Wij geven het op...................

Oeps dubbel.

Zoeken, zoeken en nog eens zoeken! Ik heb gister een 3 persoons appartement AAN de piste geboekt in saalbach hinterglemm voor €504 voor een week. Komt er nog 600 euro (in totaal) aan ski pas bij en kan je dus voor €1100 skiën in een groot en gezellig gebied.

Nou zijn we allemaal tussen de 18 en 19 jaar en hebben dus ook niet veel te besteden, eten nemen we daarom ook mee vanaf huis zodat we daar inprinciepe niks hoeven te kopen. En eten moet je thuis ook dus die kosten reken ik eigenlijk niet mee.

Brianvdz op 12 aug 2014 23:24

Met die 1100 ben je er natuurlijk nog niet, want er komt nog brandstof bij, en natuurlijk is een hapje eten ook geen overbodige luxe. Dat kan je natuurlijk zo duur maken als je wilt, en als je dat beperkt houdt kost het amper meer dan thuis blijven… immers, thuis is eten ook wel een noodzaak lijkt me ;)

Met die 1100 ben je er natuurlijk nog niet, want er komt nog brandstof bij, en natuurlijk is een hapje eten ook geen overbodige luxe. Dat kan je natuurlijk zo duur maken als je wilt, en als je dat beperkt houdt kost het amper meer dan thuis blijven… immers, thuis is eten ook wel een noodzaak lijkt me ;)[post] Paulvw op 13 aug 2014 16:50

En ik geloof dat je hiermee de kern raakt. Voor veel mensen is het nog steeds een vakantie, dus er moet luxe gegeten worden. Er moet goed gefeest worden. Het bier moet rijkelijk vloeien. En daar is natuurlijk iets mis mee, maar dat zijn wel de kosten die een vakantie (onverwachts) zeer prijzig maken. Als je deze kosten weet te beperken is niet alleen het eten niet veel duurder dan thuis, maar is uberhaupt op vakantie gaan niet veel duurder dan thuis blijven ;).

''Powder to the people''

Met die 1100 ben je er natuurlijk nog niet, want er komt nog brandstof bij, en natuurlijk is een hapje eten ook geen overbodige luxe. Dat kan je natuurlijk zo duur maken als je wilt, en als je dat beperkt houdt kost het amper meer dan thuis blijven… immers, thuis is eten ook wel een noodzaak lijkt me ;)[post] Paulvw op 13 aug 2014 16:50

En ik geloof dat je hiermee de kern raakt. Voor veel mensen is het nog steeds een vakantie, dus er moet luxe gegeten worden. Er moet goed gefeest worden. Het bier moet rijkelijk vloeien. En daar is natuurlijk iets mis mee, maar dat zijn wel de kosten die een vakantie (onverwachts) zeer prijzig maken. Als je deze kosten weet te beperken is niet alleen het eten niet veel duurder dan thuis, maar is uberhaupt op vakantie gaan niet veel duurder dan thuis blijven ;).

''Powder to the people''

Met die 1100 ben je er natuurlijk nog niet, want er komt nog brandstof bij, en natuurlijk is een hapje eten ook geen overbodige luxe. Dat kan je natuurlijk zo duur maken als je wilt, en als je dat beperkt houdt kost het amper meer dan thuis blijven… immers, thuis is eten ook wel een noodzaak lijkt me ;)[post] Paulvw op 13 aug 2014 16:50

En ik geloof dat je hiermee de kern raakt. Voor veel mensen is het nog steeds een vakantie, dus er moet luxe gegeten worden. Er moet goed gefeest worden. Het bier moet rijkelijk vloeien. En daar is natuurlijk iets mis mee, maar dat zijn wel de kosten die een vakantie (onverwachts) zeer prijzig maken. Als je deze kosten weet te beperken is niet alleen het eten niet veel duurder dan thuis, maar is uberhaupt op vakantie gaan niet veel duurder dan thuis blijven ;).

''Powder to the people''
''Powder to the people''

Zoeken, zoeken en nog eens zoeken! Ik heb gister een 3 persoons appartement AAN de piste geboekt in saalbach hinterglemm voor €504 voor een week. Komt er nog 600 euro (in totaal) aan ski pas bij en kan je dus voor €1100 skiën in een groot en gezellig gebied.

Nou zijn we allemaal tussen de 18 en 19 jaar en hebben dus ook niet veel te besteden, eten nemen we daarom ook mee vanaf huis zodat we daar inprinciepe niks hoeven te kopen. En eten moet je thuis ook dus die kosten reken ik eigenlijk niet mee.

