Wij geven het op...................

Dit doe ik al jaren zo. Alles los aanschaffen en boeken. Zo kan ik naar een (zogenaamd) duur gebied voor minder geld als een pakketreis in een (zogenaamd) goedkoop gebied.
Vorig jaar kwam een pakketreis naar La Norma duurder uit dan alles zelf regelen in Laax.
Voor het laagseizoen gaat dit niet op, dan is een pakketreis wel goedkoper.

Haha ik was eens met een pakketreis naar Serre Chevalier, in de eerste week na de kerstvakantie. Helaas lag er geen sneeuw en was het skigebied gesloten (horrorscenario natuurlijk). Toen kregen we het geld van de skipassen terug. Toen bleek dat de busreis en het appartement per persoon maar een paar tientjes had gekost… Daar kan je inderdaad niet tegenop. Maar in de vakantieweken kan je het inderdaad beter zelf regelen. Dan betaal je de hoofdprijs bij de reisbureaus. Maar ja je zal de mensen de kost geven die bijvoorbeeld echt de taal niet beheersen. Dan is zelf regelen toch wel een hele opgave. Ook met jonge kinderen zijn pakketreizen vaak niet zo interessant, is mijn ervaring.

Uit de vraagstelling van @maartje klinkt een hoop -begrijpelijke- teleurstelling.
Maar ook een beetje verontwaardiging, en dat lijkt me minder terecht.
Uit de bedragen die in deze discussie voorbijkomen komt naar voren dat je in de Alpenlanden niet goedkoper kunt skiën dan voor ca. 500 euro p.p.p.w.
Je kunt je afvragen of dat veel is.

Even wat vergelijkingspogingen in Nederland:
Laten we een ticket voor de De Efteling bekijken. Toch geen gekke vergelijking, de attracties lijken qua techniek aardig op skiliften. De toegangsprijs voor De Efteling is 27,50 per persoon.
7 Dagen Efteling kost dus ook bijna 200 euro. Maar in de Efteling hoeven ze 's nachts geen pistes te prepareren!

En ga maar 'ns op zoek naar een 3 persoons appartement in een Nederlandse vakantielocatie (bijv. Amsterdam, Waddeneilanden, etc). Je komt dan in het hoogseizoen toch ook al snel op zo’n 1000 euro per week.

Daarnaast: Ca. 1 miljoen Nederlanders gaan op wintersport. Dat is dus 1 op 17, oftewel slechts 6%.
94% van de Nederlanders gaat dus niet op wintersport.
Zo vreemd is het dus niet om niet op wintersport te (kunnen) gaan.
Dus om op je laatste vraag in te gaan: nee, je bent niet de enig die dit zo doet :-)

Uit de bedragen die in deze discussie voorbijkomen komt naar voren dat je in de Alpenlanden niet goedkoper kunt skiën dan voor ca. 500 euro p.p.p.w.

Dit is geen samenvatting wat er in dit topic gemeld is. De prijzen lopen nl. enorm uiteen. Er zijn bedragen genoemd onder de 200 euro p.p.p.w. incl. reiskosten, appartement en skipas.

De toegangsprijs voor De Efteling is 27,50 per persoon.
7 Dagen Efteling kost dus ook bijna 200 euro. Maar in de Efteling hoeven ze 's nachts geen pistes te prepareren!

Deze vergelijking bevestigt dat skiën daarentegen wel goedkoop is? Zeker als je het ‘per uur vermaak’ bekijkt dan is skiën helemaal goedkoop in vergelijk met activiteiten als paintballen, karten, avondje stappen of uit eten. Maar goed, ik weet niet of het zin heeft om zulke rationeel economische vergelijkingen te maken aangezien de subjectieve waarde die gegeven wordt door ieder niet zo zeer in geld uit te drukken is en logischerwijs (zoals het woord subjectief al stelt) per persoon verschilt. Zeker als je die vergelijking maakt met een binnenlandse vakantie. Zoals ik eerder stelde is het altijd een kwestie van prioriteiten stellen. In mijn studententijd had ik nauwelijks inkomen, maar ik kon het altijd opbrengen om op wintersport te gaan. (Door inderdaad geen weekendjes weg te plannen in eigen land omdat die niet alleen feitelijk maar ook in subjectieve vergelijking -voor mij, door de waarde die ík er aan hecht- duurder zijn).

