Zwitserland, Oostenrijk of Frankrijk? Jullie voorkeuren en waarom?

Voor- en nadelen van elk land? Wie is er in alledrie geweest en geeft reactie?

Ik ben in Frankrijk geweest ( Les Deux Alpes en Les Menuires) en Oostenrijk ( Kaprun, Gerlos, Konigsleiten).

voordeel Oostenrijk: goede accomodaties, lekker eten, gezellige uitstraling
Nadeel Oostenrijk: vaak accomodaties niet bij piste, veel tijd in lift door korte afdalingen (tov Frankrijk).

Voordeel Frankrijk: pistes, lange afdalingen, lange tochten maken. Accomodaties bij de piste.
Nadeel: vaak ver weg, slecht eten en krappe en armoedige accomodaties

Mijn voorkeur gaat absoluut uit naar Zwitserland. Daarmee ben ik één van de weinige Nederlanders die graag naar dit land op skivakantie gaat.

Het grootste voordeel van Zwitserland is absoluut de verbluffende natuur. Zo gevarieerd en heel indrukwekkend. Daarnaast loopt in Zwitserland alles erg gesmeerd en zijn er fantastische skigebieden te ontdekken. Bovendien is het er tijdens de Nederlandse krokusvakantie vaak bijzonder rustig.

Even de voor en nadelen op een rij:

Voordelen: Verbluffend landschap, lekker rustig, lekker eten, typische Alpen uitstraling, boeren skigebieden, goede en goedkope accommodaties, weinig Nederlanders

Nadelen: Dure valuta (Zwitserse Frank), peperduur eten en weinig tot geen après-ski (kan ook een voordeel zijn).

Zwitserland is alpenland nr 1. Goede accomodaties, de mooiste skigebieden die nog niet zo’n skiindustrie kennen (buiten les quatre vallées) en in de zomer is het er ook prachtig omdat je weinig merkt van de skigebieden. Het eten is er goed en de mensen zijnn er vriendelijk. Het nadeel is wel dat de Zwitserse frank heel laag staat waardoor het wat (te) duur is voor wat je krijgt. Het is wel dichtbij. Er zijn wel niet zo heel veel grote gebieden in vergelijking met Oostenrijk en Frankrijk, maar dat vind ik persoonlijk een voordeel, ze kiezen er bewust voor om het zo te houden. Zeker eens naartoe gaan! :D

Oostenrijk ben ik alleen nog maar in de zomer geweest, maar ik weet dat de accomodaties er dik in orde zijn, het eten is er ook goed. Het is wel verder rijden, maar de skigebieden zijn kwalitatief ook in orde. Spijtiggenoeg zijn er toch skigebieden die zonder respect voor de natuur gewoon maar verder uitbreiden (de toekomstige verbinding Sölden-Pitztal vind ik SCHANDALIG). In Oostenrijk zijn er nog wel een aantal onontgonnen skigebieden: Kals-Matrei, St.Jakob im defereggental, Sillian, Bad kleinkirchheim, Goldeck, Ankogel, Heiligenblut, Mölltaler gletscher, Innerkrems, Murtal, Lienz,… De Oostenrijkse gezelligheid is ook heel leuk en voor après-ski kan je er ook goed terecht.

Frankrijk is een heel ander verhaal, hier is het skiindustrie met heel wat slechte en te kleine accomodaties, grote aaneengesloten gebieden zonder om te kijken naar de natuur, organisatorisch een ongelooflijk slecht land en het eten is soms ook ondermaats, après-ski is er vaak niet omdat er gewoon geen gezellige dorpjes zijn! De skigebieden zijn niet zo sneeuwzeker en de Fransen openen in hun grotere gebieden NOOIT alle liften en pistes(vaak zelfs tot 20% van de pistes dicht!!!) en er komt dan ook nog eens bij dat het niet bij de deur is en echt wel ver kan zijn en moeilijk bereikbaar.

In de zomer ben ik meerdere keren in elk land geweest dan heb je een andere kijk op de skigebieden en kan je zien welke skigebieden zichtvervuiling zijn en welke niet.

