Ik vind dat mijn vrouw nieuwe skischoenen nodig heeft, zij vindt van niet :)

Ojee, mijn skischoenen heb ik gekocht toen ik begin 20 was, en ik ben nu 43. Ik wil eigenlijk helemaal geen andere. Ik heb nog van die ouderwetse Salomons met achtersluiting, ze zitten zalig, ik wandel er moeiteloos op en ik heb ze in 3 sec aangetrokken.

Maritte op 28 jan 2016 21:50

levensgevaarlijk… niet alleen voor jezelf maar ook voor de mensen om je heen op de piste.
Je portemonnee zal ze wel lekker vinden zitten ;)
Koop gewoon in de uitverkoop nieuwe, ga goed passen en er gaat zeker een wereld voor je open want de huidige schoenen zijn zoveel beter dan die je nu hebt. Ga je ook nog eens veel beter van skiën omdat de overbrenging van stuurbewegingen die je maakt met je voeten veel beter gaat.

@Marieke

Ze heeft nog niet definitief besloten, maar begint wel steeds meer de goeie kant op te gaan. Ik heb ook al gezegd dat ze ze van mij krijgt, maar dat was niet genoeg voor dat laatste zetje :)

Ik vermoed dat er wel een ritje Bilthoven aan zit te komen volgende week ;)

franksplinter op 29 jan 2016 09:14

Mocht je daar niet slagen, rij dan even door naar Wim Jaquet in Amersfoort. In het weekend is het overal wel druk trouwens. Aan het begin of einde van de dag is het nog wel te doen.

Ik heb al tegen haar gezegd, als we gaan gaan we wel op een doordeweekse dag en zorgen we dat we om 10 uur voor de deur liggen.

Bij Wim Jaquet kan je ook een afspraak maken volgens mij. Voordeel is dat er dan gegarandeerd iemand voor je is om je te helpen, iemand met echt verstand van zaken bovendien…

Dat verstand van zaken zit bij MK ook wel goed ;) Alleen op afspraak is inderdaad wel handig.

verstand van zaken zal het probleem niet zijn, maar ze hebben daar net andere merken/modellen dan bij Wim Jaquet… Dus als er niks bij zit dat echt goed past, heb je nog een ander assortiment 15 minuten verderop.

Ojee, mijn skischoenen heb ik gekocht toen ik begin 20 was, en ik ben nu 43. Ik wil eigenlijk helemaal geen andere. Ik heb nog van die ouderwetse Salomons met achtersluiting, ze zitten zalig, ik wandel er moeiteloos op en ik heb ze in 3 sec aangetrokken.

Maritte op 28 jan 2016 21:50

levensgevaarlijk… niet alleen voor jezelf maar ook voor de mensen om je heen op de piste.
Je portemonnee zal ze wel lekker vinden zitten ;)
Koop gewoon in de uitverkoop nieuwe, ga goed passen en er gaat zeker een wereld voor je open want de huidige schoenen zijn zoveel beter dan die je nu hebt. Ga je ook nog eens veel beter van skiën omdat de overbrenging van stuurbewegingen die je maakt met je voeten veel beter gaat.

Sheila op 29 jan 2016 11:15

weet je, eerlijk gezegd had ik er nooit bij stil gestaan dat er ook plasticmoeheid bestaat tot ik dit onderwerp las. Weer wat geleerd dus. Ik kan me voorstellen dat er meer mensen zijn die dit niet wisten en dus lekker op hun ingelopen skischoenen skien en zich de risico’ die zij en anderen op de piste lopen niet goed inschatten. Er wordt ook niet veel ruchtbaarheid aan gegeven.

Zo de sociale druk van de wintersporters.nl community heeft zijn werk gedaan, en dat binnen 24 uur! Succes met meten en passen :-)

Chonn op 29 jan 2016 09:17

we zijn toch wel allemaal begaan met haar veiligheid.

Gewoon de vuilbak inkieperen, hoelang kan ze boos blijven?

WGSM

weet je, eerlijk gezegd had ik er nooit bij stil gestaan dat er ook plasticmoeheid bestaat tot ik dit onderwerp las. Weer wat geleerd dus. Ik kan me voorstellen dat er meer mensen zijn die dit niet wisten en dus lekker op hun ingelopen skischoenen skien en zich de risico’ die zij en anderen op de piste lopen niet goed inschatten. Er wordt ook niet veel ruchtbaarheid aan gegeven.