Ca. 1 miljoen Nederlanders gaan op wintersport. Dat is dus 1 op 17, oftewel slechts 6%.
94% van de Nederlanders gaat dus niet op wintersport.

Ja goed, wat zegt dit? In deze discussie is het interessant om te kijken hoeveel van deze groep uiteindelijk thuis blijft wegens financiële redenen. En dan vervallen we vervolgens weer in de discussie die gevoed wordt door het stellen van prioriteiten en het maken van keuzes (de mate van luxe die gewenst wordt tijdens een vakantie, afwegingen ten koste van andere vrije tijds bestedingen etc.). En dat is uiteindelijk ook de reden waarom ik heb gereageerd op dit topic, het is geen kwestie van ‘wintersport is té duur’ of ‘wintersport wordt té duur’. Het is een kwestie van ‘ik vind het te duur (op de manier zoals ik het wil)’’ of ‘ik stel andere prioriteiten’. Want uiteindelijk, zoals ik hierboven schreef, bij Sunweb en verwante operators kan je voor kleine bedragen mooie reisjes boeken.

*Goedkope voorbeelden uit eigen ervaring (dus niet eens de allergoedkoopste voorbeelden aangezien ook ik gebonden ben aan bepaalde data etc.):

  • Vorig jaar voor 239 euro (appartement, busreis en skipas) p.p. week (10 daagse reis) Briancon in Serre Chevalier (laatste week feb.)
    -Vorig jaar voor 249 euro (appartement, busreis en skipas) p.p. 3 daage skitrip naar Val Thorens (weekend voor Kerst)
  • 2 jaar geleden voor 159 euro (appartement, busreis en skipas) p.p. voor 3 daagsge skitrip naar Superdevoluy (tweede week januari).
  • 2 jaar geleden voor 310 euro (appartement, busreis en skipas) p.p. voor weekski (de zogenaamde 10-daagse reizen) in Le Corbier (tijdens carnavalsvakantie).

Met andere woorden, ik vind het jammer om te horen dat iemand de handdoek in de ring gooit, want het hoeft niet. Mits je uiteraard bereid bent om ergens concessies te maken. En dat is de prioritering.

''Powder to the people''

Het is logisch dat voor iedereen de prioriteiten anders liggen. Het is natuurlijk goed om te relativeren: wintersport is duur, maar ga inderdaad maar eens een dagje uit met het hele gezin. Of een avond lekker uit eten. Om maar te zwijgen van wat we uitgeven aan andere luxe (mobiele telefoons, roken, drinken, etc.). Het feit dat er in een gezin 1600 euro kan overblijven om, naast de zomervakantie, nog op wintersport te gaan geeft toch een zekere welvaart aan. Maar inderdaad: je kan je geld maar één keer uitgeven.
Voor de topic-starter zou denk ik nog winst te behalen zijn door eens ‘out of the box’ te denken. In dit topic zijn al veel suggesties gedaan.

Ik zie een hoop leuke ideeën en ook suggesties naar voren komen, maar dat is dan vooral in de NIET dure weken, maw als je een gezin met schoolgaande kinderen hebt ben je verplicht om in de kerst- of voorjaarsvakantie te gaan. Dit zijn de dure weken want ook daar zijn ze niet gek. Voorheen gingen wij altijd in januari of begin februari of begin maart, dan konden we goedkoop er heen. Echter met kinderen (in ons geval 1 kind) is het veel duurder. Nu hebben wij mazzel met de auto van de zaak, maar dat geld niet voor iedereen. Wij boeken rechtstreeks bij het hotel of pension omdat dat voordeliger is en boeken de skipas voor begin december online dat scheelt 10%!

Wij gaan ook graag op wintersport liefst 2x per jaar maar dan kiezen we voor een goedkope zomervakantie, in dit geval een fietsvakantie. Ik vond het excel schema wat hier gepost is trouwens erg mooi gemaakt!