Waar ik al ben geweest op wintersport: Zwitserland: St.Luc (Val d’anniviers), Leysin, St.Moritz 4x Frankrijk: St.Leger en Orcieres 1850 3x, Valmeinier. Andorra: Vallnord
Volgend jaar ga ik naar Oostenrijk :)

Conclusie: Ik zou zeggen: Ga naar Zwitserland en Oostenrijk. Niet naar Franrijk (er zijn echter wel een paar uitzonderingen). Zwitserland is op dit moment te duur voor de gewone man dus kan je op dit moment best naar Oostenrijk gaan, maar als je toch een mooie mogelijkheid krijgt om naar Zwitserland te gaan, doe het dan!

Grtz Mathijs

Frans omschrijft Zwiterland ook heel goed! ;)

Mijn favoriet is en blijft ook Zwitserland. Zoals hierboven al goed beschreven. Val d’Anniviers (zowel zomer als winter) en Flims/Laax zijn mijn favorieten daar. Redelijk dichtbij en ik heb toch een vignet nodig voor de zomer. Echter, komende winter te duur om te gaan wintersporten.
Frankrijk, aantal keer geweest maar vind het een eind rijden. Resorts waar ik geweest ben vond ik de uitstraling niet geweldig (Alpe d’Huez, Val Thorens) in 3 Vallees was het echter wel geweldig skieen.
Oostenrijk geniet aankomende winter mijn voorkeur. Hierboven staan al een goed aantal pluspunten, Mathijs geeft met Kals/Matrei nog een goeie tip weg ;)
Grofweg gezegd:
Als je wilt kilometer vreten op hoogte en niet kijkt naar de gemiddelde uitstraling, moet je naar Frankrijk.
Als je leuke dorpjes en sfeer wilt en wat minder grote en hoge skigebieden op de koop toeneemt ga je naar Oostenrijk.
Wil je het beste van allebei dan ga je naar Zwitserland, je betaald deze winter dan wel de hoofdprijs.

Natuur, natuur, ik ga voor natuur! Zwitserland klinkt goed en ik ben ook blij met de tips van Oostenrijk. Wat betreft de dure Zwitserse valuta: in Grachen hebben ze deze winter een actie (zie http://www.graechen.ch)waarbij er een vaste koers gehanteerd wordt door een grote lijst van vakantiehuizen, hotels, skischolen en liftpassenverkoop. Koers die gehanteerd gaat worden: 1 Euro= 1,35 CHF (momenteel is het eigenlijk 1 Euro= 1,11 CHF). Ik ken het gebiedje niet. Het schijnt klein te zijn, maar volgens mij perfect voor gezinnen zoals wij.

Italië, Mooi landschap, geweldig eten tegen een aanvaardbare prijs, heerlijke pistes en vaak erg rustig.

Inderdaad Wouter. In Italië heb je alles

  • prachtige natuur Dolomieten staan niet voor niets op de wereld erfgoed lijst.
  • geweldige keuken
  • zeer uitgebreid skigebied voor ieder wat wils. Hou je van tochten maken en iedere dag iets anders dan zit je daar goed
  • geen overvolle pistes
  • hele mooie lange afdalingen
  • perfect onderhouden pistes, zijn de italianen meesters in.
  • en ook nog eens betaalbaar

een nadeel wat de meeste nederlanders tegenhoud is de afstand. Het is toch wat verder rijden.
En de apreski is niet zoals in Oostenrijk, maar dat vindt niet iedereen belangrijk

@claudia: Italië is inderdaad ook een mooie wintersportbestemming. Inderdaad heel uitgebreid en bovendien prima betaalbaar. De Dolomieten zijn echter niet bepaald rustig te noemen. Het is een populaire bestemmingen voor Italianen en de wachttijden bij de liften kunnen soms behoorlijk oplopen. Vooral tijdens de krokusvakantie. De pistes zijn niet zo vol, maar de capaciteit van de liften is matig. Vooral rondom de Sella ronde.

@ frans, dat klopt dat het tijdens het hoogseizoen druk is, zijn ook wij aangebonden. Maar wat mij altijd opvalt, als je vroeg bij de lift bent, dan ben je de drukte aardig voor. Het gebied is zo uitgestrekt dat wij nooit geen problemen hebben met de drukte. Je moet alleen niet in de Sella Ronda blijven hangen,maar de gebieden intrekken.

