ingepakt. Om 15.30 uur huurspullen ingeleverd en om 16 uur reden we naar beneden. Het ging super, het was rustig op de weg, de weersomstandigheden waren erg goed (dat was natuurlijk puur geluk) en net voor 1 uur 's nachts waren we thuis. De baby heeft bijna de hele weg geslapen, erg relaxed. De oudere kinderen hebben zelfs ook nog even geslapen.

Kortom, voor herhaling vatbaar en een stuk prettiger dan de heenreis (om 3 uur 's nachts vertrokken, maar erg veel pech gehad met files en vertraging door diverse ongelukken (godzijdank zo op het zicht geen ernstige ongelukken).

Wij skiën altijd de zaterdag nog. Dan stukje rijden, ca. 2 uurtjes. Hotel nemen. Na een goed ontbijt aanrijden en je bent nog voor het avondeten thuis.

Grappig…dit lezende hoor ik op de radio dat er grote drukte is op de Duitse snelwegen door terugkerende wintersporters.
Op de A8 Salzburg-München staat 25km file

Na een heenreis van ± 15 uur door ongelukken en files (01:30 vertrokken) besloten om ook 's nachts te gaan rijden.

Gister vanuit Oostenrijk vertrokken en zojuist ook even de verkeersinformatie gecheckt in Duitsland, blij dat we gister gegaan zijn. Heel de dag geskied, rond 7 uur gegeten en om 10 uur vertrokken. Vanmorgen half 7 thuis!

Nu ik over de files lees ben ik nog blijer dat we al eerder zijn gaan rijden. Alleen de heenreis gaan we volgend jaar anders doen, ik vermoed overnachten in de buurt van München (om 3 uur vertrekken werkte altijd vrij goed, maar dit jaar dus niet).

Zaterdag eerst de hele dag skiën deden we vroeger ook wel en beviel ook goed, maar is met een baby erbij geen optie.

Wij hebben gisteren rond 15.30 Sölden verlaten en waren mooi om 00.30 thuis! Geen files of onnodi oponthoud, prima keuze!

760 km in 9 persoonsbusje met 2 stops, vrij netjes dus!

IK vertrek ook altijd direct na het skieen op vrijdag. heb je zaterdag voor de was te doen en ben je maandag fris op het werk !

Je wordt zo gaar van 'snachts rijden.

Vroeger reed ik wel 's nachts maar de laatste jaren toch maar overdag. Je bent de “day after” dan inderdaad niet zo gaar. Ik vind dat wel relaxter.

Zijn 4/1 uit Valgardena gekomen 00.15 vertrokken geen files wegen mooi schoon prima rit gehad 1060km op het gemak in 10,5uur.super week gehad, pistes super weer super…

Ik neem mij de luxe, om altijd 1 dag vroeger te vertrekken en tegen 17/18 hr aan het hotel toe te komen, en 1 overnachting met ontbijt extra, en dan weer naar huis.

Vint je ein spellings vout mag je tie hauten ;-)

Wij vertrekken hier vanuit Leeuwarden altijd op vrijdag/zaterdagnacht rond 00.00/00.30. Dan pikken we er nog twee op in Nieuwegein waar we, nadat we en bakkie koffie hebben gedronken, onderweg gaan richting Frankrijk. We zijn er dan meestal rond 13.00 uur. We gaan dan kijken of we gelijk in kunnen checken, kan dit niet, dan doen we op het terras even en bakkie.

Terug gaan we altijd eerst skiën op vrijdag. Afhankelijk van het weer stoppen we uiterlijk vier uur waarna we de weg naar huis gaan doen. Op de berg overdag eten we altijd onze warme maaltijd al zodat we 's avonds alleen nog een broodje doen. Dit kan echter in de auto, dus nooit lange stops op de terugweg. We zijn meestal in Leeuwarden dan weer terug rond drie uur 's nachts. (nadat we in Tiel en nieuwegein zijn gestopt om af te leveren)

Eerder gingen we op zaterdag ook altijd skiën, echter zijn we nu van mening dat de kosten voor een dagpas niet opwegen tegen het plezier wat je de zaterdag van aankomst beleefd aan skiën. Meestal ben je best wel gaar en is het wel lekker om te relaxen.

let's get this party started!!

Plaats een reactie