Waarom ga je niet met de meivakantie. De is buiten het seizoen en er is zat accommodatie aanwezig voor weinig. Afgelopen jaren naar Obertauern en Obergurgl geweest. In Obergurgl kregen mijn kinderen nog een gratis skipas.
Dit jaar is de meivakantie laat en ga ik met de kinderen waarschijnlijk naar Stubai of Pitztal gletsjer. Wederom kinderen gratis skipas. Heb deze weken eigenlijk altijd sneeuw en veel zon gehad en niemand op de piste… Je hoeft niet perse een volle week te gaan in deze periode.

May the ski force be with you !!

Haha ik was eens met een pakketreis naar Serre Chevalier, in de eerste week na de kerstvakantie. Helaas lag er geen sneeuw en was het skigebied gesloten (horrorscenario natuurlijk).

da’s dan al een tijdje geleden. Meer dan 12 jaar?

Click. Click. Peace

Haha ik was eens met een pakketreis naar Serre Chevalier, in de eerste week na de kerstvakantie. Helaas lag er geen sneeuw en was het skigebied gesloten (horrorscenario natuurlijk).

da’s dan al een tijdje geleden. Meer dan 12 jaar?

Rogier op 16 sep 2014 18:48

Ja, ik denk 1999 ofzo… Twee jaar ervoor waren we in dezelfde week geweest en toen bakken met sneeuw!

Het is misschien een verrassende suggestie, maar bij Sarajevo (Bosnië) zijn twee mooie skigebieden die heel erg goedkoop zijn: Jahorina en Bjelasnica. Moderne stoeltjesliften (en af en toe ook nog wat ouder spul), goed huurmateriaal en € 110 of zo voor een skipas van een week. Eten en accommodatie zijn ook veel goedkoper dan in de Alpen. Het zijn geen gigantische gebieden maar helemaal goed voor een gezin. De meeste mensen spreken wat Engels of Duits en zijn heel behulpzaam. Als je het type mens bent dat zenuwachtig wordt als er een stopcontact scheef zit in de hotelkamer, dan is het misschien niets voor jou. Maar ik heb er zelf een aantal malen in een huisje gezeten en dat was perfect: modern, schoon, luxe, alles deed het. Enige nadeel: de afstand (1700km vanaf Utrecht; op ong. 2 uur na alles autosnelweg). Maar de benzine is daar dan weer iets van € 1,20 per liter :-)

Te gekke dingen doen met leuke kleine internationale groepen in de bergen! crazycamp.org

Je zou dit jaar via Engelse sites kunnen zoeken.
Hun voorjaarsvakantie eindigt op 21 februari dus soms hebben ze voor de week van 21 februari tot 28 februari lagere prijzen.

Don`t eat yellow snow

Ik herken de uitdaging van @Maartje wel. Ook wij zien het ieder jaar duurder worden. Alleen komt dat maar voor een klein deel door stijgende prijzen. Het grootste deel van de extra kosten komt door de kinderen die ouder worden. Ook wij zijn gebonden aan de voorjaarsvakantie.
Waar we vroeger met campingbedjes en losse matrassen aan de slag gingen, pasten we met 3 gezinnen in een appartement met 3 slaapkamers. Nu moet dat appartement 6 slaapkamers hebben (!). In de woonkamer slapen vind ik geen optie.
Ook deelden we vroeger 1 skipas omdat er altijd één bij de kids bleef. Later kwam daar 1 kinderpas bij, maar nu hebben we 4 skipassen nodig.
Die €1600 komt me dus bekend voor. Dat was ik tot een jaar of 5 geleden ongeveer kwijt. Daarna begon het op te lopen en kijk ik nu naar zo’n €3000.
En dan doen we nog niks geks. We boeken al vanaf 2009 via particuliere aanbieders en streven om max 1000/1100 per gezin uit te geven. Nogmaals, in de woonkamer of in een bezemkast slapen weiger ik - het is wel vakantie. Dan willen we ook nog dichtbij de liften en het dorp zitten, dus dit bedrag lukt sowieso al niet (meer) in de grotere gebieden. Maar in een kleiner gebied zijn de passen ook nog wat voordeliger. Valfrejus is al genoemd, daar waren we afgelopen seizoen. Dan ben je een kleine €600 kwijt.
Dan nog brandstof en tol - ca. €350. We boeken nog een overnachtingshotel op de eerste vrijdag om de drukte voor te zijn. Dan zit je dus al op een dikke €2000 en heb ik nog niks gegeten en gedronken. Dat kan je zo gek maken als je wilt natuurlijk. Een rondje op het terras, lunch op de piste, een schnitzeltje 's in een restaurant etc. gaat hard.
Ik kan het ook niét doen en de week op droog brood doorbrengen. Dan ben ik voor €2.500 klaar. Enorm veel geld en zit je nog op een houtje te bijten. Ons idee is daarom om die extra €500 ook maar bij te leggen en het verder los te laten. Daar kan je nog niet iedere dag van lunchen en uit eten trouwens - beetje om en om uit en thuis - maar dan heb je in ieder geval een supervakantie en geniet je er meer van.
Het is ieder jaar een rib uit m’n lijf maar net als meedoen in de Postcodeloterij kan ik het niet opgeven ;-)

