steungroepje blessure

Balen zeg! En ook dat je zo lang moest wachten op de operatie!

Mijn ongeluk is morgen 5 weken geleden, de operatie 4,5 weken geleden. De komende 2 weken mag ik proberen om naar 50% te gaan belasten (foto van afgelopen woensdag zag er goed uit). Dat valt nog niet mee. Alle spieren zijn weg, en alleen al m’n voet onbelast neerzetten is pijnlijk. Ik probeer nu elke dag een stukje op de hometrainer te fietsen en hoop snel wat vooruitgang te zien. Ik kijk er enorm naar uit dat ik weer kan lopen maar dat zal nog wel een tijd duren vrees ik.

Heel veel sterkte en beterschap!

DeWit1979 op 02 apr 2023 12:20

Dank je,insgelijks!
Fijn dat je al wat mag belasten. Heb je er uiteindelijk fysiotherapie bij gekregen?

Ferdinand op 02 apr 2023 18:13

Ik heb nog geen fysio. Volgens de orthopeed is dat nu nog niet zo zinvol, omdat ik nog te weinig mag. Dus denk over een paar weken.

Hier gaat het helaas voor geen meter
Krijg weer steeds meer pijn, waar de botnecrose heeft gezeten en waar mijn enkel vast is gezet😭😭😭
Morgen even overleggen met de fysio, om eerder terug te gaan naar het ziekenhuis
Moet eigenlijk pas 7 juni weer op controle

niekniek op 02 apr 2023 21:10

Wat een ellende!! Heel veel sterkte. Hopelijk kun je eerder terecht in het ziekenhuis. Tot 7 juni wachten is erg lang.

Hallo Is er nog plek in de lappenmand?
Na 2 maand heb ik t vermoeden gekregen dat ik een labrumscheur in mn schouder heb.
Uit stand gevallen op een pappiste.

Morgen maar weereens met de huisarts babbelen, hopen dat ik snel terecht kan voor een scan en dat het zonder operatie op te lossen is.

Leuk joh… wintersport. (geintje)

Hallo Is er nog plek in de lappenmand?
Na 2 maand heb ik t vermoeden gekregen dat ik een labrumscheur in mn schouder heb.
Uit stand gevallen op een pappiste.

Morgen maar weereens met de huisarts babbelen, hopen dat ik snel terecht kan voor een scan en dat het zonder operatie op te lossen is.

Leuk joh… wintersport. (geintje)

SuzannaE op 10 mei 2023 16:32

Hoe is het afgelopen?

Zelf ook weer op controle geweest
Helaas in mijn slechte enkel dystrofie erbij
Nu gaan ze overleggen of ik naar de pijnpoli of naar een neuroloog moet
Ik kan nog geen kilometer lopen😢
Dit is allemaal het gevolg van mijn beenbreuk van augustus 2020, en 5 operaties verder

*bericht bewerkt door niekniek op 07 jun 2023 21:42

T zit je niet mee Niek. Hoop dat ze wat voor je kunnen doen.

Mijn blessure is gelukkig al een heel stuk minder. gerichte fitnessoefeningen gaan doen die ook geadviseerd worden als je schouder uit de kom is gewest. Die helpen gelukkig.
27e mag ik eindelijk voor een echo

@SuzannaE wat heeft de echo opgeleverd?

Ik heb vorige week een wandelvakantie in Oostenrijk gehad en het viel me tegen, zowel de pijn in mijn knie als het gebrek aan spierkracht en uithoudingsvermogen. Die 6 kilo die ik vorig jaar ben aangekomen, bovenop de 4 die ik al teveel had, helpen natuurlijk ook niet mee qua belasting… 😔
Aanstaande donderdag wordt er een MRI gemaakt om te kijken of er toch nog iets stuk is in de knie, of dat het puur gebrek aan spierkracht en flexibiliteit is. Afhankelijk van de uitslag kijk ik met de huisarts, fysio en personal trainer verder hoe we het aan gaan pakken. In ieder geval moeten dat gewicht omlaag en de spierkracht omhoog.

Uitrusten doen we thuis wel!

Nee helaas niet.
Wat vocht in de slijmbeurs. Maar ik geloof niet dat die ontstoken is of was.
Maar weer naar de fysio.

