Beste Action cam?

Ik ken datzelfde probleem van beugels van de skilift ook. Ik heb 'm zelf nog hoger vastgezet omdat de plakker alleen wat voorop mn helm kon dus moest een extra verloopstuk hebben om 'm rechtop te krijgen dus 't geheel staat als een prachtige toeter bovenop mn helm. Elke lift inderdaad even koppie opzij als de beugel omhoog gaat.

En als ik eerlijk ben moet ik zeggen dat het er niet uit ziet, die sony cam op je helm.

''Powder to the people''

maar welke camera ziet er wel leuk uit boven op de helm :P

Eens :-) Sommigen hebben de camera aan de voorkant vd helm, dat oogt al beter. Aan de zijkant is ook wel mooi maar dan film je standaard een stukje helm mee en hangt 'ie vaak een beetje scheef. Hoog op de kop geeft wel 't mooiste beeld vind ik!

Eens :-) Sommigen hebben de camera aan de voorkant vd helm, dat oogt al beter. Aan de zijkant is ook wel mooi maar dan film je standaard een stukje helm mee en hangt 'ie vaak een beetje scheef. Hoog op de kop geeft wel 't mooiste beeld vind ik!

Wouter1981 op 12 jan. 2014 12:56

Als je hem ver genoeg naar voren schuift, film je geen helm mee. Staat bij mij op geen enkele van de beelden.

@vosski en gigi, txs voor de info. Had hem ook volgens de regels van de kunst gemonteerd (de vorm van de mount past op de helm). Ik ga er wel nog zo’n riempje rondhangen, bedankt voor de tip !

Zou dit iets zijn? Trekt enirm hard op de Sony, vind

In de zomer zit ik op de racefiets (ca. 8k p/j) en in de winter mag ik graag skien. Nu ben ik me aan het orienteren op een action cam. Welke zouden jullie aanraden voor de genoemxe combinatie van sporten (ik heb een Garmin Edge op de racefiets en heb een Samsung S5 Android telefoon).

Ik heb zojuist via de go pro website de nieuwe GoPro 4 Session besteld. Heb ik erg goede reviews over geleyen en de prijs van 219 valt me reuze mee. Ik heb hiervoor ongeveer 4 jaar met een contourRoam gedaan. Niet dat deze nu defect is maar de beeld kwaliteit is ondertussen enorm vooruit gegaan plus de GoPro is waterdicht tot 10m. De kwaliteit qua belichting ed is wel minder ten opzichte van de normale GoPro maar de prijs is ook de helft ervan, plus het weegt maar 70 gram :P

Ik heb trouwens wel altijd een stukje helm in beeld gehad, het stukje zie je na een tijdje niet meer en op de een of andere manier is het beeld dan wel wat rustiger.

ik zou de GoPro aanraden. is veelzijdiger, lichter en kleiner. goPro heeft ook nog een gratis edit programma, GoPro Studio

Gotta go fast

Ik ben me zoals in de eerdere post al aangegeven aan het oriënteren op mijn eerste action cam. Gebruiksdoel is primair de wintersport en het fietsen (race + mountainbike). Uiteraard is tijdens het orienteren gebeurd waar ik al bang voor was: Ik zie door de bomen het bos niet meer :-)

In een poging het voor mezelf weer overzichtelijk te maken een aantal concrete vragen:

  1. De vorm i.c.m. montage mogelijkheden
    De box-shape camera’s zijn verreweg in de meerderheid, deze lijken mij echter minder geschikt voor montage op een helm. Zo vind ik zo’n camera bovenop je helm of aan de zijkant niet echt fraai. Hoe kun je zo’n apparaat nu een beetje netjes monteren op/ aan je helm.

  2. De vorm i.c.m. veiligheid
    De box-shape camera’s zijn dan weer geschikter voor montage op de borst. Nu lijkt mij dit echter redelijk onveilig. Mocht je een flinke schuiver maken en je land met je borst op je camera is dit dan niet gevaarlijk? Hetzelfde vraag ik mij af voor montage op de helm. Mocht je een smakker op je hoofd maken en de impact komt op de camera daar lijkt mij een helm ook niet voor ontwikkeld (lijkt me vergelijkbaar met een landing op een steen).

  3. Gebruiksgemak
    Hoewel ik het heel leuk vind om mij te verdiepen in de opties van een (aangeschaft) apparaat wil ik mezelf in bescherming nemen en voorkomen dat ik de hele dag op de piste sta te pielen met het apparaat. Welk apparaat blinkt nu echt uit gebruiksgemak en heeft daarbij automatisch de beste settings?