@Manon, dat wist ik niet, maar dan is het de moeite waard. Het gebied van Grachen heeft wel weinig blauw, vooral rood en is niet zo heel groot. Normaalgezien zou ik zeggen doe 3 dagen Grachen en 3 dagen Zermatt, maar de skipassen in Zermatt zijn peperduur. Dus als je nog in andere gebiedjes wilt gaan skien kan je Visperterminen en Staldenried eens proberen. Het zijn kleine maar rustige en onbekende gebiedjes. Bv. 3 dagen Grachen, 2 dagen Visperterminen en 1 dag Staldenried. Maar als je niet wilt rijden of je vind het gebiedje van Grachen groot genoeg dan kan je het daar beter bij houden.

Ben blij dat er nog meer mensen gaan voor het skien en natuur en tochten maken gaan en niet alleen voor de apreski.wij zijn voor het eerst naar de dolemieten geweest dit jaar, wat een geweldig mooi gebied.Maar kan het niet helemaal eens zijn met Claudia,s reactie,Wij vertrokken om 8.15 uit Ortisei om naar de puta rocca te gaan ,maar zitten bepaalde stukken in waar het heel druk was bij de liften.Verder helemaal eens met Claudia.(ben trouwens benieuwt wat jullie van oostenrijk gaan vinden.Wij zouden ook naar Zwitzerland willen dus elke tip is welkom.onze favoriet qua skien is Ischgl maar qua natuur de Dolemieten

@Ceel, leuk dat je de Dolomieten ook zo geweldig vindt. Qua drukte vanuit Ortisei dat weet ik niet, wij zitten altijd in Selva. Een keer zijn we laat vertrokken naar de lift, de kids hadden slaaptekort:-( ja toen moesten we ook lang wachten bij de lift. Maar voor de rest heb ik nog nooit geen problemen ondervonden.
Vorig jaar hadden we vrienden meegenomen, die waren voor het eerst in Italie, ik vond het een keer dus druk bij de liften, volgens hen was dat vergeleken bij Oostenrijk dus helemaal niet.
Ik ben zelf ook benieuwd wat ik van Oostenrijk ga vinden, maar ik denk dat het eenmalig wordt.

Italie op nr 1 voor mij.

met regelmatige stops (tegenwoordig met kinderen)
rijden we 12 uur naar Selva ( wolkenstein)
lang tochtje maar als je hem 2x per jr rijd al 11 jaar lang lijkt het steeds korter te worden, haha.

Voor mij met stip op nummer 1: Italie
Kom er al meer dan 20 jaar en weet niet waar Puta Rocca is. Ceel help mij eens waar is dat?

Ik denk dat Ceel punta Rocca bedoelt, dat is op de top van me Marmolada. Grandioos uitzicht!

Bedankt Claudia. Marmolada is bekend, maar wist niet de naam van die berg. Ik let volgens mijn man ook nooit zo goed op. Ben na 20 jaar nog steeds vaak de weg kwijt:-) En Ceel, als het druk was vanuit Ortisei naar de Marmolada dan heb je volgens mij heel veel geluk gehad dat je nog op tijd terug bent gekomen. Want dat is me een aardig eindje.

Er is ook een verschil in drukte per dag. Het beste is om op maandag of dinsdag de Marmolada te skiën, dan is het minder druk dan op andere dagen.

@ Jojo, jij kunt je zeker ook nog herinneren dat de Marmolada niet bij de skipas zat, tja toen was het er echt niet druk:-) Sinds hij is opgenomen bij de skipas is het veel drukker geworden.

In feite is alles over de topic al gezegd qua voorkeuren, ik denk dat heel veel zaken algemeen zijn:

Top-pistes: Frankrijk
Natuur en omgeving: Zwitserland
Ambiance en gemutlichkeit: Oostenrijk
Goei weer en accomodatie: Italie

Ieder kiest voor zich waar hij of zij voor gaat, dus ik denk dat het niet te bepalen is dat 1 land of streek perfect is voor iedereen. Zelf hou ik het op Oostenrijk en Italie (met name in zwitserland vind ik de liften en accomodatie zoooo verschrikkelijk verouderd…)

Blogger, skiër, Belg & Tirol-fan!

Frankrijk:

-geweldige skigebieden (zowel qua moeilijkheid als qua grootte)

-vrij moderne liften (toch zeker in de grote skigebieden à la 3vallées…)

-dorpjes vertonen doorgaans weinig charmes, daar zij "kunstmatig" ontstaan zijn, het zijn geen echte dorpen (Les Menuires, Tignes,…)

-Apres-Ski komt zelden voor (uitzondering Val Thorens)

-Accommodatie: Veel appartementen, uitstekende ligging (je slaapt bijna óp de piste ;))

Niels, misschien bij de accomodatie ook nog toevoegen dat deze vaak beschamend klein zijn. Ik heb zelden een kamer gehad in Frankrijk waarvan ik had van: leuk, aangename kamer…

Blogger, skiër, Belg & Tirol-fan!