Volgens mij kan je zelfs in de krokusvakantie voor minder dan €1000 skiën.
Iemand noemde al Zuid-Duitsland, maar ook in Tirol is het mogelijk.

Als je bijvoorbeeld overnacht in Fliess en skiet op de Venet (er rijdt een gratis skibus vanuit het dorp naar de stoeltjeslift) is de rekensom als volgt:

skipas 2x volwassen: 2x €172 = €344
skipas 1x kind: €103
appartement: €420 (http://www.tirolwest.at)
totaal: €867

Volgens mij kan je zelfs in de krokusvakantie voor minder dan €1000 skiën.
Iemand noemde al Zuid-Duitsland, maar ook in Tirol is het mogelijk.

Als je bijvoorbeeld overnacht in Fliess en skiet op de Venet (er rijdt een gratis skibus vanuit het dorp naar de stoeltjeslift) is de rekensom als volgt:

skipas 2x volwassen: 2x €172 = €344
skipas 1x kind: €103
appartement: €420 (http://www.tirolwest.at)
totaal: €867

stok op 17 sep 2014 18:03

En de auto rijdt er voor niets naartoe en voor het eten ben je vaak ook meer kwijt dan thuis. Dus tel er nog maar eea bij op.

Heel herkenbare verhalen in dit draadje. Tot 2 jaar geleden konden we ook buiten het hoogseizoen, nu moeten we dus de vette hoofdprijs betalen :-(

Dit jaar gaan we in de kerstvakantie en vieren we oud & nieuw in Oostenrijk (Gerlos) samen met een bevriend gezin. De budget vriendelijke opties die hier de revue passeren kan ik eigenlijk alleen maar van dromen… Want ik/wij willen niet te veel concessies doen wat betreft locaties.

Kortom inderdaad vaak een kwestie van prioriteit en wat je maximaal wil en kan spenderen. In iedergeval wordt dit jaar de duurste wintersport voor ons gezin (2 volwassen en 2 kinderen, 4 en 6 jaar) tot nu toe… voor een weekje skiën, lessen, materiaalhuur, appartement, reiskosten etc. zijn we exclusief (uit)eten, hapjes en extra’s ruim 3K kwijt… hopelijk eindigt de teller uiteindelijk ruim onder de 4K… Het moet niet gekker worden of een weekje skiën wordt duurder dan 3 weken zomervakantie… (maar skiën is zo leuk!)

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

Ik zie het maar weinig mensen doen, maar eigenlijk moeten de meerkosten voor eten en drinken ook in het budget meegerekend worden. Natuurlijk moet je altijd eten en drinken, maar thuis koop je goedkoop zaken in de supermarkt, op je wintersportbestemming eet je eerder in een restaurant, snackbar o.i.d. En wie alsnog zelf in z’n appartement wil blijven koken: Supermarkten in skigebieden zijn een stuk duurder. Discounters zijn er in de regel niet. De enige optie die overblijft is om al je eten (ingeblikt) van huis mee te nemen.

