Alpineboarden

Ik was wel benieuwd omtrent dit onderwerp.

Ik ben van nature een skiër. Zelf heb ik nog nooit gesnowboard en eerlijk gezegd, het trekt mij ook niet echt. Deels door de beperkingen (vaste stand, lopen, liften etc.) en ook door de cultuur omtrent het boarden.

Afgelopen winter zag ik vrijwel voor het eerst, een Alpineboarder langskomen. Gelijk was mijn attentie daar. Prachtig carvend, in kleding die je normaal niet bij snowboarders ziet (meer skikleding) en zeer snel de piste afkomend.
Nu kennen we het Alpineboarden natuurlijk allemaal wel een beetje door Nicolien Sauerbreij, maar toch zie je het ontzettend weinig.

Waarom?

Ik ben wel benieuwd naar de boarders hier, waarom zij vrijwel allemaal op de bekende twintip boarden staan en er niet voor kiezen om te alpineboarden. Is dat enkel omdat er geen stunts mogelijk zijn? Zelf als skiër, mocht ik een keer willen proberen te boarden, zal het alpineboarden zijn!

Laat maar horen!

Voor de mensen die niet weten wat alpineboarden is:

null

null

Even a bad day skiing is better then a good day at work

Ik denk dat het juist komt door de vrijheid die je met een alpineboard heb, of misschien juist niet heb. Wat ik zelf ook leuk vind aan snowboarden is het speelse. door af en toe even met je verkeerde been voor te rijden waardoor het weer heel anders voelt.
Naar mijn idee kan je met een alpineboard super hard naar beneden maar houdt het daar ook wel weer op. Terwijl een "gewoon" snowboard veel meer mogelijkheden geeft.

Heb leren snowboarden op een alpineboard/ raceboard.
In mijn ogen is je techniek op een dergelijk board veel belangrijker.
het zijn praktisch skischoenen dus je heb een veel beter gevoel met het board/piste.
op een goed geprepareerde piste is in mijn ogen niets mooiers dan hiermee naar beneden knallen (ook al geef ik nog steeds de voorkeur aan skien:p)

Fabrikant F2 heeft mooie boardjes, model speedster bijvoorbeeld

Ik vind alpineboards geweldig, ze zijn ideaal als skier kun je er zo met je skischoenen instappen;) Ik heb zelf(ben skier) voor de lol een keer een middagje met het alpine board van mijn neef gespeeld.

Maar even zonder gekheid ik vind de alpine boarders/ soulboarders een geweldige niche van de snowboard cultuur. Misschien vind ik een alpine boarder die met brede carve bochten zn neus bijna op de grond heeft nog net even mooier om te zien dan een zeer goede skier, bijna op gelijke hoogte als een zeer goede telemarker.

Afgelopen jaar heb ik bij de Indoorski Veenendaal trip naar Obergurgl nog met twee alpine boarders geskied. Een van hen was ook een leraar van Indoorski Veenendaal. Ik vind het iig machtig mooi om te zien en ik zou het bijna een ander sport noemen als ‘normaal’ snowboarden.

Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

Goeie vraag! Ik heb nooit op een alpine board gestaan dus de verschillen kan ik alleen bedenken en niet uit ervaring vertellen. Mijn eerste les was wel met ‘skischoenen’ op een twin tip. (ja dat kan blijkbaar ook) en ik moet zeggen dat het wel aardig aanvoelde om wat meer op techniek te leren boarden nadat ik het boarden mijzelf had aangeleerd. Dit was wel de laastste keer gelijk omdat het totaal niet comfortabel voelde die grote zware plastic schoenen op een wendbaar twintip boardje.

De reden dat ik een twintip met softboots heb is dat ik inderdaad een sprongetje wil kunnen maken, switch wil kunnen rijden, een vrijer gevoel wil hebben en een veel meer comfortabele houding heb in mijn ogen. Op zo’n alpine board kan je niet ff in een relaxede houding wachten op de rest of ff je benen strekken lijkt mij. Daarnaast is het nooit in me opgekomen om een alpineboard te gaan rijden, laat staan kopen. Het ziet er wel leuk uit als ze keihard carven maar tegelijkertijd zeer oncomfortabel en een beetje vreemd.

🏂

Ben zelf een alpine boarder en vind de kick van de bochtensnelheid erg gaaf. Helaas ben ik geen pro en vind ik het erg lastig om te boarden als de sneeuw slechter word. Daarom switch ik vaak in de middag naar softboots. Voor het comfort hoef je het niet te gaan doen want softboots zitten veel lekkerder. Ook hebben hardboots meer voorlage dan skischoenen waardoor lopen ook niet lekker gaat. Hierdoor ben je ook eerder vermoeid op de piste. Dit ben je gouw vergeten als je de mooiste carvebochten op de berg maakt.

