steungroepje blessure

In mijn enkel zijn 6 schroeven en een plaatje geplaatst
Ik mag donderdag op controle, hechtingen eruit en een gips wissel

niekniek op 25 mrt 2022 15:59

Hoe ging de controle bij jou, @niekniek ? Eerste indrukken goed?

Lotte77 op 27 mrt 2022 13:28

Ik heb aankomende donderdag de eerste controle
Maar ik heb al veel minder pijn dan voor de operatie, en daar ben ik heel blij mee

Oh ja, sorry, ik haalde de dagen door elkaar en dacht even dat dat al afgelopen donderdag was. Fijn dat je nu al minder pijn ervaart.
Succes donderdag. Ik lees graag hoe het is gegaan!

Uitrusten doen we thuis wel!

Oh ja, sorry, ik haalde de dagen door elkaar en dacht even dat dat al afgelopen donderdag was. Fijn dat je nu al minder pijn ervaart.
Succes donderdag. Ik lees graag hoe het is gegaan!

Lotte77 op 27 mrt 2022 21:32

Haha, dat heb ik ook
Dagen door elkaar gooien
Natuurlijk hoor je hoe het afloopt
Met minder pijn ben ik zeker heel blij mee

In mijn enkel zijn 6 schroeven en een plaatje geplaatst
Ik mag donderdag op controle, hechtingen eruit en een gips wissel

niekniek op 25 mrt 2022 15:59

Hoe ging de controle bij jou, @niekniek ? Eerste indrukken goed?

Lotte77 op 27 mrt 2022 13:28

Ik heb aankomende donderdag de eerste controle
Maar ik heb al veel minder pijn dan voor de operatie, en daar ben ik heel blij mee

niekniek op 27 mrt 2022 21:29

Fijn dat je gelijk minder pijn hebt. Ik heb mijn enkel ook enkele jaren geleden laten vast zetten. En heb er nog steeds geen seconde spijt van gehad.
Sterkte met je verdere herstel. geld ook voor de andere geblesseerde.

En ik ben vandaag op controle geweest
De knoopjes van de hechtingen zijn er af geknipt, de rest lost vanzelf op
Ze hebben de enkel aan 3 kanten opengemaakt, om de schroeven en het plaatje te kunnen plaatsen
De arts was zeer tevreden over de operatie en deze afgelopen 2 weken
Ik ben nu circulair gips gehad voor de komende 5 weken
Dan weer een gips wissel voor loopgips
Ben hier nog wel even zoet mee

Dank voor de update @niekniek.
Mijn eerste week gips is achter de rug. Is toch best snel gegaan. Nog 3,5 week te gaan…
Vandaag zei de medewerkster van de thuiszorg wel dat het leek alsof het gips al een stuk losser zat. Iets om in de gaten te houden, want het moet wel voldoende steun blijven geven.

Uitrusten doen we thuis wel!

Vanmorgen een rondje op de seh gezeten
Mijn voetzool begon gisteravond te tintelen
Vanmorgen zat de tinteling hoger
Dus even contact met de seh gezocht
Moest langskomen, toen hebben ze het gips gespleten watten ertussen en een verband eroverheen gedaan
Morgen contact opnemen met de gips kamer
Gelukkig wordt het tintelen al minder

*bericht bewerkt door niekniek op 03 apr 2022 14:50

Zo dat wordt weer even een paar dagen mank lopen… gisteren schroeven uit enkel laten halen.

null

Click. Click. Peace
o dat wordt weer even een paar dagen mank lopen... > § Rogier op 16 apr 2022 13:39

Sterkte!
Ik heb vorige week vrijdag het gips laten vervangen, want het zat erg los. Van oranje ben ik nu overgestapt naar roze. Het nieuwe gips zit jammer genoeg niet zo fijn als het vorige. Nog 10 dagen te gaan en dan mag het er gelukkig vanaf 😀

null

*bericht bewerkt door Lotte77 op 16 apr 2022 14:49

Uitrusten doen we thuis wel!