Dat gewicht omlaag is hier ook nodig. Dan zitten m’n kleren toch fijner.

Deze fysio vermoedt een botkneuzing. Dat klinkt al logischer.
Komende winter zal t wel over zijn 😅

Dan zal ik me ook maar aanmelden.
Heb sinds 3 weken spit… een ontstoken tussenwervelschijf en kon de eerste 2 weken niet op of neer. Heb 2 weken (met dat warme weer) in de hottub gelegen om maar gewichtloos te zijn.
Sinds een paar dagen kan ik een beetje met krukken lopen.
Nu maar hopen dat ik over 6 weken zo ver ben dat ik kan fietsen, want ik ga dan 3 weken mtb’en in de Morvan 👀. Al zie ik dat somber in……

Disturbing the peace since 1975

@Supergrover, inmiddels twee weken verder. Hoe staat het met de spit? Zit de fietsvakantie er nog in? Ik duim voor je!

Ik heb de uitslag van de MRI van mijn knie binnen. Er zijn vier dingen geconstateerd:

  1. Van de (nieuwe) kruisband die in 2019 van een hamstringpees is gemaakt, zijn een paar vezels geknapt. Het lijkt er echter op dat die nog grotendeels intact is en bij een test bij de fysio vorig jaar, was het ook de sterkste band van alle banden in beide knieën. Maak ik me dus geen zorgen over.
  2. Bij de botbreuk vorig jaar, is aan de achterkant een stuk van mijn laterale (=buitenste) meniscus afgescheurd. In het deel dat er nog zit, zit een scheur. Aangezien ik vooral pijn heb aan de voorkant/binnenkant van mijn knie en deze schade juist aan de achterkant/buitenkant zit, maak ik me daar ook weinig zorgen over.
  3. Er is wat kraakbeenverlies, op de plek waar ook die meniscus beschadigd is. Het wordt samengevat als ‘gonartrose’ (=artrose/slijtage van de knie).
  4. Er zit vocht in mijn knie.

Mijn klachten komen overeen met wat ik kan vinden over de symptomen van artrose op internet: startstijfheid na lang zitten, meer pijn na lang staan, een stijve knie, krachtsverlies m.n. in de quadriceps (voorkant van mijn dijbeen).
De oplossing: veel bewegen, overgewicht verliezen en eventueel wat pijnstilling slikken indien pijn me ervan weerhoudt om te bewegen, maar dat laatste is nu niet aan de orde.
Sinds juni ben ik 2x per week met een personal trainer aan de slag. Sinds juli let ik ook meer op mijn voeding. Ik ben nu 2 kilo afgevallen en heb er nog ongeveer 8 te gaan. Morgen krijg ik weer een krachttest bij de fysio en die gaan we om de 6 tot 8 weken herhalen.

De wintersportvakantie naar Flachau in maart 2024 is zojuist geboekt :) Hopelijk heb ik tegen die tijd weer genoeg kracht in mijn been om op mijn eigen ski’s van de berg af te gaan!

Uitrusten doen we thuis wel!

Wel beter, maar mtb’en zit er helaas nog niet in.
Nog 3 weken geduld, morgen weer naar de fysio.
@Lotte77
Knieën zijn rotdingen als ze eenmaal gebreken gaan vertonen en echt geslaagde operaties zijn helaas zeldzaam.

Disturbing the peace since 1975

Mijn enkel blijft helaas zeer pijnlijk, hopelijk kunnen ze op de pijnpoli wat betekenen (25 aug)
Maar vandaag naar het gemeentehuis geweest.
Het eerste formulier voor een rolstoel op maat zijn ingevuld.
Ik had gehoopt dat het niet hoefde, maar ik wil niet achter de geraniums blijven zitten.
Ben nu 3 jaar bezig met mijn enkel

Waardeloos hoor Niek.
Was jij toevallig laatst in landgraaf met je zitski?
Mn dochter heeft met open mond staan kijken en was heel nieuwsgierig naar hoe dat werkt.

Waardeloos hoor Niek.
Was jij toevallig laatst in landgraaf met je zitski?
Mn dochter heeft met open mond staan kijken en was heel nieuwsgierig naar hoe dat werkt.