Brianvdz op 12 aug 2014 23:24

Met die 1100 ben je er natuurlijk nog niet, want er komt nog brandstof bij, en natuurlijk is een hapje eten ook geen overbodige luxe. Dat kan je natuurlijk zo duur maken als je wilt, en als je dat beperkt houdt kost het amper meer dan thuis blijven… immers, thuis is eten ook wel een noodzaak lijkt me ;)

Paulvw op 13 aug 2014 16:50

Brandstof was ik vergeten, laten we zeggen dat er dan nog 200 ongv bij komt, 1300 euro… Boodschappen kan je mee nemen vanuit nederland. En daar kan je juist op besparen door bv soep, pannekoeken, tosti’s e.d te eten savonds. En smiddags je eigen broodje smeren voor op de piste!

[mention=

michelr op 13 aug 2014 15:19

Gasthaus aigner in hinterglemm

Wij hadden nog een appartement geboekt de laatste kerstvakantie en hebben afbakbroodjes (waren toevallig op vrijdag €1 per zak van 8, 7 zakken meegenomen) en verschillende soorten stamppotten meegenomen uit NL. Wij hadden de bolletjes 's ochtends gebakken voor de morgen en middag (soms soep op de piste) en 's avonds hadden wij zuurkool, hutspot, boerenkool, couscous en 2x pasta. Wel wat melk, vleeswaar en groente in Zwitserland gekocht en we waren niet duur uit. Daarnaast zijn we 1x uit eten geweest… Wij zijn gek op wintersport en gaan in de zomer op fietsvakantie 3 weken, dit kost ons dan €1000 met camping, eten en uiteten 3 a 4x erbij.

@ Maartje,
Op een wintercamping? Een midweek in een pension of op een Boerderij in Oostenrijk in de (wat) onbekendere skigebieden in de Allgau, Vorarlberg of daarom rondom?
Ook wij zitten altijd in de duurste periode. En helaas, we beginnen altijd goedkoop maar het wordt duurder dan we willen. We gaan nu altijd 6 dagen ipv 7 en dat scheelt wel wat, ook rijden op de rustige zondag is heerlijk.

Dat wintersport niet goedkoop is is natuurlijk al langer bekend, toch ben ik van mening dat je de mooiste week van het jaar niet hoeft te missen door oplopende prijzen. Kijk is naar bijvoorbeeld skigebied les Sybelles in de maand maart, je hebt voor 250euro pp een appartement + skipas. Daarnaast kun je het eten zo duur maken als je zelf wilt. Tel daar een tank brandstof heen en terug bij op en het moet toch wel te doen zijn voor Max 1250 euro
Nee ik zou er alles aan doen on toch een weekje de sneeuw in te gaan.

"respect the mountains"

De zomervakantie laten wij nooit voorbij gaan. Dit is onze belangrijkste vakantie. Skiën doen we heel graag, maar van de zon houden we toch ietsje meer (sorry).

Maartje op 11 aug 2014 20:25

Geheel stoppen lijkt me de beste optie. Als ik het goedbegrijp heb je nog geen 550,- pp over voor de wintersportvakantie in de duurste periode van het jaar. Laat staan dat er genoeg geld over blijft voor up to date (lees: veilig!) materiaal, lessen, etc.

Bij het horen van “winterberg” en “liever zomervakantie” is mijn, zelfs in de zomer, hard kloppende wintersporthartje gebroken. Als het wintersportvirus je dus niet heeft besmet en er geen sneeuw door de aderen stroomt, is het een verloren zaak. De meesten zouden direct hun ziel/nier/schoonmoeder verkopen om minimaal 1x per jaar te kunnen wintersporten.

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Beste sneeuwbaard,

Ik moet echt zeggen dat je erg “aardig” bent hier op het forum. Not. dus.

Als iemand dus minder geld te besteden heeft voor de wintersportvakantie, en de zomervakantie voorgaat, dan heb je dus geen sneeuw door de aderen stromen, en moet je maar stoppen met de wintersport. En ook hebben wij geen geld te besteden voor veilig materiaal en lessen… Lekker kort door de bocht ben jij!!!

Maar ik zal het je even uit leggen hoe en waarom! Hopelijk kun je dan eens wat meer begrip opbrengen zonder iemand gelijk af te kraken.

