Zooltjes

Wij hebben nieuwe skischoenen gekocht en nu wordt aangeraden er binnenzolen bij te kopen van 50 euro. Ze zeggen voor het comfort en raden het altijd aan bij iedereen. Wie heeft hier ervaring mee? Vind het een behiorlijk bedrag voir Zooltjes. Heb wel snel last van koude voeten

De zooltjes die standaard in skischoenen zitten als je ze koopt doen helemaal niks qua steun onder je voeten. Er zijn mensen die er prima mee skiën, maar de meeste mensen die ik ken hebben uiteindelijk toch zooltjes gekocht om meer steun te hebben, betere doorbloeding van de voeten en dus een veel fijner gevoel (o.a. geen koude voeten). Je kan ook eerst een vakantie op je nieuwe schoenen skiën en als het niet lekker gaat alsnog naar zooltjes kijken.

Er zijn mensen die er prima mee skiën,

GiGi op 31 dec 2016 12:56

Je zou maar net tot die groep behoren. Verkopers raden extra zooltjes altijd aan omdat bijna iedereen er baat bij heeft. Los hiervan, goed passende schoenen, met of zonder zooltjes, zijn erg belangrijk. Als schoenen niet zo goed passen, ga je ze strakker zetten om voldoende controle te houden. Maar daarbij knel je vaak bloedvaten af wat tot koude voeten leidt. Koude voeten heeft maar weinig met koud weer te maken. Ik had jaren geleden een paar ijskoude tenen terwijl de temperatuur rond het vriespunt lag, en met nieuwe schoenen niets aan de hand in 15 graden onder nul.

Zooltjes zijn zeker geen slechte investering, maar eigenlijk zou dat advies deel moeten uitmaken van het geheel i.p.v. achteraf als magische manier om de schoenen ‘nog beter’ te maken…

Je hebt nog steeds meer aan de juiste schoenen zonder zooltjes dan de verkeerde schoenen met zooltjes.

Is er uberhaupt een voetenanalyse gedaan? Zodat je ook het Juiste zooltje aangemeten krijgt? Liefst op maat gemaakt…dan is 50 euro niet duur. Ik was altijd skeptisch over zooltjes maar ik zou nu niet meer zonder kunnen!

Overigens zou het kopen van skischoenen moeten Beginnen met het zooltje, niet pas achteraf!!

Ja inderdaad geef het van te voren aan en niet als de schoen gekocht is; en dan deze zooltjes erbij!

Ik was ook geen echte voorstander van zooltjes vond het maar een extra verkoop item .Maar nadat ik nieuwe schoenen gekocht had die toch helaas wat aan gepast moesten worden (uitgebold) heb ik me laten overhalen.om zooltjes te nemen ,ook deze waren in Oostenrijk 50 euro inclusief het uitbollen.En ik vind het nu een aanrader.

Zooltjes verkopen lekker makkelijk als een klant zegt last te hebben van zijn voeten.

Een skischoen moet gewoon bij vorm van je voet passen, daar moet je een schoen op uitzoeken. Hij moet perfect passen, als een schoen niet lekker zit/past dan gaan bootfitten en zooltjes het probleem niet oplossen.

Als je zooltjes nodigt hebt, waarom dan alleen bij het skiën?

Als je zooltjes nodigt hebt, waarom dan alleen bij het skiën?

RRski op 1 jan 2017 11:52

Nou omdat normale schoenen wel meegeven wanneer mijn voet doorzakt en een skischoen niet (is natuurlijk gewoon een plastic bak waar je in staat). In het dagelijks leven heb ik geen klachten aan voeten, maar in skischoenen des te meer. Ik zak best veel door bij belasting waardoor mijn voet 1 tot 1,5 maat in lengte toeneemt en de voorvoet naar buiten toe draait. Gevolg: instabiele stand, pijn pijn pijn onder mijn voet en aan de buitenrand. Door goede zolen wordt mijn voet ondersteund en kan ik mijn skischoen 2 lengtematen kleiner kopen, waardoor ze ook smaller zijn. En dat is nodig vm smalle pootjes. Zodoende dat ik erg fan ben van zooltjes.