SuzannaE op 17 aug 2023 20:24

Nee, dat was ik niet in Landgraaf
Ik heb zondag 3 september weer eens les in Landgraaf (op de middag)
Maar ik weet niet of ik dan veel ski
Gaan dan vanalles uitproberen met schuimrubber, om de klappen op mijn voet op te vangen.

Maandag komen ze de rolstoel aanmeten

Het is alweer een tijd geleden dat er gepost is in dit topic, maar was we benieuwd naar de melders van afgelopen seizoen hoe de zaken ervoor staan?:
@niekniek, zijn er al vorderingen mbt rolstoel? En heb je nog pijn of is er al een oplossing in zicht?
@DeWit1979 we hadden per PB al even contact. Misschien wil je hier nog iets delen?
@SuzannaE En? Helemaal hersteld met je schouder?
@Supergrover hoe is het met je rug? Nog in de hot-tub aan het dobberen of inmiddels al op volle krachten?
@Lotte77 je had krachtverlies in je been en ook nog behoorlijke issues met vocht en oude blessures. Is die kracht al wat terug? En hoe zit het met spiermassa? Zijn beide benen weer even gespierd?
@Leona de banden in je knie waren niet goed toch? Hoe is het nu?

Ben ik nog iemand vergeten? Alvast sorry, voel je vrij om even een update te geven… 👍

fijne site hè, dat wintersport.nl?

Ja gelukkig hersteld en momenteel op zo’n 95% van de beweging kan ik weer maken gelukkig.
Ik had nog nooit gehoord van een botkneuzing, naar iets.

Het is alweer een tijd geleden dat er gepost is in dit topic, maar was we benieuwd naar de melders van afgelopen seizoen hoe de zaken ervoor staan?:
@niekniek, zijn er al vorderingen mbt rolstoel? En heb je nog pijn of is er al een oplossing in zicht?
@DeWit1979 we hadden per PB al even contact. Misschien wil je hier nog iets delen?
@SuzannaE En? Helemaal hersteld met je schouder?
@Supergrover hoe is het met je rug? Nog in de hot-tub aan het dobberen of inmiddels al op volle krachten?
@Lotte77 je had krachtverlies in je been en ook nog behoorlijke issues met vocht en oude blessures. Is die kracht al wat terug? En hoe zit het met spiermassa? Zijn beide benen weer even gespierd?
@Leona de banden in je knie waren niet goed toch? Hoe is het nu?

Ben ik nog iemand vergeten? Alvast sorry, voel je vrij om even een update te geven… 👍

Ferdinand op 21 nov 2023 19:13

Mijn binneste knieband was afgescheurd en is operatief vastgezet en inmiddels weer vastgegroeid. Ook mijn voorste kruisband was afgescheurd, maar lag gedeeltelijk nog op zijn plaats. En een botkneuzing aan de buitenzijde van knie/onderbeen. Heb heel veel fysio gehad en heel veel geoefend en getraind. Vorige week ontslagen bij orthopeed en nu nog een kniebrace aan laten meten. Dan wil ik eerst maar eens gaan oefenen in de skihal in Terneuzen en dan hopelijk eind januari in de echte sneeuw. Ik vind het een pittige revalidatie, maar ben blij weer zover hersteld te zijn.
Voor iedereen veel sterkte met herstellen!

Het is alweer een tijd geleden dat er gepost is in dit topic, maar was we benieuwd naar de melders van afgelopen seizoen hoe de zaken ervoor staan?:
@niekniek, zijn er al vorderingen mbt rolstoel? En heb je nog pijn of is er al een oplossing in zicht?
@DeWit1979 we hadden per PB al even contact. Misschien wil je hier nog iets delen?
@SuzannaE En? Helemaal hersteld met je schouder?
@Supergrover hoe is het met je rug? Nog in de hot-tub aan het dobberen of inmiddels al op volle krachten?
@Lotte77 je had krachtverlies in je been en ook nog behoorlijke issues met vocht en oude blessures. Is die kracht al wat terug? En hoe zit het met spiermassa? Zijn beide benen weer even gespierd?
@Leona de banden in je knie waren niet goed toch? Hoe is het nu?

