vignet nodig?

Hallo
Wij gaan eind februari naar Maria Alm. Ik weet echter niet zeker of ik een vignet nodig heb. Wie weet het?
Alvast bedankt,
Rob

Hallo Rob,
Als je op navigatie rijdt heb je sowieso een vignet nodig. Dan wordt je of bij Kufstein of Salzburg de grens over gestuurd de Oostenrijkse autobahn op en is een vignet verplicht en kun je je weg over de snelweg vervolgen. Tenzij je jezelf over allerlei bergwegen wil sturen dwars door het binnenland, dan heb je geen vignet nodig, maar dat ik die paar euro niet waard. Een vignet voor 10 dagen Oostenrijk kost bij de ANWB €7,80 en ook te koop in zuid-duitsland; soms goedkoper, soms duurder. Ligt aan de eerlijkheid van de pompeigenaar. Koop gewoon een vignet, dan ben je klaar!

Zo is het!!!

Gewoon kopen… wat maakt die tien euro nu nog uit!?

als je de sutobahn gebruikt in oostenrijk, ook al is het maar een klein stukje, heb je een vignet nodig.
Koop er maar een, voor dat geld kun je het risico niet lopen,dat je aangehouden wordt. Het vignet is niet meer via internet bij de ANWB te bestellen, je kunt er in de winkel een halen, of bij de grensovergang,maar daar is het meestal druk, en moet je lang wachten.

@Rob @marie-louise De vignetten zijn nog steeds via internet te bestellen bij de ANWB. https://www.anwbvignetten.nl/vignetten

Maar als je lid bent is het ook wel handig op langs te gaan voor een stel papieren kaarten. Ook al heb je navigatie; als je een keer om wilt/moet rijden ivm file’s ed is een papieren kaart altijd handig!

Als je naar Mairia Alm gaat heb je GEEN vignet nodig!!!
Je wordt via de navigatie (snelste route) nl. al in Duitsland van de autosnelweg afgestuurd (afslag Oberaudorf)en rijdt alleen over secundaire wegen door Oostenrijk!!

Overigens is de informatie van Jasper over de prijs van het vignet bij de ANWB ook niet correct: Je betaalt bij de ANWB 10,40 voor het vignet (http://www.anwb.nl/webwinkel/reisdocumenten-en-vignetten/aut…). Langs de snelweg in Duitsland betaal je doorgaans 7,90.
Waar Jasper wel gelijk in heeft is dat een papieren kaart altijd erg handig is om bij je te hebben!

Je hebt helemaal geen vignet nodig als je naar Maria Alm gaat. Vanaf Munchen autosnelweg richtng Salzburg nemen en dan in Traunstein de autoweg verlaten richting Inzell, Lofer, Saalfelden

@Paul De prijs voor een vignet heb ik wel juist gegeven; de prijs die jij noemt is de prijs van een vignet besteld in de webshop en dus inclusief verzendkosten. Deze bedragen €2,50 en dus is de prijs van een vignet in de ANWB-winkel, waar je ook direct de kaarten mee kunt nemen, wel degelijk €7,90 (ook voor niet-leden) als je al een vignet nodig hebt.

Kijk even op de kaart en voor de route op de routeplanner van de ANWB. Voor de Zillertaller autobahn (A12) heb je (vanaf Munchen gezien) tot de eerste afslag Kufstein geen vignet nodig. Voor bijv Soll, Elmau maar ook Kitzbuhl heb je dus geen vignet nodig. Voor het Zillertall zou je het bijv ook kunnen doen (parralel weg) maar dan moet je bedenken wat is 8 euro op een vakantie en wat is het mij waard om lekker door te kunen rijden.

Wat een moeite om amper €8,- te besparen… zucht

@ Japser
In de ANWB winkel rekenen ze geen verzendkosten, maar wel handelingskosten. Ik meen mij te herinneren 1 of 1,50 euro.

Maar zoals gezegd, voor Maria Alm hoef je hier allemaal niet over na te denken.

@togi het stukje autobahn wat jij opgeeft is wel degelijk mautpflichtig,dat ze daar niet streng controleren dat is een ander verhaal maar 3 weken geleden nog gelezen in een oostenrijks krantje …ze staan het nu nog toe maar er zijn figuren(ambtenaren) die dus willen hebben dat er streng gecontroleerd moet worden … de tijd zal het uitwijzen…
en wat is nou een tientje op een toch al dure wintersport vakantie

@erik, het eerst stuk autobahn tot afslag Kufstein heb je zeker weten geen vignet nodig! Pas na de afslag staat er een bord met Vignetplicht!
Wij rijden deze route namelijk al jaren (naar Saalbach- Hinterglemm).

10 jaar x € 8 = 80 euro besparen zijn heel wat koffie’s met apfelstrudel :-).