Übung macht den meister!!!

The older I get, the better I was

Gisteren zag ik er nog eentje bezig in SWZM. Het ziet er echt mooi uit wanneer iemand er goed mee kan carven.

The older I get, the better I was

The older I get, the better I was

The older I get, the better I was

Gisteren zag ik er nog eentje bezig in SWZM. Het ziet er echt mooi uit wanneer iemand er goed mee kan carven.

joepiedepoepie op 7 dec. 2013 09:35

Op maandag/donderdag avond en zaterdag/zondag ochtend word er getraind door slalomteams in SWZM.
Ben er zelf bijna elke maandagavond en regelmatig in het weekend.

Übung macht den meister!!!

@Menno : gave filmpjes. Krijg er gelijk weer zin in.

Übung macht den meister!!!

@RFKANGOO Dan loop ik je waarschijnlijk net mis want ik ben er meestal op vrijdag in het winterseizoen. In het zomer seizoen meestal op zondag. Zelf ski ik en snowboarden doe ik af en toe (maar dan op een gewoon board).

Hoe kun je dit het beste leren?

Door les te nemen én, zeer waarschijnlijk maar wel afhankelijk van je talent, met vallen en opstaan…

🏂

Hoe kun je dit het beste leren?

GerGio op 4 jun 2015 17:57

op een alpineboard :S

of is de vraag meer waar (indoor of outdoor) en wat zijn de beste methode om dit te leren?

en kleine tip gezien hoe oud dit topic is had even een nieuwe aangemaakt en in je openingstekst een linkje geplaatst naar dit topic,

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Kijk eens op http://www.snowpepper.nl/
Daar vind je wel wat info.

Übung macht den meister!!!

Les nemen is de beste manier uiteraard, wellicht rondvragen waar je dan het beste les kan krijgen. Lijkt mij dat niet elke snowboardleraar deze techniek 100% kan instrueren.

Om terug te komen op de eerste vraag van de topicopener, de reden dat je het alpineboarden bijna niet meer ziet komt doordat de softboots inmiddels verder ontwikkeld zijn en in verschillende stijfheden leverbaar zijn, net als de bindingen. Daardoor kun je met stijve softboots en stijve bindingen ook prima knallend over de piste gaan met snaarstrakke bochten. Ik ben ooit met skischoenen begonnen op een huurboardje, maar inmiddels al bjina 20jr met de softboots op de piste, en erbuiten, aan het knallen. Met mijn Jones Flagship van 164 is het heerlijk met een goed tempo carven op de piste

Les nemen is de beste manier uiteraard, wellicht rondvragen waar je dan het beste les kan krijgen. Lijkt mij dat niet elke snowboardleraar deze techniek 100% kan instrueren.

Marijnt op 5 jun 2015 12:12

Zie de link in mijn topic. Veel beter dan dat gaat het in Nederland niet worden ben ik bang.

Om terug te komen op de eerste vraag van de topicopener, de reden dat je het alpineboarden bijna niet meer ziet komt doordat de softboots inmiddels verder ontwikkeld zijn en in verschillende stijfheden leverbaar zijn, net als de bindingen. Daardoor kun je met stijve softboots en stijve bindingen ook prima knallend over de piste gaan met snaarstrakke bochten. Ik ben ooit met skischoenen begonnen op een huurboardje, maar inmiddels al bjina 20jr met de softboots op de piste, en erbuiten, aan het knallen. Met mijn Jones Flagship van 164 is het heerlijk met een goed tempo carven op de piste

Marijnt op 5 jun 2015 12:12

Waarom je rijden op hardboots minder ziet is waarschijnlijk omdat het minder comfortabel is en te beperkt in de mogelijkheden.

Übung macht den meister!!!

Ik ski en snowboard en heb ook wel eens alpineboarding gedaan. Ik denk dat de reden is dat je beperkt blijft tot de piste op een alpine; en de meeste snowboarders houden toch van pow dacht ik zo. En het is ook wel een beetje plaatselijk bepaald denk ik. Bij ons in Cham zie je ze heel weinig,en steek je even de tunnel door naar Courmayeur dan zie je er best veel. Net hetzelfde met fat-ski’s versus carve ski’s. Dus ik denk :het ligt eraan wat je wil doen. En wat betreft “de cultuur achter het boarden”, denk ik dat dit wat achterhaald is. Hier zijn er gewoon heel veel mensen die skieen én boarden, we dragen onze dagelijkse sneeuw-outfit voor beide, en nemen gewoon naargelang de sneeuwcondities of de mood-of-the-day, onze ski’s of onze board :)

Plaats een reactie