Een skischoen moet gewoon bij vorm van je voet passen, daar moet je een schoen op uitzoeken. Hij moet perfect passen, als een schoen niet lekker zit/past dan gaan bootfitten en zooltjes het probleem niet oplossen.

Als je zooltjes nodigt hebt, waarom dan alleen bij het skiën?

RRski op 1 jan 2017 11:52

Ik ben het met je eens dat skischoenen goed moeten passen. Je uitspraak “als je zooltjes nodig hebt, waarom dan alleen bij het skiën?” bevat alleen één misvatting: skischoenen en gewone schoenen zijn op één punt absoluut niet te vergelijken. En dat dat is de aansluiting van de zool (het voetbed) op je voet. Tenzij je immense platvoeten hebt, hebt je namelijk een voetboog (aan de binnenkant van de voet, tussen de bal van je voet en je hiel). In ‘gewone’ schoenen wordt die ondersteund door een verhoging van de zool op dat bed. Dat geldt voor wandelschoenen, hardloopschoenen, sneakers, nette Van Bommels… Een skischoen heeft dat niet. De zool van een skischoen is helemaal vlak. De ondersteuning van de voetboog is er dus niet, en dat ga je meestal voelen tijdens een dag skiën. Omdat je skischoen verder (als het goed is) goed aansluit om je voet, is er geen ruimte om dat te compenseren - niet zonder kramp althans. En afrollen van de voet, wat je meestal in gewone schoenen toch in meer of mindere mate doet, is er in skischoenen ook niet bij. En dat zijn wel heel belangrijke verschillen tussen skischoenen en andere schoenen.

Het zooltje dat ikzelf heb doet ook eigenlijk maar 2 dingen: het geeft wat demping en het geeft die ondersteuning van de voetboog. Verder heb ik geen ondersteuning of correctie nodig. In mijn gewone schoenen heb ik verder geen zooltjes, maar in de skischoen ontbreekt het gewoon aan basis-ondersteuning van die voetboog, die je in gewone schoenen wel hebt.

Wel vervelend voor mensen met platvoeten, dat ze uitsluitend skischoenen aan kunnen doen, alle overige schoenen hebben een vervelende bolling ter opvulling van een bij hun niet aanwezige voetholte.

Standaard zolen in skischoenen hebben ook een lichte bolling bij de voetholte.

Ik zelf heb geen platvoeten of bijzonder holle voeten, ik mijn skischoenen heb ik nooit zooltjes nodig gehad. Ook bij voetanalyses in wintersportzaken dit besproken. Conclusie: normale voeten, geen zooltjes nodig.

Bij mensen waar zooltjes echt nodig zijn in skischoenen is dit ook bij overige schoenen raadzaam.

Ik heb (op maat gemaakt door podotherapeut) zooltjes die ik wel in al mijn schoenen gebruik, maar eigenlijk bedoeld zijn voor tijdens het hardlopen. Blessures en klachten tijdens het hardlopen kwamen vanuit een doorgezakte voetboog en daardoor een verkeerde afwikkeling van mijn voet.
De krachten tijdens het sporten (bij mij trailrunning) zijn groter, dus het is niet perse zo dat je ze dan altijd zou moeten dragen.
Ik ga ze over een paar weken ook gebruiken in mijn snowboardboots

*bericht bewerkt door Zjanke op 01 jan 2017 13:16

Je mag het proberen maar de zooltjes voor gewone schoenen zou ik niet aanraden ik ski/snowboard schoenen. Dit omdat de zooltjes voor gewone schoenen gemaakt zijn om mee te lopen. En niet om stil te staan. Loop zelf in al mijn schoenen met aangepaste zolen en kan helaas niet meer zonder. Heb nu nieuwe softboots en die vallen iets kleiner dus moet ook weer op zoek naar nieuwe zooltjes.
Ben er alleen nog niet over uit of ik gebakken zooltjes neem of bijv. superfeet.

Übung macht den meister!!!

Een skischoen heeft dat niet. De zool van een skischoen is helemaal vlak. De ondersteuning van de voetboog is er dus niet, en dat ga je meestal voelen tijdens een dag skiën.