Wij skien al meer dan 30 jaar, altijd met veel plezier en passie!!! Hebben ons eigen materiaal, wat perfect onderhouden wordt. De zomervakantie is wegens persoonlijke omstandigheden erg belangrijk voor ons gezin. Dan blijft er helaas minder budget over voor wintersport ( of we het nu leuk vinden of niet). Dit is ons heel wat jaren gelukt. Maar omdat alles duurder wordt , wordt het voor ons steeds moeilijker om wat te vinden. We doen geen gekke dingen op vakantie, en nemen veel boodschappen mee om de kosten te drukken. Maar eens houd het gewoon op. En dan moet je keuzes maken.

Vandaar onze keuze om het volgend jaar naar winterberg te gaan. Daar is de skipas nog betaalbaar, en met een beetje geluk ligt er dan ook sneeuw. Zo niet gaan we heerlijk wandelen, en genieten van de omgeving. Het is gewoon niet anders.

Nomaal geef ik niet zo veel persoonlijke info, maar ik hou er niet van als mensen zo snel een negatief oordeel vellen. Dus hopelijk oordeel je in het vervolg niet zo snel, als je niet alles weet!!!

Geniet van elke dag, het leven is al kort genoeg!

Niet te vergelijken met een week in de winter skiien natuurlijk, maar je zou ervoor kunnen kiezen om de zomervakantie in de buurt te houden van een gebied waar ze ook de mogelijkheid hebben tot zomerskiien.
Dan kan je mocht het meezitten toch nog ff skiien al is het een ochtendje of twee en dan bv 1 x per twee a drie jaar echt een week op wintersport gaan.
Heb je mooi wat meer tijd om te sparen.

lees net verhaal over de huidziekte, weet niet of bovenstaand verha dan mogelijk is. Kan me voorstellen dat je dan de zon wat “verder” opzoekt.

Beste sneeuwbaard,

Ik moet echt zeggen dat je erg

Maartje op 14 sep 2014 19:42

Sorry Maartje, maar je kan niemand verwijten dat hij/zij geen rekening houdt met je persoonlijke situatie als je hierover zelf niet over spreekt in je openingspost of je reacties daarna. Is skiën duur, yep! is materiaal duur? in jouw geval (met kinderen) nog duurder! Maar in dit leven moeten we kiezen, en je keuze lijkt me duidelijk en terecht maar skivakanties zijn nog steeds een luxe voor de meeste mensen hoor… het is geen onrecht als je al dan niet tijdelijk moet afhaken. Veel geluk met alle andere zaken in je leven overigens!

Ik verwijt niemand dat hij/zij geen rekening houdt met mijn persoonlijke omstandigheden. Waarom zou diegene dat ook. Hij/zij kent mij niet persoonlijk, dus dan kan dat/hoeft dan ook niet.

Ik vind het alleen niet leuk, dat er zo kort door de bocht gereageerd wordt. Er wordt gelijk gezegd, dat je maar moet stoppen als je geen geld hebt om naar oostenrijk/zwitserland/frankrijk (de “echte” bergen zeg maar) te gaan. En je dan ook geen echte wintersporter bent.

Skiën in Winterberg is dus blijkbaar geen wintersport, en dan kun je maar beter thuisblijven (zo komt het op mij over).

Geloof me, als je al zo lang, en ook met passie en veel plezier geskiet hebt. vindt je zo’n opmerking niet leuk. En dan wil ik het graag even uitleggen, in de hoop dat die persoon de volgende keer wat aardiger reageert. Uiteraard heeft iedereen recht op zijn eigen mening, maar soms kan die toch wat prettiger gebracht worden.

Geniet van elke dag, het leven is al kort genoeg!

Ben eigenlijk ook wel een beetje blij dat de wintersport niet heel goedkoop is. Stel voor dat je een week kon gaan voor 200 euro all incl. Wat een drukte zal dat niet geven.

Übung macht den meister!!!

Ben eigenlijk ook wel een beetje blij dat de wintersport niet heel goedkoop is. Stel voor dat je een week kon gaan voor 200 euro all incl. Wat een drukte zal dat niet geven.

RFKANGOO op 14 sep 2014 21:12

Dat kan wel, met de bus naar Massif du Dévoluy…

❄️

Maartje toch…

Mijn post (en vast nog vele anderen) zijn dusdanig doordrenkt met sarcasme, dat dat van je scherm zou moeten spatten. Als ik heel eerlijk moet zijn, dan moet ik bekennen dat ik nog geen wintersporter heb gevonden die zijn nier af zou staan. (schoonmoeders daarentegen… [sarcasme alert!])

