steungroepje blessure

Ai Lotte, wat een pech! Moet je voor een operatie? In ieder geval succes…. Hier volop in de revalidatie na een VKB reconstructie. Iets met een lange adem en te weinig geduld 🙈.

@lotte. jeetje wat een ontzettende pech zeg. is de breuk heel groot? bij mij was het maar een haarscheurtjes en ben ik ondertussen weer helemaal hersteld. ik heb 2 jaar terug gezegd dat skieen zonder brace geen probleem is. maar ik ga toch een zeer stevige brace kopen om dit soort gevallen maar te vermijden.
succes met het herstel

Ik kan me niks voorstellen bij de val die je beschrijft. Had het te maken met je nieuwe ski’s?

DrPhil op 15 mrt 2022 09:43

Nee, het lag zeker niet aan de ski’s, die zijn fantastisch. Zondag ook echt topafdalingen mee gemaakt en geen spijt van de aankoop.
Voor zo ver ik het kan reconstrueren, maakte ik op lage snelheid een bocht naar links en had dus vooral gewicht op mijn rechterbeen. In plaats van dat mijn linkerbeen er parallel naast ging, bleef het steken en verloor ik mijn evenwicht, waardoor er meer gewicht op dat binnenbeen kwam en ik het verdraaide. Door mijn VKB-revalidatie zijn mijn spieren en banden heel sterk, dus blijkbaar hebben de krachten vooral op mijn bot ingewerkt.

Uitrusten doen we thuis wel!
@lotte.](/profiel/lotte) jeetje wat een ontzettende pech zeg. is de breuk heel groot? bij mij was het maar een haarscheurtjes en ben ik ondertussen weer helemaal hersteld. § saskiamorsch op 15 mrt 2022 09:50

Het grootste geluk is dat het plateau niet is ingezakt, zei de arts. De botdelen liggen nog tegen elkaar. Maar elke beweging doet pijn en erop staan, al is het maar op mijn tenen, lukt niet.
Ik hoor vandaag of, hoe en wanneer ik gerepatrieerd word. Daarna in NL naar een orthopeed en dan zien we wel verder.

Uitrusten doen we thuis wel!

Ai wat enorm balen zeg. Werk je ‘jaren’ toe naar weer een moment in de sneeuw, heb je weer pech. Sterkte!

Beterschap Lotte77

Bij mij wordt vrijdag de enkel helemaal vast gezet
De bedoeling was rond 24 januari al, maar het heeft flinke vertraging opgelopen door de corona
Vooruitzicht is 6 weken onbelast gips en daarna nog 6 weken loop gips
Dit is dus de nasleep van de breuk van augustus 2020

*bericht bewerkt door niekniek op 16 mrt 2022 10:10

Als ik dat zo lees, denk je dat je een klein foutje hebt gemaakt en dat je nieuwe ski’s dat meteen hebben afgestraft. Maar blijf rustig geloven dat de ski’s fantasties zijn, hoor (het maakt mij niet uit). Beterschap!

*bericht bewerkt door moderator (Rogier) op 20 mrt 2022 21:13

Maar blijf rustig geloven dat de ski’s fantasties zijn, hoor (het maakt mij niet uit).

DrPhil op 16 mrt 2022 10:14

Wat een ongelooflijk onaardige en stomme opmerking. Je blijft toch ook een bijzondere hork van een kerel, @DrPhil. Dat ‘Beterschap!’ aan het eind verliest met deze inleiding alle geloofwaardigheid…

Uitrusten doen we thuis wel!

Maar blijf rustig geloven dat de ski’s fantasties zijn, hoor (het maakt mij niet uit).

DrPhil op 16 mrt 2022 10:14

Wat een ongelooflijk onaardige en stomme opmerking. Je blijft toch ook een bijzondere hork van een kerel, @DrPhil. Dat ‘Beterschap!’ aan het eind verliest met deze inleiding alle geloofwaardigheid…

Lotte77 op 16 mrt 2022 11:12

Tja het is nu eenmaal de aard van het beestje. Z’n vorige accounts Eehdinges en Berrie2 zijn ook niet voor niets geblokt. Sterkte en beterschap met je knie en hopelijk hou je er in ieder geval geen blijven letsel aan over en kan je volgend seizoen weer lekker van de sneeuw genieten.

*bericht bewerkt door moderator (Rogier) op 20 mrt 2022 21:14

Born to Ride

Beterschap Lotte77

Bij mij wordt vrijdag de enkel helemaal vast gezet
De bedoeling was rond 24 januari al, maar het heeft flinke vertraging opgelopen door de corona
Vooruitzicht is 6 weken onbelast gips en daarna nog 6 weken loop gips
Dit is dus de nasleep van de breuk van augustus 2020

niekniek op 16 mrt 2022 10:10

Ja, dat is bij jou ook een gebed zonder end, hè? Voor mij is nog niet duidelijk wat het behandelplan gaat zijn, maar ik ben er minstens 6 tot 12 weken zoet mee.

