Zoetermeer, wie gaat er mee?

Dubbel

*bericht bewerkt door Sjaak27 op 08 dec 2023 12:55

@toetersenbellen de fis varianten testen is op dit soort events nauwelijks mogelijk, hoogstens ff wat regelennmet iemand die hem al heeft. Hier zat ik mis, die gasten bij ons skiën niet de gewone pro maar de fis van de e-sl

Zelf net de racetiger (cons) verpatst en de dynastar fis gescoord als vervanger. Nog ff bindingen er op en maar eens gaan proberen dan 😉

Edwin van Riel

@toetersenbellen de fis varianten testen is op dit soort events nauwelijks mogelijk, hoogstens ff wat regelennmet iemand die hem al heeft. Hier zat ik mis, die gasten bij ons skiën niet de gewone pro maar de fis van de e-sl

Zelf net de racetiger (cons) verpatst en de dynastar fis gescoord als vervanger. Nog ff bindingen er op en maar eens gaan proberen dan 😉

evr66 op 08 dec 2023 13:39

Mooie set die dynastars👌 gaat wel goedkomen.

Zijn de pistes in Zoetermeer een beetje te doen op het moment? Weet van begin dit jaar dat Rucphen-Breda er niet altijd heel best bij lag.

Is het op een door de weekse dag overdag ook zo druk? Heb uit dit topic begrepen dat de avonden en weekenden erg druk kunnen zijn deze periode.

Mijn planning is om komende maandag of dinsdag te gaan overdag.

mvdende op 08 dec 2023 12:43

Vandaag (overdag, 10.30 - 14.00 uur) was het prima te doen. Richting het einde werd het wel wat zacht met wat hopen, maar het viel me niets tegen! De drukte was ook prima.

Gisteren in Zoetermeer geweest. Dacht rustig maandag ochtend/ begin van de middag. Nou helaas, basisschool op bezoek met enkele honderden leerlingen, waarvan de meeste (net als ik) op piste 1 zaten. Dat was op een gegeven moment eigenlijk geen doen meer. Je kon skiën vanaf einde sleeplift, tot einde bovenste rolband, daarna werd het heel voorzichtig tussen alle op de piste zittende (boarders, z’n 3 groepen)of staande (skiërs ook een groep of 3) leerlingen door manuvreren. Piste 2 was gesloten (alle liften uit) en piste 3 durfde ik me op dat moment echt nog niet op te wagen.

Het was dus steeds een heel klein stukje zelf lekker kunnen oefenen, tussen de leerlingen door (en dikwijls dóór hun lessen heen, want hoe goed je ook je best deed, die school nam de gehele breedte van de piste in beslag, met groepen aan zowel de bandlift kant als groepen aan de touwlift kant) naar beneden en hup de sleeplift weer in naar boven en repeat.

Dus echt lekker skiën was het de 1e 1,5 uur niet. Gelukkig had ik een 4 uur pas en heb ik nadat de school weg was, nog even kunnen oefenen op piste 1, voordat ik de stoute schoenen aantrok en het durfde naar piste 3 te gaan. In het begin ging dat volledig in pizzapunt, héél voorzichtig. Genoeg skiërs en boarders die met een rotvaart langs kwamen, het was ook op piste 3 behoorlijk aan de drukke kant. Na een keer of 2 besloten even te gaan lunchen en het daarna weer te proberen. Na de lunch op 1 begonnen, maar al redelijk vlug naar 3 gegaan. Uiteindelijk kwam ik behoorlijk naar beneden. Nog wel stuntelig, maar omdat het ondertussen ook wat rustiger was geworden, met meer vertrouwen. Uiteindelijk met nog 52 minuten op de pas over, toch besloten te stoppen. Ik had de kracht niet meer om een bocht te maken, was volledig verzuurd en je kan beter te vroeg stoppen dan te laat. Uiteindelijk dus net aan 3 uurtjes geskied, waarvan 1,5 uur tussen de schoolleerlingen. (Kon ook niet later beginnen, want moest de hond voor 17:30 uit pension ophalen en dat was nog 45 minuten rijden en file, dus wilde echt optijd weg uit Zoetermeer. Ik woon bij Antwerpen, dus was sowieso gisteren een hoop file rijden, in de ochtend hond naar Hendrik-Ido-Ambacht brengen, door naar Zoetermeer, en op de terugweg hond weer uit Ambacht ophalen)

Nu is wél mijn vraag: ze noemen piste 3 “rood” maar volgens mij is die gewoon hartstikke blauw! Ik heb afgelopen wintersport in Oostenrijk blauwe pistes gehad, die véél en véél stijler waren dan deze “rode” op snowworld. Hoe “rood” is piste 3 volgens jullie I vergelijking met rode pistes I Frankrijk/ Oostenrijk?