Ongeacht je persoonlijke situatie, zal dat de prijzen van wintersport niet kunnen drukken. Nog goedkoper willen zitten is helaas niet mogelijk. Al vind ik dat er genoeg wintersporters hierboven hele mooie (lees: goedkope) alternatieven hebben aangedragen. Heel begrijpelijk dat niet ieders budget toereikend is voor wintersport optima forma. De een kan drie keer per jaar, de ander moet uitwijken naar een minder gebied. Ik, en vast velen met mij, zien winterberg als een goed alternatief voor indoor skiën, niet voor een wintersportvakantie. Daarbij zie ik hierboven alternatieven die ook ongeveer binnen een winterberg-budget kunnen vallen. Doe “ons” wintersporters een lol en laat ons voor jullie een geschikte vakantie uitzoeken. Genoeg behulpzame wintersporters die elke hoek van elke wintersportvakantieaanbieder (3X woordwaarde) hebben bekeken.

Geef “ons” behulpzame wintersporters gewoon nog even een paar dagen/weken de tijd om wat alternatieven aan te dragen ipv rigoureus je skistokken aan de wilgen te hangen. Het klinkt van jouw kant allemaal wat negatief. Een slechte eigenschap voor een wintersporter.

Het feit dat je je op je tenen getrapt voelt, maakt mij toch weer een beetje hoopvol dat er toch nog wel een beetje ijzig bloed door jouw aderen stroomt.

Om je goed te kunnen helpen zouden we er veel aan hebben om te weten wat je budget is. Blijkbaar is met 1600,- voor jullie een kantelpunt bereikt. Wat was het budget voor dat kantelmomentje? Misschien kan ik je vanuit Saas Fee (mijn 4e wintersportvakantie dit jaar, maar ik eet dan ook het hele jaar droog brood en moet op de fiets heen [grap!]) nog wat helpen, mocht je überhaupt behoefte hebben aan suggesties voor een goedkope wintersport.

Toch niet zo kort door de bocht maar misschien niet goed begrepen?!..

Ps. Ik mag er toch wel vanuit gaan dat dure hobby’s als roken direct zijn opgegeven, mocht dat een hobby van jullie zijn?! Dat zijn wel twee vakanties per jaar in een pakje…

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Als je goedkoper wil, kan je best een paar hotels of eigenaars van een app mailen denk ik.
Wij hebben dit jaar €270p/p betaald voor een hotelletje half pension. Hetzelfde hotel vorig jaar op booking was boven de €500. Met het hotel te contacteren in augustus hebben we een vroegboekkorting gekregen van 40%.

Zoals al eerder hier gepost, genoeg gebiedjes in Frankrijk waar de liftpas nog betaalbaar is (appartementen ook). Die staan alleen niet in de Nederlandse reisfolders. Wel op bijvoorbeeld bergfex.fr. Als je e.e.a. zelf regelt, dan kun je voor vrij weinig een leuke vakantie hebben daar en heb je ook nog een gebiedje dat heerlijk skibaar is en meestal nog rustiger dan de grote gebieden ook (ondanks wat oudere liften).

Winterberg is aardig, maar wel een aderlating als je de Alpen gewend bent. Veel is afhankelijk van de sneeuwcondities, zijn die goed dan kun je er midweeks prima skiën en lol hebben. Zijn de condities slecht en dus de gebiedjes in de omgeving dicht dan is vaak alleen een deel van winterberg zelf open en is het een grote mierenhoop. Desondanks kun je er toch prima lol hebben.
Wens je veel plezier daar.

Er zijn genoeg 2-4 pers. appartementen te huur voor onder de 500 euro. Als je dan een skigebied uitkiest met een goedkope pas en/of kinderregelingen, ben je daar misschien(hoog uit) nog eens 500 euro aan kwijt met z’n 3en. Dan nog 200,- euro benzine. Uit eten achterwege laten. Moet kunnen…maar het blijft een hoop geld.

Wat ik overigens niet snap is dat Winterberg hier steeds als goedkoop alternatief genoemd wordt. Ik heb al meerdere malen gekeken voor een aantal dagen Winterberg, maar als ik dan vervolgens de optelsom maak dan is een paar dagen in Frankrijk skien (dan wel in Superdevoluy of iets vergelijkbaars) vele malen goedkoper. Je kunt al een week wintersport boeken, inclusief busreis, skipas en appartement boeken voor 180 euro p.p.

''Powder to the people''

Winterberg is dichtbij en lijkt daardoor goedkoper, is het idd niet. Voor de prijzen die men soms in Frankrijk vraagt, kun je soms bijna niet eens een week thuisblijven.
Vorig seizoen, eind maart voor 2 personen naar Les Sybelles incl 6 dagen skipas voor €139,- pp.

