Hoe werkt weersvoorspelling van wintersporters.nl?

Hoi Wintersporters team,

Jullie hebben altijd een mooi en uitgebreid weerbericht en daarnaast weersvoorspellingen per gebied uitgesplitst.

Nu schrijft @Roel vaak in zijn weerberichten dat hij nog kanttekeningen maakt bij de verschillende weermodellen, soms wat correcties her en der wat je er wel of niet van moet verwachten.

Zit dit dan ook verwerkt in de verwachting per gebied? Zetten jullie ruwe data van de weerbureaus door? En welk model zie ik daar dan - Europees of Amerikaans? Ben gewoon benieuwd hoe jullie dat allemaal voor elkaar krijgen!

En nog even complimenten voor de fantastische site! ?

Bergen + Sneeuw = ❤

Ik geloof dat de verwachting per gebied de hoofdrun van GFS gebruikt.

Het valt me op dat die verwachting toch niet heel accuraat is. Hij geeft aan dat het in Grindelwald 6 graden is, de thermometer hier buiten geeft -4 aan en de kanonnen draaien tot in het dal. Een beetje verschil kan goed maar 10 graden??

#proudtobepartofleswintersporters

@Nelis bedankt voor de mooie woorden! Wat ik in de weerberichten doe is een inschatting maken op basis van meerdere modellen waaronder ons eigen model.
In de weersverwachting op de pagina’s van het skigebied kun je die nuance niet aanbrengen, dus dat is een letterlijke vertaling van ons model. Dit is een verfijnde versie van het Europese model, waar ik bijzonder blij mee ben omdat het de lokale verschillen in de Alpen heel goed pakt. Vandaag bijvoorbeeld in Oostenrijk.

null

Voor de langere termijn is blind varen op één model echter nooit handig, dus daarvoor neem ik ook altijd andere weermodellen mee in mijn verwachting.
@vic2000 dat heeft waarschijnlijk met de inversie te maken (https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/313881/inversie-wi…) waardoor het in het dal kouder wordt dan op de berg, daar hebben modellen weleens moeite mee.

Weerman, redacteur, skiër, Limburger

@Roel hoe kan het zijn dat de weersverwachting van ons gebied per uur en soms per 5 min kan verschillen? Als ik kijk op deze site en ik zie de sneeuwverwachting en ik zie bv dat er 30cm op een bepaalde dag gaat vallen. En een maatje kijkt 5 min later en er gaat dan 5cm vallen.

Dat kan een cache-dingetje zijn (regelmatig refreshen) maar hij wordt ook vaker per dag geüpdatet. Zeker voor de iets langere termijn kan de prognose dan behoorlijk wisselen omdat het letterlijke data-output is. Ik adviseer voor een betrouwbare sneeuwverwachting nooit verder te kijken dan 4-6 dagen en in sommige weersituaties is zelfs dat teveel gevraagd.

Weerman, redacteur, skiër, Limburger

@ROEL dank je wel voor je antwoord. Welke Franse weersite gebruik jij om het weer te checken ? Zoals wij buienradar in Nederland kunnen gebruiken om het weerbericht te lezen.

@Jamie010 geen enkele. Ik interpreteer zelf weerkaarten ;-)

Weerman, redacteur, skiër, Limburger

@Jamie010 Voor sneeuwval is op 1-3 dagen ons weerbericht beter dan de gratis versie van Meteo France. De betaalde versie van Meteo France is even goed als onze versie. Verder dan die periode kun je beter de weerberichten van @Roel lezen en eventueel die van Morris wePowder.

Click. Click. Peace

@roel bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik vind het leuk om te lezen hoe jullie het weer rapporteren op de site. Nu snap ik het wat beter. Klinkt als best veel werk, die voorspellingen interpreteren en rapporteren - wordt gewaardeerd hoor! De afgelopen jaren altijd goed kunnen vertrouwen op jullie weerberichten en voorspellingen. Komen bijna altijd uit! Het is - en blijft - dan ook vaste prik om die regelmatig te checken voor en tijdens de wispo vakantie! :)

Bergen + Sneeuw = ❤

@Rogier en @Roel bedankt voor jullie uitleg en reactie

Plaats een reactie