GiGi op 1 jan 2017 12:38

Jouw skischoen misschien niet, maar de mijn wel! Misschien heb ik uitzonderlijke schoenen, maar feit is dat mijn standaardzolen niet helemaal vlak zijn en voldoende ondersteuning bieden zonder extra zooltjes.

Ik zelf heb geen platvoeten of bijzonder holle voeten, ik mijn skischoenen heb ik nooit zooltjes nodig gehad. Ook bij voetanalyses in wintersportzaken dit besproken. Conclusie: normale voeten, geen zooltjes nodig.

RRski op 1 jan 2017 13:11

Dit was bij mij precies zo. Misschien ben ik een uitzondering, maar ik ondervind totaal geen hinder van het “ontbreken” van extra zooltjes. Volgens mij vangt de binnenschoen ook nog wel wat op. Nou ben ik ook maar weinig vatbaar voor hypes. Onder hardlopers heerst ook het idee dat steunzolen de oplossing zijn bij allerlei problemen. Ik heb dit ook een paar keer geprobeerd (want je weet van tevoren niet of het een hype is of dat het echt werkt), maar ik kon niet echt zeggen of het hielp. Je zou hulpmiddelen als deze eigenlijk blind moeten testen onder een grote groep mensen. Pas dan kun je er echt iets over zeggen.

… Je kan ook eerst een vakantie op je nieuwe schoenen skiën en als het niet lekker gaat alsnog naar zooltjes kijken.

GiGi op 31 dec 2016 12:56

De juiste tip volgens mij. Later kan altijd nog en het is zo gedaan.

Nou ben ik ook maar weinig vatbaar voor hypes. Onder hardlopers heerst ook het idee dat steunzolen de oplossing zijn bij allerlei problemen

Een beetje zoals bij wintersporters ;-)

Ik ga ze proberen en als het niks toevoegt gebruik ik ze niet bij het boarden. Ik ben al lang genoeg bezig om te weten wat niet goed voelt, vorig jaar op de dag van vertrek nog bij de fysio geweest voor een behandeling en tijdens het boarden eigenlijk nergens last van gehad. Ik kon ongeveer 3 km pijnvrij hardlopen…

ik denk dat een hoop mensen vooral heel blij moeten zijn dat ze zonder gedoe fijn en pijnloos kunnen skien…zit het goed dan zit het goed en hoef je verder niet moeilijk te doen toch :) ben wel erg jaloers op die mensen overigens!

Vrijwel alle skischoenen hebben geen behoorlijk anatomische zool in de schoen zitten, als je dit vergelijkt met goede normale (sport)schoenen.
elke goed wandel schoen, of bergschoen hebben die wel. goed passen en dus inlopen is dan ook het devies.
Een goede ondersteuning van de gehele voet is belangrijk, dus van je hiel tot aan je voorvoet. Skischoenen zijn stijf en statisch van model, dus echt inlopen / skiën is dan ook vrijwel niet mogelijk. Meestal zit er niet meer in dan een dus, plat zooltje…!
Niet zo verwonderlijk dat vele last en hinder ondervinden bij goed passende modellen!
Bootfitting kan hierbij een oplossing bieden maar het begint toch echt met een goede ondergrond… goed aangemeten en gevormde zolen bieden dit. zelf gebruik ik al jaren goed aangemeten zooltjes, en vervang deze na ongeveer 3 a 4 jaar. een wereld van verschil! warmer en een veel beter contact met je skis. meer controle en echt het gevoel dat je voet/schoen in direct contact staat met je skis.
rond € 60,00 ben je zeker klaar voor goede zooltjes en zijn de investering meer dan waard.
Natuurlijk hangt het een beetje af van je model voeten en of je gezegend bent met een normaal model voet… aangezien de meeste wel ergens een kleine “afwijking” hebben is het zeker aan te raden dit een keer te laten beoordelen en gewoon een keer te testen.
Kijk gelijktijding ook eens welke sokken je draagt en of je daar ook eens wat betere voor kunt aanschaffen!