Verblijf al een paar jaar in Oostenrijk gedurende de winter.
Snelste weg is afslag 112 (Siegsdorf) nemen richting Inzell, Lofer…( ligt aan A8 snelweg van München naar Salzburg ), geen vignet en is het snelst!

http://www.oeamtc.at/?id=2500,1056862,
lees dit maar eens, waar we het hier over hebben
is de A12 inntal autobahn. en er staat nergens dat het stuk
mautfrei is

Het gaat natuurlijk niet om die 10 euro extra die ik kwijt ben maar ik ben al eens eerder in Maria Alm geweest( inderdaad Inzell, Lofer) en volgens mij had ik toen ook geen vignet. Ik wilde het gewoon weten; vandaar de vraag. Ik herinner me nu ook dat de weg terug via Inzell afgesloten was ivm met sneeuwval dus toen moesten we via Salzburg en dan heb je sowieso een vignet nodig. Waarschijnlijk koop ik er toch al op voorhand 1. Bedankt voor alle reacties.
Rob

IK GA AL 15 JAAR NAAR DE RICHTING VAN MARIA ALM . EN JE HEBT GEEN VIGNET NOGIG. ALS JE OP DE A8 RIJDT AFSLAG SIEGSDORF INZELL. EEN UURTJE EN JE BENT ER ALTIJD GOED TE RIJDEN BREEDE WEGEN.OOK VOOR ZELLAM SEE EN SAALBACH EN LEOGANG EEN PRIMA ROUTE EN SNEL . GROET ANDRE

In gewone letters is het ook wel duidelijk hoor

Andre SCHREEUWT graag, anders HOREN we hem niet…

@ Rob: Als de weg via Inzell is afgesloten is het nog steeds sneller om via Lofer-Waidring-Walchsee-Oberaudorf te rijden. Ook geen vignet nodig! (en volgens mijn tomtom zelfs nog sneller dan via Inzell)

Tipje mijnerzijds: plak dat ding er gewoon op! Als 1 van de mautfreie doorgangen versperd is door sneeuwval , er onverhoopt iemand in het ziekenhuis beland en je zonder op te letten de tolweg oprijdt etc etc dan wil je niet het gezeik op je hals halen dat ze je van de weg halen omdat 9 euro hebt bespaard op die sticker! het klopt overigens wel dat er op het eerste stuk van de A12 een soort ‘gedoogbeleid’ wordt gehandhaaft

@ Rob : als het niet verschrikkelijk begint te dumpen heb je absoluut geen vignet nodig!
Uitrit na de Chiemsee, Lofer == Saalfelden, Maria Alm!
Mautfrei über München-Siegsdorf-Lofer-Saalfelden-Maria Alm-Dienten am Hochkönig oder
Indien veel sneeuwval : Autobahne München-Salzburg-Ausfahrt Bischofshofen-Mühlbach-Dienten am Hochkönig-Maria Alm == doch dan wel Vignettenpflicht!

@ Freek: als je niet eens in de buurt van een tolweg komt, lijkt het mij volstrekt onzinnig om een vignet te kopen…
Snelste route:
Maria Alm - Lofer - Walchsee - Oberaudorf: tolvrij
Bijna even snel:
Maria Alm - Lofer - Inzell - Siegsdorf: tolvrij
Alternatief (iets langer):
Maria Alm - Fieberbrunn - St Johann - Kufstein: tolvrij (geen vignet wordt gedoogd)
Langere omweg:
Mühlbach - Bischofshofen - Salzburg: vignet nodig (maar in tegenstelling tot hetgeen beweerd wordt juist erg onhandige route indien veel sneeuwval (slingerende, smalle, steile pasweg).

@ Paul : je hebt gelijk! De route via Bischofshofen is geen alternatief voor Maria Alm. Dit geld enkel voor Mühlbach!

Ik word nu voor de zoveelste keer zo moe van dat onzinnige gelul over wel of geen vignet. In vele issues in het forum komt het telkens weer ter sprake.
Blijf dan lekker vignetvrij thuis. Die lullige 8 euro op een dure wintersportvakantie telkens weer in het forum plaatsen komt me vreselijk de strot uit.
Nederland op zijn smalst.
VOOR ALLE AUTOBAHNEN IN OOSTENRIJK GELDT EEN VIGNETTENPFLICHT. Punt uit.En nu niet weer beginnen te emmeren over die paar centen, bah.En anders neem je het risico maar en hoop ik dat jullie gepakt worden: boete is niet mals. Vignetse niet achter het net.

@ jan: hulde voor je woorden.Werd er idd ook misselijk van.
Achter het vignet vissen is idd erg duur ( ha,ha )
Ik schaar me volledig achter Jan: geen gezeik meer over vignetten in forums.

@Jan:
De enige snelwegen waar je in Oostenrijk géén tolvignet nodig hebt zijn de ‘Sondermautstrecken’, waar je dus al apart tol moet betalen, zoals bijvoorbeeld de Brenner Autobahn. Máár vanuit Nederland kom je toch niet eerst op een Sondermautstrecke dus ben ik het geheel met je eens: KOOP ALTIJD NAAR OOSTENRIJK (EN ZWITSERLAND) EEN VIGNET!

Wellicht handig om dit in een speciale standaard FAQ te plaatsen over wintersport vragen.

Ik begrijp JULLIE probleem niet. Het was gewoon een vraag en ik heb gelukkig van heel veel mensen een normaal antwoord gekregen. Als je je er zo aan erger open dan gewoon het item niet.
Alle andere mensen die tips hebben gegeven voor een route; bedankt.
Groet, Rob

Ja kan dit toch zelf opzoeken Rob.
Het is niet persoonlijk tegen jou, maar elke week vraagt iemand wel of het nodig is een vignet te kopen voor… en hoe je het kunt vermijden. IK word daar misselijk van, dat mag toch.

http://www.anwb.nl/webwinkel/reisdocumenten-en-vignetten/aut…

http://www.anwb.nl/webwinkel/reisdocumenten-en-vignetten/aut…

http://www.goedkope-vakantie-vinden.nl/autobahnvignet.htm…

Dit duurde 2 minuten om het op te zoeken te knippen en te plakken.

http://www.google.nl/search?hl=nl&q=autobahnvignet…

Lees dit allen, dan hoeven hier geen vragen meer over worden gesteld. Wil je die 8 euro besparen, blijf dan lekker thuis.

Plaats een reactie