Uitrusten doen we thuis wel!

Beterschap Lotte77

Bij mij wordt vrijdag de enkel helemaal vast gezet
De bedoeling was rond 24 januari al, maar het heeft flinke vertraging opgelopen door de corona
Vooruitzicht is 6 weken onbelast gips en daarna nog 6 weken loop gips
Dit is dus de nasleep van de breuk van augustus 2020

niekniek op 16 mrt 2022 10:10

Ja, dat is bij jou ook een gebed zonder end, hè? Voor mij is nog niet duidelijk wat het behandelplan gaat zijn, maar ik ben er minstens 6 tot 12 weken zoet mee.

Lotte77 op 16 mrt 2022 12:45

Ja helaas wel
Ik ben nu zo ver, Als het niet goed op te lossen is, dan amputeren ze maar gelijk
Ben zo klaar met de pijn
Slaap al weken maximaal 4,5 tot 5 uurtjes per nacht, puur van de pijn

Beterschap Lotte77

Bij mij wordt vrijdag de enkel helemaal vast gezet
De bedoeling was rond 24 januari al, maar het heeft flinke vertraging opgelopen door de corona
Vooruitzicht is 6 weken onbelast gips en daarna nog 6 weken loop gips
Dit is dus de nasleep van de breuk van augustus 2020

niekniek op 16 mrt 2022 10:10

Ja, dat is bij jou ook een gebed zonder end, hè? Voor mij is nog niet duidelijk wat het behandelplan gaat zijn, maar ik ben er minstens 6 tot 12 weken zoet mee.

Lotte77 op 16 mrt 2022 12:45

Ja helaas wel
Ik ben nu zo ver, Als het niet goed op te lossen is, dan amputeren ze maar gelijk
Ben zo klaar met de pijn
Slaap al weken maximaal 4,5 tot 5 uurtjes per nacht, puur van de pijn

niekniek op 16 mrt 2022 20:00

Lotte en Niekniek, heel veel sterkte gewenst en veel beterschap!!!

@niekniek sterkte met de enkelartrodese. Als de gewrichten gefuseerd zijn zal je weer kunnen skiën en zal de pijn gereduceerd zijn.
Hier iets over een enkelartrodese en skiën: https://www.bootfitter.nl/bootfitting_blog/kan-je-met-een-va…

Komt goed!

Date your skis but marry your boots

@niekniek sterkte met de enkelartrodese. Als de gewrichten gefuseerd zijn zal je weer kunnen skiën en zal de pijn gereduceerd zijn.
Hier iets over een enkelartrodese en skiën: https://www.bootfitter.nl/bootfitting_blog/kan-je-met-een-va…

Komt goed!

Marco-Paul op 20 mrt 2022

@niekniek je bent door je voorgeschiedenis toch al jaren een zitskiër? Dus dan hoef je niet na te denken over aangepaste schoenen.
Wel een interessant artikel, @Marco-Paul Ik ga het delen met een vriendin van me bij wie de enkel mogelijk ook vastgezet gaat worden.

*bericht bewerkt door Lotte77 op 20 mrt 2022 10:55

Uitrusten doen we thuis wel!

@niekniek sterkte met de enkelartrodese. Als de gewrichten gefuseerd zijn zal je weer kunnen skiën en zal de pijn gereduceerd zijn.
Hier iets over een enkelartrodese en skiën: https://www.bootfitter.nl/bootfitting_blog/kan-je-met-een-va…

Ow dat wist ik niet excuus, stom van me…

Komt goed!

Marco-Paul op 20 mrt 2022

@niekniek je bent door je voorgeschiedenis toch al jaren een zitskiër? Dus dan hoef je niet na te denken over aangepaste schoenen.
Wel een interessant artikel, @Marco-Paul Ik ga het delen met een vriendin van me bij wie de enkel mogelijk ook vastgezet gaat worden.

Lotte77 op 20 mrt 2022 10:54
Date your skis but marry your boots

@Marco-Paul ik doe inderdaad aan zitskiën
Kan geen skischoenen meer aan als ik op hoogte ben door mijn trombose benen
Maar hopelijk kan ik in september weer een beetje uit de voeten zodat ik weer in de zitski kan
Afgelopen vrijdag ben ik geopereerd, was een dag behandeling maar ik mocht de nacht weer blijven ivm een lage saturatie
Heb nu een gips spalk en 31 maart krijg ik gewoon gips, hopelijk eind april loopgips
@Lotte77 weet je al wat meer over je behandeling?

Veel sterkte voor alle geblesseerden.

Aftellen maar!