Veel ski genot !!!
MvG Hans

Neerslag maakt niet gelukkig, gelukkig maken ze sneeuw...

2 jaar geleden heb ik zooltjes op maat laten maken ( vacuum fit ) tijdens de wintersport vakantie om deze nog een beetje succes te maken. Dit komt omdat ik een doorgezakte middenvoet beetjes heb en hierdoor verkrampingen in de voetzool krijg. Ik had toen huurschoenen, en heb toen in die week 3 paar schoenen gehad. Later dat jaar heb ik fatsoenlijke steunzolen gekregen ( ook sportzooltjes voor het hardlopen / racefietsen) gemaakt door een goed orthopeed.

Daarna heb ik vorig jaar mijn schoenen gekocht ( Salomon Xpro 100), en heb geprobeerd met mijn " sport steunzolen " te skiën. Helaas was dit geen succes omdat de stand van de voet / enkel totaal anders in dan in een gewone schoen. De enkel staat meer naar voor en dwingt de voet naar achteren, en daardoor kreeg ik meer last van de onderzijde van de voet.

Dus toen maar de schoen met de standaard zolen erin gedaan, en ik heb fantastisch geskied. Zelfs zonder de custom fit, maar zo uit de doos. Het komt mijn inziens dus aan op gewoon een goed paar passende schoenen , een vacuum fit zool of kleine aanpassing kan het altijd verbeteren maar dat zal persoons gebonden zijn.

*bericht bewerkt door RenSas op 05 jan 2017 22:04

Zit dit draadje nu te lezen, en ik zie diverse logische argumenten om (extra) zooltjes te kiezen.

Nu denk ik dat 80% van de mensen niet per sé aangemeten zooltjes nodig heeft. Zijn er ook standaard zooltjes in de markt?

Zelf heb ik schoenen die nu een jaar of 6-8 oud zijn (ex-rental, dus ik weet het niet precies), en voor mijn gevoel krijg ik daar langzaam meer ruimte in, dus wellicht is een extra zooltje helemaal geen slecht idee…?

Superfeet heeft verschillende ‘standaard’ zooltjes. Die kun je iets op maat knippen zodat ze perfect in je schoen passen. Ik weet echter niet of dat de ruimte in je schoen oplost.

Ik heb ook zooltjes in mijn skischoenen, maar dat is vooral om doorbuigen te voorkomen (dus extra ondersteuning onder mijn voetboog), maar dat doet eigenlijk niets met de pasvorm ten op zichte van de standaard zooltjes. Pas bij het skiën zelf merk ik de extra ondersteuning (als het goed is, moet de schoenen nog testen :)).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Een zooltje in je skischoen kan wel helpen (een beetje) als je net wat te veel ruimte hebt in je schoen. Dat wil zeggen: je hebt dikkere en minder dikke zooltjes (bij Superfeet bijvoorbeeld de blauwe zooltjes die een paar mm dikker zijn dan hun carbon modellen in het groene doosje, die verder ongeveer dezelfde ondersteuning geven). En die paar mm (echt 2 of 3) kan net het verschil zijn tegen een te ruim zittende schoen of een goed zittende schoen, puur qua volume dus. Want aan de vorm van de skischoen verandert een zooltje niks natuurlijk.

Ik heb laatste in mijn skischoenen om die reden (na een paar jaar intensief skiën worden de binnenschoen hier en daar wat dunner, ontstaat wat minimale ruimte) ook van de carbon zooltjes naar de blauwe zooltjes van Superfeet overgestapt. Skiet weer heerlijk. Ik ben hiervoor wel naar de bootfitter gegaan, waarmee ik verschillende opties heb besproken (ook opnieuw Vacuüm-fitten, bijvoorbeeld). Maar dit is verreweg de eenvoudigste oplossing, en voor mijn probleem afdoende.

Hoe bepaal je de maat/soort van zooltjes (bijvoorbeeld van superfeet)? Kun je ze bijvoorbeeld ergens proberen als je je skischoenen meeneemt?

Hoe bepaal je de maat/soort van zooltjes (bijvoorbeeld van superfeet)? Kun je ze bijvoorbeeld ergens proberen als je je skischoenen meeneemt?

