Welke ski's heb jij?

Völkl SL Worldcup FIS met P code 165 2013/2014 voor strak geprepareerde pistes.

Völkl GS 180 2016/2017 als alternatief.

@Hulst Klopt, 182 moet dat zijn.

Atomic beta carv uit het jaar nul. Ik moet eens op zoek naar nieuw spul. Maar deze skiën nog zo lekker :)

Atomic beta carv uit het jaar nul. Ik moet eens op zoek naar nieuw spul. Maar deze skiën nog zo lekker :)

Martin7182 op 11 okt 2017 21:52

Wacht maar tot je iets nieuws onder je voeten hebt, er gaat een wereld voor je open;)

Hier ook Fischer Motive 80. Heerlijke ski. Ik ga niet buiten piste, maar als na de middag de ribbels zijn verdwenen, doen ze het ook goed.
Probeer nog steeds mijn echtgenote te overtuigen (om zelf dan tikje langere Pro MTN te kopen), maar die blijft voorlopig zweren bij te korte Fischer AMC’s. Geduld hebben dus.

Fun Lovin' Skier

4 jaar geleden toen ik begon met skién een setje Head Power Thang ski’s gekregen en tot op heden nog niet vervangen.

Ondanks dat het vrouwen ski’s zijn vind ik ze erg lekker skiën.
Misschien komend winter maar eens andere ski’s kopen.

http://www.powder7.com/Head-Power-Thang-Skis-163cm-New-Flat-…

*bericht bewerkt door Maurice0 op 11 okt 2017 22:48

Voor het eerst eigen ski’s. Blizzard Quattro RS 181 . Afgelopen jaar in twee lengtes getest en toch voor de langste gegaan.

Atomic beta carv uit het jaar nul. Ik moet eens op zoek naar nieuw spul. Maar deze skiën nog zo lekker :)

Martin7182 op 11 okt 2017 21:52

Wacht maar tot je iets nieuws onder je voeten hebt, er gaat een wereld voor je open;)

RRski op 11 okt 2017 21:57

Dat klopt! Ik heb vorig jaar mijn Atomic beta carves vervangen door de Salomon X-Drive 8.0 FS. Wat een verschil! Het lijkt bijna een andere sport te zijn geworden (nog steeds erg leuk gelukkig ;-)

*bericht bewerkt door moderator op 12 okt 2017 08:16

Atomic beta carv uit het jaar nul. Ik moet eens op zoek naar nieuw spul. Maar deze skiën nog zo lekker :)

Martin7182 op 11 okt 2017 21:52

Wacht maar tot je iets nieuws onder je voeten hebt, er gaat een wereld voor je open;)

RRski op 11 okt 2017 21:57

Dat klopt! Heb vorig jaar mijn Atomic beta varve ski’s vervangen door de Salomon X-Drive 8.0 FS. Wat een verschil! Bijna een andere sport geworden - wel nog steeds erg leuk gelukkig ;-)

*bericht bewerkt door moderator op 12 okt 2017 08:18

Zijn deze al ergens te koop? Iemand (test)ervaring?

https://www.snowcountry.nl/salomon-xdr-88-ti-warden-mnc-13.h…

*bericht bewerkt door Shane op 12 okt 2017 09:23

I can stick uphill ice, on my saucer...

Zijn deze al ergens te koop? Iemand (test)ervaring?

https://www.snowcountry.nl/salomon-xdr-88-ti-warden-mnc-13.h…

Denief op 12 okt 2017 09:17

Ik heb de 88 nog niet geskied, maar de 84 wel (en volgens Salomon lijken die immens veel op elkaar): http://gigiski.com/review-salomon-xdr-84-ti/

@Denief
Duijvestein heeft ze staan.
en het linkje:
https://www.duijvestein-wintersport.nl/salomon-xdr-88-ti.htm…

Shane op 12 okt 2017 09:19

Bij Snowcountry (linkje) kun je ook langs gaan om te kijken. Volgens mij in de weekenden.