@Lotte77 dat kleurtje heb ik wel 4 dagen gehad
Gips zat te strak, open gezaagd watten ertussen en verband er overheen
Dag later is er weer een spalk van gemaakt, omdat ik het toch niet mag belasten
Hopelijk over 2,5 week loopgips

@Lotte77 ben je al uit het gips?

@Lotte77 ben je al uit het gips?

niekniek op 01 mei 2022 21:05

Jazeker! Afgelopen dinsdag is het gips eraf gegaan en heb ik de brace die ik de eerste 10 dagen had weer 24/7 om. Jammer genoeg mag ik het been nog niet belasten, hoewel ik daar wel op gehoopt had. Ik mag het ook maar maximaal 40 graden buigen, dus dat valt ook een beetje tegen. Maandag 9 mei mag ik weer op spreekuur komen bij de chirurg en ik verwacht dat ik het daarna weer langzaamaan mag gaan belasten.
Ik werk ongeveer halve dagen vanuit huis en morgenochtend word ik door een vrijwilliger van m’n werk met de auto opgehaald om naar de bedrijfsarts te gaan. Ben benieuwd hoe die mijn belastbaarheid inschat. Ook dat vind ik zelf tegenvallen, vooral omdat ik slecht slaap en de leen-rolstoel oncomfortabel is om lang in te zitten.

Het is dus allemaal nog een beetje afzien, maar vanaf 1 juni heb ik vakantie en ik heb er het volste vertrouwen in dat ik dan mobiel genoeg ben om daarvan te genieten :)

Hoe gaat het met jullie, @niekniek en @Rogier?

Uitrusten doen we thuis wel!

Jammer dat het tegenvalt Lotte.

Woensdag weer naar de gips kamer
Ik hoop dan loopgips te krijgen
Ook dan weer rustig beginnen met belasten

Ik heb geluk met de rolstoel, van iemand gekregen waar hij in de weg stond
Kan hem helemaal aanpassen, ideaal en 10x beter dan zo’n leen rolstoel
Ik rij nu 2 of 3 x per dag een rondje buiten

Ik heb van de week contact met de bedrijfsarts gehad, vooral niet overbelasten was zijn advies
Hij had het ook nog over een “walker” voor 6 weken na het loopgips
Hopelijk is dat niet nodig, maar vraag dat woensdag wel na

@Lotte77 ben je al uit het gips?

niekniek op 01 mei 2022 21:05

Jazeker! Afgelopen dinsdag is het gips eraf gegaan en heb ik de brace die ik de eerste 10 dagen had weer 24/7 om. Jammer genoeg mag ik het been nog niet belasten, hoewel ik daar wel op gehoopt had. Ik mag het ook maar maximaal 40 graden buigen, dus dat valt ook een beetje tegen. Maandag 9 mei mag ik weer op spreekuur komen bij de chirurg en ik verwacht dat ik het daarna weer langzaamaan mag gaan belasten.
Ik werk ongeveer halve dagen vanuit huis en morgenochtend word ik door een vrijwilliger van m’n werk met de auto opgehaald om naar de bedrijfsarts te gaan. Ben benieuwd hoe die mijn belastbaarheid inschat. Ook dat vind ik zelf tegenvallen, vooral omdat ik slecht slaap en de leen-rolstoel oncomfortabel is om lang in te zitten.

Het is dus allemaal nog een beetje afzien, maar vanaf 1 juni heb ik vakantie en ik heb er het volste vertrouwen in dat ik dan mobiel genoeg ben om daarvan te genieten :)

Hoe gaat het met jullie, @niekniek en @Rogier?

Lotte77 op 01 mei 2022 21:18

Vervelend zeg, dat valt inderdaad tegen, maar forceer niets!