Nou, @saskiamorsch, we lijken nu wel heel veel op elkaar. Ik heb in april 2019 wel een voorstekruisbandreconstructie gehad. Sinds januari 2020 ski ik weer op de rollerband en in de sneeuw. Vanmorgen de tweede skidag van mijn tweede wintersportvakantie van dit seizoen. Op een lullig bultje op een blauwe piste blijft mijn linkerbeen staan en draait mijn rechterbeen eromheen. Lage snelheid, dus mijn ski klikt niet los. Ik stort ter aarde en vrees direct met grote vrezen dat er banden aan gort zijn. Niets is minder waar: tibiaplateaufractuur 😞

Lotte77 op 15 mrt 2022 00:16

Wat naar zeg. Zachte sneeuw met woestijnzand? Op veel plaatsen is de sneeuw momenteel echt heel gevaarlijk voor benen en kniën.

Heel veel sterkte!

Click. Click. Peace

@Lotte77 weet je al wat meer over je behandeling?

niekniek op 20 mrt 2022 20:09

Dinsdagmiddag spreekuur bij de traumachirurg. Ben benieuwd. Ik heb momenteel geen pijn (tenzij ik op het been ga staan, vermoed ik) en de zwelling is minimaal, vergeleken met vorige week maandag en helemaal vergeleken met toen ik mijn voorste kruisband had gescheurd. Ik heb dus goede hoop op een eenvoudige behandeling en een vlot herstel 🤞🏼🤞🏼

Uitrusten doen we thuis wel!

@lotte77: aller eerst heel vervelend uiteraard en bovenal beterschap! Hier een ervaringsdeskundige mbt breuk tibiaplateau na reconstructie van de VKB.

Het overkwam mij bij een val van de trap:
Zonder verzakking is en zonder aanvullende zetting of iets dergelijks wilde de orthopeed van het Ziekenhuis waar ik naartoe ben afgevoerd het voor 6 weken in het gips knallen. Eenmaal in het gips er en weer thuis (volgende dag) contact opgenomen met de orthopeed van herstel VKB. Hij haalde dezelfde dag nog hetbgips er af en duwde mijn been in een brace. Dit ter voorkoming van een stijf been en het behoud van de strekking. De breuk was bij mij binnen een jaar van herstel. Na een aantal weken met de brace ben ik aan het herstel gaan werken om zo snel mogelijk verder te gaan met de leuke dingen van het leven😏. Dat lukte heel snel! Ondanks dat het misschien wat raar voelde om licht te belasten en te bewegen ben ik er wel heel blij mee geweest, zodat de reeds geleverde arbeid voor de VKB reconstructie niet voor Jan …. was!

Succes met herstel!
@niekniek: zitskiers zijn helden! Hou je haaks en succes met het herstel!

@Bruuuno dank voor deze informatie. Ik heb bewust voor hetzelfde ziekenhuis gekozen en met jouw info zal ik de chirurg zeker vragen om even te overleggen met de orthopeed! Een gipskorset zou voor mij bijzonder onpraktisch zijn. Ik woon alleen en zou dan totaal niet uit de voeten kunnen, dus ik hoop echt op een brace. Dat is de afgelopen week in ieder geval heel goed gegaan.

Uitrusten doen we thuis wel!

Wat naar zeg. Zachte sneeuw met woestijnzand? Op veel plaatsen is de sneeuw momenteel echt heel gevaarlijk voor benen en kniën.

Heel veel sterkte!

Rogier op 20 mrt 2022 21:16

Dank!
Nee, dat woestijnzand was pas een dag of twee later zichtbaar. Het was wel een zachte, hoperige blauwe piste, maar in december heb ik met dezelfde ski’s in nagenoeg dezelfde omstandigheden geskied en toen sneed ik gemakkelijk door de hopen heen. Ik houd het erop dat mijn snelheid te laag was en dat ik een bocht naar links probeerde te maken, terwijl ik uit balans was, waardoor ik teveel gewicht op mijn binnenbeen had. Maar zeker weten doe ik het niet en helaas heeft geen van mijn skimaatjes het zien gebeuren, dus ik zal er nooit achter komen 🤷🏻‍♀️

Uitrusten doen we thuis wel!

@Lotte77 weet je al wat meer over je behandeling?

niekniek op 20 mrt 2022 20:09

Dinsdagmiddag spreekuur bij de traumachirurg. Ben benieuwd. Ik heb momenteel geen pijn (tenzij ik op het been ga staan, vermoed ik) en de zwelling is minimaal, vergeleken met vorige week maandag en helemaal vergeleken met toen ik mijn voorste kruisband had gescheurd. Ik heb dus goede hoop op een eenvoudige behandeling en een vlot herstel 🤞🏼🤞🏼

Lotte77 op 20 mrt 2022 21:21

Hoe was het bij de traumachirurg?