PS. De houdbaarheid van topics hier is kort (understatement :-P)

*bericht bewerkt door Alex op 12 okt 2017 11:21

When life gets too complicated.... SKI

Sinds een paar jaar de laatste versie van de K2 5500, legendarische ski, maar ben er nog steeds niet van overtuigd dat het de ski voor mij is

Disturbing the peace since 1975

Ik had ooit meerdere paren ski’s maar vanaf vorig jaar terug gegaan naar 1 paar.
Niet de makkelijkste, maar wel de gaafste op mooie dagen…
2016 Atomic Redster Doubledeck SL 3.0 lengte 1.59m
Die met die extreem kleine radius, is voor mij echt heel veel fun en heel veel carven. 2 jaar geleden voor het eerst getest in Flachau, en gelijk verkocht.
Voor gezinsdagen iets minder geschikt, dus zoek nog een iets toegankelijkere ski voor de dagen met slush op de piste. Dat is namelijk geen doen op deze ski’s. Dacht zelf aan de de XTI’s van Atomic en dan ietsje langer ook uiteraard.

Bij Snowcountry (linkje) kun je ook langs gaan om te kijken. Volgens mij in de weekenden.
PS. De houdbaarheid van topics hier is kort (understatement :-P)

Alex op 12 okt 2017 11:20

Ja, maar ze staan bij Snowcountry nu alleen als pre-order, dus lijkt erop dat ze ze nog niet binnen hebben vandaar.
En nu snel weer terug naar quiver delen ;)

I can stick uphill ice, on my saucer...

Zijn deze al ergens te koop? Iemand (test)ervaring?

https://www.snowcountry.nl/salomon-xdr-88-ti-warden-mnc-13.h…

Denief op 12 okt 2017 09:17

Heb ze volgens mij bij Wim Jaquet zien staan, niet 100% zeker

Bij Duijvestein hangen ze in het testrek.

Bij Duijvestein hangen ze in het testrek.

GiGi op 12 okt 2017 12:07

heb je ze al getest Gigi?

Nee. Alleen de XDR 84 in maart in Obertauern. Een paar reacties terug het linkje naar mijn indruk van die ski.

  • Atomic B5 Metron, 72 cm onder de voet, lengte 162cm, jaar 2012 (geloof ik?)
    Deze dingen zijn niet te tillen, echt super zwaar, maar wel een echte alleskunner.
    Korte strakke bochten, heerlijk lange bochten carven en ze bijten in ijs. Echte tanks, ik doe er werkelijk alles mee. Zoals de Oostenrijkse medewerker van de skishop zei toen ik met ze aan kwam voor een slijpbeurt: Nah endlich, ein Superschi!
    Alleen op wat diepere sneeuw duiken ze nogal en door de lengte drijven ze sowieso niet echt. Daarnaast zit er een snelheidslimiet op; ik hou mn vrienden met Fire Arrows niet bij op de recht-naar-beneden pistes…

  • Blizzard Brahma, 88 onder de voet, lengte 180cm, jaar 2016
    Begin dit jaar gekocht, het is het model zonder de carbon tips, maar wat een lekkere ski is dit zeg. Iets langere radius, maar super stabiel, lekker lange bochten carven en ze rammen heel makkelijk door die eind-van-de-dag-bulten en slush. Je gaat er heel gemakkelijk heel hard op, maar wel gecontroleerd hard. De ski geeft heel veel vertrouwen en is ook op snelheid heel stabiel. Een Fire Arrow is geen partij meer :-) En natuurlijk voor dat naast de piste spelen, heerlijk drijven op de losse sneeuw. Echte all-mountain top ski!

*bericht bewerkt door Spet op 13 okt 2017 00:51

Better people, better food... and better beer!

Een slalomski heeft vooral een kleinere radius. Daardoor is het zelfsturend vermogen van een slalomski wat groter dan bij de X-Drives, bijvoorbeeld. Zo’n ski grijpt in mijn ervaring zelfs zó graag aan, dat die ski eigenlijk niets anders wil dan korte bochten snijden op hoge frequentie.
Ik vind persoonlijk een hoge frequentie vermoeiender dan een geslipte bocht skiën. En dat laatste doet die Salomon geweldig. Goede balans en je kan er heel mooi korte bochtjes op skiën. Die zijn dan wel geslipt misschien, maar dat kan heel relaxed, ook op lage snelheid. Ik vind dus die dwingende gesneden bochten op een slalomski veel minder ‘relaxed’, zelfs harder werken.