Marieke op 29 jan 2016 13:17

‘Plasticmoeheid’ is met het hedendaagse kunststof ook een fabeltje. Er zijn inderdaad invloeden die het kunststof aan kunnen tasten, maar als de schoenen altijd netjes zijn opgeborgen na gebruik, dan hoeft er zelfs na 30 jaar nog niets aan de hand te zijn met het kunststof. Hoe je dit zelf moet beoordelen is natuurlijk wel lastig, dus of het écht verstandig is om door te gaan met oud materiaal als je dit zelf niet kunt beoordelen, laat ik even in het midden. Als de schoenen goed zitten, geen haarscheurtjes of verkleuringen vertonen, zou ik me alleen niet zo bang laten maken.

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

@sneeuwbaard

Ik vanochtend vroeg stiekum de skischoenen achter haar achterwielen gelegd. Gniffelend achter het raam haar uit staan zwaaien samen met onze twee zoontjes, rijdt ze gewoon vooruit weg!

Plan mislukt :P

franksplinter op 29 jan 2016 09:10

Ik ben niet voor één gat te vangen: :P

Eéntje voor en een achter het wiel! Voor de zekerheid ook even de ventieltjes uit haar fiets draaien ;)

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

@Marieke, dit zou natuurlijk een enorme gemiste kans zijn voor de skischoenindustrie, geen ruchtbaarheid geven aan het feit dat skischoenen regelmatig vervangen moeten worden. Ben eigenlijk wel benieuwd hoe het nu echt zit met het vervangen van skischoenen/materiaalmoehied e.d… Het lijkt me dat dit nogal sterk afhangt van de mate van gebruik en de blootstelling aan de elementen en dan met name zonlicht. Ik denk toch niet dat de skischoenverhuur elk jaar na pak hem beet 15 weken gebruik alle skischoenen gaat vervangen. Ik vraag me overigens ook af hoe dit zit met skihelmen. Deze hebben denk ik ook een beperkte levensduur. Daarnaast weet je als verhuurder natuurlijk helemaal niet hoe er met de helm is omgesprongen, laten vallen/valpartijen e.d… Lijkt me een interessante als domme vraag voor @Rogier

Succes!

Menno van MK Skiservice gaf aan dat het met breken van de schaal nog niet zo’n vaart zou lopen met de oude schoenen, maar we waren er toch :)

null

Mooie boots en ze lijkt er maar wat blij mee ;-)

Zie je nou wel dat vrouwen blij worden van nieuwe schoenen. ; ) #secondnature

One life. Live it.

Top Marieke je zal er geen spijt van krijgen, ze zitten heerlijk :D Veel ski plezier er mee de komende 10 jaar ;)

Dienten Die Alte schule

weet je, eerlijk gezegd had ik er nooit bij stil gestaan dat er ook plasticmoeheid bestaat tot ik dit onderwerp las. Weer wat geleerd dus. Ik kan me voorstellen dat er meer mensen zijn die dit niet wisten en dus lekker op hun ingelopen skischoenen skien en zich de risico’ die zij en anderen op de piste lopen niet goed inschatten. Er wordt ook niet veel ruchtbaarheid aan gegeven.

Marieke op 29 jan 2016 13:17

‘Plasticmoeheid’ is met het hedendaagse kunststof ook een fabeltje. Er zijn inderdaad invloeden die het kunststof aan kunnen tasten, maar als de schoenen altijd netjes zijn opgeborgen na gebruik, dan hoeft er zelfs na 30 jaar nog niets aan de hand te zijn met het kunststof. Hoe je dit zelf moet beoordelen is natuurlijk wel lastig, dus of het écht verstandig is om door te gaan met oud materiaal als je dit zelf niet kunt beoordelen, laat ik even in het midden. Als de schoenen goed zitten, geen haarscheurtjes of verkleuringen vertonen, zou ik me alleen niet zo bang laten maken.

Sneeuwbaard op 29 jan 2016 15:24

Nou ja, dat is een beetje het probleem: mijn schoenen op zich zien er nog piekfijn uit, alsof ik ze 2 jaar geleden gekocht heb en ik ben er altijd netjes mee omgegaan.
En ze zitten gewoon lekker. Ik heb ook wel een paar keer schoenen gepast c.q. gehuurd, maar val toch altijd weer terug op mijn oude vertrouwde schoenen. Ik huur altijd mijn ski’s en ik heb eerlijk gezegd ook nog nooit commentaar gehad van de verhuurder, dat ik op een wandelende tijdbom zou skiën (terwijl dat toch een uitgelezen kans voor hen zou zijn mij een paar nieuwe schoenen aan te smeren).
Ik neem de opmerkingen uit dit topic wel mee en ik ga me er eens meer in verdiepen. Het gaat me helemaal niet om het geld, maar ik wil mijn oude, als gegoten zittende, skischoenen niet kwijt (met mijn schoenmaat val ik buiten de vrouwenschoenen en de mannenschoenen zijn meestal veel te wijd).