In mijn enkel zijn 6 schroeven en een plaatje geplaatst
Ik mag donderdag op controle, hechtingen eruit en een gips wissel

De traumachirurg van dinsdag liet het verschil zien tussen de nieuwe foto en de foto van september vorig jaar. Toen zag ik zelf gelijk dat niet alleen een hoekje van mijn scheenbeen was afgebroken, maar dat er ook in het midden van mijn knie een stukje weg was. Er is met spoed een CT-scan gemaakt die ik woensdagochtend met een andere chirurg heb besproken. Aan de bovenkant van mijn scheenbeen (middenin mijn knie) en dan aan de achterzijde (waar de achterste kruisband aanhecht) is een stukje bot verbrijzeld. Deze botfragmentjes zijn ongeveer een cm naar beneden gezakt. Aan de bovenkant van het scheenbeen is wat kraakbeenschade, maar het draagvlak is verder (gelukkig) nog intact.
Drie chirurgen en twee orthopeden hebben de CT-scan besproken en geconcludeerd dat het een zeer complexe breuk is, waarbij opereren niet de beste optie is. Ze kunnen er niet goed bij komen en mocht dat wel lukken, wordt het een lastige puzzel om stukjes te gaan verplaatsen.
De tunnel die drie jaar geleden in mijn scheenbeen geboord is voor mijn nieuwe voorste kruisband, is ook gebroken, maar ze denken nu dat die kruisband nog wel op zijn plek zit. Van de achterste kruisband weten ze het niet.
Het doel is nu om het bot rust te gunnen om te herstellen, dus ik ben donderdag van mijn voet tot mijn lies in het gips gezet. Dinsdag 26 april mag het gips eraf. Daarna krijg ik weer 2 weken een brace om en daarna heb ik weer een gesprek met de chirurg. Hij kon en wilde nu nog niets over de toekomst (qua pijn, slijtage, sporten e.d.) zeggen.
Een MRI om te kijken of er bandletsel is en zo ja, wat daarmee te doen, bewaren we ook voor de toekomst.
Kortom, het is goed hommeles in mijn knie 😞, maar ik ben optimistisch ingesteld, dus heb er het volste vertrouwen in dat ik hier net zo goed en vlot van herstel als van die voorste kruisband 💪🏽

*bericht bewerkt door Lotte77 op 26 mrt 2022 23:53

Uitrusten doen we thuis wel!

Holy cow Lotte….dat is wel even slikken als je zo een diagnose krijgt! Ik duim voor je, goed dat je er zelf zo positief instaat! Eerst de gipsperiode maar doorkomen.

Ik ga zelf bijna week 8 in, postoperatief na VKB reconstructie en partiële menisectomie. Eerlijk is eerlijk: het kost mij soms wel moeite om de positiviteit hoog te houden. Ik ben een verrekt slechte stilzitter en de balans van met beleid oefenen is voor mij erg moeilijk. De ups en downs elke keer zijn 🤢.

@Lotte77 weet je al wat meer over je behandeling?

niekniek op 20 mrt 2022 20:09

Dinsdagmiddag spreekuur bij de traumachirurg. Ben benieuwd. Ik heb momenteel geen pijn (tenzij ik op het been ga staan, vermoed ik) en de zwelling is minimaal, vergeleken met vorige week maandag en helemaal vergeleken met toen ik mijn voorste kruisband had gescheurd. Ik heb dus goede hoop op een eenvoudige behandeling en een vlot herstel 🤞🏼🤞🏼

Lotte77 op 20 mrt 2022 21:21

Hoe was het bij de traumachirurg?

In mijn enkel zijn 6 schroeven en een plaatje geplaatst
Ik mag donderdag op controle, hechtingen eruit en een gips wissel

niekniek op 25 mrt 2022 15:59

Ik heb net de afspraak gemaakt om alle schroeven en plaatjes uit mijn voet te laten halen over drie weken… :-)

Click. Click. Peace

@Lotte77, jammer dat de uitslag zo tegenvalt
Succes met de revalidatie

@Lotte77 succes met het laten landen van de vernieuwde informatie! Laat je niet uit het veld slaan!

In mijn enkel zijn 6 schroeven en een plaatje geplaatst
Ik mag donderdag op controle, hechtingen eruit en een gips wissel

niekniek op 25 mrt 2022 15:59

Hoe ging de controle bij jou, @niekniek ? Eerste indrukken goed?

Uitrusten doen we thuis wel!

@lotte77.

wat een pech. van bovenbeen tot en met voet in het gips. pffff heftig. Dan is dat van mij echt peanuts, maar dat was ook maar een haarscheurtje

ik hoop dat je herstel goed gaat.

Plaats een reactie