Sonderen na lawine in Tignes

Pffff @GiGi heftig dit en wat een verschrikkelijk om mee te maken. Gelukkig geen slachtoffers.

Jullie belevenis is een mooi verhaal geworden, goed gedaan jullie met gelukkig een goede afloop.

Bedankt voor het delen van deze ervaringen.
Waar ik erg benieuwd naar ben is of er al zekerheid is over de oorzaak van de lawine.
Want ook als het inderdaad zeker blijkt dat de lawine is veroorzaakt door een skiër op de noordhelling van de Col de Balme, dan nòg had dit niet moeten gebeuren. Na verse sneeuw is dit altijd (en soms tot mijn verbazing) een veel beskiede helling.

@JWzwb Heb je ergens een bron dat het een skiër (of boarder) zou zijn die de lawine getriggerd zou hebben.
In lokale Franse media spreekt men hier niet over. Ook de toonaangevende website http://www.data-avalanche.org/listAvalanche/1488898436054… geeft hier geen bewijs voor.

Het is vandaag een lawinegevaar 4, hierbij zijn grote spontane lawines mogelijk.

In principe mag en kan je ervan uitgaan dat pistes lawineveilig zijn. Maar het blijven de bergen. Helemaal al het gevaar indammen is onmogelijk.

Click. Click. Peace

RTL ook al gesproken, @GiGi :P

http://www.rtlnieuws.nl/nederland/gijs-hielp-zoeken-naar-law…

Beetje reclame voor Wintersporters ;)

Not all who wander are lost

Jeetje, heftig verhaal en erg nuttig dat je dat hier uitgebreid deelt. Ik vraag me wel af of hier vaker lawines zijn en dit redelijkerwijs voorkomen had kunnen worden.

[quote]@JWzwb Heb je ergens een bron dat het een skiër (of boarder) zou zijn die de lawine getriggerd zou hebben.

volgens mij haalde hij dat uit haar tekst?

Nu lees ik @GiGi tekst ook op deze manier. Klopt dat inderdaad @GiGi ? Is het een skiër of boarder die deze lawine heeft getriggerd?

Click. Click. Peace

@GiGi: indrukwekkend verhaal!
Al een beetje bekomen van de ervaring?

Blogger, skiër, verslaafd :-)

Het werd op de berg verteld dat het vermoedelijk of mogelijk een skiër was die hem had getriggerd inderdaad. Geen officieel statement, maar wat mij werd verteld door een pisteur.

Heel herkenbaar dat extreem vermoeiende omhooglopen bij brokken. Ik heb dit ook ervaren bij Lawine I en II van het Snowsafety center. Dat wordt erg onderschat. Zonder ski’s wordt het allemaal anders. Mooie actie en goed dan je inzet hebt gepleegd. Als er wel mensen onder de sneeuw lagen dan telt elke minuut.

Wat een verhaal. Enorm sterk geschreven, en de indruk die het achterlaat bij mij en anderen op het forum is duidelijk groot. En dan spreek ik nog zachtjes over de foto’s die ervoor zorgen dat ik me alles inbeeld zoals een film.

Well done, chapeau!

Het is o zo hard genieten.

Goed verslag zeg en top dat je je zo ingezet hebt! Ik hoop dat je nog wat fijne ski dagen tegemoet kan zien deze week.

@GiGi Duidelijk. Ik ga op onderzoek uit. Ik ben wel benieuwd namelijk.

Click. Click. Peace

Ja ik ook. Ik ben erg benieuwd naar het officiële rapport.

Ga je morgen er nog langs, als het mooi weer is en de liften open? Fotootje maken?

Click. Click. Peace

Wie weet. Wilde eindelijk eens naar Val d’Isère. Maar als die verbinding nog steeds dicht is gaan we zeker even kijken.

Duidelijk en mooi geschreven. Dat je schrijftalent hebt was wel duidelijk ;-)

Heftig om zoiets mee te maken. Heb zelf bij de brw gezeten en hoewel je het 10tallen x oefent is een echte brand/ongeval altijd heftiger dan een oefening. Zeker als je dan iemand aantreft. Dan gaat je hartslag niet alleen omhoog van de inspanning kan ik je zeggen … :-)

Heftig, indrukwekkend!

Seriously snow addicted family!

RESPECT man dat je vrijwillig hebt geholpen om eventuele slachtoffers vanonder de massa sneeuw te halen !

R E S P E C T !!

ski heil | Um zu wissen wohin man will, muss man wissen woher man kommt.

Jezus Gijs, wat een verhaal zeg. Goed dat jullie hebben kunnen helpen. Lekker dat je het even van je af hebt kunnen schrijven.