@Kristof, wat je over verouderde liften zegt in Zwitserland is helemaal niet waar. Overal, zelfs in de kleinste en onbekendste gebiedjes zijn er moderne liften, de accomodaties in Zwitserland zijn ook altijd in orde, Zwitsers staan gekenmerkt voor hun netheid.

Makkelijk!! Voor mij dan Oostenrijk. Wij zijn helemaal verslaafd aan Hochfugen/Hochzillertal.

Gewoon omdat het er gewoon gezellig is en goed skien.

@ Kristof

Je hebt helemaal gelijk Kristof, dat heb ik met mijn
1m90 al dikwijls ondervonden :-)

Italië staat wat mij betreft op nr. 1.
De Dolomieten zijn onovertroffen qua natuurschoon. Het skiën is geweldig en lange tochten zijn er voldoende te maken, ook andere dan de Sella Ronde.
Kies wel een dorp dat wat centraler in het gebied ligt, zoals Colfosco, Corvara of Arraba, dat vergroot je mogelijkheden enorm.

@Mathijs, toch eens dringend naar Crans Montana of Anzere gaan dan… Ik zal allicht geen goed beeld hebben van de andere high-tech gebieden :)

Blogger, skiër, Belg & Tirol-fan!

@ Kristof en Mathijs

Lees ook vaker dat er in Zwitserland verouderde liften zouden zijn. Maar ik zie ze niet. Ben dan ook nog nooit in Crans Montana of Anzere geweest, ik haat zuid georienteerde skigebieden (op Laax na).
Ik kan me echter wel voorstellen dat mensen het niet fijn vinden om te moeten wachten op grote gondels, en die zijn er wat in Zwitserland. En ook vaak juist naar de hogere pieken waar alle skitoeristen naar toe willen. Daarentegen lijkt het me ook niet prettig om met een stoeltjeslift naar bijvoorbeeld Kleine Matterhorn of Allalin Saas Fee vervoerd te worden.
Het maakt mij verder niet zoveel uit of ik in een high speed 8persoonshotseater zit of in een wat langzamere 2 persoons zonder kap. Ik hou van de natuur, ook als het wat minder weer is voor mijn broze lichaam.
Ik kan me daarom wederom voorstellen dat dit anders is voor de wat vaker gesignaleerde madammen met bontjas op de pistes in Zwitserland. Zij verwachten misschien wat meer luxe voor de prijs die ze betalen.
Maar verder dan dit kan ik me niet vinden in de verouderde lift verhalen.

@Kristof, Anzere is een gebiedje waar het mogelijk is dat er nog veel oude liften staan, je ziet het ook wat aan de skikaart, die is op het Franse model opgesteld. Crans-Montana is toch een minder gebiedje, de hoogbouw is er wel aanwezig en het is er duur. Het is ook helemaal niet sneeuwzeker, dit jaar als bijna eerste gebied gesloten, als je in die streek wilt gaan skien kan je beter naar Val d’anniviers gaan, vooral sleepliften maar wel 220km mooie pistes met genoeg uitdaging voor gevorderden en altijd bijna volledig open in de paasvakantie. De dorpjes zijn er prachtig, vooral Grimentz en St.Luc. De prachtige bergen errond zijn ook prachting (Weisshorn, Besso, Ober-Gabelhorn, Mattterhorn)!

@Martijnski, er zijn inderdaad veel gondels toch vooral in het dal, maar dat maakt ook dat die je vaak naar 2000 meter brengt en dat je zo tot diep in het seizoen goed kan skien, het voordeel is hier ook dat je zo een mooie dalaffahrt hebt. Zoals je zegt zijn er naar Klein Matterhorn en naar veel hoge pieken ook wel gondels maar dit vooral zodat je niet de koude voelt want op 3800 meter is dat wel nodig. Maar dat niet alles gemoderniseerd is en niet zo hard is uitgebreid dan in Oostenrijk heeft wel zijn charme. Dan krijg je ook veel kleinere gebiedjes met mooie afdalingen.

Plaats een reactie