  4. GPS/ data
    Ik ben redelijk fan van ‘daten und fakten’ en daarom lijkt mij een camera die ook gegevens (obv GPS) vastlegt over hoogte en snelheid e.d. een absolute meerwaarde. Ik kan mij echter ook voorstellen dat er third party software wordt aangeboden die dit type data achteraf toe kan voegen aan een video. Wat is jullie ervaring met camera’s die data opslaan bij de beelden en/ of achteraf toevoegen hiervan?

  5. Prijs/ kwaliteit
    Prijzen liggen redelijk ver uiteen. Wat is in jullie optiek de beste camera, rekening houden met bovenstaande punten (vorm/ data/ gebruiksgemak) die daarnaast goede (hoeft geen top of the line) beelden schiet?

Een heel verhaal, alvast dank voor een reactie!

Drie bijdragen, los van de keuze van de camera…

Besef dat je beperkt bent in opnametijd per dag wanneer je een camera met vast ingebouwde accu koopt. Dit is deels op te lossen met een powerbank, maar dat zie ik hooguit even tijdens de lunch zitten.

GoPro is een absolute Hero als het om de accesoires gaat. Voor een paar euro koop je een statiefschroefje met de GoPro aansluiting eronder. Zo kun je bijna alle accesoires van GoPro voor je Sony, TomTom of andere camera gebruiken. En wissel je later toch van camera, dan blijft alles te gebruiken.

GoProStudio is voor iedereen gratis te gebruiken, en het werkt met de bestanden van alle camera’s.

Na regen komt zonneschijn, na de herfst komt wintersport!

@JurriaanKok

Even een korte reactie.
Ik heb een GoPro en kan deze met een stuurbeugel prachtig op mijn fiets monteren. Andere ideetjes zijn je zadelpen (filmt naar achter, leuk voor de afwisseling in je montage) en op de voorvork (niet op kasseien ;)

In jouw geval krijgt de GoPro een dikke + aangezien je 'm overal op kan monteren tijdens het fietsen. Buiten bovengenoemde voorbeelden heb je uiteraard ook nog de helmet- en body-mount.

Oh Santa! Fresh snow, my favourite! How did you know?

De keuze op een camera is inmiddels gevallen. Het wordt de Garmin Virb XE, deze schiet van voldoende kwaliteit video (alleen geen 4k) en biedt veel mogelijkheden met data. Omdat deze ook compatibel is met GoPro mounts ook op dit punt voldoende opties.

De vervolgvraag, welke onmisbare acessoires, voorlopig heb ik het volgende lijstje uit alle beschikbare info gehaald:

Generiek:

  • extra accu
  • grote snelle sd

Wintersport:

  • front helmet mount
  • head strap (ook voor bevestiging aan boot)
  • chest harness
  • tripod mount
  • polarisatiefilter

Bovenstaande dus voor het skieen. Mis ik daar nog dingen (hoe maak ik hem vast aan de skistok bijv.) en weet iemand een goede prijs/ kwaliteit set die deze zaken bevat?

Ik hoor het graag!

Zoek je dit? (http://www.banggood.com/Motorcycle-Handlebar-Seatpost-pole-M…)
Wel even de schroefjes op lengte maken.

Na regen komt zonneschijn, na de herfst komt wintersport!
Na regen komt zonneschijn, na de herfst komt wintersport!

Montage aan de zijkant van je helm lijkt me niet aan te raden, dan krijg je zulke filmpjes (zie vanaf 29 seconden en bij 2.55 min.

Ga eens verdiepen in de SJCAM series. ondertussen heb ik er 2 gehad. SJ4000 en nu net de SJ5000X elite limited edition. Go pro replicas, en gopro acessoires dus ondersteunt, alleen geen GoPro prijzen. Prijs kwaliteit verhouding TOP!. Ook geadviseerd aan vrienden van me (duiken, kiten noem maar op) en allemaal zeer tevreden.

@Heveling Ik heb zelf mijn contour jaren aan de zijkant van mn helm gehad. Je ziet wel wat van de helm (ligt eraan hoever je hem naar voren plaats, in geval van mijn helm kwam de camera anders te schuin) maar over het algemeen valt het mee. Kijk maar naar mijn filmpje, je ziet mn helm alleen net aan de rand van het scherm.

@peterduimelaar Ik heb de site van SJCAM bekeken en ziet er goed uit. Waarom ben je overgegaan naar de sj5000? Is de 4000 zo verouderd of is dat ook nog een zeer goede cam? Verder vraag ik mezelf af of WiFi echt nodig is. Waar gebruik je dat nu eigenlijk voor? Mijn doel is om mijn kinderen te filmen tijdens het skiën. Als ik bij ‘thuiskomst’ in chalet alles op de laptop zet, dan weet ik niet zo snel niet waar ik WiFi voor nodig heb.