Hier gaat het helemaal goed. Ik kan en mag alweer gewoon fietsen, ik mag alleen niet klimmen of echt wandelen. Maar daar kan ik voor een paar weken prima mee leven. De hechtingen zijn eruit gehaald, dus alles gaat voorspoedig eigenlijk.

Click. Click. Peace

@Rogier, fijn dat het zo goed gaat

Hier gaat het helemaal goed. Ik kan en mag alweer gewoon fietsen, ik mag alleen niet klimmen of echt wandelen. Maar daar kan ik voor een paar weken prima mee leven. De hechtingen zijn eruit gehaald, dus alles gaat voorspoedig eigenlijk.

Rogier op 02 mei 2022 09:38

Mooi!

Uitrusten doen we thuis wel!

Yes, voor de komende 6 weken loopgips
Vanmiddag voorzichtig door het huis gegaan met krukken
Toch was mijn been weer pijnlijk op de plaatsen waar het ijzer allemaal zit🤔
Ook nog even een echo gehad van mijn been
Er was een verdenking van trombose, gelukkig niet het geval
Morgen maar weer verder oefenen met kleine stukjes lopen met krukken

Zo, ik sta weer met beide benen op de grond :) Afgelopen maandag groen licht gekregen van de chirurg om weer te gaan belasten, met ‘pijn’ als enige raadgever. Te veel pijn mag niet. Laat ik nou toevallig een hele hoge pijngrens hebben…
Dinsdag intake gehad bij de fysiotherapeut. De strekking is nog niet goed, dus die moet ik een beetje forceren met een oefening die ik elk uur moet herhalen. Daar moet ik nog even de discipline voor vinden. Verder moet ik 5x per dag 10 minuten een blokje om buiten, op twee krukken. Dat gaat heel goed met dit lekkere weer!
Vanaf volgende week heb ik 2x per week fysiotherapie. Eens zien hoe snel we de bovenbeenspieren weer terug getraind krijgen, want mens, wat is dat linkerbovenbeen slap! De fysio verwacht dat ik over een week of twee zonder krukken kan lopen. Als ik mijn been verder dan 90 graden kan buigen, kan ik ook weer buiten of op de hometrainer gaan fietsen. Daar kijk ik naar uit, want m’n conditie is erg afgenomen.

Uitrusten doen we thuis wel!

@Lotte77 dit is een goed bericht

Hier vandaag een dag met veel pijn.
Hopelijk gaat dat weer snel weg.
Wel vandaag 3x mijn blokje gelopen.
Gisteren ook 5 minuten op de hometrainer gezeten bij de fysio.
Nog 5 weken gips te gaan.

*bericht bewerkt door niekniek op 12 mei 2022 22:06

Veel beterschap allemaal!

Ik heb mid-maart mijn linker voorste kruisband gescheurd. Waar men in Frankrijk mbv de schuifladetest eerst nog dacht dat hij ‘gewoon’ beschadigd was, bleek in België bij mijn fysio en na een MRI al gauw dat hij volledig geknapt is. We zijn nu na de operatie zo’n 20 dagen verder. Echt een nare ervaring, maar kijk alvast uit naar volgende winter. Als alles volgens plan verloopt, verwacht mijn fysio dat ik in januari weer op de latten kan staan.

Als alles volgens plan verloopt, verwacht mijn fysio dat ik in januari weer op de latten kan staan.

WouterVdB op 13 mei 2022 11:37

Succes daarmee! Ik ben half april 2019 geopereerd aan de VKB (hamstringmethodiek), stond in januari 2020 voor het eerst weer op de rolband (orthopeed vond het oké, fysiotherapeut vond het eigenlijk wat te vroeg) en ben in maart 2020 weer voor het eerst naar de sneeuw geweest. Wat ik toen merkte, was dat mijn geopereerde been veel sneller moe was, maar verder ging het uitstekend!
De hamstrings, waar ze de donorpees vandaan hebben gehaald, zijn bij mij helaas chronisch wat zwakker gebleven.

Uitrusten doen we thuis wel!