@Frans, als je het dan zo goedkoop mogelijk wil doen kook je natuurlijk zelf en doe je je boodschappen bij de Hofer, die vind je in Oostenrijk genoeg. Op sommige plaatsen heb je op de berg ruimtes waar je je eigen broodje kan eten en bij mooi weer zoek je een plekje bij een hutje langs de piste. Als je wil en concessies doet kun je best nog voor een redelijk prijs skiën gaan. Ja niet in het grootste gebied, aan de piste of ook nog in een groot dorp.
Zoek vrienden of familie waarmee je evt een groot app deelt, dat scheelt ook al.

Dienten Die Alte schule

Supermarkten in skigebieden een stuk duurder? Da’s wel erg gegeneraliseerd.
Zelfs in het mondaine en autovrije Wengen is een Coop die gewoon meedoet met de landelijke acties en die artikelen van het C-merk Prix! verkoopt. Dito in Laax, Disentis, Sedrun, Andermatt, Grindelwald, Zweisimmen, Lenk, Adelboden, Gstaad, Grimentz, Bettmeralp, Zermatt etc. etc.
En dan heb ik het alleen nog maar over de Coop en niet eens over Denner en Migros. Dat zijn misschien geen discounters, maar ja: wij doen in Nederland ook niet enkel boodschappen bij de discounters.

Natuurlijk zijn er ook zat dorpen waar dat niet zo is maar de skiër die op budget wil reizen zal niet terugdeinzen voor een ritje naar een grotere plaats om goedkoper boodschappen te doen. Zelfs in Zwitserland zijn Aldi en Lidl tegenwoordig gemeengoed geworden, vaak tot 19 uur geopend en vanuit zeer veel gebieden vind je er binnen een half uur één. En ook dit is natuurlijk een factor waar je bij het uitzoeken van je bestemming rekening mee kan houden. OK: boodschappen doen buiten Nederland is bijna altijd duurder (Nederlandse supermarkten zijn door al die prijzenoorlogen gewoon belachelijk goedkoop) en van Zwitserland weten we dat de prijzen voor sommige artikelen fors hoger liggen. Dan komt het ook aan op slim inkopen. Als je wil kan het allemaal echt.

Ik kom dus veel in Zwitserland maar ook bijvoorbeeld in Oostenrijk hadden we in Serfaus een prima supermarkt die echt niet achterlijk duur was (en wederom goedkopere opties in het dal).

In Frankrijk heb je in dorpen als Val Thorens enzo inderdaad wel een wat grotere uitdaging om makkelijk en betaalbaar boodschappen te doen. Idem als je geen eigen vervoer hebt (goedkope busreizen). Dan wordt het slepen met eigen etenswaren.

Zoek vrienden of familie waarmee je evt een groot app deelt, dat scheelt ook al

Elly3 op 18 sep 2014 13:11

Ja dat zou je verwachten. Maar uiteindelijk lijk je ‘per bed’ te betalen. Als een appt met 3 slaapkamers €1.500 is, dan is een appt met 5 slaapkamers gewoon €2.500. Misschien ook omdat grote appartementen of chalets schaars zijn en daardoor een stuk duurder. Wij hebben al vaker 2 kleinere appartementen geboekt omdat 1 grote of niet te vinden was, of stervensduur.

Frans: De niet houdbare zaken kun je diepgevroren in NL meenemen in de skikoffer op je dak. Koeltas eromheen. Scheelt ook alweer centjes. We nemen doorgaans best wel wat van thuis mee, domweg omdat het anders niet te betalen is.