Het is uiteraard maar net waar je van houdt. Maar als je denkt dat een slalomski relaxed cruisen is, dan kom je vrees ik bedrogen uit. Of het moet zo zijn dat je daarop alleen maar rustig slippend naar beneden komt. Dat is helemaal prima natuurlijk, maar daarvoor hoef je geen andere ski aan te schaffen, want dat doet die Salomon ook perfect.

GiGi op 11 okt 2017 15:35

OK, helder. Dank je @Gigi

Dat klopt! Ik heb vorig jaar mijn Atomic beta carves vervangen door de Salomon X-Drive 8.0 FS. Wat een verschil! Het lijkt bijna een andere sport te zijn geworden (nog steeds erg leuk gelukkig ;-)

Forza op 12 okt 2017 08:16

Interessant. Welke radius hadden die ski’s? En die Salomon? Ik wil best iets nieuws, maar een grote radius vind ik wel erg lekker. Mijn Atomics zijn zwaar maar gaan als een trein :)

De Beta Carves hadden een radius van een meer of 18 dacht ik (er waren verschillende versies). Een radius vergelijkbaar met de huidige consumenten GS-ski’s of modellen die daarvan afgeleid zijn.

Er waren heel veel verschillende beta carv’s: o.a Beta carve 9.14, 9.18 en 9.20. De 9.14 had een radius van 14m bij een lengte van 1m70 en een taillering van 105-62(!!)-94. De 9.18 had een radius van 18m bij een lengte van 1m80,
http://www.planetsnow.de/ski/beta-carv-9-14.106335.6.htm…
http://www.planetsnow.de/ski/beta-carv-9-18.106334.6.htm…
Qua breedte dus totaal onvergelijkbaar met de X-drive 8.0 FS.
Er is zelfs een Beta Carve 9.11 geweest, volgens mij. Die categorie heette toen “funcarver”, als ik het me goed herinner. Of extreme carver, dat zou ook kunnen. Ik word oud 😁
Mijn leraar van destijds skiede er een rondje mee omhoog, tegen de berg op. Dat werden wij dan geacht na te doen.

*bericht bewerkt door DrPhil op 13 okt 2017 21:42

Fischer progressor 7 ca 170 uit 2012
Rossignol experience 88 170 uit 2015
Extrem butchers hook ca 180 uit 2013

Bedankt GiGi en DrPhil. Ik heb de 9-20 variant. Zal eens in Zoetermeer gaan test skiën want iets nieuws is wel nodig binnenkort.

Salomon Crossmax (170cm) uit 2009. Gekocht na een weekje gehuurd te hebben. Bevallen nog steeds goed, hoewel ik binnenkort misschien eens een paar nieuwe wil.

Geen idee wat de eigenschappen zijn maar toen ik twee jaar geleden in Serre Che bij de verhuur stond vertelde de daar werkende Fransman dat het goede ski’s waren.

Mr. Slow

Salomon Crossmax (170cm) uit 2009. Gekocht na een weekje gehuurd te hebben. Bevallen nog steeds goed, hoewel ik binnenkort misschien eens een paar nieuwe wil.

Geen idee wat de eigenschappen zijn maar toen ik twee jaar geleden in Serre Che bij de verhuur stond vertelde de daar werkende Fransman dat het goede ski’s waren.

Quick op 14 okt 2017 21:31

Zou ook vreemd zijn als je deze skies verhuurt en zegt dat ze slecht zijn.

May the ski force be with you !!

Ik ben momenteel in het bezit van 3 paar ski’s:

  • een salomon x-drive 8.8fs in 184cm (versie 2016-2017) voor in de bergen
  • een salomon enduro xt800 in 182cm (versie 2012-2013) voor de indoorbaan
  • een elan speedwave 14 in 176cm (versie 2008-2009) die ik op de borstelbaan ben blijven gebruiken en nu zo stilaan rijp is voor de schroot

In het algemeen het meest tevreden geweest over de salomons. De xdrive 8.8fs moet wel nog verder zijn dienst bewijzen, want nog niet alle soorten condities op tegengekomen

Plaats een reactie