Hessel op 6 jan 2017 12:04

Bij mij hielp de bootfitter daarbij. Eerst een voetanalyse (wat voor ondersteuning heb je nodig?) dan kijken: hebben we voorgevormde zooltjes die dat bieden? Zo ja: toppie. Zo nee, zooltjes bakken.

Ik heb sinds dit jaar steunzooltjes van de podotherapeut. Ik ben voornemens om deze ook in mijn skischoenen te gaan gebruiken. Nu weet ik alleen niet of dit een probleem op levert en dus af te raden is? Ze passen er in ieder geval dusdanig in dat ze niet gaan schuiven oid. Iemand hier ervaring mee?

Ik heb voor mijn vorige skischoenen ook zooltjes op maat laten maken. Was bij aanschaf van die schoenen nog helemaal niet bekend met dit forum, bootfitting e.d., dus gewoon bij de Intersport gekocht. Niet handig met brede voeten zoals ik ze heb :P. Zooltjes hielpen wel iets, maar uiteindelijk vorig jaar toch nieuwe schoenen aangeschaft. Schoenen met een veel bredere leest die me wél goed passen, alleen jammer genoeg zijn de zooltjes nu te smal en ga ik weer voor nieuwe zooltjes die weer wat beter in mijn schoen passen, zo blijf je wel bezig :)

Vraag waar ik mee zit, misschien stomme vraag maar goed hierbij:
Een extra zooltje komt die boven op de de standaard zooltje in de skischoenen? of is het ipv van, dat je de standaard eruit haalt en extra gekochte erin doet?
Dank.

Je haalt het oude zooltje eruit.

Vaak knuffel ik de berg onvrijwillig....

Omdat mijn linker voet meer doorzakt dan mij rechter en ook nog kleiner is, heb ik onder de aangemeten zooltjes in de linkerschoen een oude steunzool uit mijn normale schoenen laten zitten. Omdat ik aan mijn linkerkant ook last had van artrose op mijn enkel is ter plaatse een stukje uit de binnenschoen gehaald. Nu enkele jaren geleden en geen pijn meer. Ook mijn podotherapeut heeft gezegd dat je normale steunzolen niet kan (mag) gebruiken in skischoenen.

Hen48

Ik was altijd sceptisch over zooltjes en vond het nogal prijzig. Als beginnende skiër was ik allang blij met mijn eigen schoenen en ski’s. Vorig jaar toch maar een korte voetanalyse laten doen met uitgangspunt mijn bestaande schoen te houden als t kon. Ik had het gevoel dat er meer uit deze schoenen te halen viel. Uiteindelijk kwamen we uit op een paar superfeet zooltjes die mijn middenvoet ondersteunen. Ondanks dat ik dacht dat het weinig verschil zou maken merkte ik direct beter in mn schoen te zitten. Ook bij skiën gevoel dat ik, door de volledige ondersteuning, veel betere overbrenging heb vanuit Mn schoen ofzo, moeilijk uit te leggen ;-) wat mij betreft iig een aanrader!

*bericht bewerkt door Clau123 op 22 nov 2018 07:41

Zit dit draadje nu te lezen, en ik zie diverse logische argumenten om (extra) zooltjes te kiezen.

Nu denk ik dat 80% van de mensen niet per sé aangemeten zooltjes nodig heeft. Zijn er ook standaard zooltjes in de markt?

Zelf heb ik schoenen die nu een jaar of 6-8 oud zijn (ex-rental, dus ik weet het niet precies), en voor mijn gevoel krijg ik daar langzaam meer ruimte in, dus wellicht is een extra zooltje helemaal geen slecht idee…?

Space_NL op 6 jan 2017 10:03

Kan zeker helpen als je nog niet wilt investeren in nieuwe skischoenen. Heb ik zelf met mijn vorige skischoenen gedaan en daarna nog 2-3 jaar (lees vakanties) goed op geskied voordat ik nieuwe schoenen kocht. Maar let vooral even op de staat van je skischoenen.

Plaats een reactie