@Jay, Er zijn genoeg goedkopere appartementen te vinden, meestal ben je goedkoper uit met elkaar in een groot app, zo heb ik dat altijd ervaren. Ons app verhuur ik de hele winter door voor het zelfde bedrag, (10/11 pers 5 slpk 1200) vond het vroeger altijd erg dat je met kids in de vakantie altijd de hoofdprijs moest betalen. Dat met het aantal bedden klopt niet helemaal wat je daar zegt, hangt er ook af voor hoeveel personen de eigenaar zijn app verhuurt. Soms heb je 3 slpk en zeggen ze dat je er met 8/10 in kunt. is het wat kleiner maar iets goedkoper, je bent toch de meeste tijd weg.
Maar wil je het goedkoop, zal je flink moeten zoeken, zeker in het hoogseizoen.

Dienten Die Alte schule

@Elly, dat laatste ben ik zeker met je eens!
Mijn ervaring is helaas niet dat het per persoon goedkoper wordt in een groot appartement. In ieder geval voor de 13 personen waar ik nu voor op zoek ben. Frustrerend inderdaad dat zo’n hut in januari voor €1000 wordt verhuurd en een paar weken later voor €4000. Vraag en aanbod, maar ik ga het er niet voor betalen.

en doe je je boodschappen bij de Hofer, die vind je in Oostenrijk genoeg.

Elly3 op 18 sep 2014 13:11

Juist, maar die vind je niet in de meeste skidorpen. Alleen in grotere plaatsen, waar velen dan speciaal heen moeten reizen. Desalniettemin ga ik met je mee dat Oostenrijk qua supermarktprijzen nog mee valt in vergelijking met andere Alpenlanden. Frankrijk, Italië en vooral Zwitserland zijn duurder.

Zelfs in het mondaine en autovrije Wengen is een Coop die gewoon meedoet met de landelijke acties en die artikelen van het C-merk Prix! verkoopt. Dito in Laax, Disentis, Sedrun, Andermatt, Grindelwald, Zweisimmen, Lenk, Adelboden, Gstaad, Grimentz, Bettmeralp, Zermatt etc. etc. En dan heb ik het alleen nog maar over de Coop en niet eens over Denner en Migros.

joepert op 18 sep 2014 13:47

Dat klopt slechts ten dele. Er zijn wel aanbiedingen, maar de algemene supermarktprijzen liggen in bijv. Zermatt hoger dan in Visp of Brig. Tel daar nog eens bovenop dat je in Zwitserland bent en je begrijpt dat de dagelijkse boodschappen in z’n algemeen beduidend duurder uitvallen.

Zelfs in Zwitserland zijn Aldi en Lidl tegenwoordig gemeengoed geworden, vaak tot 19 uur geopend en vanuit zeer veel gebieden vind je er binnen een half uur één.

joepert op 18 sep 2014 13:47

En dan nog, ook Aldi en Lidl zijn in Zwitserland aanzienlijk duurder als in Duitsland of Nederland.

Dan komt het ook aan op slim inkopen. Als je wil kan het allemaal echt.

joepert op 18 sep 2014 13:47

Slim inkopen in Zwitserland levert altijd nog een flink gepeperde rekening op. Het valt pas mee als je in Nederland gewend bent om A-merken te kopen, en in Zwitserland dan B en C-merken voor lief neemt. Koop je thuis veelal alleen B en C-merken, dan zal het je in Zwitserland gewoon niet lukken om slechts met beperkte meerkosten de supermarkt te verlaten. Quitte spelen is sowieso onmogelijk. Die zogenaamde “Prix Garantie” producten van de Coop heb je in Duitsland ook… voor de helft van de Zwitserse prijs.

Frans: De niet houdbare zaken kun je diepgevroren in NL meenemen in de skikoffer op je dak. Koeltas eromheen. Scheelt ook alweer centjes. We nemen doorgaans best wel wat van thuis mee, domweg omdat het anders niet te betalen is.

Robert7 op 18 sep 2014 16:20

Mee eens, een koelbox of -tas kan veel meerkosten besparen door thuis al zoveel mogelijk levensmiddelen mee te nemen. Moet je uiteraard wel binnen de EU blijven, naar Zwitserland mag je bijvoorbeeld slechts beperkt vleeswaren en alcohol invoeren.

Hallo allemaal,

Heel erg bedankt voor jullie meedenken, en suggesties.