Als alles volgens plan verloopt, verwacht mijn fysio dat ik in januari weer op de latten kan staan.

WouterVdB op 13 mei 2022 11:37

Succes daarmee! Ik ben half april 2019 geopereerd aan de VKB (hamstringmethodiek), stond in januari 2020 voor het eerst weer op de rolband (orthopeed vond het oké, fysiotherapeut vond het eigenlijk wat te vroeg) en ben in maart 2020 weer voor het eerst naar de sneeuw geweest. Wat ik toen merkte, was dat mijn geopereerde been veel sneller moe was, maar verder ging het uitstekend!
De hamstrings, waar ze de donorpees vandaan hebben gehaald, zijn bij mij helaas chronisch wat zwakker gebleven.

Lotte77 op 13 mei 2022 11:59

Thx voor het delen van je ervaring, zal hier ook eerst een sessie indoor worden voor ik in de ‘echte’ sneeuw sta

Veel beterschap allemaal!

Ik heb mid-maart mijn linker voorste kruisband gescheurd. Waar men in Frankrijk mbv de schuifladetest eerst nog dacht dat hij ‘gewoon’ beschadigd was, bleek in België bij mijn fysio en na een MRI al gauw dat hij volledig geknapt is. We zijn nu na de operatie zo’n 20 dagen verder. Echt een nare ervaring, maar kijk alvast uit naar volgende winter. Als alles volgens plan verloopt, verwacht mijn fysio dat ik in januari weer op de latten kan staan.

WouterVdB op 13 mei 2022 11:37

Zelf ook mid-maart in 2018 mijn kruisband gescheurd. Ook met de “hamstring” methode geopereerd, maar bij mij duurde het wel wat langer voordat ik weer op de latten stond. Heb eerst 6 weken op krukken gelopen tot begin mei ivm met meniscus hechting. Daarna tot februari 2x per week bij de fysio oefeningen gedaan. Het werd mij vanuit de arts sterk afgeraden om binnen een jaar weer op de ski’s te staan. Bij iedereen gaat dat proces natuurlijk anders, maar ik zou er erg voorzichtig mee zijn. Mij werd destijds verteld dat 40% van de 2e kruisband blessure binnen een jaar naar de eerste ontstaat. Meestal het andere been, omdat er nog over gecompenseerd wordt. Hoop van harte dat je in januari weer kan skiën! Maar ik zou wel een slag om de arm houden, en eventueel kijken naar eind februari/ begin maart.

If one day speed kills me, don't cry because i was smiling~Paul Walker

Nog 4 weken loopgips te gaan
Helaas begint ik weer steeds meer op het ijzerwerk te reageren 😭
Hier gaan ze over 4 weken pas naar kijken
Moet wel mijn rondjes blijven lopen en op de hometrainer blijven gaan

Ik heb eind januari een VKB reconstructie met partiële menisectomie gehad. Zit midden in het revalidatie traject en dat is behoorlijk pittig. Van ultraloper naar dit ben ik behoorlijk gedegradeerd voor mijn gevoel 🙈. Dolblij dat ik wel weer buiten mag fietsen. De valkuil hier is: teveel doen……

Toch heb ik wel weer een skivakantie gepland voor maart volgend jaar met partner en vrienden, zoals altijd. Ik hou een slag om de arm, als ik skiën nog niet aandurf zoek ik andere bezigheden.

Spannend gaat het wel worden, het stemmetje in mijn achterhoofd fluistert soms een “waarom”. Aan de andere kant: het duurt nog best lang, komt tijd, komt zorg 😉

het stemmetje in mijn achterhoofd fluistert soms een “waarom”. Aan de andere kant: het duurt nog best lang, komt tijd, komt zorg 😉

Lian op 19 mei 2022 19:32

Bij mij is het geen stemmetje in mijn achterhoofd, maar mensen om me heen, zoals collega’s en familie, met opmerkingen als: “Nou, het skiën is nu zeker wel klaar?”
Mijn standaard antwoord is inmiddels: “Een (top)sporter geeft toch ook niet op bij de eerste blessure? Eén van mijn skimaatjes brak een paar weken na mij zijn enkel toen hij een traptrede mistte. Moet hij nu de rest van zijn leven maar trappen mijden?” 🤣

Natuurlijk zal ik het straks heel spannend vinden om weer op de ski’s te staan, maar het was de afgelopen jaren voor mij de allerfijnste vrijetijdsbesteding, dus ik ga ervan uit dat ik het plezier er nog in heb.