Winterberg is inderdaad niet spotgoedkoop. Hoe gek het ook klinkt is het gewoon een ‘A-bestemming’ en de prijzen zijn dan ook op dat niveau aangepast. Men kan zich veroorloven om het één en ander van de toeristen te vragen, aangezien er toch genoeg daarvan naar Winterberg en omgeving komen. Men heeft pas een serieus probleem als er meerdere jaren achterelkaar slechte winters zouden volgen. Maar goed, ook in de zomer wordt altijd nog een behoorlijk zakcentje verdiend.

Je kan in het laagseizoen zelfs nog een stapje verder gaan en beweren dat Frankrijk zelfs nog goedkoper is als Tsjechië. Het imago dat dat land nu zo goedkoop is, klopt ook slechts ten dele.

Je kan in het laagseizoen zelfs nog een stapje verder gaan en beweren dat Frankrijk zelfs nog goedkoper is als Tsjechië. Het imago dat dat land nu zo goedkoop is, klopt ook slechts ten dele.

Frans op 15 sep 2014 16:45

En dan hebben we het ook echt over alleen de prijs. Wat mij meer interesseert is de prijs/kwaliteit verhouding van vergelijkbare bestemmingen. En daarin is er in mijn ogen een groot verschil tussen de echte Alpengebieden en bestemmingen in bijvoorbeeld Tsjechië en Sauerland.

Ik zit net even voor mezelf te kijken: een 8-daagse skipas voor Laax is omgerekend € 373 (425 CHF). Dat is exact even veel als wat je voor een 8-daagse pas voor L3V neertelt. In L3V zijn appartementen echter een stuk goedkoper. Eten zal niet zo veel verschillen denk ik. Dus ineens worden de grote, ‘dure’ Franse gebieden weer een stuk aantrekkelijker ten opzichte van de Zwitserse.

Ik zit net even voor mezelf te kijken: een 8-daagse skipas voor Laax is omgerekend € 373 (425 CHF). Dat is exact even veel als wat je voor een 8-daagse pas voor L3V neertelt. In L3V zijn appartementen echter een stuk goedkoper. Eten zal niet zo veel verschillen denk ik. Dus ineens worden de grote, ‘dure’ Franse gebieden weer een stuk aantrekkelijker ten opzichte van de Zwitserse.

GiGi op 15 sep 2014 17:02

Als je een Frans appartement boekt via een van de grote touroperators dan is dat vaak incl. skipas. Dan ligt de prijs-kwaliteit verhouding helemaal anders. Ik ga elk jaar zowel naar Zwitserland (luxe vakantie) als naar Frankrijk (extra low-budget reis). En vaak is mijn skipas voor Zwitserland duurder dan het appartement incl. skipas in Frankrijk.

''Powder to the people''

@GiGi,
Hmja, dan pak je ook wel zo ong de duurste bestemming. Voor dat bedrag ben je met 2 personen een week aan het skiën, incl onderkomen (zie mijn eerdere post) en kan je ook nog een week soep en brood eten ;)

Edit: te langzaam getiept en ingehaald…

Nou, ik heb wat vergelijkend warenonderzoek gedaan naar de prijsontwikkeling gedurende het hele komende seizoen in grote gebieden in Frankrijk. Referentie is een 4 persoons appartement (waarbij niemand in de woonkamer slaapt) + 8 dagen skipas (grootst mogelijke in het gebied). Prijs per persoon.
Wat opvalt is dat een week in Val Thorens met 8 dagen skiën in L3V veel goedkoper is als je losse skipassen aanschaft en een huisje vindt bij een site waarop particulieren verblijf aanbieden (wimdu, mediavakanties, homeaway). Zelfs goedkoper dan een vergelijkbare week in Flaine via een touroperator, wat toch als ‘betaalbare’ bestemming te boek staat. De getoonde datum (X-as) is de aankomst-datum, zaterdag).

//

null

Iemand een idee hoe ik een Excel makkelijk kan delen op dit forum?

Iemand een idee hoe ik een Excel makkelijk kan delen op dit forum?

GiGi op 15 sep 2014 18:59

Daar heb ik geen idee van, maar wel hulde voor dit speurwerk. Mooi overzicht en inderdaad bijzonder dat vooral in de echte hoofdseizoenweken zelf boeken zoveel goedkoper is dan een pakketreis.

Plaats een reactie