Ben ik nog iemand vergeten? Alvast sorry, voel je vrij om even een update te geven… 👍

Ferdinand op 21 nov 2023 19:13

De rolstoel staat in bestelling, hopelijk in januari klaar
Qua pijn is het gewoon erg slecht
Maandag naar een revalidatie arts toe, hopelijk heeft die een oplossing
En na mijn wintersport (13 t/m 20 januari) krijg ik ook nog een qutenza behandeling, dat is een pleister met rode peper
Ik had daar ook nog nooit van gehoord

Beterschap als je in de lappenmand zit

De tijd is voorbij gevlogen. Eind februari brak ik mijn enkel, begin maart zijn er 6 schroeven in gezet. Inmiddels ben ik dus bijna 9 maanden verder. Die schroeven mogen er levenslang in blijven (tenzij ik er last van ga krijgen). Sinds september toch maar gestart met fysiotherapie (manuele therapie) omdat mijn enkel nog behoorlijk stijf was en je dan op een bepaalde manier gaat lopen die niet echt normaal is. Dat helpt goed, eerst 1x per week en inmiddels 1x per 2 weken. In principe kan/doe ik alles weer maar ik voel wel dat m’n enkel nog niet is zoals voor het ongeluk. Volgens de fysio is tijd nu mijn grootste vriend, met de tijd zal het beter worden. Volgens de orthopeed duurt het 1 jaar totdat het bot weer op volle sterkte is. In de kerstvakantie (1e week) gaan we skiën in Oostenrijk. Ik heb daar heel veel zin in maar tegelijkertijd is het dubbel, ik denk dat angst weleens parten kan gaan spelen en ik het vertrouwen weer terug moet krijgen. Bij ons in de buurt is geen sneeuwhal, anders zou ik dat graag eens proberen. De rollerbaan ben ik goed bekend mee, maar ook weleens flink op gevallen, dus dat durf ik nog even niet aan.

Ik zal zelf ook een duit in het zakje doen.

Vanaf m’n operatie op 21 maart mocht ik al na precies één maand gaan lopen. De breuk heelde goed. Ik heb letterlijk alle bewegingen weer opnieuw moeten leren, niets ging vanzelf.
Even naar de bakker aan het einde van de straat met m’n krukken was een hele opgave, maar na een aantal kleine doelen stellen kon ik al snel weer lopen, autorijden en fietsen.
Maar dan begint het pas! Om de fijne bewegingen aan te leren heb je spierkracht nodig en die was er nog lang niet.
Na de zomervakantie heb ik uiteindelijk hulp gezocht bij een fysio-centrum met een sportschooltje erbij. En dat helpt al een heel stuk. Het maximaal strekken en buigen van m’n knie is nog een dingetje maar gaat steeds beter.
Bij één van de doelen die ik had opgesteld is het gelukt om een les te nemen op een skiband/rollebaan. Was even billen knijpen maar na een paar minuten had ik niet meer door dat ik met pijntje hier/pijntje daar zit. (ph/pd) 😁

Plan is om half december nog een paar rollebaan-lessen te nemen en een paar keer naar een indoorhal te gaan, zodat ik eind februari geprept ben voor het grote werk.
In de tussentijd veel krachttraining, hardlopen, mountainbiken en wandelen. Maar of de spiermassa ooit nog terug komt in dat been? Ik betwijfel het… 🤔

fijne site hè, dat wintersport.nl?

De tijd is voorbij gevlogen. Eind februari brak ik mijn enkel, begin maart zijn er 6 schroeven in gezet. Inmiddels ben ik dus bijna 9 maanden verder. Die schroeven mogen er levenslang in blijven (tenzij ik er last van ga krijgen). Sinds september toch maar gestart met fysiotherapie (manuele therapie) omdat mijn enkel nog behoorlijk stijf was en je dan op een bepaalde manier gaat lopen die niet echt normaal is. Dat helpt goed, eerst 1x per week en inmiddels 1x per 2 weken. In principe kan/doe ik alles weer maar ik voel wel dat m’n enkel nog niet is zoals voor het ongeluk. Volgens de fysio is tijd nu mijn grootste vriend, met de tijd zal het beter worden. Volgens de orthopeed duurt het 1 jaar totdat het bot weer op volle sterkte is. In de kerstvakantie (1e week) gaan we skiën in Oostenrijk. Ik heb daar heel veel zin in maar tegelijkertijd is het dubbel, ik denk dat angst weleens parten kan gaan spelen en ik het vertrouwen weer terug moet krijgen. Bij ons in de buurt is geen sneeuwhal, anders zou ik dat graag eens proberen. De rollerbaan ben ik goed bekend mee, maar ook weleens flink op gevallen, dus dat durf ik nog even niet aan.