(Ik blijf op wintersport trouwens gewoon lekker bij blauw, totdat ik alle blauwe pistes met gemak beneden kom, dan pas wil ik voorzichtig de overstap gaan maken naar rood)

*bericht bewerkt door mvdende op 12 dec 2023 10:44

Piste 3 is een beetje tussenin, de baan neemt al snel in steilte af en is veel korter dan in de bergen. Maar rood in de bergen is idd echt wat anders.

@mvdende deze links zijn mss wel aardig: https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/5931/hoe-steil-is-…
https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/2728/hoe-steil-is-…

Piste 3 zoetermeer heeft een lengte van plm 300 m bij een hoogteverschil van plm 60 m. Helling is dan zon 11-12 graden, plm 20%. Ongeveer het steilste dat in Oostenrijk voor blauw in aanmerking komt.

*bericht bewerkt door evr66 op 12 dec 2023 13:03

Edwin van Riel

Ik zou dit weekend aansluiten in Winterberg, maar besloten toch niet te gaan en dan een dagje Zoetermeer te pakken.
Had de laatste tijd veel snowboardfilmpjes zitten kijken en mijn bindingen anders afgesteld. Dat wilde ik graag proberen voordat ik straks in Frankrijk op een berg sta en het toch niet helemaal werkt.

Was super! Piste 3 had best wat bulten, maar daar was ik blij mee, om mooi op te oefenen. Mijn bochten gaan steeds beter en inmiddels vertrouwen genoeg in mijn kunnen om een beetje te springen op de bultjes. Weinig tot geen ijs (behalve op het vlakke stuk bovenaan dan ga je daar natuurlijk bijna op je plaat).
Wel schoolklassen op piste 1, en die is dan meteen zowat onbruikbaar onderaan. Er blijft echt een paadje van 2 meter over. Verder was het beslist niet druk.

Super fijne 2 uur gehad weer. Ook wat switch rijden kunnen oefenen.
T is dan wel binnen, maar ik had hier denk ik meer aan dan Winterberg. Super veel zin in de vakantie!

Heerlijk! @LouiseO

Ik heb zaterdag ook een nieuwe afstelling van mijn bindingen getest, meer voorover zegmaar (minder rechtop maar meer flex naar voren) - wat een genot! Kan niet wachten tot Italië! Was heerlijk om weer te snowboarden, dat was in Frankrijk niet gelukt in januari. Het viel zowaar met de drukte ook heel erg mee zaterdag, je moest af en toe wachten op de lift maar op de piste (3) zelf waren nooit heel veel mensen tegelijk. Iedereen wachtte netjes, maar er stonden dan ook boven en onderaan de piste 2 man toezicht. Dat heb ik nog nooit gezien.

En er was Atomic test, dus (helaas) schoenen gehuurd (eigen skischoenen waren thuisgebleven, wat een verschrikking die huurschoenen van Snowworld, ze waren te groot / breed of te klein en ze STONKEN, niet normaal, het was kiezen tussen enorme pijn of glijden in de schoenen. Heb me zo vies gevoeld de rest van de dag haha) - maar wel heerlijke atomic ski’s kunnen testen (Cloud Q14 hallo!).

*bericht bewerkt door LoveToSki op 12 feb 2024 19:56

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

Hoe is het straks na de vakanties, met de drukte? Doordeweeks? Mijn gok zou zijn dat t lekker rustig is, toch?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ja vanaf komende maand wordt het steeds rustiger, ook in de weekenden!

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

Hoe is het straks na de vakanties, met de drukte? Doordeweeks? Mijn gok zou zijn dat t lekker rustig is, toch?

Roy83 op 12 feb 2024 19:58

Mijn eerste snowboardles in augustus was episch! Er waren echt 5 mensen ofzo.
Maar doordeweeks is meestal top, alleen moet je een beetje mazzel hebben dat er dus geen schoolklassen zijn. Dan is het meteen bizar druk op piste 1 sowieso. Piste 3 gaat dan nog wel.
Al gingen er vandaag wat kamikaze skiërs vanuit zo’n klas naar beneden en die kunnen je slecht ontwijken, dus dan moet je ook bergop in de gaten houden.

Dat het in de zomer heerlijk rustig is, dat weet ik gelukkig wel. Dat is heerlijk inderdaad, al kan het opeens vol zijn met lerarenopleidingen.

Het gaat mij nu echt om maart, doordeweeks, buiten de schoolvakanties. Dit jaar is échte wintersport geen optie helaas, maar zou misschien wel een dagje Snowworld willen doen om te kijken hoe alles nog gaat.