Uitrusten doen we thuis wel!

Nog 4 weken loopgips te gaan
Helaas begint ik weer steeds meer op het ijzerwerk te reageren 😭
Hier gaan ze over 4 weken pas naar kijken
Moet wel mijn rondjes blijven lopen en op de hometrainer blijven gaan

niekniek op 19 mei 2022 19:22

Gisteren toch weer extra op controle naar Geldrop geweest
Mijn gips zat te los, en vanaf vrijdag al iedere dag kramp in mijn voet gehad
Kramp krijg je er wel moeilijk uit als het onder het gips zit
Ze hebben nu een walker gegeven ipv gips
Hopelijk wordt het lopen dan minder pijnlijk
Gisteren en vannacht was was het iig nog bagger
16 juni weer terug

Gisteren toch weer extra op controle naar Geldrop geweest
Mijn gips zat te los, en vanaf vrijdag al iedere dag kramp in mijn voet gehad
Kramp krijg je er wel moeilijk uit als het onder het gips zit
Ze hebben nu een walker gegeven ipv gips
Hopelijk wordt het lopen dan minder pijnlijk
Gisteren en vannacht was was het iig nog bagger
16 juni weer terug

niekniek op 26 mei 2022 08:37 Helaas gaat het steeds slechter met mijn enkel😩 Steeds meer pijn, zoveel dat ik er kotsmisselijk van wordt Gisteren contact met de orthopeed gehad, en vandaag wordt ik terug gebeld door orthopedie Ze gaan met spoed een CT scan inplannen Hopelijk komt hier wat uit, want dit is echt niet leuk meer Ben nu in het stadium van: haal mijn been er maar af Zo klaar met de pijn en trammelant van mijn been

*bericht bewerkt door niekniek op 01 jun 2022 06:38

Gisteren toch weer extra op controle naar Geldrop geweest
Mijn gips zat te los, en vanaf vrijdag al iedere dag kramp in mijn voet gehad
Kramp krijg je er wel moeilijk uit als het onder het gips zit
Ze hebben nu een walker gegeven ipv gips
Hopelijk wordt het lopen dan minder pijnlijk
Gisteren en vannacht was was het iig nog bagger
16 juni weer terug

niekniek op 26 mei 2022 08:37 Helaas gaat het steeds slechter met mijn enkel😩 Steeds meer pijn, zoveel dat ik er kotsmisselijk van wordt Gisteren contact met de orthopeed gehad, en vandaag wordt ik terug gebeld door orthopedie Ze gaan met spoed een CT scan inplannen Hopelijk komt hier wat uit, want dit is echt niet leuk meer Ben nu in het stadium van: haal mijn been er maar af Zo klaar met de pijn en trammelant van mijn been
niekniek op 01 jun 2022 06:38

Wat balen zeg!
Heel veel sterkte!!!

null
null
null

Ik heb vorige week bij een val van een paard tijdens de springles mijn scheenbeen en kuitbeen gebroken. Tijdens de operatie (die ik dankzij ruggenprik helemaal heb kunnen meemaken) is er een pin in mijn scheenbeen gezet, vastgezet met schroeven. Mijn eerste vraag aan de arts, nog tijdens de operatie was: kan ik deze winter weer skiën?

De arts zegt dat het wel moet kunnen, het kan wel zijn dat de schroeven pijn gaan doen in mijn skischoenen. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?

Plaats een reactie