Wifi is handig om met een speciale app de camera te bedienen tijdens het filmen, zeker als je de camera op je helm hebt staan ofzo.

ik heb ook een sj4000, wel wat groter en zwaarder dan een gopro maar een hele prima camera voor die 6 tientjes dat ie kost, de sj5000 kun je ook krijgen met dezelfde chip erin als een gopro, dus de beeldkwaliteit gaat ook een stukje beter zijn.

het loont wel de moeite om met wat verschillende firmware te spelen op de sj4000.

replay xd ben ik ook wel van gecharmeerd, een paar keer mogen gebruiken met 1 van mijn andere hobby’s

@peterduimelaar Ik heb de site van SJCAM bekeken en ziet er goed uit. Waarom ben je overgegaan naar de sj5000? Is de 4000 zo verouderd of is dat ook nog een zeer goede cam? Verder vraag ik mezelf af of WiFi echt nodig is. Waar gebruik je dat nu eigenlijk voor? Mijn doel is om mijn kinderen te filmen tijdens het skiën. Als ik bij ‘thuiskomst’ in chalet alles op de laptop zet, dan weet ik niet zo snel niet waar ik WiFi voor nodig heb.

Vilanza op 24 jan 2016 09:38

Zijn een aantal redenen dat ik een SJ5000 erbij genomen heb:

  • Hogere FPS , dus slow motion zal sneller mooi blijven lopen dan een lagere fps.
  • Wifi, werd al eerder gezegd, zeker met de app zeer handig. Ik vind het leuk te spelen met beeldmateriaal, dus als hij bijv. op mijn helm of board staat, kan ik hem vanaf afstand aanzetten.
  • Hogere resolutie, 4k…2k… al moet ik zeggen dat ik het liefst op 720p en 1080p films schiet. Gewoon met de FPS te maken.
    -Chipset is gewoon nieuwer
    -Camera is nieuwer

MAAR!!! de sj4000 doet ook prima zijn taak hoor! Als je gewoon een normale film in elkaar wilt zetten meer dan zat.

Onderstaand mijn eerste filmpje. Let niet op het schokken bij de kite, dat was gewoon trial and error zonder stabilisatie xD. Heb je iig een idee bij wat de sj4000 kan!!

Dit is bij snowworld een probeersel. Wat slow mo en versnelling in gegooid om te kijken wat hij doet. Dan zie je bij de slow mo precies wat ik bedoel met de lage FPS (stotteren).

Ik heb voor komende week de Xiaomi Yi van een maatje van mij te leen. Als hij bevalt koop ik hem zelf ook na jaren GoPro gebruik. Ding kost ca zes tientjes dus voor het geld hoef je het niet te laten…

Medewintersporters!

Dit is al een wat ouder topic, maar ik heb een vergelijkbare vraag. Ik ben op zoek naar een goede, betaalbare action cam. Wat zijn op dit moment de aanraders?

Ik weet niet wat je betaalbaar vindt… De Sony HDR-AS20 zie ik voor € 120 euro bij de BCC. Prachtige beelden, vind ik.

€120 vind ik zeer betaalbaar! Thanks voor de tip!

De GoPro hero session in ook niet al te prijzig, en weet te presteren.

http://www.v-nix.nl/gopro-hero-session

Gotta go fast

ik gebruik zelf een sjcam sj4000, kost je 50 euro als je 'm bij banggood besteld, prima camera met veel bijgeleverde accessoires, en prima beeldkwaliteit.

inmiddels hebben ze weer een paar nieuwere modellen uitgebracht, zijn wel een stukje duurder, maar wel hogere resoluties en framerates

xiaomi heeft nu ook de yi2 is ook een erg mooie camera voor het geld.

ik gebruik zelf een sjcam sj4000, kost je 50 euro als je 'm bij banggood besteld, prima camera met veel bijgeleverde accessoires, en prima beeldkwaliteit.

inmiddels hebben ze weer een paar nieuwere modellen uitgebracht, zijn wel een stukje duurder, maar wel hogere resoluties en framerates

xiaomi heeft nu ook de yi2 is ook een erg mooie camera voor het geld.

bastin op 28 okt 2016 22:34

Prima beeldkwaliteit? Prijs kwaliteit Is goed. Maar de beeldkwaliteit Is niet te vergelijken met een Sony of hero.

Plaats een reactie