Dat wilde ik in de zomer doen, maar het gaat beter dan verwacht met me dus wellicht iets eerder :). Maar niet in de drukte, dan vind ik er niets aan.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Heerlijk! @LouiseO

Ik heb zaterdag ook een nieuwe afstelling van mijn bindingen getest, meer voorover zegmaar (minder rechtop maar meer flex naar voren) - wat een genot! Kan niet wachten tot Italië! Was heerlijk om weer te snowboarden, dat was in Frankrijk niet gelukt in januari. Het viel zowaar met de drukte ook heel erg mee zaterdag, je moest af en toe wachten op de lift maar op de piste (3) zelf waren nooit heel veel mensen tegelijk. Iedereen wachtte netjes, maar er stonden dan ook boven en onderaan de piste 2 man toezicht. Dat heb ik nog nooit gezien.

En er was Atomic test, dus (helaas) schoenen gehuurd (eigen skischoenen waren thuisgebleven, wat een verschrikking die huurschoenen van Snowworld, ze waren te groot / breed of te klein en ze STONKEN, niet normaal, het was kiezen tussen enorme pijn of glijden in de schoenen. Heb me zo vies gevoeld de rest van de dag haha) - maar wel heerlijke atomic ski’s kunnen testen (Cloud Q14 hallo!).

LoveToSki op 12 feb 2024 19:56

Euh wat voor bindingen heb jij dan, waarmee je die hoek in kunt stellen?

Edwin van Riel

Snowboard bindingen denk ik? Dan kan je je highback meer voorover zetten zodat je je heel edge makkelijk kan gebruiken.
Dat had ik nu ook gedaan. Echt een enorm verschil!

*bericht bewerkt door LouiseO op 13 feb 2024 09:56

ah ok, vond het al apart voor skibindingen zeg maar. Dat wordt meestal een avontuur met opvullen en evt langere schroeven voor zover ik weet. Ook omdat de rest van het verhaal over het testen van ski’s en thuis gelaten skischoenen gaat ;)

*bericht bewerkt door evr66 op 13 feb 2024 09:58

Edwin van Riel

Je kunt half april nog prima skiën in Zermatt/cervinia, @Roy83, is dat geen optie? Vliegen op Turijn.

Nee, helaas is t buitenland ff geen optie @drphil

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

.

*bericht bewerkt door DrPhil op 13 feb 2024 10:40

ah ok, vond het al apart voor skibindingen zeg maar. Dat wordt meestal een avontuur met opvullen en evt langere schroeven voor zover ik weet. Ook omdat de rest van het verhaal over het testen van ski’s en thuis gelaten skischoenen gaat ;)

evr66 op 13 feb 2024 09:57

Ja naast skieen doe ik ook nog aan boarden! Ik ging om te boarden maar toen zag ik de Atomic test en wilde ik toch skieen. Alleen zaten mn schoenen niet in de tas 😅

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

Snap m ja, schoenen huren? Brrr hahaha.

Edwin van Riel

Snap m ja, schoenen huren? Brrr hahaha.

evr66 op 13 feb 2024 11:10

Hele grote brrr… en ze waren ook gewoon nog klammig… zelfs na ruilen. Na mn vakantie lekker mn eigen schoenen weer mee!

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

beter ja, er is een reden dat hier en ook op andere fora 100000 x geadviseerd wordt om bij een eigen uitrusting te beginnen met de schoenen

Edwin van Riel

beter ja, er is een reden dat hier en ook op andere fora 100000 x geadviseerd wordt om bij een eigen uitrusting te beginnen met de schoenen

evr66 op 13 feb 2024 12:10

Ja precies! Er gaat niets boven mijn aangepaste schoenen, zijn ook een stuk stijver dan die van Snowworld, daar ‘boog’ ik zo doorheen met actief skien

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

@tiny-m het was gezellig!

Maar wat een stroeve sh*tsneeuw komt er uit die nieuwe kanonnen zeg, loopt in dat gedeelte echt voor geen meter 😨

Edwin van Riel

Zeker gezellig!
Volgende keer zonder verse sneeuw graag 😁

@tiny-m het was gezellig!

Maar wat een stroeve sh*tsneeuw komt er uit die nieuwe kanonnen zeg, loopt in dat gedeelte echt voor geen meter 😨

evr66 op 25 feb 2024 14:54

Vanochtend prima sneeuw in Antwerpen. Al even niet meer in Zoetermeer geweest, donderdagavond maar weer eens proberen. Ik begrijp dus dat er nieuwe sneeuwkanonnen staan die verse sneeuw produceren? Waar staan deze?

Enthousiast en fanatiek, blijven oefenen op techniek...

Komt van boven:

null

Was ook een beetje mistig

Yup, hangen er 2 op een soort rails, maar de verse sneeuw er onder loopt voor geen meter. Paar weken terug halverwege, nu bovenin.

S kijken hoe lang antwerpen rijden is hiervandaan 😂

Edit: valt tegen, toch bijna anderhalf uur

*bericht bewerkt door evr66 op 25 feb 2024 16:48

Edwin van Riel

Plaats een reactie