Jullie hebben ons aan het denken gezet, of winterberg wel zo’n goed idee was. We zijn dus verder gaan kijken/zoeken naar andere goedkope opties.

En raad eens, we hebben wat gevonden en geboekt! (hadden we nooit gedacht dat dat zou lukken)

We gaan naar Oberstaufen-Steibis in de Allgäu. We hebben daar een appartement gevonden incl, ontbijt, skipas (oberstaufenplus kaart) voor 500.00 euro (voor 6 dagen, kan dit jaar niet langer ivm mijn werk). En…ski-in/ski-out, en op loopafstand van het dorp.

Het is geen al te groot gebied (41km), maar het lijkt ons erg leuk. Wij zijn er erg blij mee!!

Het kan dus inderdaad, wintersport voor weinig! :) (nou ja weinig, low budget zeg maar)

Geniet van elke dag, het leven is al kort genoeg!

Hallo allemaal,

Heel erg bedankt voor jullie meedenken, en suggesties.

Jullie hebben ons aan het denken gezet, of winterberg wel zo’n goed idee was. We zijn dus verder gaan kijken/zoeken naar andere goedkope opties.

En raad eens, we hebben wat gevonden en geboekt! (hadden we nooit gedacht dat dat zou lukken)

We gaan naar Oberstaufen-Steibis in de Allgäu. We hebben daar een appartement gevonden incl, ontbijt, skipas (oberstaufenplus kaart) voor 500.00 euro (voor 6 dagen, kan dit jaar niet langer ivm mijn werk). En…ski-in/ski-out, en op loopafstand van het dorp.

Het is geen al te groot gebied (41km), maar het lijkt ons erg leuk. Wij zijn er erg blij mee!!

Het kan dus inderdaad, wintersport voor weinig! :) (nou ja weinig, low budget zeg maar)

Maartje op 19 sep 2014 09:45

Mooi om te horen! Zit de skikaart standaard bij het appartement of reken je dat gewoon los er bij op? En die 500 euro, is dat P.P of in totaliteit?

Even a bad day skiing is better then a good day at work

Wat fijn voor jullie Maartje. Veel plezier en laat ons maar weten hoe het was! Ik neem trouwens aan dat het 500 euro per persoon is want anders hebben jullie wel een hele erge toffe superdeal gesloten :-)

Die 500.00 euro (is eigenlijk nog iets minder nl 95.00 euro per overnachting) is niet pp, maar voor 2 volwassenen en een kind samen, incl ontbijt, kurtax en oberstaufenplus kaart.

De oberstaufenpluskaart is de gastenkaart van die regio, maar tegelijk ook (o.a.) je skipas en toegangskaart voor het zwembad/termaalbad in oberstaufen. Het appartement/pension waar wij verblijven biedt deze kaart aan (je krijgt deze gratis). Vele appartementen/hotels en pensions in Oberstaufen-Steibis zijn daar bij aangesloten (moet je met boeken wel op letten).

Ik ben bij toeval bij dit gebied uitgekomen. Ik wist niet eens dat dit systeem bestond. Maar steeds meer dorpen schijnen dit systeem te introduceren. Ik vindt het super!

Zie dit filmpje van Youtube (wel in duits):

Geniet van elke dag, het leven is al kort genoeg!

Fijn om te lezen dat jullie het toch niet opgeven en ik hoop dat het jullie zal bevallen!

@Maartje

Dat is geen verkeerde deal zeg! Oberstaufen is ook echt een mooi gelegen en nog authentiek gebiedje in de naam van Steibis. Thalkirchdorf / Hündle is ook erg mooi, maar wel wat kleiner en verouderd. Weinig platgewalste pistes, maar mooi, om de glooiing van de berg gelegen afdalingen zijn in beide gebieden gemeengoed. Zie hieronder een leuk bericht:

http://www.alpinforum.com/forum/viewtopic.php?f=45&t=380…

Even a bad day skiing is better then a good day at work

@Maartje, Waar een forum vol enthausiastelingen allemaal niet goed voor is, leuk dat je alsnog op wintersport kan. Moet wel zeggen is wel een mooie deal.

Plaats een reactie