Ik zag eergisteren mensen sonderen naast de piste boven Samoëns en vond dat al heftig om te zien. Lijkt mij nog veel heftiger om het zelf te doen…

Dank voor alle steunbetuigingen en complimenten. Maar ik wil wel graag benadrukken dat ik echt niet de enige toerist was die heeft geholpen in die zoekactie. Ik denk dat er ongeveer 300 mensen actief betrokken waren, waarvan zeker de helft ‘gewone’ vakantiegangers.

Wat mij betreft gaan de kudo’s dus naar al die mensen. En natuurlijk ook naar alle skileraren, berggidsen, pisteurs, hondenbrigades en liftmedewerkers uit het gebied.

De reden dat vanaf ongeveer 10.15 uur alle liften in Tignes dicht waren tot ongeveer 12.30 uur heeft ook te maken met het feit dat alle liftbediendes uit het gebied hun liften moesten leegdraaien en met sondes, scheppen en andere materialen naar de getroffen helling zijn geroepen.

Well said @GiGi

Click. Click. Peace

Dramatisch nieuws vanuit ValFrejus https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/350817/nederlandse…

Rogier op 8 mrt 2017 08:30

Het gaat wel heel hard nu, @Rogier. Ik hoop zo dat iedereen vandaag gewoon op de pistes blijft…

@Forza, het is moeilijk te verteren dat zelfs opengestelde druk beskiede blauwe pistes geen honderd procent veiligheid voor lawines bieden. Zoals bij deze lawine in Tignes. Daarom ben ik ook zo razend benieuwd naar de uitkomst van het onderzoek naar de oorzaak. Want lawines over opengestelde pistes zijn in de Alpen uiterst zeldzaam.

Indrukwekkend verhaal, moet zowel fysiek als emotioneel een flinke belasting zijn geweest.
Gelukkig zijn er nog genoeg mensen zoals jij die daadkrachtig optreden en actie ondernemen in plaats van toe te kijken en alleen maar foto/film opnamen maken om die maar zo snel mogelijk te kunnen roeptoeteren via de a-sociale media.

Waren er maar meer zo …

Dat het ook anders kan, is vanmorgen al weer gebleken.
2 uur na ontvangst van een SMS ‘we zijn verdwaald’ wordt er eens alarm geslagen … helaas te laat …

Rob

Oppassen met daarover een oordeel hebben. We weten niet wat erin gestaan heeft. Misschien hebben ze wel gezegd we komen wat later … de eigen verantwoording om alarm te slaan is minstens zo groot. Waarom niet het alarmnummer gebeld? Goed we weten niet wat de overwegingen zijn geweest. Misschien geen bereik? Sms kan ook pas later aangekomen zijn … voorzichtig met conclusies trekken.

*bericht bewerkt door HvdB op 08 mrt 2017 12:47

Ja, en die het is een groep studenten wat op vakantie is en misschien wel in de kroeg stond naderhand. kan maar zo zijn dat ze een tijd niet op de telefoon kijken of inderdaad geen bereik hebben.

Not all who wander are lost

Vanmiddag heb ik wat foto’s kunnen maken van de lawine in Tignes, of wat er nog van te zien was…

  1. Gezien vanaf de Tovière (berg aan de overkant van het dal). In het blauw heb ik de piste Carline gearceerd, in het rood de lawinekegel. Ik schat dat de lawinekegel bovenaan, waar de breuklijn is, al ruim 30 meter breed was. De sneeuw had zo veel volume en snelheid, dat hij door een vrij vlak dalletje is geschoten en de piste op is gekomen. Een klassieke ‘terrain trap’.
    null
  2. Gezien recht van voren. Je ziet de blauwe piste en de lawine (nauwelijks waarneembaar, er is vannacht nog zo’n 15 cm sneeuw op gevallen). Je ziet het dalletje waardoor hij op de piste is gekomen. Ook zie je de door de lawine omgeduwde sneeuwlans, die zowat horizontaal over de piste hangt (wel netjes afgezet, in tegenstelling tot gisteren, toen ik tijdens de zoekactie meerdere mensen - inclusief @Btbt - er tegenaan heb zien lopen…)
    null

    Als ik een conclusie zou moeten trekken, zou ik gezien de breuklijn denken aan een spontane lawine of een lawine die ‘op afstand’ is getriggerd door een wintersporter. Maar ik acht de kans van dikke vette pech (en dus niet een wintersporter) als oorzaak groter. Niet dat ik een expert ben overigens…

Hier nog de originele foto’s:

null

null

*bericht bewerkt door GiGi op 08 mrt 2017 14:57

Plaats een reactie