Advies voor starters

Is er iemand die ons, groep met een aantal starters kan adviseren in het kiezen Van een skigebied?
Wat we zoeken is lange blauwe dalafdalingen en gezellige apreski mogelijkheden

Al gezocht op de skigebieden-pagina van deze site? Vink ‘geschikt voor beginners’ aan en ‘levendige apres-ski’ en je komt een heel eind…

Dank Gigi maar dat heb ik reeds vorig jaar gedaan ik kwamen voor ons toch nog te veel rode pistes tegen of blauwe maar moest je toch stukken rood nemen. Dit heeft er voor gezorgd dat ze bang werden.

Ik zoek dus eigenlijk iemand die zegt, ook daar moet je zijn want ben ik geweest, goede ervaring dus vwb. Onze wensen.

Iemand in Flachau geweest?

Als je de pistekaart bekijkt zie je toch snel genoeg wat voor pistes je moet nemen om bijvoorbeeld weer in het dorp te komen?

La Plagne heeft veel blauw en veel aanbiedingen…

Lech ervaringen zijn ook welkom

als een deel van de groep bang is voor rood dan lijkt me de beste remedie: les nemen. Een skileraar zorgt ervoor dat je de pistes neemt die je aankunt, en dan komen vanzelf een keer de rode langs en die blijken dan best te gaan. Bang voor rood zit vooral tussen de oren, blauwe afgeragde pistes zijn soms lastiger dan gewone rode.

Lech is niet echt een blauwe piste festival, tenzij je vlak boven het dorp blijft. Wat je dan overhoudt is een duur en daardoor klein gebied.

La Plagne is al genoemd maar ook Les trois Vallees is prima te doen met alleen maar blauw.

Als ik het goed begrijp moeten we niet naar Oostenrijk maar naar Frankrijk

Hinterglemm is ook prima voor beginners - kan vanaf bijna alle toppen via een blauwe piste naar beneden en de après-ski is erg gezellig (wel heel veel Nederlanders).

La Plagne is overigens een heerlijk gebied, idd heel veel blauwe pistes, echter vind ik de après-ski daar erg tegenvallen.

Als ik het goed begrijp moeten we niet naar Oostenrijk maar naar Frankrijk

Starter op 10 sep 2015 21:36

Niet per sé, in Skiwelt bijvoorbeeld doorkruis je tweederde van het gebied via blauwe pistes. Apresski mogelijkheden te over, mits je het juiste dorp uitzoekt.
2 vragen: gaan jullie les nemen? En welk gebied waren jullie vorig jaar, ter referentie?

❄️

David,

Vorig jaar waren we in obertraun, mooi maar donker rood en blauw was er lichtrood.
Ikzelf kan al wel aardig uit de voeten maar we hebben er een paar bij die na wat lessen net hun bochten kunnen maken.

Skihelm, welk dorp dan het juiste? David23?

Skiwelt

Skiwelt

Starter op 10 sep 2015 21:56

Westendorf is één van de populairste apresskiplaatsen in de Alpen (vooral onder Nederlanders) maar ook Brixen en Ellmau, beiden imo beter gelegen voor beginners, zijn goed voorzien (Söll ook, maar daar moet je niet zijn als beginner).

❄️

Flachau is dan ook niet aan te raden, er zijn wel blauwe pistes maar de afdalingen naar beneden zijn dan voor je reisgenoten best wel pittig. En idd skiles nemen, zolang je het niet goed onder controle hebt blijft het eng.

Dienten Die Alte schule

Je vraagt @starter “Lech ervaringen zijn ook welkom”
Ik weet niet hoe oud je bent maar Lech is een beetje " Old school" of je moet van de Lech zijn natuurlijk

Weatendorf, brixen en Elmau nog tips voor een goed onderkomen(8 volwassenen)

Belangrijkste zijn de condities. Sneeuwt het een week niet of is er alleen kunstsneeuw dan zijn de omstandigheden niet te vergelijken met verse sneeuw. Ligt er veel verse sneeuw die veel grip geeft dan wordt zwart rood aangezien je veel grip hebt. Andersom kan ook. Blauw wordt rood in ge val hard ijzige pistes.

Mijn ervaring is dat blauw in Frankrijk niet blauw in Oostenrijk is, persoonlijk vond ik blauw in Frankrijk moeilijker dan blauw in Oostenrijk. Maar ik heb lessen genomen op een rollerbaan, en dat is echt een aanrader want dan hoef je helemaal niet meer na te gaan denken over rood of blauw :)

Les sybelles, saint francois longchamps of flaine. Eerste twee gebieden veelal makkelijke pistes. Flaine is wat groter en is ook makkelijk, maar heeft ook wat meer uitdagende pistes.

Cervinia, alleen de apres-ski stelt daar niet zoveel voor, maar echt heerlijke, lange, glooiende pistes.

Kreeg vandaag via via een tip over Ehrwald, Tirol. Iemand ervaring?

Blauwe piste, rode piste of zwarte piste. Als eerste de piste is wit.
En wat de moeilijkheidsgraad van een piste. Elke rode piste is een deel blauw of donker rood. Elke blauwe piste heeft een stukje rood. Dus, staar je niet bind op de aanduiding van moeilijkheidsgraad.

De oplossing? In jullie geval toch Oostenrijk ivm après ski. En dan zijn er al genoeg gebieden voorgesteld. Maar het aller belangrijkste is ook al gemeld. Ga les nemen! Met een skileraar leer je pistes lezen en af te dalen. En je verbeterd je techniek zodat je nog meer geniet van onze prachtige sport!

William & José

@Starter mijn eerste wintersport ervaring was in Mayrhofen met een groep vriendinnen. Prima gebied en gezellige apres ski. De piste om bij de gondel naar het dorp te komen is blauw met een klein stukje rood, daarnaast kan je ook een ander piste (meer een paadje) nemen wat een meer licht blauw is. Op die manier kan je in mijn herinneringen in ieder geval zelfs het rode gedeelte ontwijken. Maar als je inderdaad met een ski leraar gaat is dat rode stuk prima, hij weet je te vertellen welk stuk er rood is, waardoor je er als beginner ook niet van schrikt als je hem opeens tegenkomt.

Cervinia moet je niet heen als je graag wil apresskiën. Ehrwald is dan een betere optie, geen moeilijke pistes, best een leuk gebied en je kunt ook makkelijk naar een ander gebiedje rijden.

Verder sluit ik me aan bij William-Jose, Oostenrijk voor apresski en les nemen zodat rood leuk is!

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ehrwald, Lermoos, Biberwier, Berwang. Oftewel Zugspitzarena. Mits met de auto kan je ze allemaal aandoen, liggen bij elkaar en via dezelfde skipas te doen. Dit gebied is een feest voor de blauwe afdalers.

Plaats een reactie