Wie kent deze ski-snelheidsmeters

De skidometer. Ik vind er dit plaatje van, een aparaat dat je achter op je ski zet om daarmee de snelheid van het skiën te meten. Verder vind ik er niet zo veel va. Iemand van jullie met ervaring met dit apparaat? Of hebben jullie dit wel eens gezien? Ik nog nooit.

null

Click. Click. Peace

Dat ziet er behoorlijk antiek uit 😂.
Erfstuk?

Beste wat ik je kan voorstellen is om het te vergelijken met een (min of meer) geijkte referentie. Is het gebaseerd op een vooroorlogse gyroscoop/accelerometer, of moet er een stuk contact maken met de sneeuw (wieltje)?

Voor het eerste heeft zo’n ding van die leeftijd waarschijnlijk niet voldoende rekenvermogen om resultaten te genereren die correct zijn (test door in de auto mee te nemen), het tweede is vermoedelijk helemaal hopeloos. Meten met een wieltje is het meest precieze, zolang je doorslippen kan beperken. Dat lukt misschien nog net in schüss, maar eens je op de kanten begint te gaan is het naar de knoppen.

Voer voor een electronica-archeoloog lijkt me 😀.

https://books.google.be/books?id=z-QDAAAAMBAJ&pg=PA85&am…

Het is dus met een wieltje. Voor electronica van die tijd precies genoeg, maar mechanisch waardeloos.

(Is publicatie uit 1988, dat zegt genoeg)

*bericht bewerkt door Morzel op 24 okt 2017 17:56

Ik heb ze zelf niet maar kwam deze foto tegen. Zou het wel eens willen proberen ;-)

Click. Click. Peace

De kans lijkt me groot dat je bij de eerste geslipte bocht het wieltje sloopt. Vermoedelijk is het ook verzwaard zodat het als vliegwiel functioneert, kwestie van niet stil te vallen als de contact met de sneeuw wegvalt.

Op zich wordt een contactwiel nog erg veel gebruikt in data-acquisitie voor snelheid en afstand omdat het erg precies kan meten, op voorwaarde dat het plaatje mechanisch klopt. In je wagen wordt deze technologie gewoon ook gebruikt (wielsensoren voor ABS/ESP/tractiecontrole) omdat het betrouwbaar en accuraat is.

Heden ten dagen ben je waarschijnlijk beter af met een systeem dat gps, accelerometer en gyroscoop combineert met een sausje van sensor fusion. En ik weet niet of iemand ooit gek genoeg is geweest om die dingen op ski’s te monteren, maar een laser-optisch systeem (beetje vergelijkbaar met de sensor van een moderne muis) zou het ook wel eens kunnen doen (als je erin slaagt om een field of view te ondersteunen die het ook doet als de ski’s op de kanten staan).

Ik begrijp dat het niet super is ;-)

Maar het lijkt me vooral erg grappig. En ik was benieuwd of iemand van jullie dit niet ooit gezien of gebruikt had/heeft…

Click. Click. Peace

Plaats een reactie