Snowboard slijpen

Goedenavond,

Ik weet het, er is al veel over te vinden. Zowel op dit forum als op google.
Nu heb ik daar ook zeker heel veel aan gehad en zijn er al 5 snowboards zonder problemen gewaxt. (natuurlijk ook niet echt het moeilijkste…)

Maar dan komt het slijpen en daar ben ik toch wat voorzichtiger mee. Ik ben vooral benieuwd naar welke hoek ik nou moet gaan slijpen. Overigens moet ik sowieso deze spullen nog aanschaffen.

In het kort, twee vragen over slijpen:

  • Welke materialen heb ik sowieso nodig(Slijper,wetstone,diamantvijl?)
  • Welke hoek moet ik mijn board slijpen(Ik board nu 3 jaar, en ben denk ik een gemiddelde snowboarder… Vooral op de piste en ernaast. Vrij weinig in het park te vinden.

Ik hoop dat ik geen frustratie veroorzaak omdat ik hier weer over begin…

In ieder geval alvast bedankt voor jullie antwoorden!

wat betreft de hoek van het slijpen; Ik heb een tijdje terug gewoon een email gestuurd naar de fabrikant van m’n snowboard. Ik heb gevraagd onder welke hoek de staalkanten van een snowboard de fabriek uit komen rollen, vervolgens kreeg ik hier in tekst en afbeeldingen uitleg over. Die hoek handhaaf ik gewoon.

Volgens mij (maar ben geen expert) wordt een snowboard op 90 of maximaal 89 graden geslepen.
Ik bracht mn board altijd bij de waxer op de hoek hier. (Shop van een vriend van me) Was er altijd erg tevreden over.

Totdat ik een jaar ineens niet meer leek te kunnen boarden. Nadat ik em bij een Oostenrijkse local opnieuw had laten slijpen ging het weer als vanouds.
Ik vertelde bij thuiskomst mijn verhaal aan mijn vriend. Die gaf met schaamrood op zijn kaken toe dat hij mij board op 88 graden had geslepen.

Dat is leuk voor heel hard racen en heel agressief bochtenwerk, maar voor normaal gebruik op de pistes stukken minder geschikt.

Ik zou trouwens niet zelf gaan slijpen. Ik breng mn board altijd weg en laat het aan de professionals. Eventueel met een kantenslijpertje erbij om de bramen er even af te halen.
Maar dat is een persoonlijke keuze.

Op een paar uitzonderingen na kun je alle boardjes op 90 graden slijpen. Komt deze niet origineel zo uit de fabriek, laat dan de eerste keer machinaal doen. Met de hand is het nogal veel werk om een hoek over de hele lengte netjes te corrigeren.

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Bedankt voor jullie reacties!
Ik heb voor de zekerheid ook maar een mail gestuurd naar Nidecker.

De keuze voor het wegbrengen vind ik wel logisch… maar ik vind het wel leuk om zelf te kunnen doen. Daarnaast ben ik nog geen zaak tegen gekomen die alleen het board wilt slijpen voor een normaal prijsje.

Dan hou ik alsnog wel de vraag over welke materialen nu echt een must zijn. Is een simpele kantenslijper die maar 1 hoek kan slijpen genoeg? Of zijn zulke wat ‘fout’ gevoeliger?

Mijn board heeft van fabriek af 88 graden en ben er zeer tevreden over op de pistes.

Ik dacht eerst dat het fout was, en heb de fabrikant maar even gecontact voor ik hem de eerste keer liet slijpen (doe het nu zelf) en het bleek echt 88 te zijn ipv 89. Zo zie je maar dat elk board anders is, laat staan de eisen van de eigenaar. Informeren is dus altijd goed en houd daarbij je eigen voorkeur in de gaten.

Voor welke spullen het beste zijn durf ik niet te zeggen, ik heb alles aangeschaft op aanraden van een Nederlandse snowboarder die nu wax sessies geeft. Er is vast iemand op het forum die zijn naam weet kan er nu even niet opkomen.

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Kirchberg prachtig, maar doe geen zaken bij Sport Etz in Kirchberg! Oneerlijke eigenaar, die ons onterecht 29 euro afhandig heeft gemaakt. Was al gewaarschuwd voor ‘vervelende mannetje/eigenaar’

Afgelopen jaar in Mayrhofen bij intersport mijn board laten waxen en slijpen. Ik vroeg vooraf welke hoek en mij werd 88 graden bevestigd. Ik gaf aan dat voor zover ik wist 90 graden standaard was maar hij zei dat dat niet correct was en 88 graden standaard was. Misschien verschil in opvatting wat standaard is tussen Oostenrijk en Nederland?

Het was even wennen in het begin omdat het board behoorlijk direct reageerde, maar na een dag voelde het wel vertrouwd.

Wat je nodig hebt is een vijltje en een manier om dat vijltje in de juiste hoek op je board te zetten. Je kan ze voor 20,- kopen van bijv Holmenkol.

Of je naast dat vijltje ook een fijner steentje nodig hebt… ik zou zeggen van niet. Wel als je wedstrijden gaat doen, of het heel leuk vind om te doen, of geld wilt uitgeven maar nodig is het niet.

Grote kans dat je board op 90 uit de fabriek komt maar dat wil niet zeggen dat je hem zelf niet naar 89 kan en mag slijpen voor net wat meer grip.