DeWit1979 op 22 nov 2023 23:52

Fijn dat het goed gaat, de eerste keer weer op de latten is toch wel weer een beetje eng, ben zelf ook eerst weer dag Zoetermeer geweest om te oefenen eerst de beginners piste en later heel voorzichtig uit gebreid.
Enkele weken daarna toen ook naar Oostenrijk gegaan.Je moet inderdaad over een bepaalde angst heen ,je wil niet dat je je weer blesseert en gelijk weer uit de running bent. Dus toen ook geen gekke dingen gedaan eerste dagen blauwe piste en later de wat makkelijker rode.De zwarte heb ik pas een jaar later weer gedurfd.Wel heel genoten toen.

Binnenkort word ik geopereerd, en dan gaan de schroeven eruit die er vorig jaar na m’n ski ongeluk (gebroken enkel) in gezet zijn. Schijnt een kleine ingreep te zijn maar het is wel een operatie. Iemand ervaring met het verwijderen van schroeven ? Hoe snel was je weer op de been, kon je kort er na (zodra de wond genezen is) weer skiën?

Ik ben volgens mijn na een week of drie weer gaan werken
Moet er wel bij vertellen dat ik in een zwembad werk, dus de hechtingen moesten er eerst uit zijn en de wond goed dicht zijn.
Over skiën kan ik je niets vertellen, ik doe aan zitskiën

Hier is het nog steeds bagger, die hete peper pleister heeft wel een week geholpen
Maar inmiddels is mijn andere enkel ook lekker mee gaan doen
Volgende week weer naar het ziekenhuis
Mijn rolstoel is 9 februari geleverd
Daar ben ik ontzettend blij mee, want ik heb mijn vrijheid weer terug

null
null

Dit is hem, met een freewheel voor de sneeuw en het bos erbij

Bizar blessure gevoelige sport dit zeg

Binnenkort word ik geopereerd, en dan gaan de schroeven eruit die er vorig jaar na m’n ski ongeluk (gebroken enkel) in gezet zijn. Schijnt een kleine ingreep te zijn maar het is wel een operatie. Iemand ervaring met het verwijderen van schroeven ? Hoe snel was je weer op de been, kon je kort er na (zodra de wond genezen is) weer skiën?

DeWit1979 op 28 feb 2024 19:19

15 jaar geleden ook dubbele enkelbreuk gehad door weg te glijden op skivakantie tijdens het wandelen met de kids naar de skischool . Na 6 maanden plaatje en schroeven laten verwijderen( in November).
Na 2 weken terug beginnen werken en terug gaan skieen het in Februari.
Eerst met een klein hartje mijn skischoen gepast , maar ging wonderwel zonder problemen
Tot op heden geen last tijdens het skieen

null
null

Dit is hem, met een freewheel voor de sneeuw en het bos erbij

niekniek op 28 feb 2024 19:39

Fijn dat je weer meer vrijheid heb. en mooie stoel .mis alleen een ski voor en winterbandjes :)

Bizar blessure gevoelige sport dit zeg

Ry33 op 29 feb 2024 00:12

Hier niet met skiën gebeurt
Maar 4 traptredes gemist

null
null

Dit is hem, met een freewheel voor de sneeuw en het bos erbij

niekniek op 28 feb 2024 19:39

Fijn dat je weer meer vrijheid heb. en mooie stoel .mis alleen een ski voor en winterbandjes :)

ruudsan op 29 feb 2024 09:46

Daar is dat extra wiel van voren voor
Dan worden de kleine wieltjes voor opgetild
Winterbanden komen tegen de winter wel

*bericht bewerkt door niekniek op 29 feb 2024 14:44

Plaats een reactie