@Maritte uit je beschrijving van je skischoenen lijkt het dat je skischoenen nog in prima staat zijn. Vooral in de gaten houden of er geen overmatige slijtage plekken, barstjes of uitdrogingsverschijnselen (vaak te zien als enorme verkleuring en hard worden van het kunstof) te zien zijn. Maar ik vermoed dat voordat dit punt bereikt wordt je allang nieuwe skischoenen hebt gekocht…

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

null

Laat haar deze foto even zien, het kan echt wel gebeuren met oude schoenen met alle gevolgen van dien.

@Bruno hoe oud was deze skischoen toen deze brak? Tenminste aannemende dat jij de eigenaar van deze schoen kent. En was het veroorzaakt door ouderdom of omdat er buitengewone grote krachten op de skischoenen werkten door een klap op een rots o.i.d. (en op welke DIN setting stond de binding?)

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

Was niet mijn schoen, dus weet de details niet. Maar ken persoonlijk 2 mensen bij wie de schoenen zijn kapot gesprongen tijdens het skiën beide gelukkige zonder verdere letsels.

Ik had nog nooit van kapotte schoenen gehoord tot ik dit topic las moet ik bekennen. In mijn omgeving skiën wel meer mensen op wat oudere skischoenen. Ik denk dat er ook wel meerdere factoren meespelen: zonlicht is slecht voor plastic, dus de schoenen van een skiër die meerdere weken per jaar op de piste staat zullen eerder op zijn, dan de mijne, die slechts 6 dagen per jaar gebruikt worden. Ga je met een rotgang naar beneden over de bückelpiste en pak je elke mogelijkheid tot een sprong mee (mijn zoon) of ski je gewoon rustig naar beneden (ik).
Ik vraag me ook af of een verhuurder zijn schoenen elk jaar vernieuwt (ik waag dit te betwijfelen), terwijl deze schoenen duidelijk meer te lijden hebben. Veiligheid is voor een verhuurder best een issue, dus ik ben hier eigenlijk wel benieuwd naar.
Uiteraard speelt tijd ook een rol bij veroudering, dit spreekt dan weer niet in het voordeel van mijn schoenen.

Was niet mijn schoen, dus weet de details niet. Maar ken persoonlijk 2 mensen bij wie de schoenen zijn kapot gesprongen tijdens het skiën beide gelukkige zonder verdere letsels.

Bruno op 2 feb 2016 15:57

Maak er maar 3 van Bruno :)

Edwin van Riel

@franksplinter wat vindt je vrouw wat ze nog meer NIET nodig heeft.

Ze vindt ook dat we geen andere auto nodig hebben, die gaan we dus morgen halen :P

Dan wil ik toch jou geheim weten hoe je dat voor elkaar krijgt.
Iets voor haarzelf er doorheen drukken snap ik nog wel maar speelgoed voor jouw…

Ja, dat van die auto was natuurlijk niet waar. Elke kerel weet wel wie thuis de broek aan heeft, maar soms moeten we ons even groter voor doen dan we zijn :)

Verder kan ik niet teveel zeggen, want ze leest mee ;)

Ik had zelf ook skischoenen die zo’n 13 jaar oud waren, ze zaten echt nog prima maar plotseling kwam er een barst in mijn linkerschoen van voor naar achter dus toch het materiaal wat verouderd was.

Inmiddels nieuwe schoenen gekocht en jeetje wat een verbetering! Dan kan ik toch echt wel zeggen dat er heeeeeeel veel verbetering is gekomen door de jaren heen vergeleken met mn oude schoenen ;-)

Even nog over het breken van schoenen: natuurlijk is het niet zo dat iedere schoen van 10 jaar of ouder op breken staat. De vraag is alleen of je het risico wil lopen. Bij het breken van een schoen kun je zeer nare blessures oplopen die het einde van je ‘skiloopbaan’ kunnen betekenen. En rustig aan skiën helpt wat dat betreft niet, want zware blessures komen relatief vaak voor bij een lullige valpartij en met een noodvaart onderuit gaan gaat juist weer vaak zonder enig probleem (zo lang je niet plotsklaps wordt geremd door een boom ofzo, dan is minder snelheid wel prettig).

Een normale skischoen koop je voor 300-400 (of minder als je een leuke aanbieding treft). Dan heb je het over 30-40 euro per jaar. Dat is een (goede) lunch op de piste.

Tel daarbij op dat schoenen steeds comfortabeler worden en dan vind ik het echt een no-brainer.

Plaats een reactie