Slijp iig alleen de zijkant en niet de onderkant, dat laatste is alleen nodig als je over rails gaat glijden en je 89 grd anders in het metaal hapt

Afgelopen jaar in Mayrhofen bij intersport mijn board laten waxen en slijpen. Ik vroeg vooraf welke hoek en mij werd 88 graden bevestigd. Ik gaf aan dat voor zover ik wist 90 graden standaard was maar hij zei dat dat niet correct was en 88 graden standaard was. Misschien verschil in opvatting wat standaard is tussen Oostenrijk en Nederland?

Het was even wennen in het begin omdat het board behoorlijk direct reageerde, maar na een dag voelde het wel vertrouwd.

Jozef op 29 jan 2016 11:30

Argh… Van zulke ‘experts’ breekt bij mij gelijk het zweet uit. Bij boardjes is de standaard toch écht 90 graden, deze wordt door de fabrikant bepaald en is zeker niet landafhankelijk… Bij ski’s misschien wel de standaard, maar een board is geen %&^@ ski… :(

Voor jibben maak je je edges wat botter, je slijpt ze in principe niet scherp in een andere hoek. Ik zou het veranderen van een hoek dan ook alleen doen als je expert bent, of op aangeven van een expert.

Voor wat betreft de kantenslijpers: Zelfs de goedkoopste, niet instelbare slijpertjes kunnen in twee verschillende hoeken (90 en bijv. 88 graden) slijpen.

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Wat is dan de standaard base edge is die 0 graden (verwacht het niet) ? Of zoals de meeste ski’s 1 graad ? Dan betekent een effectieve hoek van 90 graden bij 1 graad base dat je kanten dus 89 graden moeten zijn geslepen t.o.v. je belag. En bij een 88 graden kantenhoek (en base 1 graad) t.o.v. je belag je dus een effectieve hoek van 89 graden hebt voor boarders / skiers die een iets betere grip prettiger vinden.

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

Argh… Van zulke ‘experts’ breekt bij mij gelijk het zweet uit. Bij boardjes is de standaard toch écht 90 graden, deze wordt door de fabrikant bepaald en is zeker niet landafhankelijk… Bij ski’s misschien wel de standaard, maar een board is geen %&^@ ski… :(

Sneeuwbaard op 29 jan 2016 13:23

Ik zie toch steeds vaker snowboards die op 89 of 88 graden uit de fabriek komen. Misschien niet bij de mainstream boards maar bij de kleinere merken toch wel.

Übung macht den meister!!!

Ik zie toch steeds vaker snowboards die op 89 of 88 graden uit de fabriek komen. Misschien niet bij de mainstream boards maar bij de kleinere merken toch wel.

RFKANGOO op 29 jan 2016 13:43

Ze bestaan ook zeker wel, maar het is niet de standaard. :). Ze als ‘expert’ dus standaard op 88 graden slijpen is per definitie dus fout.

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Beginnersvraag: Meet je de graden voor de zijkant vanaf de base edge of vanaf de base van het snowboard?

Wat ik hier lees is dat het vaak default dus 1 graden aan de base edge is en dan 90 graden aan de zijkant?

null

wellicht helpt deze afbeelding, het is slechts een voorbeeld. Het zwarte gedeelte is je belag/base.

In principe slijp je de side edges en verwijder je alleen de oneffenheden aan je base edge. Als je de base edge zelf wilt slijpen, loop je de kans dat de edge wat gaat golven, wat de eigenschappen van je boardje flink kan beïnvloeden.

In principe staat de base edge op 89 graden, al heb ik gemerkt dat 90 graden van zowel de side als de base edge tegenwoordig het meeste voor lijkt te komen. Als je bijvoorbeeld een lineaal perfect dwars op je base edge legt, kan je zien of deze richting het midden van je board omhoog komt (89 graden (of meer)), of dat deze plat blijft liggen (90 graden).

Vóórdat je begint met slijpen is het verstandig om met een zwarte stift de hele edge te kleuren. Als je dan na een paar halen ziet dat de kleur alleen aan de bovenkant of aan de onderkant van je edge verdwijnt, dan weet je ook dat je hoek waarschijnlijk niet goed is. Tenzij je natuurlijk opzettelijk je hoek wilt veranderen. Ga dan net zo lang door totdat de er geen stift meer te zien is.

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Tot nu toe heb ik nog geen reactie gehad van Nidecker, dus nog even afwachten qua graden.

Nu heeft mijn snowboard op een stukje, ik denk een klein beetje roest, zitten.
Naast de kantenslijper zal ik dus ook een gummy stone(?) moeten aanschaffen, en een diamantvijl.

Zijn dat echt de enige drie tools die ik nodig heb?
Net langs DAKAsport geweest, maar die verkoper kwam nou niet echt over alsof hij het ooit met de hand had gedaan…heb tot nu toe in ieder geval al meer aan jullie reacties gehad, dan het half uur durende praatje van hem.
Dus dank daarvoor!

Zolang de kanten niet al te veel beschadigingen hebben, dan ga je het redden met alleen een kantenslijper. Ik gebruik zelf voor het verwijderen van butsjes en het de-tunen een fijne 'huis-tuin en keuken’vijl. De roest die je ziet is waarschijnlijk alleen vliegroest, wat al na één haal verdwenen kan zijn.

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Plaats een reactie